droppe ud fra uni selvom man er langt {{forumTopicSubject}}
Nu det her ganske vist ikke heste relateret men måske nogen har stået i sammensituation.
Jeg er pt på 2. semester af min kandidat uddannelse, men er meget tæt på at droppe studiet, og har overvejet det rigtig mange gange, helt tilbage fra 3. semester på bacheloren. Jeg er dog alligevel kommet igennem, og i sommers fik jeg studielysten tilbage og var opsat på at tage kandidaten. Ret hurtigt efter jeg kom igang, kom følelsen af at det var helt forkert tilbage. Jeg er typen der aldrig har haft et drømme job eller et drømme studie, og er altid forsat på studie, fordi jeg ikke har haft et alternativ og ikke af lyst.
Nu er jeg dog efterhånden kommet frem til at jeg ikke vil mere, selvom jeg stadig ikke ved, hvad jeg vil i stedet, har dog mulighed for arbejde indtil jeg finder ud af det.
Jeg kan bare ikke lade være med at føle mig lidt dum ved at droppe ud efter at have brugt så lang tid på studiet, men er hverken motiveret eller dygtig nok til at gennemføre studiet på en ordentlig måde.
Er der nogen der har stået i en lignende situation? Og hvordan pokker finder man ud af hvad man gerne vil
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Er der en fremtid med job foran dig med det studie du har eller bliver det svært med job efterfølgende?
Du står jo og skal til at skrive speciale lige om lidt, så læser du noget med stor jobmulighed bagefter, ville jeg fortsætte og ellers ville jeg muligvis stoppe eller forsøge at gå ned i tid og så arbejde ved siden af samtidigt.
Jeg har haft det præcist på samme måde som dig og har det egentlig også nu, men jeg synes det jeg læser er spændende og jeg kunne godt se mig selv arbejde med det i fremtiden, jeg er bare træt af at studere.
Nu skal jeg dog starte specialeskrivning fra 1. juli af, så jeg hænger i. Det jeg skal skrive om bliver jo formentlig indenfor et felt, der har min store interesse og så er der kun fokus på det og ikke andre fag, hvilket bliver rigtig dejligt.
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 118
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Jeg ville klemme ballerne sammen og få det gjort færdig og måske du er heldig at din uddannelse alligevel åbner en dør du ikke havde forventet. Det skete for mig. Jeg valgte uddannelse, sygeplejeske. Helt forkert valg for mig. Gad ikke læse færdig, men kunne heller ikke lige se hvad jeg så skulle vælge som alternativ.
Jeg gennemførte med minimal arbejdsindsats og arbejder idag med et meget lille felt indenfor instrumentel sygepleje og har en Master i ledelse, didaktik og kvalitet i kikkerten og jeg elsker det.
mar 2009
Men ja kan sagtens følge hvad i skriver, synes det er et rigtig svært valg.
apr 2008
Har du ikke adgang til en studievejleder på stedet? En del af dem har nogle coaching kurser o.l. bag sig. Måske du kan få noget hjælp til at få lysten tilbage og til at kunne se dig ud af den koste tid der er tilbage
jan 2007
Følger: 73 Følgere: 102 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 640
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Du har kun 2 semestre tilbage og sommerferien venter lige om hjørnet.
Tror du ville fortryde det senere hvis du dropper ud nu. Selvom du måske ikke lige ved hvad du skal bruge uddannelsen til så er den jo aldrig spildt..
Bid tænderne sammen og kom igennem det sidste år:-)
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Hvorfor ikke tage orlov? Når du har gennemført 30 ECTS point på din kandidat, så har du tilladelse til op til 12 mdrs ubegrundet orlov. Tag ud at rejse, lav noget forskelligt og se om noget kommer til dig.
Man kan altid tjene penge, så man kan køre et studie uden SU-klip, men man kan ikke tage en dansk kandidat, hvis man allerede har afsluttet en !
mar 2007
Hvorfor kan man ikke det??
Og hvis man nu finder på noget andet man hellere vil kan man jo få en PHD.. Værre er det jo ikke.
dec 2006
Det kan man nu godt.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Prinsessen... Man kan ikke "bare" tage en phd. De vælger kun de kvalificerede, dvs dem der har det rette studie bag sig med de rigtige karakterer, eller man kan få gennem en bagdør, hvis man kender nogen. På nogle studier er det lettere end andre, men man kan ikke bare skifte retning.
mar 2007
Og nej man kan ikke "bare" tage en PHD så var der nok flere der havde en.. Men det er jo en mulighed at bygge ovenpå og hvis man har noget relevant erhvervserfaring inden man søger så er der også større sandsynlighed for at blive valg.
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 58 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 93
Jeg har børn som har haft det som dig
Og selv om det har været svært har udandelsen kommet i første række, selv om det har været surt
For tænk på alt den spildt tid :(:(
Og hvis du igen skal starte på noget nyt.
En udandelse vil altid være det bedste på et vc når du en gang skal søge job:):)
Så pøj pøj fra mig og giv den sas den sidste tid :=)
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2007
http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/dispensation/kandidat/
Man kan sikkert sagtens få lov at tage alle dem man vil hvis man selv betaler for det hele
dec 2006
Om at få en Phd, så er det sådan, at har du en god ide og kan du finde en firma, der vil finansiere dig, så kan alle få en Phd, så fremt de har en kandidat. Skal universitet betale din Phd (i hvert fald på AU), så går de efter dine karakterer, som skal være rigtig gode + du skal søge om det og det er ikke sikkert at du får lov
apr 2008
Med mindre er i arbejdsøjemed hvor det financieres af din arbejdsplads.
mar 2009
Men synes godt nok stadig det er en svær beslutning.
Tak for alle jeres svar
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ikke helt det samme.. Men.
Droppede glad ud af gymnasiet efter 1½ år - jeg kunne godt have klemt ballerne sammen, men hvis jeg havde gjort det, vil jeg mene jeg havde fortrudt BIG time. Jeg hader teori, teori, teori der intet har og gøre med praksis og har aldrig kunne se mig selv på uni.
Fordi jeg droppede ud, endte jeg af omveje på SOSU uddannelsen ( 2 år og nogle omveje efter, bla. en fuldført HG ). Men nu har jeg fundet det jeg godt kan li' og lave, har færdiggjort min hjælper uddannelse og arbejder på fuldtid, med noget JEG kan li'.
Jeg giver ikke meget for " du vil fortryde, du skal have noget og falde tilbage på" og er egentligt træt af at medmindre du har taget gymnasiet eller en uni uddannelse, så er du ikke noget.
Det er ok, at starte på noget og indse, det ikke var en alligevel. Vi behøver ikke alle være gode til teori, nogen skal passe de gamle, lave haver og sidde ved kassen - og samtidig kunne li' det.
droppe ud fra uni selvom man er langt