børn er for forkælede! {{forumTopicSubject}}
ja altså.
jeg har nogen veninder der har deres heste til at stå på en rideskole, deres heste er opstaldet der, og bliver ikke brugt som rideskolehest.
men altså - dernede er der en masse små piger på 9-10 år som er så snotforkælede!! de er ikke til at holde ud.
de små tøser har fået en pony som først og fremmest er for stor til dem, det er én ting.
noget andet er at de har fået en pony der er alt for god til dem. de har simpelthen fået en pony der før har gået distrikts- eller landsstævner! hvad er det for noget? jeg siger ikke at børn på 9-10 år ikke kan ride, men det kan de her tøser altså ikke. de skulle mindst have haft 1½ år mere på en rideskolehest, og så kunne de have fået en begynderhest - IKKE en der er så god at de bare ødelægger den fuldstændigt, så den kommer til at gå LE klasser i både spring og dressur.
jeg har et lille eksempel på en meget uvidende lille rytter der fik en 2'er pony, der vist nok har sprunget høje klasser til distriktsstævner. jeg har lavet navnene om, så pigerne er anonyme.
<b>anna</b>: du må ikke hive sådan i hestens mund når du har treringsbid på. (tøjlerne sidder i den nederste ring da pigebarnet ellers ikke kan holde sin hest)
<b>mia</b>: jamen, så hent mit andet hovedtøj, så kan jeg jo godt hive mere i hende!
- hvad er det for noget? det barn skulle jo ikke have en hest!
.. ved godt det har er meget rodet, men håber i forstår hvor jeg vil hen med det..
jan 2007
Følger: 80 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 38 Svar: 250
jul 2006
Følger: 54 Følgere: 56 Svar: 1.279
jun 2006
Følger: 96 Følgere: 153 Heste: 9 Emner: 128 Svar: 1.435
sep 2006
Følger: 87 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 3.491
nov 2006
Følger: 207 Følgere: 241 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.350
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 183 Svar: 1.870
jeg selv har aldrig haft en som kunne gå en hel masse men den kunne da gå forde vi var på samme nivo
jul 2006
Følger: 96 Følgere: 93 Heste: 4 Emner: 23 Svar: 751
aug 2005
Følger: 151 Følgere: 143 Heste: 4 Emner: 375 Svar: 1.485
De skulle ha' en røvfuld .
For katten, iih blir bare så sur når man river en hest i munden ! .. Kender det godt selv, ALT for godt desvære .. Min venindes lillesøter er 9 eller 10 år, hun har fået en pony på 5 år, hun laver sku ikke andet end at rive og flå den i munden, pony'en er jo godheden selv ! Jeg har redet hende, og har givet pigen undervisning fordi hesten ikke ville té sig, men altså ? Det er da klart når hun river i munden på det lille kræ .. Jeg har sagt til hende hvis hun gerne vil ridde bedre, skal hun skaffe sig en pony der har prøvet noget , gået stævner osv. senere har de købt en lidt ældre herre på 15, og han er bare en KANON god pony, hun er stadig lidt hår i hånden , men det går snart væk .
jul 2005
Følger: 1 Følgere: 34 Emner: 61 Svar: 732
kan godt være at hestene er købt for at de kan lære noget af dem, men så tror jeg altså ikke den behøver at være <i>så</i> god.
jeg har da lært en masse af misty, selvom hun stortset ingenting kunne da jeg fik hende..
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
De lære jo ingeting på at tuller rundt på en hest der ingenting kan, vel. Og som Kirstine skriver så kan de jo få en anden en til at ride hesten engang i mellem, så den bliver holdt ved lige og de stadig kan lære en masse.
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 60
* Vide hvad de grundlæggende hjælpere betyder og følge dem til punkt og prikke
* Være selvgående
* Være nem at omgåes (trække, strigle, sadle op, vaske osv...)
* Have en taktfast gang - behøver ikke være kanongående
* Kunne bedømme afstande på en springbane
Om den render LB eller PRI/LC eller SA er fuldstændig ligegyldigt - dens mission er at lære ungen at benytte de rigtige hjælpere så han/hun senere kan udnytte en hest med kapacitet bedst muligt.
Mht. det at ungerne er forkælede så nej - men forældrene har i misforstået godhed købt den bedste pony for de penge de havde - det var bare ikke en lærepony (læs: læreponyer skal IKKE være nødvendige at ride med tre-ringsbid på!!!)
Trine (Faxa)
apr 2013
Følger: 50 Følgere: 51 Heste: 12 Emner: 29 Svar: 122
Martini rider LA i dressur og LB i spring
My har aldrig redet stævne og har aldrig sprunget
så Martini er en lærepony som skal lære My og ride (ordenligt)
Da jeg var mindre fik jeg Flipper som ikke var tilredet og det gik jo ikke så godt da vi bare kiggede på hinanden "når hvad skal vi nu lave"
børn er for forkælede!