Uddannelse - Interesse for heste, men er det en mulighed? {{forumTopicSubject}}
Kære HG brugere
Jeg er ved at gå i panik efterhånden, da jeg er så forvirret.. Jeg kunne vildt godt tænke mig en uddannelse med heste, men jeg ønsker mig på den anden side også en højtstillet uddannelse, hvilket også hele tiden har været meningen. Jeg er startet på HHX, hvilket går nogenlunde. Jeg har ikke svært ved det, men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg har en interesse for gymnasielivet, eller ej. Jeg vil som sagt SÅ gerne have noget med heste at gøre, men umiddelbart er der ikke nogle højtstillede uddannelse indenfor hesteverden. Tilridning er bestemt ikke mig, men ellers er en daglig ledelse af en stald, pasning af heste, opsadling og så selvfølgelig er ridningen også mig, hvis man ser bort fra tilridning.
Er der slet ikke nogle uddannelser, hvor det passer ind?
Der er mange ''kendte'' ryttere der har taget berider-udannelsen, og derefter har fået stor succes, men der er også mange der har taget en anden uddannelse og derefter fået ligeså meget succes.
Man kunne også sige, at det jeg gerne vil med heste, det er noget jeg bare kunne beholde på hobby planen ved siden af gymnasiet/videregående uddannelse/fremtidige job, men jeg er så bange for at jeg fuldstændig vil miste interessen for HHX, og at jeg så derefter slet ikke vil vide jeg skal.
Hmm...
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Det er jo mere relevant hvad du vil bagefter (og dermed om gymnasie overhovedet er det der skal til for at få adgang).
Ang berideruddannelse og succes bagefter, så skal man altså vide at går man den vej, så skal man være MEGET heldig, hvis målet er at få succes hvis det du mener er stævnemæssigt at komme med op i toppen osv. Det kræver gode sponsorer (eller at man selv har en seriøs pengepung), gode heste osv. udover at man self osse skal have evnerne og mentaliteten til at konkurrere/træne på det niveau.
Langt de fleste beridere arbejder f.eks. som daglig leder ( evt. inkl. trivielle opgaver som fodring, udmugning mm.), freelanceunderviser osv... altså på et noget mere jordnært niveau.. og lønmæssigt er hestearbejde sjældent noget ar råbe hurra for, ligesom arbejdstider for de fleste heller ikke virker ret attraktive.
Vil du ikke tilride og uddanne unge heste, så er berider næppe uddannelsen for dig. Det er jo for rigtigt mange beridere deres levebrød, og osse de beridere der rider med i toppen, uddanner ungheste -det er jo dem der skal tage over for de gamle engang.
Hvad har du ellers af tanker omkring fremtidige jobs? Hvad mener du når du skriver "højtstillet" uddannelse?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Men hvis jeg var ung i dag, så havde jeg valgt at tage en gymnasial uddannelse - ville jeg på uni og læse, lærer, sygepl o.l. så alm gym, og ville jeg hellere arbejde i det private, så ville jeg vælge handelsgymnasium.
Efter gym så ville jeg tage et år til udlandet og arbejde i en konkurrencestald - så tror jeg hurtigt man finder ud af, om det med heste er noget man gerne vil gøre resten af livet - eller om det er sjovere at have det som hobby.
At tage til udlandet og arbejde ser godt ud på cv'et, da man viser modenhed, arbejdsvilje og lærer sprog og kultur at kende. Så hvad man end vælger efter året i udlandet, så er det ikke "spildt".
Mvh Charlotte
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
istedet for at satse på succes, og kun have det i hovedet, så tænk på hvad du faktisk brander for, og hvad du kan se doig selv lave resten af dit liv.
succes er virkelig intet værd hvis man ikke trives ved det man laver.
hvis du gerne vil arbejde med heste, så se om du efter end gym. udd ikke kan tage et sabbat år, og få arbejde på et stutteri.
en ting er at have hest som hobby, en anden er at arbejde med det - det kan slet ikke sammenlignes på nogen måde
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Jeg vidste heller ikke hvad jeg ville, da jeg var 15-17 år, så for mig gav det kun mere blod på tanden, og endnu mere vilje til at klare mig godt, da jeg vendte tilbage til studenterkursus efter at have oplevet mere af livet, sikkert også blive mere moden, men også fundet ud af hvad det var jeg ville.
Uddannelse - Interesse for heste, men er det en mulighed?