{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

At bo 3 timer fra hesten... {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg laver dette forum, for at høre om der er andre der har været, eller er, i samme situation, og kan fortælle hvordan det fungerer!

Jeg er nemlig lidt af et nervevrag..

Jeg flytter til Odense på lørdag, da jeg starter på psykologi-studiet pr. 1 september.
Problemet er, at jeg har en meget speciel hest, som har svært ved at falde til, og finde ro sammen med andre heste. Efter 2 år er han endelig faldet til i hans flok, og jeg har aldrig set ham så glad, og hvilende i sig selv, som han er nu. Han har endeligt fået en plads i flokken, hvor han ikke bare er nederst i hierakiet - som var meget stressende, da han har nogle voldsomme reaktioner.
Da jeg fik ham ville han ikke gå ét skridt, ikke engang fra jorden, og vi har kæmpet og kæmpet for, at kunne nå dertil hvor vi er nu. Han er sågar udviklet en sådan selvtillid, at han lader andre håndtere ham, og han har fået en part, hvilket begge var ting, der havde været umulig bare et år tilbage.
Når vi bare skal på sommergræs, begynder hans gamle tendenser at vende tilbage, da der sker nogle forandringer, han har svært ved at tage stilling til.
Det skal siges han ikke er en skør hest, men han har nogle særheder der skal tages hensyn til, og det er det som jeg prøver lige nu, selvom det er sindssygt hårdt.

Så som i måske kan høre, er det ikke så let at flytte ham.. Min fars kæreste holder hest meget "traditionelt", og han mener derfor, at jeg sagtens kan rykke ham. Men jeg synes jo det ville være synd at rykke ham ud af hans vante omgivelser - for hvad nu hvis studiet ikke engang er mig?

Er der nogle der har været i samme situation som mig?
Hvor i har måtte rykke langt væk fra jeres hest, og ikke har kunne have en hverdag, med jeres elskede firbenede i? Jeg kan nemlig SLET ikke se, hvordan det skal fungere!
HELDIGVIS har jeg en rigtig god part til ham, og min mor vil også se en masse til ham, og de andre på gården er også rigtig søde til at se til hinandens heste. Der er ingen tvivl om, at han nok fortsat skal have det godt. Jeg har bare rigtig svært ved ikke at skulle have ham i min hverdag, da han virkeligt er min rock. Derudover kommer jeg altså også til at savne duften af hest!

Jeg håber virkeligt der kan komme nogen og sige, at i har været i det samme, og at det ikke var så slemt, som først antaget, haha! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At bo 3 timer fra hesten...
  • #1   21. aug 2017 Har ikke været i samme situation som dig. Men tænker, først skal du finde ud af om studiet er dig.
    Jeg ville rykke ham. Men kun til et privat sted, med få heste, og få mennesker, så han ikke skal forholde sig til mange ting. Jeg ville så vidt muligt, besøge ham to gange om dagen, som minimum, så han kan mærke at du er der.

• #2   21. aug 2017 Ja, det er helt sikkert også min plan først og fremmest at prøve studiet af.
    Det er dog rigtig svært at være meget hjemme, da jeg har undervisning hver dag, med en fri-onsdag i ny og næ.. Men det er helt sikkert min plan, at være så meget hjemme i weekenderne som jeg kan. Han har endelig fundet komplet tillid ved mig, og det vil jeg ikke sætte på et kompromis smiley

• #3   21. aug 2017 Jeg står i samme situation. smiley
    Min hest har svært ved flytninger, hun har svært ved at blive en del af flokken, og hun ender stort set altid som den nederste i hierarkiet.

Jeg har boet i Vojens i Sønderjylland, har ejet min hest i snart 5 år, og har haft hende til at stå samme sted i 4 år. Et sted, hun er glad for, passer ind, og som opfylder mine krav.
    Sommeren 2014 flyttede jeg hende til et opstaldningssted i den anden ende af byen, og pludselig var alt galt. Hun haltede, hun var deprimeret, hun ville ikke spise, hun tabte sig, hun gik amok og ville igennem hegnet, når jeg gik - ja, jeg forsøgte at "lade stå til" i tre måneder, men det gik ikke og vi flyttede tilbage.
    Da jeg så kom ind på studie i Odense sidste sommer, var jeg nervøs for flytning af hesten. Derfor ledte og ledte jeg, men havde problemer med at finde et sted, som levede op til mine krav (søde heste, løsdrift, ikke for dyrt, tæt på Odense).

Jeg fandt et sted, som jeg flyttede hende ud på i januar i år. Hun blev ked af flytningen, vi gik rigtig mange skridt tilbage i træningen, hun kunne pludselig ikke huske noget, hun havde lært længere, og hun var generelt ikke glad.
    Hun begyndte sågar endda at vrinske, når hun så mig - og det på trods af, at det ikke er en adfærd jeg har set tidligere, selvom jeg har ejet hende i næsten 5 år.

Hun faldt ikke ordentligt til i flokken, så det var mit held, da en af de andre havde brug for en selskabshest på sygefolden, fordi den fik en kideledsforvridning.

I juni flyttede jeg hende hjem til Vojens igen, og pludselig var alt, hvad hun havde glemt, tilbage igen. Hun husker alt vores træning igen, hun er ikke stresset mere og fungerer igen i flokken.

Jeg har måtte sande, at jeg derfor må have hende stående i Vojens, selvom jeg bor i Odense. Hun er glad der, og det er det vigtigste for mig. Hun har fået en part, og når jeg begynder på mit nye studie til februar, så kan jeg fokusere 100% på mit studie, og så have hest på fuld tid, når jeg er hjemme hos mine forældre. smiley

• #4   21. aug 2017 Jeg ender nok i den situation - jeg håber det dog ikke. Jeg regner med at skulle til Viborg og studere, hvilket vil være 3 timer herfra. Mit største ønske er at finde penge i budgettet nok til at begge piger kan komme med mig da en hverdag uden dem i 5 år, ville ødelægge alting.
    De vil være henholdsvis 6 og 15 år når jeg ville starte på studie. 5 år i en hverdag hvor de ikke rigtig bliver håndteret, det ville jeg ikke kunne håndtere. Så jeg håber på at kunne tage dem begge med!
    Men jeg ville i din situation, først checke om studiet rent faktisk er dig, og så når DU er faldet til ro, så ville jeg nok overveje at finde et sted til bassen. Et småt sted måske, med ikke så mange heste. At du er faldet til ro, vil nok også hjælpe meget på ham.

• #5   21. aug 2017 Jeg har en hest der stresser enormt meget op og kan derfor ikke stå alle steder.

Da jeg flyttede til Odense for at læse stod hun hjemme hos mine forældre. Og det gjorde hun det første år, hvor jeg så var hjemme i weekenderne.
    Det andet år skulle vores selskabspony aflives og derfor var det naturligt at flytte min hoppe over til mig. Så jeg fandt en lille privat løsdrift hvor de nu kun går 2 heste. Og der har hun været i næsten 2 år nu.
    Og det passer hende så godt. Hun faldt hurtig ind i flokken, selvom hun ikke er god til nye heste.

Så jeg ville som de andre skriver lige se det an om studiet er dig og så ellers samtidig lede efter en lille privat gård som den kan stå på smiley

• #6   21. aug 2017 Bidløse Madsen - Det lød bemærkelsesværdigt bekendt!
    Dejligt at høre i fandt roen igen, trods en turbulent vej. Det er jo vigtigt at lytte til de kære dyr, selvom det ikke altid liiige passer os, haha smiley
    Tak for at dele din situation. Jeg føler mig i hvert fald ikke alene nu smiley

• #7   21. aug 2017 Hope - Det kan jeg godt forstå. Jeg vil i hvert fald krydse alt for at det kan lade sig gøre for dig smiley Økonomien skal jo også være med, selvom den ofte er en stopklods for sådan nogle som os smiley

• #8   21. aug 2017 Hængemulen - Det lyder også ganske bekendt. Dog er det dejligt at høre i fandt ud af det i sidste ende. Jeg kommer til at gøre ligesom dig, hvor jeg så er hjemme i weekenderne.
    Hvordan fungerede det? Altså følte du at du havde rigeligt med tid og overskud, til at tage hjem hver weekend, eller hvordan?
    Selvfølgelig er det en prioriteringssag og meget forskelligt alt efter person og studie. Jeg er bare nysgerrig, fordi jeg jo kommer direkte fra gymnasiet smiley

• #9   21. aug 2017 Ja det er helt fantastisk, og hun udvikler sig hele tiden(dog bliver hun jo også ældre smiley )

Jeg syntes der var fint tid også selvom jeg arbejdede på en gård derhjemme hver 3. weekend.
    Jeg red faktisk mere i det ene år end jeg gjorde årene inden. Også selvom jeg havde diverse lektier, men dem lavede jeg gerne i toget.
    Jeg tog hjem som regel efter sidste time eller når der var en som kunne hente mig på stationen og så hjem igen omkring en 20-tiden søndag aften(kunne ikke senere grundet der ikke gik busser ud til der hvor jeg boede).

Jeg gik også direkte fra gymnasiet og til Odense. og jeg syntes faktisk det var rart at kunne tage hjem og koble af sammen med hesten.

Jeg vil også lige tilføje at der faktisk findes massere af gode steder rundt i Odense til de lidt skøre heste. Jeg var ude at se på flere før jeg helt tilfældigt fik en besked fra hende jeg står hos nu.

• #10   21. aug 2017 Først og fremmest, så ville jeg som andre skriver, se om det du nu skal i gang med, også er den vej du skal gå. Dernæst ville jeg kigge efter opstaldningssteder, og få hesten flyttet. Hvis det var mig, var jeg kørt død i det.

Hvis Odense N, ikke er for langt væk, så vil jeg gerne anbefale dig det sted hvor jeg står med min basse smiley

• #11   21. aug 2017 Hængemulen, må jeg hører hvor du står henne? smiley

• #12   21. aug 2017 Lene&Bailey: Jeg står hos en privat ude i Dyrup i Odense SV smiley og så bruger jeg ridebane ovre på Sanderum Rideklub(ca. 2km væk).

Det fede er at jeg bor lige ud til flere kilometer ridesti ??

• #13   21. aug 2017 Hængemulen - Det giver mening! Tak for at dele håndteringen af din situation! Den er meget ens med min egen. Jeg tror også helt sikkert det bliver en NØDVENDIGHED at komme hjem så meget som muligt - om ikke andet fordi at hele mit liv er i København, og jeg kender nul i Odense smiley

Men rigtig godt at der trods alt er flere steder!

Jeg flytter til Dalum, hvilket jo kun er en spytglat fra hvor din står, haha smiley

• #14   21. aug 2017 Lene og Bailey - Det vil jeg rigtig gerne! Om ikke andet er det altså meget rart lige at kende lidt til området, rent hestemæssigt. Jeg er jo HELT grøn, har knap nok besøgt Odense smiley

Det kunne også være jeg var heldig at finde en hest, som måske kunne bruge lidt selskab engang imellem, så jeg ikke var helt hesteløs i hverdagene. Og så er det jo godt og kende de private steder smiley
    Så jeg vil rigtig gerne høre hvad du kender og anbefaler!

• #15   21. aug 2017 Kathrine: Det var så let smiley det er ikke nemt at flytte til en ny by når man har boet det samme sted hele sit liv. Sådan havde jeg det i hvert fald.

Jeg bor selv i Hjallelse så jeg har ca 6 km ud til hende smiley

• #16   21. aug 2017 Hængemulen - Nej præcist det er lidt svært - og ikke alene væk fra familie, kæreste og venner, så også væk fra hesten! Så det er meget rart lige at skue mulighederne smiley

• #17   21. aug 2017 Hehe, jeg kender det godt. Jeg er selv tilflytter smiley altså hvis du mangler en at hygge lidt med, må du da gerne hygge lidt med min smiley

Du kan evt bare skrive en pb, hvis du gerne vil høre om stedet smiley

• #19   22. aug 2017 Lene og Bailey - Tusind tak! Du får lige en pb fra mig lige straks smiley

• #20   22. aug 2017 Celine Mikkelsen - Tusind tak for at dele din oplevelse smiley Det er faktisk meget rart at høre, at det for dig kunne give mening med at besøge hesten,når man havde tidligt fri, for det har jeg egentligt ikke tænkt som værende en mulighed. Men det kan jeg egentligt godt se smiley

Kommentér på:
At bo 3 timer fra hesten...

Annonce