1.223 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Hvor god er du til at tilgive? Hvor god er du til at tilgive?

Hej Hg.

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvor gode I er til at tilgive noget I ser på som et svig eller tillidsbrud.
Så hvor god er du til at tilgive?
Hvad skal der til?
Hvilken situation indenfor heste verden har du oplevet svig/tillidsbrud?

Jeg selv har oplevet et par episoder i forskellige grader. Det ene har jeg aldrig tilgivet og kommer ALDRIG til. Og jeg ønsker ikke at se den person nogensinde igen. Dog svært med tanke på at vi handler i samme lidt større by. Har heldigvis ikke set personen på maaange år.Det andet tilgiver jeg heller ikke men kan stadig tale med og omgås personerne.

Så hvad med jer? smiley

Mvh TT

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor god er du til at tilgive?
  • #1   1. apr 2016 Det kommer virkelig meget an på hvad personen har gjort. Min mand har igennem de 9 år vi har kendt hinanden også lavet nogle ting som ikke har været helt gode og ham har jeg tilgivet 100% for det og vi er kommet helt videre, selvom det var et stort tillidsbrud over for mig. Og lige sådan har jeg med garanti også trådt ham over tæerne nogle gange.
    Personligt skal man træde mig rigtigt godt og grundig over fødderne før jeg ikke kan tilgive, (kan ikke lige komme i tanke om noget jeg ikke har tilgivet) men jeg glemmer det ikke hvis folk har jokket godt og grundigt på mig og når jeg så får nok, gider jeg heller ikke mere.
    Men har ingen personer som jeg er så sur på, at jeg ikke vil se dem smiley

Ved ikke lige hvor jeg inden for hesteverden har fået et tillidsbrud smiley

• #2   1. apr 2016 Det kommer godt nok an på hvad der sker og i hvilken sammenhæng!

Når det kommer til mine venner og lign., så vil jeg hellere miste en ven, end gå på kompromis med at få mine grænser overskredet.
    Er det en småting, ala. man bare har et mindre skænderi, så skal jeg bare have et par dage til at køle af og så er jeg egentlig good to go.
    Er det mere seriøst eller sker flere gange, så er jeg FÆRDIG. Det er ikke værd at spilde tid og energi på at prøve at forblive venner og måske gå på kompromis med egne værdier, når der er så mange fantastiske mennesker i verden man kan møde ..

Inden for hesteverden kommer det stadig også an på situationen. Ville have rigtig svært ved at tilgive en der havde været grov ved sin egen eller andres heste, eller havde negligeret en hest fordi man ikke lige gad den dag eller havde et mellemliggende med ejer ...
    Heldigvis er det dog de færreste der behandler deres heste som mindre end et familiemedlem, så det er ikke så slemt. Hestemennesker behandler dog tit andre hestemennesker som lort ...

Jeg var ansat et sted hvor jeg virkelig godt kunne lide menneskerne - super flinke and all. Men undervisningsmetoderne var simpelthen forfærdelige - ikke at de behandlede hestene skidt, for det gjorde de ikke, det var bare hele underviserens approach til eleven der simpelthen fratog mig lysten til at sætte mig i sadlen igen. Derfor sagde jeg op og stak en lille hvid løgn om at det var min gamle hovedskade der voldte mig problemer - fordi jeg kunne som sagt virkelig godt lide menneskerne - efterfølgende har jeg dog fundet ud af at de har sagt til fælles bekendte og andre i hestebranchen at jeg var en dårlig arbejder og blev jaloux over at de ansatte en anden pige, som jeg (i følge dem) kom virkelig dårligt ud af det med. Dét kommer jeg ALDRIG til at tilgive og jeg fryder mig hver gang jeg ser at de endnu en gang har mistet en medarbejder (de kan ikke holde på ansatte i mere end 1-3 måneder. Snakkede ganske fint med den pige de ansatte og hun smuttede også efter 2 måneder på stedet, da hun ikke følte sig godt behandlet) - ja det er måske plat, men hvis jeg en dag står og søger arbejde i en stald og de så har hørt det rygte om mig ... Jeg synes stadig det er super flinke mennesker, men den handling vil jeg aldrig tilgive ..

• #3   1. apr 2016
    Madonna synger vidst så fint i en sang hun har lavet; " I'll forgive, but i'll never forget " og det er nok mig :o).

Jeg har let ved at tilgive - det hænger nok også sammen med min hukommelse, der sjældent husker langt tilbage. Folk kan godt træde mig over tærene, det gør ikke at jeg nægter og snakke med dem, hvis de vil snakke med mig. Det gør bare jeg forholder mig mere kølig og passiv.

Jeg tilgiver, men jeg glemmer ikke :o)

• #4   1. apr 2016 Hm Jeg har to sager som har med hesteverdnen som jeg simpelthen ikke kan tilgive. Det ene var da min tidligere hest, blev passet i en forlænget weekend, mens jeg var i sommerhus og da kommer hjem, har min hest 32!! kødsår, efter at han har været oppe og slås med en anden hest om en hoppe, som var i brunst og som ejer havde smidt ind til vores, velvidende at de begge var hingstede og var fjernet fra fælles folden fordi de hoppede på hopperne, ejer af hoppen ser de er oppe og skændes og vælger at tage sin hest ind og efterlade min og den anden, mens de er ved at slå hinanden halvt ihjel, det er først da en anden hører dem, at de får dem skilt ad, men måtte bruge longe piske for at kunne komme tæt på dem. INGEN i stalden og vi snakker om 17 heste ejere inkl. hende der passer min hest kontakter mig eller tilkalder dyrlæge på trods af at flere af sårene er dybe og skulle syes, jeg får det først af vide 3 dage senere, da jeg kommer tilbage fra sommerhus,- Det en ting som jeg simpelthen ikke vil eller kan tilgive.

En anden ting er med samme hest + en anden tidligere hest. Jeg stod opstaldet det mest fantastiske sted, hvor det kun var mig som opstalder og senere købte min part en hest som også flyttede ind + ejer af stedet. Vi havde det utrolig godt og der var absolut INGEN ballade, sladder etc lige indtil ejer tager en ny opstalder ind, som skaber utrolig meget ballade, sørger for min tidligere part må flytte, fordi hun lyver til staldejer og simpelthen mobber hende ud. Det hele eskalere da jeg ikke vil sælge min hest til hende og da jeg får min nye heste hjem, tager naboen hende i flere gange at give ham stød med vilje, slå ham etc. Hun anklager mig derefter får dyremishandling og kører psykisk terror og begynder at fortælle løgn historier til stald ejer om mig, hvilket ender med jeg akut må sige min plads op og flytte min hest midlertidigt over på mit arbejde, hvor han kommer til skade, en skade som senere koster ham livet. Jeg har det meget svært med denne dame og jeg tilgiver ALDRIG hendes opførsel. Hvis jeg ikke havde været nødt til at flytte min hest, fra mit absolut drømme sted, så havde han måske været i live i dag.

Derudover så er jeg ikke særlig god til at tilgive, har man trådt på mig, så husker jeg det, men jeg prøver at tilgive så godt jeg nu kan. Dog er der selvfølgelig nogle ting, som er utilgivelige.

• #5   1. apr 2016 Der skal virkelig meget til før jeg bliver så sur at jeg ikke vil snakke med folk mere.. Har faktisk kun 1 person jeg ikke har noget som helst til overs for mere! Men normalt er jeg nu meget tilgivende.. Der kan godt gå lidt tid, men som udgangspunkt mener jeg at alle bør få en chance til.. Alle mennesker skal have lov at lærer af deres fejl og så skal vi videre.
    Folk der ikke kan tilgive eller har svært ved det og kan blive ved med at bære nag over samme ting i årevis har jeg det rigtig svært med..

• #6   1. apr 2016 Jeg har lige netop oplevet svigt, her i onsdags, og er rasende.
    Faktisk helt uhyggeligt at du laver dette emne lige netop som det er sket for mig.

Jeg var klar til at få Kelly aflivet i forgårs, Da ALT gik galt.
    Jeg er stadig rystet og frustreret og voldsomt panisk over hvad der nu skal ske.

Jeg tilgiver aldrig, ALDRIG, personerne.
    Jeg er vandt til det, men vil ikke længere tilgive personer, da jeg ved det sker igen.
    Har fået tilbudt hjælp fra mange, men jeg er kommet frem til den Konklusion, at jeg ikke vil lukke flere ind i mit liv. Også selvom jeg lyder ond og egoistisk.
    Nu er nok nok.

• #7   2. apr 2016 Kiki&Kelly: Jeg syntes ikke du lyder ond og egoistisk.. Måske en anelse narcisistisk fordi du mener det er ondt at du vælger folk fra.
    Men at du ikke ønsker mennesker i dit liv er jo kun dit valg.. Om det bliver ensomt? Sikkert.. Men du er sikker på ikke at blive såret.

• #8   2. apr 2016 Tror lige du skal Google narcisisme, jeg har næsten "boet" med en i 6år, og det er slet ikke sådan jeg er...

Måske hvis du gik en tur i mine fodspor, vil du forstå.
    Narcister er en farlig type mennesker.
    Rigtig farlige.

• #9   2. apr 2016 Kiki: Det behøver de nu ikke at være.. Men siger jo heller ikke du er sådan, men blot at din tanke om at det er "synd" for de folk du vælger fra måske lugter lidt af narcicisme.

• #10   2. apr 2016 Narcisister tænker kun på sig selv... Der er en masse ting jeg ik ka forholde mig til og er helt ude af mig selv.

Jeg hader når ting går galt, og jeg kan slet ikke tåle at den person der stod mig nærmest gjorde mig så ondt. For jeg elskede virkelig den person.
    Og jeg kan ikke forstille mig hvordan det kommer til at gå nu.

• #11   2. apr 2016 Kiki: Det er jo aldrig sjovt når vi oplever et svigt fra nogle vi troede vi kunne stole på.. Men du er ikke alene om det.. Det er desværre noget vi alle oplever flere gange igennem livet.
    Men det gode er at vi kommer igennem det.. Nogle gange tager det bare lidt tid.

• #12   2. apr 2016 Nemlig.
    Derfor ser jeg ingen grund til at synes jeg er narcisist..

• #13   2. apr 2016 Det siger jeg heller ikke du er... IGEN siger jeg bare at din kommentar LUGTER lidt af det! Læs nu hvad jeg skriver i stedet for..

• #14   2. apr 2016 Sys det er lidt en strid kommentar. Isært fordi jeg er langt fra Narcissistisk. smiley

• #15   2. apr 2016 Jamen det må du da godt syntes...

• #16   2. apr 2016 Familie med elefanter tror jeg de husker resten af livet. Ja sådan er det her.
    VH
    Annette

• #17   2. apr 2016 tjaeh, mit liv er simpelthen for kort til at gå og svære sur og indebrændt. er der nogle der har behandlet mig som lort, ja så er personen ude af mit liv. end of story. jeg vil hellere bruge min tid og energi på andre ting smiley

• #18   2. apr 2016 Jeg har det meget svært med at tilgive folk, og fravælger dem hellere fuldkommen frem for at brænde nallerne. Det kommer sig nok af en heftig psykisk forsvarsmekanisme, og at det gør mindre ondt at fravælge folk, end at de fravælger mig eller såre mig igen.
    Jeg kan godt fravælge folk uden at de nogensinde opdager det. Jeg ændre ikke nødvendigvis adfærd overfor dem, i hvert fald ikke nok til at folk der kender mig mindre godt opdager det.

Mindre ting har jeg ikke problemer med at tilgive (jeg glemmer muligvis bare at de er sket, dunno), men større ting.. Nope.

• #19   2. apr 2016 Jeg er typen der eksploderer, siger min mening og så er det ude af systemet. Jeg formår simpelthen ikke at fastholde de negativ følelser og det dårlige humør. Derfor kan jeg heller ikke bære nag.
    Jeg tror generelt på det gode i folk og at de handler efter bedste evne. Jeg kan godt nå et punkt, hvor folk bliver for meget for mig og så må jeg indrømme at jeg uden problemer kan vende dem ryggen og lade dem leve deres eget liv. Jeg husker deres fejltrin og hvorfor jeg lod dem gå, men jeg kan ikke vedblive at frembringe de følelser de satte i mig, der udløste min beslutning om at de måtte ud af mit liv.

• #20   2. apr 2016 Visse ting tilgiver jeg ALDRIG - også selvom det er familie.
    Jeg har en hel familie som jeg aldrig tilgiver, men de har også mildest talt ødelagt mit og mine nærmestes liv (længere historie).
    Men omvendt gider jeg heller ikke bruge kræfter på dem i min dagligdag, så jeg prøver så vidt mulig aldrig at tænke på dem.

Jeg har til gengæld også lært på den meget hårde måde, at livet er for kort til ikke at tilgive - vel og mærke de mindre ting.

Så for mig handler det om hvad det er man skal tilgive smiley

• #22   2. apr 2016 C.sværke

Årh jeg kender det alt for godt. Jeg har virkelig også været slem til at bøje mig og tilsidesætte mine egne værdier for at gøre andre tilfredse og for at undgå folk blev sure.
    Og min far har flere gange sagt til mig at jeg skal tænke noget mere på mig selv, i stedet for at gøre andre tilfredse og så selv være ked af det.
    Det er først det sidste lille års tid jeg er kommet der til at det ikke rør mig hvad andre synes. Jeg gider ikke bruge tid på dem, som ikke kan accepterer mig som jeg er og det jeg står inde for eller som gang på gang svigter mig. Så heller bruge tiden på dem som står bag mig lige meget om det går godt eller det hele bare er noget lort.

• #23   2. apr 2016 Jeg tilgiver også for let. Det er kommet til det punkt, hvor jeg faktisk ikke kan klare min bedste veninde, men jeg viser det ikke.
    Dog er jeg sådan en type, der har min dybeste tillid hos folk, indtil de giver en grund til at lade være. Jeg gider ikke folk der ødelægger mit liv, og det fortæller jeg dem også. Man skal være ordentlig mod mig, så er jeg også ordentlig mod dem smiley

• #24   2. apr 2016 Der er en masse ting fra min opvækst som jeg aldrig vil kunne tilgive; men derimod bare må lære at leve med, at sådan var det. Har oplevet meget svigt fra min familie både den nære og knap så nære; igen, kommer aldrig til at forstå eller tilgive. Men har accepteret det.

Har også oplevet dårlig behandling fra en forhenværende veninde, som jeg tilgav tit og meget - indtil jeg ikke gad finde mig i mere, og ja.. Nu tilgiver jeg hende nok ikke..

Men kan tilgive meget! Men der er dog grænser...

• #25   2. apr 2016 Jeg tilgiver rigtigt let når det omhandler mig selv som "offer" så at sige. Men omhandler det mine venner, min hest, eller på nogen måder andre, så bliver jeg pludselig enormt stædig, og har rigtigt svært ved at acceptere personen igen.
    For det meste har jeg dog et mindset som en "dreng" så at sige. Det skal bare ud i verden, og så er det overstået.
    Generelt er jeg dog rigtigt svær at få trådt over tæerne, der skal meget til før at noget for alvor påvirker mig(igen med undtagelse af venner og dyr).

Har endnu ikke oplevet noget selv i hesteverden der var utilgiveligt, og folk har en generel tendens til at behandle min hest enormt pænt. Så der er faktisk ikke rigtigt nogen jeg ikke for alvor har tilgivet.
    Indrømmer dog gerne at jeg har et horn i siden på et par tøser der har været enormt stride over for en af mine vendinder. Men ellers er jeg pænt chill ^^

• #27   2. apr 2016 Jeg tilgiver næsten aldrig. Jeg kan lægge ting væk, fordi jeg ikke orker at bruge energi på det, men det betyder ikke at noget er tilgivet og jeg glemmer aldrig. Det er ligemeget om det er i hesteverden eller ikke.

• #28   8. apr 2016 Kommer an på situationen. hvis det er noget som man alligevel tager let på skulderen, en lille hvid løgn osv så tilgiver jeg selvfølgelig hvis der kommer en god undskyldning på bordet

Men der er selvfølgelig også situationer hvor jeg aldrig nogensinde vil tilgive og aldrig nogensinde glemme, f.eks. mobning og falske venner.

Kommentér på:
Hvor god er du til at tilgive?

Annonce