{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Dyrskue om en uge, halt hest. {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er meldt til dyrskue om en uge med min islænder hoppe og hun er nu blevet halt, hun fik lagt nye sko igår (af en ny smed fordi jeg har fundet en billigere end min sædvanlige smed) og bagefter gik hun urent, på begge forben, vi var der under skoningen og der var intet man kunne sige ikke var gjort ordentligt+det er en af min venner der kender smeden og kan sige god for at han ved hvad han laver, hendes hove blev ikke rigtig rettet på den eneste forskel på de gamle sko og nye er at de nye måske var en smule tungere, ikke nogen med ekstra vægt, de var bare lidt længere end de sko hun gik med før.. vi besluttede at vente og se om ikke hun bare skulle blive vandt til de lidt anderledes sko men idag er hun stadig ligeså urent gående.. smeden arbejder ikke i weekender så vi kan nok først få dem af mandag hvis det er løsningen, men hvad gør vi så? hun kan ikke gå uden sko desværre.. jeg er så ked af det her for havde virkelig glædet mig til dyrskue og nu ser det ud til jeg måske ikke kan komme afsted smiley nogen gode råd? enten mht. noget der kan lindre hendes ømme fødder eller andet nyttigt smiley ved ikke om jeg bliver nødt til at få den sædvanlige smed ud men det vil jeg helst ikke..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrskue om en uge, halt hest.
  • #2   28. maj 2016 Nej det er Nibe dyrskue smiley Tror ikke der er mulighed for smed før mandag. Men ja vi rider hende da ikke så længe hun ikke går ordentligt.

• #3   28. maj 2016 Har hesten været en anelse langtået? Og/eller har smeden muligvis skoet den lidt stramt? Nogle heste reagerer usædvanligt kraftigt på dette.
    Eventuelt kan du give hende en dag eller to til lige at falde til i hovene.

• #4   28. maj 2016 Nej, det var næsten ikke nødvendigt at beskære hende, hun skulle bare have nye sko. Tror heller ikke hun er blevet skoet stramt. Hun får jo fra fredag til mandag og er det så ikke bedre mandag må vi jo tage dem af hende.. Men hvad vi så gør ved jeg ikke smiley

• #5   28. maj 2016 Kan være den er blevet sømstukket.

• #6   28. maj 2016 Tror ikke det er det, vi overvejede det også men synes ikke sømmene sidder så det kan være grunden.

• #7   28. maj 2016 Man kan jo ikke se hvordan de sidder inde i hoven, så det kan sagtens være den er det. smiley

• #8   28. maj 2016 Ja men sømmene sidder længere nede på hoven en hullerne fra de tidligere søm så ville være underligt at det skulle være det smiley men er det problemet så må vi prøve at få hende skoet om og se om det hjælper.

• #11   3. jun 2016 *skriver her for ikke at lave nyt emne* Øv, hun blev ikke klar, vi har gået og givet hende fodbade 2 gange dagligt, og hun er rentgående det første stykke tid efter men så halter hun igen smiley så ingen dyrskue til os, er så skuffet over der nu går et helt år før muligheden er der igen, og der er hun nok til hingst så det ikke bliver muligt der heller, har godtnok ikke været så skuffet længe! smiley men nu er spørgsmålet så hvad jeg skal gøre, tage skoene af hende eller ej? det er nu en uge hun har gået med dem så synes hun burde være vandt til dem nu hvis det var problemet, men er bekymret for om hun bliver mere øm af at få sko af da hun ikke går godt uden sko smiley
    Lige et billede af gulle der ikke virker generet af at i aften ikke foregår med at vaske hende og gøre klar, vidst kun mig der ville ønske den gjorde det smiley

profilbillede
  • #12   4. jun 2016 Forfangen - tag hesten af græs hurtigst mulig, og tilkald dyrlægen med det samme.

Mvh Charlotte

• #13   4. jun 2016 Hun er ikke forfangen, Viser ingen tegn på det er problemet så det er ikke nødvendigt at tage hende af græs.

• #14   4. jun 2016 Det er dit valg at risikerer din hest skal aflives.

Men hvad der ikke er dit valg er, at lade en hest gå med smerte i over en uge, uden at have fået en diagnose på hvad din hest fejl, og uden evt smertestillende behandling : se paragraf 24 i loven om hestehold
    http://dyrenes-beskyttelse.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=lov20070528-full

Du har valgt at påfører din hest lidelse og smerter ved at se tiden an - og ved at se det an i over en uge, så er det ikke i orden, ej heller juridisk.

Du kan ikke kun med dine egne øjne se eller vurderer om hesten er begyndende forfangen, hverken om det skyldes græs eller traumatisk forfangen.

Og lige meget hvad din hest fejler - små sko, sømstykken, foder forfangen eller traumatisk forfangen pga små sko så lader man ikke et dyr lide med smerter uden at gøre noget - men bare kigger på i +7 dage.

• #15   4. jun 2016 Synes også at du nu burde tilkalde dyrlæge, når der er gået så lang tid! Det er altså ikke i orden den skal have ondt så længe.

• #16   4. jun 2016 Nu synes jeg du skal slappe af, jeg har kigget på det, min mor som har arbejdet ved dyrlæge og med heste i store stalde i flere år har kigget og mærket på det og smeden har været ude flere gange, vi har behandlet med sæbevand 2 gange dagligt da smeden og os selv tænker det kunne være en begyndende hovbyld, hvis det var andet end bare ømme fødder. Jeg har gjort hvad de fleste andre ville gøre og hesten har fået den behandling der virker passende ud fra situationen. Så du skal ikke få det til at lyde som om jeg har mishandlet min hest eller bare gået og være ligeglad og set tiden an for det ved jeg at jeg ikke har.

• #17   4. jun 2016 Men når i ikke finder en årsag, må du have dyrlægen ud, så den i det mindste kan få smertestillende.

• #18   4. jun 2016 Vi får smeden ud i næste uge og tage skoene af hende og så må vi se hvad vi så gør. Men hun er hverken øm når man røre benene eller varm og viser ingen tegn på faktisk at have ondt, også derfor vi tænkte at det nok bare var de anderledes sko som gjorde det.

• #19   4. jun 2016 Og skal måske også nævnes at da hun lige begyndte at halte var det i skridt og trav, og også når man gik med hende lige efter et fodbad, da vi nåede til mandag var det kun i trav og helt væk lige efter fodbad, nu er det kun i traven og først når der er gået omkring 8 timer siden sidste fodbad at der er noget at se på hende, og stadig mindre end i starten, så det er ikke fordi hun ikke har fået det bedre, jeg synes bare ikke hun har fået det helt så godt som jeg håbede og hurtigt nok og er derfor i tvivl om vi skal tage skoene af hende. Havde der ikke være nogen ændring fra hun begyndte og 3-4 dage frem var der selvfølgelig blevet gjort noget andet, så undskyld hvis det ikke fremstod at vi selvfølgelig ikke bare havde set tiden an uden nogen form for bedring. For så er det selvfølgelig klart at en uge er for lang tid at se det an.

Kommentér på:
Dyrskue om en uge, halt hest.

Annonce