{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.363 visninger | Oprettet:

Udeboende og SU {{forumTopicSubject}}

Jeg synes engang at have læst, at man skal bo så og så langt væk fra sine forældre før man kan få udeboende SU. Men nu da jeg måske snart står i situationen synes jeg ikke de giver mening, -at det skal være afstandsbestemt. Da jeg ville søge på det på nettet fandt jeg ingenting om afstand til forældres bopæl.
Så spørgsmålet er; er der en regel om det? Og i så fald må i meget gerne linke!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udeboende og SU
  • #1   3. sep 2016 Jeg ved at min kusine kun kunne få den lille SU. trods hun boede i lejlighed 7km væk fra hendes forældre. Der skulle hun bo mindst 20km væk for at få udeboende SU, selvom hendes økonomi intet havde at høre med hendes forældres. Men det kan jo godt have ændret sig.

• #2   3. sep 2016 Følger lige med, da jeg også er lidt forvirret på det punkt!

• #3   3. sep 2016 Går du på en ungdomsuddannelse og er under 20 år gammel, så skal DINE FORÆLDRE bo mindst 20 km fra uddannelsen, have en transporttid på 75 minutter til stedet, eller specielle forhold gøre sig gældende, før du kan få udeboende SU.

Så teoretisk sent kan du studere i København men bo på Fyn og få hjemmeboende SU, hvis dine forældre bor inden for en radius af 20 km til din uddannelse.

• #4   3. sep 2016 Går du på en videregående uddannelse er sagen dog en anden - så er du udeboende fra den dag du flytter hjemmefra, også selvom du er under 20 år.

• #5   3. sep 2016 Jeg starter på HF på mandag, er flyttet 22 km væk fra den by min forældre bor i og der er ca. 20 km til uddannelsen. Jeg er 22 år. Det vil sige jeg godt kan få udeboende?

• #6   3. sep 2016 Ja, da du er udeboende og over 20, så kan du godt få udeboende SU smiley

• #7   3. sep 2016 Super. smiley

• #8   3. sep 2016 Rikke -når du er 22 er din adresse lidt ligegyldig, så er Su'en (hvis du er udeboende) uafhængig af dem.

Men havde du været under 20, er det ikke så vigtigt hvor langt DU har til uddannelsen, men derimod hvor langt dine forældre bor fra uddannelsen. At du bor 20 km fra uddannelsen er ligemeget, hvis dine forældre bor lige ved siden af uddannelsesstedet, så ville du ikke få udeboende SU.

• #9   3. sep 2016 Jeg er 22 og læser til pædagog.
    Min mor bor 22 km væk fra mit uddannelsessted, og det hus jeg måske skal flytte ind i, ligger 2 km væk fra min mor. Dvs. Jeg fremover får 20 km til skole.

Så jeg kan godt få udeboende SU, når jeg er 22 selvom jeg ikke bor længere væk? smiley

• #10   3. sep 2016 Hvor du bor er ligemeget -du er 22 jo.

• #12   3. sep 2016 HR: hvor ser du det præcist? Som jeg læser det så ændrer det sig altså når der er tale om en videregående uddannelse.

• #14   3. sep 2016 Det er til HJEMMEBOENDE der står at "Der er forskel på, hvor meget du kan få i SU, alt efter om du er startet på en ny uddannelse før den 1. juli 2014 eller den 1. juli 2014 og senere"

Når jeg går ind under videregående uddannelser står der forskellige ting om bopælen, men kan ikke se at der skulle stå noget om forældres bopæl til uddannelsesstedet? Jeg tror måske du blander tingene sammen? Når du går på en videregående udd. og er udeboende er din SU ikke afhængig af hvad dine forældre tjener.

Alle, der læser på en videregående uddannelse og er udeboende får samme sats.
    Så jo, sådan som jeg læser det - når du går på en videregående udd. kan du GODT få udeboende SU når du er under 20, uanset hvor dine forældre så bor smiley

• #15   3. sep 2016 Jeg får udeboende su, og jeg er 19 år. Dine forældre skal bo mindst 20 km fra skolen, eller du skal have over 75 min i transport tid fra dine forældre og til skolen. Du er stadig under dine forældres indtægt, og derfor afhænger det af deres indkomst, hvor meget du får i SU. Du skal dog udfylde en seddel og give til dit uddannelse sted, da de skal godkende din begrundelse for udeboende su, for under 20 år. Jeg går selv på en erhvervsuddannelse, ved selvfølgelig ikke om reglerne er anderledes for videregående uddannelser. (:

• #16   3. sep 2016 Alt det med afstand, forældres indtægt osv er jo irrelevant når TS er 22 år, udeboende og går på en videregående uddannelse. Hun vil få 5.941 kr. pr. måned før skat smiley

• #17   5. sep 2016 Jeg bor syv km fra mine forældre og får udeboende smiley
    Mener også at have forstået de der 20 år som være der grænsen går - man kan jo heller ikke forvente at ens forældre vil betale til ens lejlighed når man er over de tyve smiley

• #18   6. sep 2016 Jeg har ikke lige læst hele tråden. Jeg mener ikke at det er afgørende om hvor langt du bor fra dine forældre, men derimod hvor langt du har til din uddannelse. smiley

Kommentér på:
Udeboende og SU

Annonce