Dyrskue? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Folk der ved noget om islændere bliver ved med at spørge mig om Elfa er kåret. Det er hun ikke. Nåmen, hun er ellers så flot bygget. Det er jo altid fedt at få at vide, men jeg er en middelmådig rytter uden ret mange penge på lommen, så det kan ikke rigtigt lade sig gøre for mig at gå all-in med sådan et projekt. Ærlig talt er jeg hellere ikke overbevist om at hun har potentialet til mere end 2. klasse (uden at ane noget om det - der er bare ingen der kommenterer hendes rideegenskaber på samme måde som de gør med min vallak).
Altså, misforstå mig ret, hvis nogen fortæller mig at det ville være oplagt, så skulle jeg nok godt kunne skrabe pengene sammen og sende hende i træning, men da resultatet kun er for min egen skyld,,, Ergh.. jeg ved det ikke... I kender nok tankeprocessen.
Jeg har lært herinde at bygningsbedømmelse alene ikke umiddelbart er en mulighed når hun er så gammel (9), medmindre jeg erklærer hende halt på dagen.. Så er der igen det med at kyle 2000 kr efter projektet uden at gøre det ordenligt.... Men så faldt jeg over DI's beskrivelse af dyrskuer:
"Ved min. 10 tilmeldte islandske heste, dømmer en uddannet kåringsdommer fra Dansk IslandshesteforeningVed et dyrskue vurderes hestens bygning, dens velplejethed og dens bevægelser, idet hesten mønstres i enten trav eller tölt. Bedømmelsen munder ud i en dyrskuepræmiering samt en skriftlig beskrivelse."
(link fjernet)
Er der nogen her der har prøvet det, og tæller resultatet nogen steder?
sep 2006
Følger: 108 Følgere: 115 Heste: 19 Emner: 162 Svar: 1.211
Hvilket dyrskue havde du tænkt at stille på?
Jeg ved reglerne for Roskilde dyrskue og landsskuet Herning. Der kan du ikke stille en hoppe på 9 år, medmindre den har føl ved siden.
Det er kun 2-3 og 4 års der kan stilles uden føl. Og så hingste vidst i alle aldre!
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Nogen gange kan man sin lokal klub samle nok folk sammen til at lave vejledende bedømmelse.
Du kan læse mere om det øverst på siden her: (link fjernet)
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 542
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Den vejledende kåring lyder som et udmærket bud, men så har jeg igen pres for at træne, eller få nogen til det (jeg har så frygtelig præstationsangst når det gælder sådan noget - hvis det bare var hesten man kiggede på, så var det ikke noget problem, men ridningen er en faktor, og det ansvar hader jeg).
dec 2009
Følger: 66 Følgere: 57 Heste: 4 Svar: 426
Dyrskue?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside