Vinter uden dækken? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Sagen er den, at begge heste går hjemme. Min kære fuldblod har gået med dækken siden jeg fik ham, og også inden det. Jeg vil rigtig gerne have at han kan gå uden, da ham den lille med 100% sandsynlighed vil rive dem i stykker, og det kan hurtigt blive en bekostelig vinter så.
Er der noget jeg skal være opmærksom på? Noget jeg skal gøre anderledes?
De får hø og wrap ad libitum og har en stor løsdrift i vores lade, så de har rig mulighed for at søge ly. Han er aldrig blevet klippet. Tænker derudover at han skal have noget ekstra fedende foder til vinteren, da han er svær at få huld på igen, hvis han først får tabt sig.
Lyder det tilforladeligt? Skal jeg løbe an på, at han kan klare vinteren på det? Har dog dækkener liggende, hvis det nu skulle blive nødvendigt
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 668
Derudover bør du også se på om hans race har tildens til lidt eller meget vinterpels.
Santos har fx. den første vinter nærmest ingen vinterpels, og frøs som bare pokker når han var ude, lige indtiil vi nåede descember og de første meget kolde nætter kom og kolde dage, så skal jeg love for han fik sat en pels, men han nåede at tabe sig en del inden, det var dog også forventet så i løbet af sommeren gik indsatsen til at sætte ekstra fedt på kroppen (hvilket i forvejen var svært på en 1 ½ års plag der var underernæret da jeg fik ham, så alt han fik i hovedet (mad) gik direkte til at vokse af)
Men det lykkedes, dog har jeg år efter år oplevet at han taber sig når vi når januar- februar, det kan muligvis forklares med han er hingst, homornerne i luften osv. jeg har dog for længst opgivet dækken til ham, da han piller lortet af sig selv, uanset hvor godt man ellers spænder det om ham
Men hold godt øje med at han sætter mere pels end han plejer, hvis ikke han gør det, så må han på med dækken igen.
måske nogen gram mindre?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Så længe hesten har huld, grovfoder ad libitum og læ så har man gjort hvad man kan. Lyset bestemmer pelsen/hvornår den sættes og genetikken bestemmer så hvor meget.
aug 2015
Følger: 30 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 108
sep 2007
Jeg er nød til at vide hvorfor heste der bliver striglet skulle fryse lettere - her på stedet er der en del rideskole heste, de sætter kæmpe vinterpels og bliver striglet mindst 4 dage om ugen nogen af dem og nogle flere gange om dagen.
Og de har altså ikke problemer med at holde varmen medmindre det står ned i lårtykke stråler en hel dag og blæser, så kan det godt blive for meget for nogle enkelte af dem.
aug 2015
Følger: 30 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 108
sep 2007
Jeg har aldrig oplevet det passe overhovedet, samt aldrig set noget videnskabeligt på det. For at ødelægge et naturligt fedtlag tænker jeg godt nok også man skal give den gas med en strigle og virkelig være voldsom og længe.
maj 2007
Følger: 38 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 391
Half har ikke gået med dækken siden sidste vinter, ikke engang regndækken, da de som sagt kan søge ly i laden hvis der bliver behov for det. Derudover er han i rigtig fin huld nu her. Så umiddelbart burde jeg være good to go med hensyn til at få ham dækkenløs? Tænker i hvert fald det er værd at give det et skud. Han har jo som sagt altid gået med dækken, dog uden hals og har hver vinter haft den vildeste bjørnepels på halsen hvis alt går galt, så har jeg både 100, 200 og 300 grams dækkener liggende til ham. Så kan vi mikse og matche hvis det bliver nødvendigt
maj 2007
Følger: 38 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 391
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 668
Vinter uden dækken?