{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.329 visninger | Oprettet:

droppe ud fra uni selvom man er langt {{forumTopicSubject}}

Nu det her ganske vist ikke heste relateret men måske nogen har stået i sammensituation.
Jeg er pt på 2. semester af min kandidat uddannelse, men er meget tæt på at droppe studiet, og har overvejet det rigtig mange gange, helt tilbage fra 3. semester på bacheloren. Jeg er dog alligevel kommet igennem, og i sommers fik jeg studielysten tilbage og var opsat på at tage kandidaten. Ret hurtigt efter jeg kom igang, kom følelsen af at det var helt forkert tilbage. Jeg er typen der aldrig har haft et drømme job eller et drømme studie, og er altid forsat på studie, fordi jeg ikke har haft et alternativ og ikke af lyst.
Nu er jeg dog efterhånden kommet frem til at jeg ikke vil mere, selvom jeg stadig ikke ved, hvad jeg vil i stedet, har dog mulighed for arbejde indtil jeg finder ud af det.
Jeg kan bare ikke lade være med at føle mig lidt dum ved at droppe ud efter at have brugt så lang tid på studiet, men er hverken motiveret eller dygtig nok til at gennemføre studiet på en ordentlig måde.
Er der nogen der har stået i en lignende situation? Og hvordan pokker finder man ud af hvad man gerne vil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  droppe ud fra uni selvom man er langt
  • #1   8. apr 2016 Hvad studerer du?
    Er der en fremtid med job foran dig med det studie du har eller bliver det svært med job efterfølgende?
    Du står jo og skal til at skrive speciale lige om lidt, så læser du noget med stor jobmulighed bagefter, ville jeg fortsætte og ellers ville jeg muligvis stoppe eller forsøge at gå ned i tid og så arbejde ved siden af samtidigt.

    Jeg har haft det præcist på samme måde som dig og har det egentlig også nu, men jeg synes det jeg læser er spændende og jeg kunne godt se mig selv arbejde med det i fremtiden, jeg er bare træt af at studere.
    Nu skal jeg dog starte specialeskrivning fra 1. juli af, så jeg hænger i. Det jeg skal skrive om bliver jo formentlig indenfor et felt, der har min store interesse og så er der kun fokus på det og ikke andre fag, hvilket bliver rigtig dejligt.


  • #2   8. apr 2016 Jeg har en bachelor i almen erhvervsøkonomi og er i gang med en cand. merc økonomistyring. Umiddelbart en ret bred uddannelse, så tænker job mulighederne er meget afhængige af hvad man søger og hvor man søger. Mit største problem er nok at jeg har svært ved at se mig selv i job med denne uddannelse, og er også begyndt at få problemer rent fagligt. Har måske svært ved at se pointen i at tage en lang videregående uddannelse, og afslutte som en af de "dårligste" på årgangen. Det er jo svært nok at få job i forvejen. Men har på den anden side snart brugt 4 år af mit liv på denne uddannelse

  • #3   8. apr 2016 Selvom du måske ikke kommer til at bruge din uddannelse på din fremtidige drømmejob tror jeg at du vil ærgre dig senere hvis du ikke gennemfører.
    Jeg ville klemme ballerne sammen og få det gjort færdig og måske du er heldig at din uddannelse alligevel åbner en dør du ikke havde forventet. Det skete for mig. Jeg valgte uddannelse, sygeplejeske. Helt forkert valg for mig. Gad ikke læse færdig, men kunne heller ikke lige se hvad jeg så skulle vælge som alternativ.
    Jeg gennemførte med minimal arbejdsindsats og arbejder idag med et meget lille felt indenfor instrumentel sygepleje og har en Master i ledelse, didaktik og kvalitet i kikkerten og jeg elsker det.


  • #4   8. apr 2016 Jeg kan sagtens følge hvad du skriver, men det er bare rigtig svært at komme igennem en kandidat uddannelse med minimal indsats og motivation. Og et eller andet sted hvis jeg aldrig kommer til at bruge uddannelsen, har jeg jo stadig en bachelor selvom jeg dropper ud nu, jeg står jo ikke helt uden uddannelse.

    Men ja kan sagtens følge hvad i skriver, synes det er et rigtig svært valg.


  • #5   8. apr 2016 Jeg er godt klar over at det vil kræve en indsats at komme igennem kandidaten og det er uhyre svært når man ikke er motiveret for det. Problemet er at en bachelor ikke giver de samme muligheder.
    Har du ikke adgang til en studievejleder på stedet? En del af dem har nogle coaching kurser o.l. bag sig. Måske du kan få noget hjælp til at få lysten tilbage og til at kunne se dig ud af den koste tid der er tilbage


  • #6   8. apr 2016 Jeg vil råde dig til først at konsultere dig med dit uddannelsessteds studievejleder, hvor du konstruktivt kan lufte dine overvejelser. Måske du kan få noget orlov hvor du kan overveje dine muligheder eller måske få ny motivation? smiley

  • #7   8. apr 2016 Har du noget alternativ i tankerne? Tænker at du jo næsten har brugt alle dine SU-klip, så hvis du har noget andet i tankerne så vil jeg sige du hurtigt skal droppe ud også ikke spilde flere SU-klip smiley

  • #8   8. apr 2016 Nu har du holdt ud så længe, så ville det da være så ærgerligt at stoppe nu.
    Du har kun 2 semestre tilbage og sommerferien venter lige om hjørnet.

    Tror du ville fortryde det senere hvis du dropper ud nu. Selvom du måske ikke lige ved hvad du skal bruge uddannelsen til så er den jo aldrig spildt..

    Bid tænderne sammen og kom igennem det sidste år:-)


  • #9   8. apr 2016 Hmm, jeg vil modsat så mange andre svar sige, at du risikerer at fortryde, hvis du fortsætter ! Hvis man har gennemført en kandidat, så kan man ikke få en kandidat mere, punktum ! - Jeg ville synes det super ærgerligt, hvis jeg har tvivlet på mit studie næsten hele vejen, vælger at gennemføre og så opdage, at der er en anden kandidat jeg hellere vil have.

    Hvorfor ikke tage orlov? Når du har gennemført 30 ECTS point på din kandidat, så har du tilladelse til op til 12 mdrs ubegrundet orlov. Tag ud at rejse, lav noget forskelligt og se om noget kommer til dig.

    Man kan altid tjene penge, så man kan køre et studie uden SU-klip, men man kan ikke tage en dansk kandidat, hvis man allerede har afsluttet en !


  • #10   8. apr 2016 Silverflake?
    Hvorfor kan man ikke det??
    Og hvis man nu finder på noget andet man hellere vil kan man jo få en PHD.. Værre er det jo ikke.


  • #11   8. apr 2016 Silverflake:
    Det kan man nu godt.


  • #12   8. apr 2016 Livet er for kort til at arbejde med noget man ikke kan lide! Man skal være på arbejdsmarkedet i mange år. Tag kontakt til din vejleder og snak med denne om mulighederne for at finde noget du kan se dig selv i og tag den derfra. Evt tag orlov. smiley

    Mvh TT


  • #13   8. apr 2016 JH, er det noget de har lavet om for nyligt..? Bachelor kan man tage lige så mange man vil af, men kandidat kan man ikke. Jeg tror de var en af de første grænser der blev lavet, så folk ikke blev evighedsstudenter på Danmarks penge..

    Prinsessen... Man kan ikke "bare" tage en phd. De vælger kun de kvalificerede, dvs dem der har det rette studie bag sig med de rigtige karakterer, eller man kan få gennem en bagdør, hvis man kender nogen. På nogle studier er det lettere end andre, men man kan ikke bare skifte retning.


  • #14   8. apr 2016 Selvfølgelig kan man ikke gå fra psykologi til ingeniør.. Det er to meget forskellige ting. Men man har jo valgt et studie fordi der er noget indenfor det felt man finder tiltalende.. Om det er så samfundsvidenskab eller noget andet.
    Og nej man kan ikke "bare" tage en PHD så var der nok flere der havde en.. Men det er jo en mulighed at bygge ovenpå og hvis man har noget relevant erhvervserfaring inden man søger så er der også større sandsynlighed for at blive valg.


  • #15   8. apr 2016 Hej jeg syndes det er sejt at du kom igennem et semester mere flot gået.
    Jeg har børn som har haft det som dig smiley
    Og selv om det har været svært har udandelsen kommet i første række, selv om det har været surt smiley
    For tænk på alt den spildt tid :(:(
    Og hvis du igen skal starte på noget nyt.
    En udandelse vil altid være det bedste på et vc når du en gang skal søge job:):)
    Så pøj pøj fra mig og giv den sas den sidste tid :=)


  • #16   8. apr 2016 Mener faktisk det er korrekt som Silverflake siger at man kun kan få en kandidat - altså hvor staten betaler. Skal man have flere så skal ryger der brugerbetaling på. Men er ikke 100% på det er sådan.

  • #17   8. apr 2016 Man kan godt få mere end en kandidatgrad.. Men kun under særlige omstændigheder
    http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/dispensation/kandidat/

    Man kan sikkert sagtens få lov at tage alle dem man vil hvis man selv betaler for det hele smiley


  • #18   9. apr 2016 Du kan godt tage flere kandidater, men du har kun 6 års SU + du muligvis skal betale kandidaten selv.

    Om at få en Phd, så er det sådan, at har du en god ide og kan du finde en firma, der vil finansiere dig, så kan alle få en Phd, så fremt de har en kandidat. Skal universitet betale din Phd (i hvert fald på AU), så går de efter dine karakterer, som skal være rigtig gode + du skal søge om det og det er ikke sikkert at du får lov


  • #19   9. apr 2016 Kandidat nr 2 er ikke så nem at få adgang til, men helt ærlig. Med tanke på din nuværende studielyst, alder og antallet resterende SU-klip; hvad er så sandsynligheden for at du går igang med en ny kandidat?
    Med mindre er i arbejdsøjemed hvor det financieres af din arbejdsplads.


  • #20   9. apr 2016 Nu er kan jeg se der er kommet en hel del svar siden sidst jeg kiggede her og kan sagtens følge jer alle sammen, men er efterhånden ret besluttet på at droppe studiet. En ting er at motivationen er i bund men jeg er også bagud rent faglig på uddannelsen, føles mig simpelthen ikke dygtig nok til at gennemføre og ud i et job med denne uddannelse. Ud over det er jeg nok også ved tabt have indset at universitet nok har aldrig har været den rigtige uddannelses vej for mig, da jeg slet ikke er så teoretisk. Men uanset hvad har jeg jo stadig min bachelor, så det er jo kun ca et halvt år jeg egentlig har spildt.
    Men synes godt nok stadig det er en svær beslutning.
    Tak for alle jeres svar


  • #21   9. apr 2016
    Ikke helt det samme.. Men.
    Droppede glad ud af gymnasiet efter 1½ år - jeg kunne godt have klemt ballerne sammen, men hvis jeg havde gjort det, vil jeg mene jeg havde fortrudt BIG time. Jeg hader teori, teori, teori der intet har og gøre med praksis og har aldrig kunne se mig selv på uni.

    Fordi jeg droppede ud, endte jeg af omveje på SOSU uddannelsen ( 2 år og nogle omveje efter, bla. en fuldført HG ). Men nu har jeg fundet det jeg godt kan li' og lave, har færdiggjort min hjælper uddannelse og arbejder på fuldtid, med noget JEG kan li'.

    Jeg giver ikke meget for " du vil fortryde, du skal have noget og falde tilbage på" og er egentligt træt af at medmindre du har taget gymnasiet eller en uni uddannelse, så er du ikke noget.

    Det er ok, at starte på noget og indse, det ikke var en alligevel. Vi behøver ikke alle være gode til teori, nogen skal passe de gamle, lave haver og sidde ved kassen - og samtidig kunne li' det.


Kommentér på:
droppe ud fra uni selvom man er langt

Annonce