At være med til aflivning af sin hest {{forumTopicSubject}}
Det hele føles så uvirkeligt, og det føles samtidig helt forkert, at jeg skal sidde og skrive sådan et indlæg her. Jeg har tit sagt farvel til heste, som jeg har holdt af både parter og rideskoleheste, men med Palmira er det helt anderledes. Hende har jeg ikke bare holdt af som alle de andre heste, jeg har passet og redet - hende har jeg elsket. Elsket af hele mit hjerte, og så er hun min aller første pony!
Jeg har altid været helt afklaret med Palmiras situation. Hun er en ældre ponyhoppe, som altid har skulle blive hos mig til den dag, hun ikke kunne mere, men at det skulle blive nu føles mærkeligt, også selvom jeg har haft det på fornemmelsen det sidste års tid. Men derfor er det jo altid hårdt. Jeg har også altid været afklaret med, at den dag hun skal herfra, så vil jeg være ved hendes side lige til det aller sidste.
Men her det seneste år er alting ændret. Der er vendt op og ned på ALT. Jeg har ikke kunne ride hende på nogen som helst måde, men alligevel har hun været striglet hver eneste dag, blevet passet med ekstra udgifter pga. sine problemer med benene, og jeg har altid forsøgt, at gøre livet meningsfuldt for hende, selvom hun ikke har måttet lave noget som helst.
"Problemet" ligger i, at jeg slet ikke kan udholde tanken om, at skulle være ved hende, når hun får sprøjten. Jeg elsker hende for højt. Jeg kommer hele tiden til at se hendes blide øjne for mig lukke i. De gange hun er løbet mig i møde på folden med et veltilfreds vrinsk - selv på et haltende ben, der tydeligvis aldrig bliver godt igen - ja, de gange har betydet mere for mig end rosende ord fra ridelæreren og præmier vundet med hende til konkurrencer.
Jeg kan bare ikke klare tanken om, at skulle være der, når hun bliver aflivet, og jeg føler mig samtidig som en MEGET DÅRLIG hesteejer, når jeg ikke en gang kan være der for hende på dét tidspunkt! Jeg føler det som om, jeg svigter hende.
Jeg elsker hende, men ved inderst inde godt, at hun aldrig nogensinde bliver rask. ALT er simpelthen afprøvet, og det er virkelig hårdt at vide. INTET kan mere gøres!
Tak til dem, der gad læse ..
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
jeg har selv haft de tanker (fordi jeg troede isabella ikke blev ok igen), og jeg har også altid sagt jeg ville være der.. men når det kommer til stykket, vil det jo gøre sindsygt ondt inden i...
jeg er kommet frem til den beslutning at når isabella en gang skal her fra, så VIL jeg være der.. for HENDES skyld... hun skal ikke stå uden "sin mor", den sidste tid hun er på jorden... så må jeg "mande" mig op, og lade være med at skrige og hyle før hun er væk...
kan sagtens forstå de tanker du har... men hvis jeg var dig ville jeg være hos hende... er bange for at du fortryder det hvis du ikke er...
og du må jo gerne græde og være ked af det sammen med hende det sidste stykke tid (bare ikke skrige og hyle vildt).. men at lade et par tåre trille...
det er slevfølgelig op til dig... men sådan som du beskriver det, har du det lige som mig.. og jeg er sikker på du vil fortryde det hvis du ikke er der for hende til det sidste... lige gyldig hvor hårdt det end bliver...
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
- men som nogle af de andre skriver, du vil fortryde så meget hvis ikke du er med! var jeg dig, ville jeg bestemt være der! selvom det er hårdt, men synes det hjælper at have været der, når man tænker på tiden efter aflivningen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Har givet mig selv det løfte at jeg ikke forlader hende før jeg ser hende ligge på jorden og være død og hvis det er muligt og ejer tillader det, vil jeg gerne være med hvis hun skal aflives, siger nej tak hvis det bliver med en pistol for panden.
Tror det er noget man psykisk må gøre om med sig selv, om man kan leve med at man lod være, eller man kan leve med at man så sin hest falde i søvn.
Jeg har aldrig sagt farvel til nogen hest, derfor er det lidt underligt med Maja, at hun måske en dag er væk selvom det ikke virker til at være lige nu.
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
Det er ikke værdigt for hende mere, det er det altså ikke.
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Og ja, det er skide hårdt.
Jeg var der ikke da han blev aflivet, men jeg har det fint med det. Jeg havde brugt hele dagen på at pusse, nusse og strigle ham, og om aftenen gik min far (som er dyrlæge) op og gav ham sprøjten, og han var væk næste morgen.
feb 2007
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
Har det helt på samme måde.. Skal være der lige til det sidste..
feb 2007
sep 2006
når behandlingerne ikke har hjulpet rigtig indtil nu, så gør de heller ikke.. ledbetændelse og ledforandringer er noget rigtig skidt.. hesten kan godt komme sig over det hvis det opdages og behandles og elimineres hurtigt... men palmira har jo døjet længe on/off desværre
feb 2007
Ja, og der er ikke det, vil ikke har gjort for hende + at det bliver værre og værre hele tiden, det viser nye røntgenbilleder jo. Det er synd for hende, og jeg tror ikke på det længere, og det gør lige ondt vær gang, at se hende halte rundt i longen, efter behandlingerne.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
Men jeg var ved hendes side hele tiden, bortset fra da hun fik sprøjten og lagde sig.. men fik sagt farvel flere gange bagefter og det var rigtig rart og gav en god ro i kroppen..
Tror lidt, at du vil fortryde, hvis du ikke er med til det sidste.. men du behøver ikke se den få sprøjten og at den lægger sig..
dec 2005
Følger: 75 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 200 Svar: 1.948
feb 2007
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 432
Man at sidde og se ens elskede hest dø, må være enormt svært, og jeg er grædefærdig hvis jeg tænker særlig meget over det. Men tror du vil fortryde det. Når man har sagt til sig selv at man vil være der, og at man så i sidste ende bryder løftet.
sep 2006
hvis ikke, så skulle du måske lige give dig selv nogle dage til at finde ud af hvad du vil??? pm du vil være der eller ej???
måske i kunne få noget smertestillende til hende den sidste tid???? det vil også hjælpe på din samvittighed hvis hun har knap så ondt...
og når hun en dag skal væk.. så HUSK at det er okay at græde snot... også i rigtig rigtig lang tid efter....
feb 2007
Nej nej slet ikke. "Desværre" er det sådan at vi rejser på lørdag en uges tid, men jeg tror jeg kan få brugt den uge til at tænke det hele godt igennem - og komme lidt væk er måske også meget rart.
Jeg véd, at der vil blive passet godt på hende, mens jeg er væk, og når jeg kommer tilbage, tager mine forældre ud og snakker med hende på opstaldningsstedet - hende vi har købt palmira af. Hun er virkelig ked af det på vores vegne og vil gerne hjælpe os med alt det praktiske med kørsel osv. hvis det bliver nødvendigt, og det ikke kan blive i vante omgivelser.
Men når jeg kommer tilbage vil jeg tage en masse dejlige billeder af hende og hygge om hende, og så skal det ske inden for få dage.
Mine forældre har sagt, hun må gå så længe jeg vil have det, men når hun har så ondt, ville det ikke være humant. Og for mig er det rarest, at det ikke bare bliver udskudt.
feb 2007
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Det må være det sværeste valg du har taget, men hatten af for det. Jeg syntes det var det sværeste jeg nogen sinde har sagt ok til da jeg sagde ok til at magic fik fjernet øjet, men det her!
Jeg har lige siddet og tænkt i gennem hvad jeg vil og jeg vil være hos Magic selv om det er langt det sværeste.
sep 2006
ja sørg for at få taget en masse gode billeder... hyg med hende, nus med hende.. flet hende op og smid hvide bandager på og tag nogle kanone opstillings billeder osv
dem vil du blive glad for en dag ude i fremtiden
feb 2007
Tak, det betyder utrolig meget for mig. Jeg har besluttet at sige farvel til hende, når hun på et tidpunkt ligger på jorden. Hvis jeg ikke kan bryde en personlig grænse for hendes skyld, så ved jeg godt nok ikke, hvem jeg ellers skulle kunne gøre det for.
sep 2006
hvis du får brug for en at skrive dine frustrationer til skriver du bare (kender for godt selv, at man kan have brug for at skrive sine følelser ud til en eller anden)
feb 2007
Tusind tusind tak. Det vil jeg huske.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Og så skynd dig væk inden de kører ponyen væk, for det er meeega nedern at se en hest blive løfte op, trust me!!
RIP til den meget smukke pony!
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Da jeg psygisk er meget svag og ved når jeg tænker på hende vil jeg få det billed da hun lagde sig ned. Eller de billeder har jeg allerede så jeg er glad for jeg ikke så hende ligge sig ned.
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Men hvis du vil være ophidset kan hun mærke det, og det vil ikke give hende tryghed at den hun stoler på er urolig.
Så det er nok et spørgsmål om, om du kan bevare roen...
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg var ikke med under aflivning.. Det kunne jeg ikke.. Men nu har jeg også haft andre private ting ind på livet, som gjorde jeg i forvejen ikke var speciel stærk på det tidspunkt.. og se sin elskede hest lukke øjene kunne jeg ikke.. Jeg brugte en månede på at hygge og bruge tid på ham.. vende mig til tanken om at det snart var farvel.. selvom man aldrig vender sig til den tanke.. men jeg er glad for jeg brugte en masse tid på ham den sidste tid.. den sidste dag/aften tudet jeg helt vildt.... Det er ikke sjovt.. Men det var det eneste rigtige at gøre for ham.. Jeg havde en veninde og min kæreste til at holde ham, så der var vidner til at han var død..
Jeg indrømmer gerne, dendag idag, at det har givet mig meget mere ro indeni.. Tanken om at man ved, man ikke møder en hest næste dag, som måske ikke kan rejse sig i boksen pga smerter det ville jeg aldrig kunne klare.. Jeg havde ingen ordenlig ro inden i, siden han fik konstateret forandringer, og det var fordi jeg vidste, det kun gik en vej... Han var en ret speciel hest i forvejen.. så at det skulle være hos mig der skulle være hans sidste farvel, var det helt rigtige... og jeg ved han ikke ender hos forkerte hænder..
Det er et meget svært valg.. Men man skal huske at tænke på, hvad der er bedst for hesten.. Man må ikke tænke på sig selv, selvom det gør ondt.. Man anskaffer sig en hest, så har man også ansvaret for at sige farvel, hvis hesten ikke kan mere..
Men syntes det godt, du træffer valget inden det bliver for slemt... og om du skal være der, kan ingen andre fortælle dig.. Det er noget du skal mærke efter selv.. Hvis du ikke føler du kan, så lad vær.. Du for alligevel ikke noget ud af det.. Så det bedre at tage afsked med hesten, dagen før.. og bruge tiden på hesten der.. også få en god veninde eller kæreste til det.. Jeg syntes ikke man skal gøre sorgen værre end den allerede er..
maj 2005
Jeg syntes ikke man, må tænke om man er fej, hvis ikke man kan være der.. Det handler ligeså meget om ens psyke om man kan... Der er mange der ikke kan klare det psykisk... så skal man ikke... Det er i forvejen FLOT.. at man kan tage valget at aflive.. Der mange der ikke kan gøre det, og heller sælger hesten til selvskab eller andet, fordi man ikke kan se det i øjnene..
feb 2007
Du rammer lige der, hvor min største tvivl er. Jeg vil gerne huske min pony som noget rart. En pony der var glad for at se mig og altid kom traskende ned til leddet, når jeg kom, hvis hun i forvejen ikke stod og spejdede efter mig.
Det jeg er aller mest bange for er, at jeg mindes hende ligge der på jorden, som det aller sidste, det har jeg ikke lyst til. Hun skal være et vigtigt og godt minde fremover. Og det er klart, at hvis jeg ikke er til stede, så er mine forældre der, og dem kender hun også godt. Det er trods alt min mor, der altid kommer med godbidderne :')
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Hvis andre trækker med frida og jeg går ved siden af, går hun trofast bag ved mig, og kommer generelt altid mod mig og ingen andre. Desuden har vi været igennem så mange nedture,og hun har været ved at blive solgt utallige gange. Det vi har nu, er specelt. Det ikek sikkert andre kan se det, men jeg kan mærke det hver gang jeg er ved hende. Hun viser at hun ønsker at det er MIG der skal være ved hende, og derfor vil jeg også være ved hende den dag hun skal aflives. Om jeg så skal lide bagefter, vil jeg stå ved hendes side hele vejen igennem.
Men hvis Frida ikke var en hest der havde så svært ved at knytte sig til folk, så var det noget andet. Men det er hun bare ikke god til. jeg har haft hende i to år, og jeg føler stadig nogen gange, at hun ikke giver sig 110% . Men det svært at forkare, for jeg syntes ikke det er forkert ikke at være ved sin hest/pony når den bliver aflivet, men personligt vil jeg være ved Frida, for hendes skyldt
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Derfor synes jeg også, det er utrolig flot, at du vælger den beslutning, som giver din elskede pony fred for smerter og ikke holder hende i live af egoistiske årsager, som nogle - desværre - ville gøre. Det har min største respekt!! Og sikkert også din ponys, hvis hun kunne udtrykke den... plus en pæn portion taknemmelighed.
Så er der den der med at være der, når din pony sover ind... her forstår jeg også godt dit dilemma... Har (heldigvis) endnu selv til gode at skulle tage afsked med en hest på den måde, men har efterhånden prøvet det med et par af mine katte... værst var det med mit lille flaskebarn, som nærmest var limet til mig, hvor jeg end gik og stod. Hold fast, hvor gjorde det ondt at sige farvel til hende, da jeg ikke kunne udholde at se hende i pine længere...
Men i alle tilfælde har jeg været der og siddet med mine kære små i armene, når de er sovet ind... Det har været smertefuldt ud over, hvad jeg er i stand til at beskrive med ord, og hver enkelt er blevet sendt afsted til regnbuebroen i en flod af tårer... Alligevel ville jeg, hvis jeg fik muligheden, ikke gøre det om. Jeg har fået sagt ordentligt farvel, og mine dyr har fået lov til at sove ind der, hvor de følte sig tryggest. Og trods min tilstedeværelse under deres bortgang, har det ikke været døden, der efterfølgende er stået klarest i min bevidsthed... jo lige i begyndelsen, måske, hvor sorgen er værst, men lige så stille bliver det de gode og glade minder, der træder i forgrunden.
Sådan har det i hvert fald været for mig...
Men jeg synes klart, du skal mærke efter, hvad der føles bedst og rigtigst både for dig og din pony.
maj 2005
Men jeg valgte dog at afslutte.. og det er jeg fuldt ud tilfreds med.. Jeg ved jo den dag idag, at han har fred og fri for smerter..
Jeg syntes stadig, der mangler en hest på marken, der kigger efter en... Det rammer mig stadig i hjertet.. og det er underligt at han ikke går i blandt flokken på marken.. Men det er desværre sådan det er.. Vi skal jo alle herfra.. og det samme med vores elskede dyr..
Men brug en masse tid på din pony.. nyd tiden med hende.. det er det eneste man kan gøre, for sig selv..
apr 2009
Følger: 39 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 175
At være med til aflivning af sin hest