Spåner i stedet for træpiller {{forumTopicSubject}}
Hej
Som overskriften siger, så overvejer jeg at skifte træpiller ud med spåner. Men jeg er en smule i tvivl om hvor vidt spåner er "bedre" end træpiller.
Sagen er den at min hest Come On er et kæmpe svin, hvad angår hans boks. Han står på træpiller og får 1 pose om ugen. Ind imellem køber vi også ekstra, da jeg synes at bunden hurtig bliver mørk og våd.. Og jeg er virkelig træt af hele tiden at skulle muge en en gennemblødt bund. Og så er han som sagt også et svin, så der ligger hø og klatter overalt.
Derfor har jeg overvejet at skifte over til spåner. Vi har nogle enkelte oppe der hvor jeg står der har deres heste på spåner og det ser bare så let ud når de muger. De bruger max 15 min på deres boks når den er slem, og her i dag brugte jeg en time på at få min boks til nogenlunde at ligne en boks igen!
Men som sagt er jeg bare i tvivl om det er "bedre" og nemmere med spåner end med træpiller. Og om det suger bedre end træpiller.
Håber i kan hjælpe mig og måske også skrive lidt om egne erfaringer!
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 646
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
mar 2013
Følger: 58 Følgere: 97 Heste: 8 Emner: 11 Svar: 719
jul 2014
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 13
Han får 16 kg om ugen og så ca. hver anden uge køber vi ca. 2 ekstra poser med 16. Synes bare virkelig ikk det hjælper
jul 2014
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 13
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Jeg HADER det hver gang jeg køber en pakke spåner, fortryder det hver gang jeg propper en pakke spåner i min træpillebund.
Det er irriterende og muge i - jeg hader, at man ikke kan "si" rent fra skidt lige så let og hurtigt som med træpiller, de rene spåner hænger ved lorten.
Også er hø/wrap UMULIGT og si fra, så man kun har det og ikke en skovlfuldrent hø/wrap.
Sviner hesten med dens grovfoder, så brug slowfeeder.
Min får det i slowfeeder, udelukkende fordi hun sviner hvis det ikke er i den.
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
har også det største svin det er virkeligt slemt kan dårlig se næste dag jeg har muget jeg bruger træpille smuld til heste det er godt har forsøgt med spåner men så bliver der vådt så det vil jeg som de andre ikke anbefale og ja man er nød til at bruge ekstra til sådanne heste desværre
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Det samme skete på hamp og spåner.
Har både prøvet at blande træpiller og spåner
Træpiller, spåner og hamp
Spåner og hamp
Træpiller og hamp
Men intet har hjulpet. Altid våd og mørk bund.
Jeg var meget imod halm, men nu er jeg super glad for det!
Nu står hun på halm. Og det er bare SÅ meget nemmere at holde! Hendes bund er aldrig våd, og den er dejlig varm.
mar 2007
Følger: 120 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 310
Jeg har lagt spåner i bunden, og træpiller oven på.. 1 pak spåner og 6 pakker træpiller.. Min bund er meget lys, men hun fik det også ind i torsdags
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Jeg har ca 15 cm "fast bund" og så 10-15 cm løs toplag.
Jeg fjerne klatter hver dag og ryster op på midten så jeg får et bjerg af løs bund som jeg kan fordele ud over den faste bund.
Mit bjerg er ca 80-90 cm højt når jeg har været hele bunden igennem.
Jeg tager kun vådt ud en gang om ugen og samme dag smider jeg en sæk piller ind.
Jeg har En video af det som jeg lige kan se om jeg kan få lagt ind
mar 2011
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Umiddelbart synes jeg ikke at din hest får særlige mange piller, mine får 2 sækker (16kg) pr. uge.
Den ene af vores er også noget af et svin, for det sige det pænt... Hos ham er løningen at tage det våde hver dag, og så får han piller 2 gange i ugen.
De andre får taget det våde 1 gang om ugen, og så deres 2 sække piller - det virker med dem
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 60 Heste: 2 Emner: 128 Svar: 986
mar 2011
Spåner i stedet for træpiller