Ondt i lænden særligt v. cykling og ridning {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg gået og haft ondt i min ryg i flere år efterhånden (siden 7. klasse og frem til nu, hvor jeg går på uddannelse. Altså ca. i 7-8 år nu), uden at synes at finde årsagen.
Troede i mange år, at det var min gigt (som jeg har i adskillige led i kroppen herunder; knæ, hofte, fodled, tæer, håndled, albuer, fingrer osv. osv.), men eftersom min gigtlæge flere gange har afvist at det er det (og kan egentlig ikke se, at der skulle være noget), så må jeg jo søge andre steder. Jeg har tidligere gået til fys pga. mine knæ, og fik også nogle rygøvelser der. Synes dog ikke rigtig, at det hjalp heller. Fik egentlig bare mere ondt. Og fyssen synes ikke at kunne 'se' noget ved min ryg.
Jeg har særligt store smerter, når jeg har cyklet eller cykler samt hvis jeg skal sidde ret op og ned (her med en pude i 'svajet', så jeg sidder 'korrekt'). Jeg har dog lagt mærke til, at når jeg cykler, så spænder jeg omme i ryggen. Det er som om jeg bruger rygmusklerne til at cykle med, og ikke benmusklerne. Her skyder jeg skylden på min gigt, som jeg tænker jeg forsøge at aflaste (mine knæ) ved at bruge ryggen i stedet for. Men det er ikke rigtig holdbart, for får bare mere og mere ondt.
Indtil for 2 år siden cyklede jeg ca. 24 km om dagen (frem og tilbage fra skole, og frem og tilbage fra hest), men nu er jeg flyttet og cykler derfor ikke mere end 2 km om dagen (16 km hver anden dag, hvor jeg skal ud til hesten og har 14 samlet ud og hjem).
Dette er et stort skift, da jeg har cyklet 24 km siden 5. klasse (før det cyklede jeg 10 km), men det har ikke gjort mine smerter mindre - desværre! Jeg har mere ondt end nogensinde, hvilket er utroligt hæmmende.
Jeg har det samme problem til hest. Kan ikke ride uden mit BOT-rygbælte, og ej heller cykle uden. Hvis jeg rider eller cykler uden, så bliver det kun værre... Jeg ved, at jeg nok er nødt til at tage fat i min læge, og høre hvad hun siger, men ville gerne høre, om I andre har prøvet noget lignende? Og hvad I har gjort (Både på cykel, men også på hest.)? Er ærligt lidt på bar bund
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
BOT fungerer rigtig godt for mig. Har opdaget, at min ryg er følsom overfor kulde og varme, så det er der også 'styr på' - so to speak.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Ja okay, jeg synes nu ellers at mit BOT ligger præcis hvor jeg sætter det, men man har vel hver sine oplevelser. Har altid fungeret for mig i stalden
Har dog stadigvæk ondt i ryggen om sommeren også. Også selvom det er helt vindstille og mega varmt, så tænker ikke, at det kan være kulden?
Ondt i lænden særligt v. cykling og ridning