{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
622 visninger | Oprettet:

Stress - almen viden {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at skrive afgangs projekt om stress, inden for neuropsykologien. Jeg er total nørdet med hvilke strukturer i hjernen, som gør hvad, sammen med hvilke andre, og ved hjælp at hvilke signalstoffer

Men jeg mangler lige en almen tilgang, til min indledning, er der nogle af jer som har nogle input.

F.eks. hvad er stress for jer? hvordan oplever i stress i jeres hverdag? Eller hvad der lige falder jer ind, når i hører ordret stress.

Der er ingen rigtige eller forkert svar, der er jeres subjektive/objektive vinklinger jeg søger.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stress - almen viden
  • #2   17. dec 2016 Stress er jo godt at have i en vis mængde. Det er det, der får dig op af sengen i hverdagen, som får dig ud ad døren eller gør at du lige performer dén tand ekstra. Folk tænker ofte med det samme på stress som noget negativt, men stresshormoner (kaldes de det?) kan jo bestemt også være gavnlige. Men når det overtager for meget, så ændrer det sig jo pludselig fra positiv til negativ stress. Så er det ikke længere noget, der giver et "boost", men noget der nedbryder dig. Det er vel lidt med at finde en balance imellem den gode form for stress og den der tager overhånd og er ødelæggende...
    Det er i hvert fald det første jeg hurtigt lige tænker på, når snakken falder på stress.
    (Og ja det er ret subjektivt og ikke så fagligt smiley )

• #5   17. dec 2016 Tak for jeres svar - så har jeg lidt at gå og "tykke" på (jeg er en grubler)

Stress er bare så mange forskellige ting, som jeres svar også viser.

Får I flere ideer, så som endelig med dem. Som sagt er jeg lidt nørdet med hjernestof, så er det bare svært at træde ud af boblen og se det hele i større perspektiv.

• #6   17. dec 2016 For mig var stress et immunforsvar der blev slået fuldstændig i stykker, et stofskifte der på blodprøver viste at det gik helt amok, voldsomt hårtab og blackouts.
    Nu er stress en "genvej" til angstanfald, og der skal ikke meget pres på før jeg bukker under og går nedenom og hjem.

• #7   17. dec 2016 Stress er for mig en meget individuel ting. Det er forskelligt hvor meget der skal til for at stresse forskellige mennesker - her kan man også henvise til sårbarheds-stress modellen.
    Derud over er stress for mig, når jeg bliver påvirket fysisk af at have travlt. Det kan være hovedpine, kvalme, vejrtrækningsbesvær og lignende.

Den "gode stress" er den der får mig til at yde mere effektivt i en kort periode, men som let overgår til den dårlige/usunde stress hvis det står på for længe.

• #8   17. dec 2016 Og hukommelsestab - føj, hvor var det klamt at have så voldsomt hukommelsestab..

• #9   17. dec 2016 Stress for mig er når jeg har så meget at tænke på eller bekymringer der gør at jeg glemmer ting jeg skal eller er i gang med, fordi jeg tænker på de negative ting. Når jeg deraf får dårlig tid og bliver nervøs og får ondt i maven og dårlig samvittighed..
    Jeg kan få psykosomatiske symptomer heraf i form af hjertebanken/flimmer og jeg kan miste stedsans (min er ellers utrolig god)

Mvh TT

• #10   17. dec 2016 Jeg har i de seneste år undret mig over, at stress altid er arbejdspladsens skyld, eller i hvert fald er det altid arbejdspladsens ansvar at formindske stress på arbejdspladsen. Som Fünke skriver er der god og dårlig stress, og meget afhænger af mængden. Nogle folk har jo en mor der er syg, en far der lige er død, og står selv midt i en skilsmisse. Det er da ekstremt stressende, men løses jo ikke ved at arbejdspladsen skal reducere de 5-7% stress der er relateret til jobbet (f.eks). Derudover synes jeg stress er et ekstremt misbrugt ord....eller rettere; der mangler en gradbøjning, så dagligdags stress over at skulle nå at handle inden lukketid, nå hjem inden myldretiden e.l., kaldes noget andet end stress, der er en livstruende sygdom smiley

• #11   17. dec 2016 #10 På engelsk kan stress (som sygdom) med fordel kaldes 'severe stress', så det er lidt lettere at hitte rundt i. Det var det jeg havde, og stadig ikke er 100% ude af, trods jeg har kæmpet med det i lidt over 3 år nu. smiley

• #12   18. dec 2016 Stress Lan jo være godt og få os til at yde en ekstre indsat, som fx i din eksamens situation.

Men tager opgaverne overhånd kan man ikke altid rumme dem. Så er det hovedpine og mavepinen mælder sig, samt svimmelhed hurtig hjerterytme osv.
    Jeg ser stress som en hjælpefaktor til at sætte farten ned hvis der bliver for travlt i ens liv. Både på job og hjemme! Det vigtigt at lytte til sig selv, særligt i disse tider

• #13   18. dec 2016 Jeg arbejder selv i plejen og mærker det stigende arbejdspres fra mine arbejdsgiver pga besparelser osv. Dette betyder vi konstant skal løbe hurtigere og skal kunne rumme mere og mere alligevel. Der er det nødvendigt at kunne sige fra

Kommentér på:
Stress - almen viden

Annonce