{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Foder til jeres hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg stå i den situation at jeg leder efter min nye hest. Lige nu har jeg et seriøst kig på en DV på 180 cm som primært er springbetonet. Lige nu er hun muskelfattig, og lidt til den tynde side.
Her kommer mit spørgsmål så. Hvad ville i give sådan et dyr at spise? Meget bredt spørgsmål, og ikke noget man kan svare på 100% uden at have set hesten, men jeg er blot nysgerrig på at høre hvad andre ville gøre. Og hvilke noget foder fodre i jeres egne heste med? hvad kommer det op i af pris ca pr. måned?

- Dette indlæg er kun for at få lidt inspiration og pga. min nysgerrighed smiley

På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til jeres hest
  • #1   8. jan 2017 Min hoppe på 170cm som var meget tynd i sommers og og muskelfattig fik :
    Maxirice (til at fede op) 199,96kr for 15kg hun fik 500g om dagen så det vil sige 100kr om måneden
    Så fik hun Racing minerals (mineraler og vitaminer) 199,96kr for 10kg og hun skulle have 150g om dagen så det er til lidt over 2måneder altså under 100kr om måneden

Og alt det hø/wrap hun kunne spise smiley

inden for ca 2 måneder på denne kost blev hun normalvægtig og fejler intet..

Nu for hun fiberpiller i stedet for maxirice det er en lille smule billigere og en smule mindre fedende og det gør hun fordi hun ikke har behov for så meget fedt igen men skal stadig have noget da hun starter i ridning igen snart og helst ikke skulle tabe sig men bar sætte muskler smiley

• #2   8. jan 2017 Brogaarden fase 3. og så masser af grovfoder :):)

• #3   8. jan 2017 Da jeg modtog min, var han meget tynd (vedhæfter et billede fra da jeg fik ham) og jeg satte ham på døgnfold med en masse græs -og så fik han equsana multivit og 1 kg opløste fiberpiller hverdag, det gav gode resultater.. men han er først nu begyndt at være normal vægtig (et halvt år jeg har kæmpet med det)... han tog bedre på da han flyttede og fik salvana og mere sukkerrigt græs... og det sted han står nu bliver han fodret med 600 gr equsana balance + roepiller, han skal evt til at få havre hvis han taber sig smiley

PÅ billedet er det øverste da jeg fik ham og det nederste cirka 4 måneder efter

profilbillede
  • #4   8. jan 2017 Jeg bruger Brogårdens Fase III, lucerne og rapsolie. Lige pt. får hun en meget stor mængde, og så er prisen også derefter, og nok ikke relevant for dig.
    Men det er jo ikke til at vide, hvor svært hesten har ved at holde huld. Hvis jeg havde en hest, som kunne nøjes med wrap og hø, så fik den + tilskud i form af fx Equsana Champ, som også har rimeligt lavt stivelse og sukkerindhold (det afhænger naturligvis af, hvem man spørger)
    Hvis jeg helt selv kunne bestemme, så ville jeg bruge pengene på noget lækkert wrap/hø, som var tilgængeligt 24/7. Men det er desværre ikke os alle, som er herre over kvaliteten og mængden af ens grovfoder.
    Men hvis den er muskelfattig, så vil jeg prøve med noget Equsana Body Boost. Jeg brugte det selv på min, inden dyrlægen kom med ind over og ændrede foderplan grundet sygdom hos hesten. Jeg brugte det ikke i lang tid nok, til at kunne se en ændring, men jeg har læst om flere, som har oplevet gode resultater.
    Jeg kender mest til Equsana's produkter, og jeg ved, at de, men også mange andre mærker, tilbyder hjælp til foderplan. Så jeg vil prøve at skrive rundt til nogle forskellige. Og så skal du forresten ikke lade dig skræmme væk af nogle af de dyrere mærker. Jeg har en bekendt, som tidligere fodrede med Equsana, men fik lavet en foderplan af St. Hippolyt, som var billigere for hende end Equsana's smiley

• #5   8. jan 2017 Uden at kunne sige med sikkerhed da jeg ikke ser hesten.. Så tror jeg at jeg ville fodre med et senior fuldfoder lav på sukker og stivelse og Linamix. Og selvfølgelig hø ad libitum. Evt lucerne smiley

Mvh TT

• #6   8. jan 2017 Okay tak for svarene smiley Er der nogle som kan fortælle mig om der er de nødvendige vitaminer og mineraler i Equsanas body booster? Hvis der fodres med dette og så fiberpiller ved siden af smiley

• #7   8. jan 2017 Først og fremmest ville jeg give stråfoder ( hø eller wrap) ad libitum smiley

• #8   8. jan 2017 Body boost er ikke et vit/min tilskud, dette et tilskud du kan give i stedetfor fx korn. Så du skal have fat i et vit/min tilskud.

Personligt tænker jeg det er lidt overkill at starte med body boost, hvis du reelt ikke ved hvad hesten får nu. Hvis den står et sted, hvor den kun får fx 6 kg wrap, så kan du meget sundere og billigere fede den op på grovfoder, fremfor krybbefoder.

Mine heste går på MB/PSG niveau og de er to vidt forskellige typer - for at gøre det nemt for mig at fodre, så får de begge Horselux plus.
    Ham som skal tabe sig/er nem at fodre på, får 1/2 ration Horselux plus, suppleret op med rent vit/min tilskud, og så ca 12 kg wrap.
    Ham som er svær atfodre på får fuld ration Horselux plus, 1 kg MaxiRice, 1,5 kg havre, 3 dl olie og 18-22 kg wrap ( ad lib)
    Jeg har haft dem siden de var 1 år, så har lært at justere op/ned, justerer på hvem der skal have havre eller ej M.m. Fx gik de fint la-klasserne på Horselux easy, som er et prisvenligt og stivelses/sukker lavt produkt.

Så start med at høre hvad hesten får nu. Køb en sæk af det, da hesten under alle omstændigheder skal køres gradvist over på et nyt foder. Find ud af om du kan skrue op for grovfoder. Find ud af om den fint kan tåle fx sukker og stivelse eller ej. Find ud af hvilket foder du nemt kan få fat i / evt kan købe sammen med andre i stalden, så du får rabat. Find ud af om du har nok og godt nok grovfoder. Og så lad vær med at lave en hel masse ændringer i hestens foder den første måneds tid andet end at sætte den op i grovfoder- det er sikkert rigeligt stressende for hesten at blive flytte.

Og husk muskler kommer af korrekt og varieret ridning - og det tager tid.

Mvh Charlotte

• #9   9. jan 2017 LinOcrunch, Maxirice, Topsport og almindelig fuldblodsblanding brugte jeg, for at få min på kanten igen. Det tog ca. 8-9 måneder før han var normalvægtig. smiley

• #10   9. jan 2017 Jeps, jeg er godt klar over disse ting Charlotte, og jeg skal selvfølgelig også lære hesten at kende, for at kunne sammensætte det helt rigtige smiley Men tak for svar, det er altid brugbart!

Og selvfølgelig massere af stråfoder smiley

Kommentér på:
Foder til jeres hest

Annonce