1.440 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hingst til min Frieser hoppe. :D Hingst til min Frieser hoppe. :D

Halløj frieser-ejere. smiley

Jeg er så småt begyndt at kigge efter en Frieser hingst til min hoppe, da jeg har et lille håb om at jeg vil have føl på hende, når hun har været ude og opleve lidt i 2-3 års tid. smiley

Jeg ville gerne have en Frieser hingst som har meget hårpragt og ikke er efter nogen af dem som min hoppe er efter, i kan se den her:

Far: Tsjerk 328
Farfar: Feitse 293
Mor: Tsitske Van De Slingeberghoeve
Morfar: Brandus 345

I må meget gerne komme med enten link eller et billede på den hingst som i synes passer til de krav jeg har. smiley - Og selvfølgelig navnet. smiley

På forhånd tak! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingst til min Frieser hoppe. :D
  • #1   3. maj 2016 Hvis er er medlem af KFPS og DFF har de en ''matcher'', hvor de kan matche din hoppe med forskellige hingste og se hvordan de passer sammen i forhold til fx indavlsprocent. Men kig på din hoppe, find ud af hvad den mangler - find en hingst der avler disse ting videre i sine føl og som kan forbedre det.

• #2   3. maj 2016 hingstene i ZSSE er fantastiske!

• #4   3. maj 2016 ZSSE har en dansk afdeling, og passet bliver et EU pas og føllet kommer i Europæisk stambog smiley

• #5   3. maj 2016 Men de har en del lækre frieser hingste, som står i Danmark smiley

• #6   3. maj 2016 Der findes INGEN godkendte frieserhingste i DK og lad være med at vælg en der ikke er godkendt, det er med til at ødelægge det KÆMPE arbejde avlerne ligger i hestene. Desuden er føllet meget mere værd hvis det er efter en KFPS kåret hingst samt det vil få det røde pas - det får den IKKE hvis hingsten ikke er avlsgodkendt. Og her gælder KUN KFPS-godkendelse.

Bedækning foregår enten i udlandet, ja - eller ved at få sæd hjem til DK og lade hoppen blive insemineret.

Kåringer finder sted i alle lande, dog finder central kåringen/den store kåring kun sted i Holland.

• #7   3. maj 2016 ZSSE's Frieser hingste er godkendte og der er nogle i DK? smiley

• #8   3. maj 2016 Ja, men de er ikke godkendt af KFPS hvilket de skal være. Og nej, der findes ingen KFPS godkendte hingste i DK.

• #9   3. maj 2016 Det skal de ikke være? ZSSE har mange lækre hollandske frieser hingste, og også danske. Der bliver avlet friesere efter dem både i Holland og i DK.
    ZSSE har en frieser stambog smiley

• #10   3. maj 2016 Hm, nu bliver jeg sgu forvirret. smiley

• #12   3. maj 2016 Dette er på ikke korrekt.
    ZSSE har i mange år kåret frieser hingste, både i Danmark og i Holland.
    Denne forvirring er trist, men sådan er det ofte i heste verdenen.
    Hvis man er forvirret bør man snakke med ZSSE's repræsentant, Malene.
    kontakt information ligger på zsse.dk

• #13   3. maj 2016 Har du hørt om den lille avlsforening FrieserAvl dk?
    Findes både på facebook og på hjemmeside. Jeg er sikker på, at de gerne vil hjælpe dig. smiley

• #15   3. maj 2016 Der er mange lækre friesere af den gamle type hos ZSSE smiley
    De ligger på ZSSE danmarks Facebook side smiley

• #18   3. maj 2016 Et føl efter en ZSSE avlsgodkendt hingst kan aldrig og jeg understreger ALDRIG blive optaget eller kåret til KFPS hovedstambog. Det vil højst kunne optages i en Bi-bog. En ZSSE hingst kan sagtens være en ren KFPS hingst, men den er IKKE og jeg understreger igen, IKKE godkendt af KFPS til den må avle friesere... Jeg bliver simpelthen harm over man tillader sig at forvirre seriøse brugere herinde på den måde, når du Ane søger et seriøst råd i forhold til valg af hingst til din frieserhoppe. Så kære Ane, hvis du ønsker et føl du kan stille til kåring sammen med din dejlige KFPS hoppe i KFPS med henblik på en optagelse i stambogen, så vælger man en KFPS avlsgodkendt hingst - PUNKTUM!!! Alt andet - uanset hvor "lækre" hingstene er, giver dig et føl der ja, er frieser, men det kan aldrig kommer længere end til en bi-bog og har på ingen måde samme handelsværdi som et føl efter avlsgodkendte forældre. OG der er INGEN AVLSGODKENDTE KFPS FRIESER HINGSTE i Danmark.... Og INGEN Dansk avlet hingst har nogensinde opnået en KFPS avlsgodkendelse i Holland. Så kan det vist ikke siges tydeligere.

Hvis du ønsker råd fra en professionel frieser-avler som specifikt han vejlede om hvilken KFPS hingst der passer bedst til netop din hoppe, bør du henvende dig til Dansk Frieser Forbund eller Dansk Frieseravl.

• #19   3. maj 2016 Foreningen FrieserAvl dk avler UDELUKKENDE med KFPS-registrede hopper og hingste.

• #21   3. maj 2016 ...en evige udfordring desværre Stald Z.... Jeg har intet imod de hingste de kårer i ZSSE - det er sikker dejlige friesere og fine rideheste, men jeg har noget imod man i det hele taget tillader sig at sammenligne dem med en KFPS avlsgodkendt hingst. Det skaber kun forvirring og skuffelse hos nye, hvis de i god tro bedækker deres hoppe med sådan en hingst og tror de står med et føl de kan få optaget i KFPS hovedstambog. Det handler i den grad om moral !!!

• #22   3. maj 2016 Godt at få det opklaret, jeg var 100% sikker på, at det ikke var korrekt det med ZSSE - men blev lidt i tvivl lige pludselig smiley

• #24   5. maj 2016 Ret skal være ret .. ZSSE har datter stambog på Frieseren og er godkendt til at bruge denne race i Barock avlen ..

Det her med at Frieseren er den rene .. og resten der avles der er blanding - vil jeg gerne korrigere .. Frieseren er også blandet af forskellige racer i tidernes morgen .. Sådan starter man en race op ..

Frieseren arbejder med lukket stambog - så de friesere der avles med i ZSSE skal have 3-ledet stamtavle og er her alle KFPS afstamning .. ellers er det ikke en Frieser - her går den ind under race-betegnelsen Barock Pinto-pferd i stedet så.

Det er korrekt at Frieser-hingste fra ZSSE ikke er kåret i moderstambogen - de skal igennem samme 50 dags test som alle andre Friesere for at komme deri .. De hingste vi har i ZSSE i Danmark er kåret i datter-stambogen til Barock-avl (tilføjes igen) ..

Der avles efter den Barocke type hest i ZSSE - hvor man skal kunne mærke Hesten i jorden ..

Det her sted med .. alle kan sige at de er godkendt til .. Nej .. eller jo - det kan de vel .. Med godkendt - menes EU-godkendt - her er det at gå ind på EU-listen og se om racen/forbundet står der på .. om de har rettigheder ifølge EU til at avle de gældende racer. Det er de regler vi følger herhjemme i Danmark gennem SEGES - samt alle andre lande. ZSSE er EU-godkendt og har moder-stambog på diverse Special-racer .. og datter-stambogen på diverse øvrige etablerede racer (bl.a. Frieseren), hvor de har rettigheder ifølge EU til at bedømme disse racer som de har beføjelser til.

Der er ikke nogen der ødelægger nogen avl for andre .. man skal i ZSSE følge moderstam-bøgernes regler ved de individuelle racer - det gør man til punkt og prikke .. At man i ZSSE har valgt den gamle type at avle med ødelægger man ikke avlen for de sports-friesere man ønsker at avle med i KFPS .. Det skal man da bare forsætte med ..

Det får man i KFPS i øvrigt også på puklen for .. så ødelægger man derinde den gamle type .. den "ægte" frieser .. man må følge med tiden .. er markedet for frieseren på den mere dressur middelsværre barocke hest .. og ønskes der større lethed og luft under Frieseren .. som i øvrigt her kan være flyvende .. så er det avls-fremme .. men man kan ikke gøre alle tilfredse .. hovedsagen er at avlerne er bevidste om deres avls-mål og hvor de vil hen .. så må "tilskuerne" følge med udviklingen ..

Man bruger rigtig nok den gamle type frieser i ZSSE - og der er en del hingste til brug i barock-avlen efterhånden .. Når der bliver spurgt til hingst og der i opslaget ikke nævnes at det SKAL være KFPS er det pænt at Sielja Dantved at gøre opmærksom på at det er muligt at finde hingste i Danmark - at de er godkendte til avl .. og at hoppe-ejer kan kontakte Melene Ruthner for at høre om hendes avls-muligheder i ZSSE .. Ønsker hun at avle i KFPS skal hun selvfølgelig til udlandet og kigge hingst .. og ja - man-længde/hår kan altid dyrkes og man kan optimere længden gennem vitaminer/Pleje .. her skal man kigge eksteriør og guides som ny avler, for at forsætte med at fremme avlen .. det er dog op til avler i sidste ende hvor man går hen med sin avl.

Alle Frieser-hingste avlet under datter-stambogen i ZSSE har rød pas fra forbunds-udsteder.

Håber det kunne belyse avl med Frieser-hingste i Danmark smiley

Håber for avler at du finder den rette vej for dig og får et godt afkom på din hoppe, ud fra de ønsker du har. Jeg ville ønske for dig at du blev mere tydelig i brugen af det kommende føl, eksteriør, bevægelse .. og lade længden på manen være sekundær. Så lige gå ind at undersøge den del .. hvad der ligger tilbage i generne af forcer og mangler ved din egen hoppe .. og hvor du skal hen at søge hingsten som kan fremme disse punkter.

Hilsen Lotte

• #25   1. jun 2016 Lotte nu spørger jeg dig, hvordan bliver disse ZSSE-Hingst godkendte? hvilke krav stille man til de hingste f.eks. røntgen eller andre arvelig sygdomme? og hvilke krav til bevægelser og eksteriør. og hvad laver de under den test du skriver de er til? Jeg har set flere at de Frieser som er kåret under ZSSE og de ville ikke engang blive optaget i stb. hos KFPS. Men hvis man mener man har en hingst som er berettiget til avl, hvorfor ikke prøve at stille den hos KFPS?

Kommentér på:
Hingst til min Frieser hoppe. :D

Annonce