{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

Spåner i stedet for træpiller {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Som overskriften siger, så overvejer jeg at skifte træpiller ud med spåner. Men jeg er en smule i tvivl om hvor vidt spåner er "bedre" end træpiller.

Sagen er den at min hest Come On er et kæmpe svin, hvad angår hans boks. Han står på træpiller og får 1 pose om ugen. Ind imellem køber vi også ekstra, da jeg synes at bunden hurtig bliver mørk og våd.. smiley Og jeg er virkelig træt af hele tiden at skulle muge en en gennemblødt bund. Og så er han som sagt også et svin, så der ligger hø og klatter overalt.
Derfor har jeg overvejet at skifte over til spåner. Vi har nogle enkelte oppe der hvor jeg står der har deres heste på spåner og det ser bare så let ud når de muger. De bruger max 15 min på deres boks når den er slem, og her i dag brugte jeg en time på at få min boks til nogenlunde at ligne en boks igen!

Men som sagt er jeg bare i tvivl om det er "bedre" og nemmere med spåner end med træpiller. Og om det suger bedre end træpiller.

Håber i kan hjælpe mig og måske også skrive lidt om egne erfaringer! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spåner i stedet for træpiller
  • #1   6. mar 2016 Jeg synes at spåner meget hurtigt bliver klamme. Træpiller er en del nemmere at holde, men du kan jo altid prøve spåner, og se om det er noget for jer smiley

• #2   6. mar 2016 Du skal give ca 20 kg træpiller om ugen, for at holde bunden god smiley

• #3   6. mar 2016 Jeg vil ikke anbefale spåner frem for træpiller, men jeg propper også en pose ind i ugen af træpiller smiley Min boks er fin, og bliver cultiveret hver anden dag, og vendt helt en gang i ugen.

• #4   6. mar 2016 Sasha
    Han får 16 kg om ugen og så ca. hver anden uge køber vi ca. 2 ekstra poser med 16. Synes bare virkelig ikk det hjælper smiley

• #5   6. mar 2016 Jeg har læst om flere der blander træpiller og spåner, er der nogen der har erfaring med det? smiley

• #6   7. mar 2016
    Jeg HADER det hver gang jeg køber en pakke spåner, fortryder det hver gang jeg propper en pakke spåner i min træpillebund.

Det er irriterende og muge i - jeg hader, at man ikke kan "si" rent fra skidt lige så let og hurtigt som med træpiller, de rene spåner hænger ved lorten.
    Også er hø/wrap UMULIGT og si fra, så man kun har det og ikke en skovlfuldrent hø/wrap.

Sviner hesten med dens grovfoder, så brug slowfeeder.

Min får det i slowfeeder, udelukkende fordi hun sviner hvis det ikke er i den.

• #7   7. mar 2016 Jeg hader spåner! ! Jeg har også et kæmpe svin. Jeg sørger for ikke at have et kæmpe lag ved ham. Men selvfølgelig bruger jeg mere til og flere piller i hans boks. i min verden er spåner et helvede og bliver hurtigt en meget våd bund

• #8   7. mar 2016 hej
    har også det største svin smiley det er virkeligt slemt kan dårlig se næste dag jeg har muget jeg bruger træpille smuld til heste det er godt har forsøgt med spåner men så bliver der vådt så det vil jeg som de andre ikke anbefale og ja man er nød til at bruge ekstra til sådanne heste desværre

• #9   7. mar 2016 Min hest havde det ligesådan, da hun var på træpiller.
    Det samme skete på hamp og spåner.

Har både prøvet at blande træpiller og spåner
    Træpiller, spåner og hamp
    Spåner og hamp
    Træpiller og hamp

Men intet har hjulpet. Altid våd og mørk bund.

Jeg var meget imod halm, men nu er jeg super glad for det!
    Nu står hun på halm. Og det er bare SÅ meget nemmere at holde! Hendes bund er aldrig våd, og den er dejlig varm.

• #10   7. mar 2016 Jeg har bladet spåner med træpiller..

Jeg har lagt spåner i bunden, og træpiller oven på.. 1 pak spåner og 6 pakker træpiller.. smiley Min bund er meget lys, men hun fik det også ind i torsdags smiley

• #11   7. mar 2016 Min er også et svin... Men hvis du har bund nok så burde der ikke være er problem.
    Jeg har ca 15 cm "fast bund" og så 10-15 cm løs toplag.
    Jeg fjerne klatter hver dag og ryster op på midten så jeg får et bjerg af løs bund som jeg kan fordele ud over den faste bund.
    Mit bjerg er ca 80-90 cm højt når jeg har været hele bunden igennem.
    Jeg tager kun vådt ud en gang om ugen og samme dag smider jeg en sæk piller ind.

Jeg har En video af det som jeg lige kan se om jeg kan få lagt ind

• #12   7. mar 2016 Min svinede ligemeget hvor meget bund hun havde, om det var 10 eller 25 cm.

• #13   7. mar 2016 Min var også et bokssvin på træpiller. Købte bjerge af ekstra træpiller, fordi jeg heller ikke ville have våd boks. Så tror bare han drikker og tisser meget. Prøvede engang spåner, de suger jo slet ikke, altså gik der to dage, så var de klamme brune våde, så ja fristende lyse og lækre, men har man en hest, som bruger sin boks, så vil jeg ikke anbefale spåner. Pt står min på træpiller under halm. Så halmen, er tør og lækker i toppen smiley ikke helt så nemt at muge som rene halmpiller. Men hesten er glad, boksen tør og fin.

• #14   7. mar 2016 Træpiller suger bedre end spånder.

Umiddelbart synes jeg ikke at din hest får særlige mange piller, mine får 2 sækker (16kg) pr. uge.

Den ene af vores er også noget af et svin, for det sige det pænt... Hos ham er løningen at tage det våde hver dag, og så får han piller 2 gange i ugen.

De andre får taget det våde 1 gang om ugen, og så deres 2 sække piller - det virker med dem

• #15   7. mar 2016 En sæk om ugen til et bokssvin lyder ikke af meget. Min dv sviner også meget. Han får 2-3 sække ind om igen. Efter jeg er begyndt på det, så er boksen blevet meget pænere

• #16   7. mar 2016 Jeg gav min 2 trillebør fulde om ugen, og ligemeget hvad var bunden altid våd 2 dage efter

Kommentér på:
Spåner i stedet for træpiller

Annonce