Fotograf uddannelsen. Fotograf uddannelsen.
Jeg ved at mange herinde interessere sig for at tage billeder og selv er fotografer, så tænkte at jeg ville kunne få svar fra nogen herinde fra.
Er der nogen herinde der har eller er igang uddannelsen?
Hvad med læreplads, var det meget svært at finde?
Og får i det ud af det i havde håbet?
Hvordan er uddannelsen?
Grunden til jeg spørger er fordi, jeg lige nu er det dilemma jeg simpelthen ikke aner hvad jeg skal, min jobkonsulent har fortalt mig det skulle være svært bare at finde en praktikplads, så jeg tvivler på det er let at finde sin læreplads?
Andre ting man burde vide omkring det at være fotograf/være på uddannelsen, så skriv det endelig!
Vh Emilie
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Så vidt jeg husker er http://www.hestegalleri.dk/bruger/15978-sanne__k#blogpostssrp ved at blive fotograf eller er det, en af delene.
Men nej det er på ingen måde piece of cake og kræver en del, det kræver at man har styr på hvad man laver og ikke bare er en alm. gennemsnitlig fotograf og tager billeder som alle med et spejlrefleks kan.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2134 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Det var for det første ikke let at komme ind på skolen..
Først sender man en ansøgning til skolen, så bliver der kaldt nogle ind til samtaler, og ud af dem bliver der valgt nogle ud der kommer ind..
Mindes der var omkring 200 der havde søgt ind, og 55 startede på skolen..
Undervisningen er bygget mere på kameraindstillinger og redigering i Photoshop.. Der er en meget grundig gennemgang af både Adobe Bridge og Photoshop.
Så bruger man rigtig lang tid i studierne og så med teoretisk gennemgang.
Både med lyslægning, indstillinger osv.. og så er der selvfølgelig en masse kreativt arbejde, både med tegning og fotografering..
Jeg opgav at finde en læreplads.. Bare for ikke at bruge orderet umuligt, så vil jeg sige det er meget svært at finde en læreplads.. Det er især pga. flere og flere begynder at have gode kameraer selv, så det er ikke så mange flere der går til en fotograf og får taget billeder.. I hvert fald ikke så mange som der har været..
Vi var 55 elever fordelt på 2 klasser, og 2 havde elevplads da de startede på skolen, og kun én fik i løbet af skoleåret.. Og der kommer ca 50 ind på skolen hvert halve år..
Men hvis man vil, så kast dig ud i det.. Om ikke andet får du en masse med i rygsækken..
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 178 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Jeg tog grundforløbet på Medieskolerne i Viborg i 2014-2015, og var rigtig glad for det og lærte en masse.
Selve det med at blive optaget oplevede jeg personligt som ret nemt, men flere af de andre på uddannelsen kom først ind 2. eller 3. gang de søgte, så måske har jeg bare været heldig.
Angående praktikpladser skal man være udsædvanlig heldig for at finde en. Nogen bruger flere år på at finde en praktikplads. Et af de sidste steder jeg søgte fik omkring 171 ansøgninger, og ud af dem udvalgte de 8 der kom til samtale, og én fik så jobbet. Mange af dem jeg gik i skole med er endt med selv at starte op, eller har skiftet til noget andet.
Men hvis det er noget der interesserer dig synes jeg da du skal kaste dig ud i det, for jeg synes man lærer og udvikler sig rigtig meget på skolen, og hvem ved - måske er du en af de heldige der får en praktikplads?
okt 2014
Heste: 1 Emner: 2 Svar: 8
Det ER svært at få en læreplads. De fleste fotografer har ikke tid/lyst/råd til at have en elev.
Jeg endte alligevel med at blive fotograf - og leve af det - selvom jeg ikke fuldførte uddannelsen. Sådan gør de fleste "rigtige" fotografer. For mig er uddannelsen ligegyldig. At være fotograf handler om at have evnerne og være god til at sælge sig selv for potentielle kunder; uden de ting, kommer du ingen vegne. I dag kan alle kalde sig fotograf, men de færreste kan leve af det
Har du modet, så kast dig ud i det. Det er ikke let, men besværet værd, hvis det lykkes.
Fotograf uddannelsen.