1.030 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Aflivning af sin bedste ven :( Aflivning af sin bedste ven :(

En svær beslutning er taget og på torsdag rejser min bedste ven igennem 24 år i forvejen op til de evige græsmarker, hvor han skal blive tyk og fed og spise masser af gulerødder smiley
Vi skulle have tandlæge sidste uge hvor jeg bedte dyrlægen om at tjekke hans hjerte inden han bedøvede grundet Labans 33 år. Dyrlægen sagde det jeg frygtede, Labans hjerte havde mislyd og han ville ikke garentere mig at han bille vågne igen hvis han bedøvede.
Laban har den sidste måned ikke kunne spise hans hø optimalt og tandlæge var derfor nødvendig, men hverken jeg eller dyrlægen turde bedøve smiley

Med et dårligt hjerte, dårlige tænder og en hård vinter på vej valgte jeg at tage den tunge beslutning og aftale tid med min egen dyrlæge, der kender mig, og kender Laban.
Hun kommer i overmorgen, torsdag også vil han få sin sidste sprøjte smiley

Jeg har givet parten besked og vi havde i lørdags en rigtig hyggelig dag hvor vi fik nusset, striglet, givet masser af gulerødder, taget billeder og tudet smiley
Jeg har fundet et sted hvor jeg vil få hans hår lavet til armbånd til både hende og jeg.
Jeg har bestilt dyrlæge til torsdag og daka til afhentning om fredagen.
Jeg har taget fri fra arbejde torsdag så jeg har nogen timer til at få sagt farvel.

Har jeg glemt noget?

Jeg har vedhæftet et billede af Laban og jeg, der har kendt hinanden igennem 24 år. Dvs. hele mit liv. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af sin bedste ven :(
  • #1   24. nov 2015 Det gør mig ondt at høre!
    Det eneste jeg kan sige er, at det med tiden bliver lettere og man lærer at smile over ens fælles oplevelser igen smiley

• #3   24. nov 2015 Det er jeg ked af at høre:-(

• #4   24. nov 2015 Har lige været i gennem det samme i går, jeg gemte nogle sko, som jeg senere vil lave til et ur med nogle hale hår i smiley Og så et armbånd.

Jeg får hans pas tilbage, de skal jo sendes ind, men jeg vil gerne have mit retur, da han jo stadig er min på en måde, og også som et minde smiley

• #5   24. nov 2015 Puha har lige været det hele igennem dog med langt kortere varsel..

Min hest godt nok kun igennem 2,5år men stadig min bedste ven og drømme hesten, virkelig han var alt jeg drømte om..
    Han har i løbet af det 2,5år været skadet på det ene forben, haft kolik symptomer en gang og fuld kolik en anden gang, mavesår, gigt i alle 4 ben, Mislyd på hjertet, en uge før aflivning blev han forfangen i forbenene, han havde i forvejen både strubepibning og hanetrit da jeg købte ham, og ja der har været en masse..

1november blev jeg om aftenen ringet op af hans part, som sagde at hans vejrtrækning var meget besværet, han hostede voldsomt og havde ingen gnist.. jeg tog ud til ham så hurtigt jeg kunne og trods der var gået 2 timer var det uændret men allerede ugen før havde jeg sagt at skulle han have dyrelæge på et tidspunkt igen var det for aflivning for han havde været så meget igennem og synes det var synd for ham..

valgte at se tiden an, men havde faktisk taget beslutningen synes ikke det var okay at holde ham i live for min skyld..
    så meddelte til tidligere ejer og hans part at de skulle forvente aflivning måske allerede dagen efter..

ringede til dyrelægen kl 8.00 d. 2 november, og da jeg lagde på tudbrølede jeg ellers..
    fik ringet til part og tidligere ejer som skyndte sig ud til mig for at være der og sige farvel..
    Og så var jeg ellers bar sammen med ham, smed ham i ridehuset sammen med min anden hest han havde stået med i de 2,5år..
    og så gik jeg rastløs frem og tilbage og ventede på at de forskellige kom..
    så kom parten og så tidligere ejer..
    vi fik snakket en masse med schwante og der var helt ro på..

så kom dyrelægen og han gav sig god tid, smed min anden hest ud og så trak vi ud hvor han skulle have den bedøvende..
    til at starte med gik han bar rundt om mig, men da han så dyrelægen komme mod os stoppede han op sank hovedet og lod os alle sige farvel til ham..

han fik den bedøvende og da den virkede havde vi besluttet at han skulle et andet sted hen og ligge, og puha det var ubehageligt for han kunne næsten ikke stå på benene og der gik 3 rundt om han for at sikre sig han blev stående, men efter det gik det hele roligt og var meget smukt..
    kateter blev lagt han fik sprøjterne, ´dyrelægen tog over med træktorvet og så lagde han sig stille og roligt ned på forben, bagben og stille lagde han sig på siden..
    og så sad vi ved hans hoved og nussede ham ind til alle nerver var stoppet

Derefter tog jeg grimen af ham med hjælp fra de andre, fik klippet hår fra hans hale, og puttet pressending over ham..
    og så bestilte jeg daka bagefter og han blev hentet kl 15 dagen efter..

Tror lige det var det jeg kan fortælle om det hele..

har ladet mig høre at hvis hesten er helt rolig med det hele var den klar til at gå over regnbue broen, nogen stejler og går helt amok så er lykkelig for det bar gik stille og roligt..

håber på du for en lige så smuk afsked som jeg fik..

huske pressending og nogen at holde om..

• #6   24. nov 2015 Stakkels dig smiley men dejligt at du tænker på hesten fremfor dig selv; du gør det for hans skyld. Det er der forhåbentlig lidt trøst i smiley
    RIP smiley

• #7   24. nov 2015 Tak alle sammen, han har ikke sko på, så det skal jeg ikke tænke på. Mht. at passet skal sendes ind, det vidste jeg ikke? Er der nogen der kan oplyse hvordan og hvorledes det foregår?

Mine forældre/ eller i hvert fald min mor, kommer til at være der, jeg sørger for at klippe ham inden, da jeg gerne vil have noget af manen også, og vil ikke risikere at han får lagt sig på den så vi skal flytte rundt på ham osv.

Stedet hvor det skal foregå er fundet, og min svigermor, der ejer gården har lovet at sørger for pressingen.

Det er på ingen måder sjovt, og ih hvor har jeg fortrudt mange gange, men beslutningen er taget, og jeg har ikke lavet andet end at tude smiley smiley

• #8   24. nov 2015 Det er jeg ked af at høre - det er altid hårdt at miste nogen man elsker smiley Men jeg synes samtidig, at det er virkelig dejligt, at du sætter hestens velbefindende over dit eget. Det hører jo desværre nogen gange med som hesteejer smiley

• #9   24. nov 2015 Min dyrlæge informerede om det, normalt gør de det sammen med "døds attesten" man skal vedlægge en retur kuvert hvis man vil have det tilbage smiley

• #10   24. nov 2015 Noget der var rigtig vigtig for mig, var at jeg var ved min gamle ven hele vejen igennem.. Jeg brugte hele dagen sammen med ham, og stod ved hans siden gennem det hele. Da han var væk sad jeg hos ham og sagde mit sidste farvel og fik fortalt ham endnu engang hvor meget han havde betydet for mig.

• #11   24. nov 2015 jeg har altså ikke sendt passet ind på nogen af mine ...

men hvor jeg føler med dig
    har midstet 2 heste som jeg har måttte få aflivet.. den ene fandt vi aldrig ud af hvad feljede men han var slet ikke sig selv og dyrelægerne kunne ikke finde frem til hvorfor .. plus han døjede med kolik til og nyreslag ...
    ham har jeg intet fra ud over hans grime og billeder ...
    jeg har så fået ham tatoveret på mit ene ben..

Kasandra som jeg måtte sige farvel til for nylig pga gigt har jeg hendes hale som jeg klippede af inden dyrelægen kom
    jeg har selv lavet 2 armbånd som jeg er rigtig glade for.

• #12   24. nov 2015 Jeg takker for jeres tanker og historier. Jeg har "heldigvis" oplevet det før, så ved hvordan proceduren er,jeg var der også hele vejen igennem ved min gamle hest og havde tænkt mig at gøre det samme denne gang.
    Mht til pas og papire, vil jeg i hvert fald forberede det også snakke med dyrlægen om det smiley

• #13   24. nov 2015 Og ja har den sko på så få dem for guds skyld af inden aflivning ellers koster det 2000kr ekstra at få den hentet af daka

og jeg fik dem også til at sende passet retur, der står nu sammen med nogen pokaler jeg har vundet på ham samt rosetter og over hænger et billed af ham tegnet med kul smiley

• #14   24. nov 2015 Ang pas går du ind på hestepas.dk her er linket
    https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Hestepas/Sider/REGISTRERING_AF_AFGANGDOeD.pdf

Den udskriver du og sender sammen med passet, ønsker du passet tilbage skal du sende en kuvert med porto og adresse på med sammen med passet så for du det tilbage hvor der står annulleret i..

og husk at der hvor den skal ligge skal lastbilen kunne komme ned på ordentlig vej/parkeringsplads, tage ham op og vende uden problemer ellers tager de ikke hesten med..

• #15   24. nov 2015 Jeg tudede også helt vildt fra jeg tog beslutningen og indtil folk begyndte at komme, indtil da havde jeg flere anfald hvor jeg bar tudbrøllede mens jeg kørte bil, midt i ridehallen ja overalt brød bar fuldstændig sammen..
    men da folk ankom og hele vejen igennem aflivningen samt efterfølgende var det meget lidt jeg græd, græd self. lidt og har haft tåre i øjnene nogen gange siden men intet vildt kunne se på min hest det var det rigtige og har ikke fortrudt selvom jeg savner ham helt åndsvagt meget..

• #16   24. nov 2015 Stephanie
    siden 2010 har det været lovpligtigt at melde afgang af heste, det er ganske simpelt noget man skal ligesom man skal have pas på sine heste..

• #17   24. nov 2015 Det er så trist Mia. ):

Heldigvis har han haft et super godt langt liv, i selvskab med den bedste ejer, som har givet ham alt han har haft brug for!

Det er hårdt, og jeg savner stadig Doryella, selvom det snart er 3 år siden hun sagde farvel til mig.

Jeg håber i får en smuk afsked, og at du tænker tilbage på alle jeres smukke minder sammen.

• #18   24. nov 2015 For et år siden aflivede vi vores prinsesse, Tamara. Hun blev 27 år, og havde været her i familien i 21 år. Jeg var 19, da vi tog afsked med hende, og det var utrolig hårdt, hun har jo ligesom altid været der, så har jo ikke kendt til andet end hun var der. Græd selvfølgelig utrolig meget den dag, og også et par dage efter, men senere samme dag, følte jeg egentlig også en lettelse. En lettelse over at det var den rigtige beslutning. Kan stadig få lidt tåre i øjnene, når jeg tænker/ skriver/ snakker om hende.
    Har fået min veninde til at tegne et billede af hende, som nu hænger over fodenden af min seng, armbånd skal jeg også have lavet. I den nærmeste fremtid, når der er råd vil jeg have en tattoovering der repræsentere hende.

Føler med dig, i den svære tid.
    Håber i får en smuk afsked med ham.

• #19   24. nov 2015 Jeg får sådan tårer i øjnene, for min bedste ven gennem 8 år fik jeg ikke sagt farvel til. (Min part) Det er efterhånden 2 år siden han blev aflivet, mens jeg var i Australien. Det var egentlig forventet, men man kan aldrig forberede sig!
    Jeg fandt først ro igen, da jeg fik part på Isabell sidste år, som i år D. 16 oktober blev min!

Jeg er ked af at du skal sige farvel smiley de er desværre kun til låns de skønne heste, og en dag kan du se tilbage med et smil på læben over alle de gode stunder i har haft.

Rigtig mange tanker til dig smiley

• #20   24. nov 2015 Emilie
    Puha det med ikke at få sagt farvel kender jeg alt til smiley
    havde part på en hoppe i 7år vil havde været i gennem ild og vand prøvet alt og hun betød uendeligt for mig, skulle faktisk have købt hende året efter hun blev aflivet var planen..
    hun var lånt ud til en rideskole og havde i alle de 7år haft noget med sit ben men ikke noget der nogensinde havde givet problemer og aldrig en halt dag..
    men bang lige pludselig fik jeg en besked fra ejer om at de ville aflive hende, og det var vi egentlig forberedt på for både jeg og ejer havde sagt at hun skulle aflives, men de gjorde det meget pludseligt så havde ingen chance for at komme ud og sige farvel og få nogen hår fra hende hale eller nogen selv ejer var målløs over de bar sådan lige fik den aflivet, ja den skulle aflives var ikke det, men først når ejer siger go for det..
    hold kæft det gjorde ondt og den har jeg virkelig tudet over mange gange efter for det gav slet ikke den samme lettelse som det gjorde med min egen netop fordi jeg var der fra start til slut..

• #21   25. nov 2015 Hvor er det dog trist for dig smiley Men han har haft det godt. smiley

• #23   25. nov 2015 Mange tak smiley
    Ja han har haft det godt, har fået special foder, haft rigtig heste tandlæge hvert andet år, jeg har de sidste 4 år klippet hans hø hver dag for at skåne hans tænder, det har jeg gjort med en håndsaks, han er striglet, nusset og gået med samt trænet tricks med flere gange i løbet af ugen og ja, han har bare haft en lille luksus liv smiley

Kommentér på:
Aflivning af sin bedste ven :(

Annonce