Dyrlæge med speciale i bevægeaparatet {{forumTopicSubject}}
God aften HG.
Min dyrlæge (Marianne Dahl-jensen) er desværre blevet skadet igår og har derfor måtte aflyse vores aftale på mandag, hvor hun skulle ud og undersøge min hest, han har mange låsninger og spændinger i hele kroppen pga. aflastning efter en skade.
Derfor vil jeg gerne høre om der er nogen dyrlæger, med speciele i bevægeaparatet, i Jylland, i kan anbefale.
Jeg overvejer lidt Diana Dalsgård, men jeg kender hende ikke. Erfaringer?
Jeg søger ikke behandlere som ikke er uddannet og aktiv dyrlæge, da der måske skal forsikring ind over, og de tror kun på hvad en dyrlæge siger, ikke hvad en hvilken som helst anden dygtig behandler siger
På forhånd tak.
jun 2008
Følger: 61 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 101
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Men det er svært at komme over sådan en oplevelse. Jeg vil ikke komme nærmere ind på hendelsen osv. det mener jeg ikke er passende
krikken: hun kører ikke til Jylland?
kan du uddybe hvad hun kan, har af uddannelseruddane osv?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Mvh Charlotte
dec 2008
Kører hun ud som almen dyrlæge, for det synes jeg ikke fremgår af hendes hjemmeside (er ikke på facebook)
sep 2007
https://schumannhorsecare.dk/
Hun er dyrlæge, kiropraktor, har efteruddannelse til tænder og sadeler også.
Hun er sådan en man går til, hvis man ikke ved hvad kræet fejler agtigt. Hun er møg dyr, men møg dygtig. Så havde jeg en hvor jeg var helt på herrens mark gik jeg derhen.
Jeg ved ikke om hun kommer til Jylland.
dec 2008
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 877
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 128
Jeg bruger selv Heidi Nielsen, hun har ofte ture til Århus ????
http://dyredoktor-heidinielsen.dk
Held og lykke med det hele
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
dec 2008
Jeg har godt overvejet Heidi, men hvis jeg ender i stituationen at han er nødt til at blive aflivet, godtager forsikringen ikke en "ikke registreret" dyrlæge og så skal jeg sætte basse igennem møllen én gang til fordi dyrlægen også lige skal være sikker på at det er det der er det rigtige...
Ikke at forsikringen betyder så voldsomt meget for mig, det vigtigste er Fancy, men stadig giver det da mulughed for at anskaffe en anden hest på et tidspunkt...
jan 2015
Så det er nok ikke det du lige vil have så.
Har du overvejet at kører ham til undersøgelse på et af hestehospitalerne ?
Mvh Charlotte
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Dyrlæge med speciale i bevægelse, så ville jeg ringe til Horsedoc, Peter Hjuler eller Jacob (eller eller andet) fra Nørhald.
Pøj pøj med hyppen
dec 2008
Ja det har jeg, men jeg ved ikke lige hvad de skulle kunne gøre anderledes end en udkørende dyrlæge, det er jo ikke fordi han har en akut skade, der skal ikke tages rtg. eller scanning eller noget (så skulle det da være hele kroppen :-\ )
Okay for at uddybe min situation.
jeg har en hest som har en forfærdelig bygning, han har gennem sit kun 9 årige liv haft skade på skade, skævt bækken og problemer med låsninger i det meste af kroppen, på trods af så hensynsfuldhed, skånsom og styrkende træning der har været muligt.
Jeg har nu 4 gange stået i den situation at jeg har skulle vælge mellem at reparere ham for mange tusind kroner, eller aflive ham. Hver gang har jeg valgt den dyre udgave og han er blevet så god som han nu kan, det går så godt i et par måneder hvor efter han så, bukker på folden eller laver et kådt buk efter løsspring og så er han nede igen. (han må fenerelt være ret skrøbelig)
Det var det der skete sidst, for nu et år siden, og han har været i behandling ved dyrlæge/kiropraktor, gennem 6 måneder og da vi stod og skulle vurdere hvor længe det er "ok" at han er halt, fandt vi så en ledbåndsskade, så den skulle han selvfølgelig have mulighed for at komme sig over.
Jeg har så tilkaldt behandler for at løsne ham op, da han har været sur, hvilket som regel er fordi han har ondt, og så kommer pointen:
Efter at have undersøgt ham og snakket frem og tilbage med muligheder for ham, vurderer behandler, at behandling af ham vil koste fra 10.000 altså over en lang periode (6 måneder) alt efter hvilken vej vi går.
Men igen at smide den sum efter ham, for måkse at stå her igen om et års tid, diskuterer jeg meget med mig selv og min mand, om det, forstå mig ret, er det værd for en hest som ikke bliver ride hest igen, om det er værdigt for ham eller om man skal stoppe nu.
Da det er en meget stor beslutning vil jeg gerne have et ekstra syn på sagen, han skal derfor ikke behandles, men undersøges og derefter gives en ærlig prognose.
Af hensyn til at det er den sidste udvej og livsforsikringen skal ind over, skal det være en dyrlæge som er i praksis, for at han ikke skal igennem det hele en gang til.
Ikke at det er voldsomt vigtigt for mig med forsikringen, for hvad end de godkender det eller ej, så tager jeg den beslutning der giver mening, hvis det er det jeg mener er det rigtige.
Undskyld det blev langt, men jeg kom frem til at det nok er lettere at rådgive når man kender situationen.
sep 2007
Nu bliver jeg nysgerrig; hvorfor godkender forsikringen ikke fra Heidi når hun er uddannet?
feb 2005
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 539
jan 2015
Jeg tror nu jeg ville starte med at få tjekket rigtig godt op på min forsikring - er det livsforsikring som du skal have udbetalt, så er det rigtigt svært at få hvis ikke hesten er ramt af lyn, brændt i en brand, kørt ned af en bil, eller dissideret har brækket benet.
At hesten har "halv-ondt" det giver ingen udbetaling fra en livsforsikring - og i dit gorløb har hesten jo "blevet vurderet til at kunne gå på fold i lang tid" ergo 0 i livsforsikring. Fx kan heste som sidder i krybben for at aflaste forbenene fint iflg forsikringsselskaber gå på fold, så der kom livsforsikringen ikke i spil.
Havde hesten været uanvendelighedsforsikret, så kunne en god dyrlæge argumenterer for at I havde prøvet hint og dint, men ridehest bliver den ikke bla pga ledbåndsskader.
Siger din forsikring på forhånd, at livsforsikring ikke kan blive udbetalt pga langvarig låsninger, ledbåndsskader ect - ja så er sagen jo rimelig nem at gå til - så kan du enten beholde hesten, eller bestille en dyrlæge til aflivning. Så behøver du sådan set kun at gøre op med dig selv om, at du har forsøgt hvad du kan for at få hesten til at fungerer, og nu stopper det pga økonomi og udsigtløshed.
Havde hesten været min så var han for længst blevet aflivet - jeg har ikke mine heste forsikret, bla fordi JEG vil selv beslutte om hvordan, hvor meget og hvornår jeg stopper.
Det er aldrig sjovt at aflive - men alle har en grænse både følelsesmæssigt og økonomisk.
Mvh Charlotte
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
I stedet er det jo en uanvendelighedsforsikring man skal have fat i, der får du udbetalt og den bliver aflivet, eller i nogle tilfælde kan du beholde og du får halvdelen af summen. havde det været min, havde jeg også længe aflivet. Jeg har det hele på min, som lige nu er igennem forsikringen, jeg har Peter Juhler på, og har kun gode erfaringer med ham. Den har et 4 årig langt sygeforløb, og jeg havde valgt aflive den nu, selv hvis forsikringen ikke sagde god for det, så mister jeg jo bare mine penge. næste gang, vil jeg ikke have den forsikring, min hest har været igennem meget, for meget.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 128
Jeg har ikke haft problemer med at få dækket via min sygeforsikring
dec 2008
I et tidligere forløb med ham har jeg forhørt mig om de dække, netop fordi hun er uddannet dyrlæge og det har de sagt nej til. Derfor.
Charlotte M:
For mig er det ikke på nogen måde forsikringen der bestemmer hvornår nok er nok, det gør jeg, men man er da dum hvis man ikke anmelder det og kommer der et nej, så er det sådan det er. De penge er på ingen måde noget der betyder noget for min beslutning.
Han har ikke samme problemstilling nu, som da vi ville lade ham komme sig over ledbåndskaden, men i den periode han bare har gået på fold, er han blevet så skidt at han nu har meget ondt, han er en hest der holder på smerten ind til det er uudholdeligt, så bliver han sur og ja, så er der gået for lang tid, men når han først giver til udtryk at han har ondt, når det er blevet så slemt, er det svært at nå at tage det i opløbet.
Håber jeg fik svaret på alt:-)
Men der er slet ingen der har hørt om Diana dalgård?
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Men Jacob fra Dyrlægerne Nørhald er vanvittigt dygtig til ben.
I det hele taget er dyrlægerne Nørhald ufattelig professionelle.
Jacob er ufattelig dygtig med en scanner og lign. Han har i hvert fald ved hjælp af ultralyd tømt min hests byld så vi slap for at den sprang af sig selv og blev til det grimmeste, grimme kødsår - og nej. Det var ikke billigt. Men det var virkelig nødvendigt.
Han har også scannet utallalige hesteben for os, når min søsters springheste har lavet noget. Den ene gang var der desværre ikke så meget at gøre men det havde Jacob altså ingen andel i. Det var hesten der bare havde haft en seneskade for meget.
dec 2008
Mange tak for alle jeres input, jeg endte med at bestille tid ved min gamle dyrlæge, han kender både hest og mig, hvilket jeg føler er et plus.
Igen tak for jeres inputs og kommentarer
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Dyrlæge med speciale i bevægeaparatet