Barfodssko (mennesker) Barfodssko (mennesker)
Er der nogen af jer der har erfaring med barfodssko til jer selv? Jeg kigger lidt på dem fra Vibram, https://www.vibrams.co.uk
Både dem med tæer og de der wrap-on (furoshiki) nogle. Hvordan føles de? Er de rare at have på?
Jeg har meget spændte fødder og har i det hele taget svært ved at finde sko som passer godt til mine fødder, så jeg overvejer at prøve dem. Jeg bryder mig ikke om at gå helt barfodet og at kunne mærke et hvert sandkorn eller sten hvis jeg eksempelvis går på fliser, så dette er måske et rart kompromis. Men jeg husker også at jeg som barn havde det svært med tå-sokker og min storetå er lidt mærkelig, så måske wrap-on passer mig bedre.
Den forhandler med de bedste danske priser er https://www.alun.dk/shop/ er der nogle der kender noget til dem?
Jeg har det lidt svært med bare at kaste mig ud i det, fordi min fod er lidt mærkelig, jeg er lidt hysterisk med ting der omklamrer mig, og så kan jeg kun bruge dem i fritiden. De er slet ikke en mulighed til arbejde.
Og så er de ret grimme...
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Eller, har haft stor glæde af mine.
Men der lidt småting, du skal være opmærksom på.
Vær opmærksom på, at du skal bruge et nummer større end normalt, og almindelige strømper jo ikke fungerer.
Jeg bruger fivefingers som arbejdssko. Mine fødder er ikke trætte efter en 16 timers vagt, og de kan vaskes på almindelig finvask program.
Jeg er også glad for at gå i dem på lange traveture, og som løbesko.
De har dog en irriterende ulempe.
De holder ikke vand ude, på ingen måde! Let fugtig græs og du har våde tæer.
På alun.dk påstår de, at flere modeller er vandtætte. Det er de så ikke, been there, done that, didn't work.
Så udendørs er de mest sommersko eller badesko. Nåja, og geniale til Vinterbadning!
Så, bare tag standard modellen og nogle sokker med tæer i.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Kan man bruge de mål de opgiver på deres hjemmeside? Jeg svinger mellem to størrelser, så tænker at det sikreste er at måle.
Hvordan er de uden sokker? For jeg gider ikke rigtig til at skifte sokker hver gang jeg skifter sko. Og tænker at udfordringen med våde tæer er bedre så. Tørre de hurtigt når de er blevet fugtige af græs?
Og hvordan er tæerne indvendigt? Er der antydningen af syninger inde i tæerne? Jeg kan slet ikke affinde mig med handsker med indvendige syninger, så jeg tænker at mine tæer er ligeså hysteriske
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Køb to par, og refunder det par som har forkert størrelse? Hvis du refunderer uden slidtegn, så tager de gerne tilbage. Du kan sagtens prøve og gå en time i hver sko. Og så ved du hvad der passer.
Jeg bruger 36-37 (38 I vandrestøvler og andet med plads til uldsokker), og anvender 38-39 I fivefingers.
Fivefingers er bare meget små ift hvad man normalt bruger.
Kan du få foden i (tæerne er svære at få ind i dine tåhuller de første mange gange) uden voldsomt mas men med skohorn, og kan du stå og gå uden skoen irriterer I forhold til længden, er de store nok.
Kan du bøje tæerne, så en tå kan komme ud af sin tålomme, så er de for store.
Standard fivefingers kan man sagtens bruge uden sokker, skoene tørre rimelig hurtigt, men langsomt nok til at jeg fryser om tæerne om vinteren...
Der er noget syning lignende, I form af konsistens skifte, hvor sål materiale møder tynd nylon overså, men det generer ikke mig.
Uden strømper går for mig ikke derhjemme. Så smager de alt for intenst af mig, og det elsker hunden. Bliver en sko smuglet ud i haven, er skoen fortid.
Det er bittesmå stumper hunden efterlader, som en sprængt ballon - ah, mente du uden strømper ift komfort? Sagtens, men sokker med tæer i er super behagelige, så behold tåsokker på!
Barfodssko (mennesker)