{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

At holde pause fra ridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg går i 9. klasse og har gået lidt og tænkt over at starte på ungdomshøjskole her efter sommer. Problemet er bare at jeg så ikke kan have min dejlige lånehest mere, da den ikke kan komme med på skolen... Ville høre om der er andre der med vilje har holdt pause fra ridningen i nogle år og derefter er startet op igen, og om i har savnet det mens i ikke har haft med heste at gøre?

Jeg er virkelig i tvivl smiley

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At holde pause fra ridning
  • #1   14. nov 2015 Jep, flere gange smiley
    Fx i foråret i år hvor jeg var 5 måneder i London smiley

• #2   14. nov 2015 Synes du at det var hårdt?

• #3   14. nov 2015 Selvfølgelig har jeg savnet hestene under mine pauser, igennem gymnasiet så jeg sjældent heste, måske en gang hver anden til tredje måned, men tiden var bare ikke til det for mig smiley
    Og sidste år flyttede jeg hjemmefra og var derfor langt fra der hvor jeg plejede at ride, så der så jeg virkelig sjældent en hest.
    Og da jeg var i London savnede jeg det selvfølgelig også, men jeg vidste jo at jeg kom igang igen smiley

• #4   14. nov 2015 Okay, jeg vil have ca. 5 år hvor jeg ikke har mulighed for at ride.. smiley

• #6   14. nov 2015 Jeg tog på efterskole i et år uden hest og jeg savnede meget at ride, men jeg havde også et utrolig godt år på efterskole og kom jo hjem igen.
    Jeg havde lidt svært ved at komme igang med heste igen efter min pause men nu rider jeg flere gange om ugen har mine heste hjemme så bruger meget tid på dem. smiley
    Så det var lidt hårdt i starten men man vender sig til det smiley

• #7   14. nov 2015 Jeg holder pause nu, da hverken økonomien eller tiden rigtig er der. Jeg havde også en låne hest.

Og ja jeg savner det... Det er mærkeligt ikke bare at kunne tage ud til sin hest hver dag og ride når man har lyst. Men jeg ved at jeg nok skal få en hest igen på et tidspunkt, enten en låne eller min egen, da jeg ikke ville kunne undvære det for altid.
    Men jeg fortryder ikke for ved at det var for det bedste og så kan jeg bedre fokusere på skolen.

Så altså en smule hårdt er det jo men det kommer helt an på hvad du helst vil smiley

• #8   14. nov 2015 Jeg har hest, men har ikke redet i snart 3 år (wow, det lyder længe, når jeg ser det på skrift smiley ), af forskellige årsager. Jeg er startet på videregående uddannelse, så er ofte træt, når jeg er færdig med skole og opgaver - og så står hun et sted kun med ridebane (uden lys), så her om vinteren kan jeg nærmest ikke nå at ride inden det bliver mørkt - og slet ikke, når der er frost. Så der er mange måneder om året, jeg ikke ville kunne ride, så det er hvert forår, at hun skal genoptrænes igen. Så har vi et halvt års tid til at ride, og så er det forfra igen. Det gad jeg bare ikke. Og så er det samtidig lidt besværligt at få det til at passe med foldtider, og at få hende ind fra sommerfold osv. Så ja, det er bare besværligt, så jeg har valgt helt at holde op.

Nogle gange savner jeg det, men for det meste synes jeg bare det er rart, ikke at have det hængende over hovedet. Jeg tror hurtigt, at det ville blive til en sur og træls pligt for mig, som bare ikke rigtig passer ind i mit liv lige nu. Men jeg tror da helt sikkert, at jeg starter op på det igen engang - og jeg har jo også beholdt min hest, så det er ikke fordi jeg er færdig med heste eller ikke gider hende mere. Jeg har bare andre prioriteter lige nu. Jeg tror min hest elsker mig for det ;o)

• #9   14. nov 2015 Jeg har ikke mulighed for at få hesten med i nærheden, da der kun er én dag, hvor der er en frieftermiddag smiley Men jeg er ret sikker på at jeg kan få lov at ride lidt når jeg er hjemme i weekender og ferier, (godt nok ikke min låne hest)

• #10   14. nov 2015 Tak for jeres kommentarer, det er rart at høre at de fleste kommer i gang med hestene igen smiley

• #11   14. nov 2015 Jeg har det sådan at min fremtid kommer foran hest, for jeg ved at heste bliver en del af min fremtid, så nu skal jeg have grundlaget for min fremtid så jeg kan få råd til hest smiley

• #12   14. nov 2015 Det har du helt ret i smiley Tror måske også at det vil være godt at se hvordan det kan være uden hest i ens hverdag smiley

• #13   14. nov 2015 Nogle gange savner jeg det rigtig meget. Som regel er det bare følelsen af at have hesten under sig, jeg savner. Nogle gange er det helt bestemt situationer jeg savner - fx på en frostklar morgen, så længes jeg virkelig efter en lang skridttur i den smukke natur. Eller en tur over stubmarken ;o) Eller bare det at have en rutine, noget man ved hvordan foregår og som man føler sig helt tryg i. Det føles jo nærmest som "hjem" når man fx sadler en hest op, og det savner jeg indimellem. Det var rart for mig, at have noget i min hverdag, som jeg bare kender og er helt sikker på - noget hvor jeg bare kunne slå hjernen fra og nærmest gøre i blinde :o) Det var et rart frirum at have.

• #14   14. nov 2015 Jeg tror det handler om at disponere om den tid man har....
    Jeg har, ud over 9. Klasse 3 heste der skal rides dagligt og jeg når 2 af dem om dagen, her i vintermånederne (vi har ikke ridehus eller tilstrækkeligt med lys på banen)

Nu vil jeg ikke lyde selvglad, men jeg er blandt de bedste elever i klassen, som i øvrigt altid møder velforberedt op til alle timer. Alle afleveringer afleveres til tiden, og alle lektier bliver lavet (inkl. Forståelse inden for stoffet)

Da min skole er privat, er den ikke underlagt den nye skolereform, men vi bliver til gengæld kimet ned med lektier og afleveringer, så derfor går antal timer nok op i det samme antal - hvis ikke flere.

Jeg har så valgt at vælge veninder/fester fra- eller bare i et mindre omfang.

Både mine kusiner, venner mm. Kan sagtens klare at have hest ved siden af skolen/gymnasiet/studierne. smiley

• #15   14. nov 2015 Maria - Meget af det handler om at disponere sin tid, ja. Men der er kan også være nogle ting, der bare sætter begrænsninger for én. Nogle har fx brug for mere tid end de fleste, til at kunne lave sine lektier og forstå det ordentligt. Det kan også være, at man har meget lang transporttid, både til skole og til hest. Eller måske er der noget i stalden der gør, at man fx enten ikke kan ride om eftermiddagen eller om aftenen. Og en række andre ting.

Men fra 8. klasse til 1.g kunne jeg også sagtens nå at ride 1-3 heste dagligt (uden ridehus), ordne stald, lave lektier (blev så nedprioriteret en del, da jeg ikke havde svært ved det) og opgaver - jeg har så ikke et stort socialt behov, men jeg havde fin tid til mine veninder, i det omfang jeg havde lyst til det. I 2.g og 3.g havde jeg kun min egen at ride og hun stod i fuldpas, men jeg havde fint haft tid til flere heste og mere staldarbejde, hvis det var nødvendigt.

• #16   14. nov 2015 Jeg kommer jo så til at bo på skolen i 42 uger, derefter skal jeg på uddannelse som veterinærsygeplejerske i 4 år ig derefter vil de (måske) være tid til hest igen. Synes bare at det virker lidt trist at jeg måske skal vi ke farvel til det allerede smiley

• #17   14. nov 2015 Uden at vide det helt præcist, så tror jeg sagtens at du vil kunne få tid til hest, mens du uddanner dig. :o) Om ikke andet, så ihvertfald en part.

Jeg læser en professionsbachelor lige nu, og selvom jeg ikke rider, ville jeg sagtens kunne få tid til en halvpart, især hvis den stod et sted med ridehus og bedre muligheder, end der hvor min hest står nu. :o) Så det tror jeg altså ikke, du skal lade dig slå ud af! :o)

• #18   14. nov 2015 Det kan jeg godt se, måske det vil kunne lade sig gøre efter de 2 grundforløb, jeg bor i Horsens ig skal tage udd. I Kolding, men til den tid kan jeg jo selv mærke om det er noget jeg har tid til, jeg er bare "bekymret" for at jeg kommer til at save hestene for meget mens jeg er på højskole, men ingen kan jo vide det på forhånd

• #19   14. nov 2015 Tanya - du behøver altså ikke at sige farvel til hesten allerede. Kan godt se at det bliver lidt problematisk på ungdomsskolen, men vil sagtens mene at det vil kunne lade sig gøre samtidigt med vetæriærstudiet smiley
    Jeg kan fortælle dig, at flere af mine hesteveninder er igang med at studere, og de kan også følge med i hestesporten, måske ikke på flere heste, men på én hest.

Jeg går lidt efter devisen "Er der vilje er der vej". Selfølgelig kan jeg se at transporttider og andre ting kan spille en stor rolle, men så kan man stå lidt tidligere op smiley hvem siger at man SKAL ride hesten om eftermiddagen eller aftenen?
    Jeg står nogle gange op kl 4-5 for at nå en hest eller 2 inden skole smiley

• #20   14. nov 2015 Jeg synes du skal se tiden lidt an.
    Måske får du faktisk mere tid, end du lige tror - måske kan du godt få tid til at have en halvpart et par gange om ugen. :o)

• #21   14. nov 2015 Maria - Nogle gange kan man finde en vej udenom det - andre gange kan man bare ikke. Man kan fx stå et sted, der først er "åben" fra kl. 7 - eller et sted med ridebane uden lys, så man ikke kan ride om morgenen, hvis det er mørkt.

Og hvis man har fx 30 minutter til hesten og 30 minutter i skole, er det sammenlagt 2 timer - så skal man tidligere op end kl. 4-5, for at kunne nå det. Det skal jo også lige kunne passe med fx bustider. :o) Da jeg gik i gymnasie, skulle jeg med bussen kl. 6:40. Hvis jeg skulle kunne nå at ride min hest inden det, ville jeg skulle op kl . 3:30 eller noget i den stil. For at kunne stå så tidligt op, ville jeg skulle gå i seng ved 20-21 tiden - og så ville jeg ikke have haft tid til lektier og opgaver. Eller min kæreste. ;o) Og dertil kommer at jeg er udpræget B-menneske, og bare ikke ville kunne fungerer med sådan en hverdag på længere sigt.

Pointen er, at nogle gange ER der altså bare nogle begrænsninger, som man ikke rigtig kan komme udenom, fordi man så løber ind i andre begrænsninger. Man KAN ikke altid planlægge sig ud af det, heller ikke selvom, at det er noget man virkelig gerne vil. :o)

• #22   14. nov 2015 Jeg kan godt se din pointe, men her har jeg en helt anden mening. Vi er 2 vidt forskellige mennesker, med 2 vidt forskellige meninger, og sådan er det jo, det forekommer hele tiden - ingen er ens! smiley

Men lige i denne situation havde jeg set på alle mulighederne først, istedet for begrænsningerne.

Jeg er ikke et "værk" af mine omstændigheder, men et "værk" af mine beslutninger. smiley

• #23   15. nov 2015 Maria - Helt enig, og for nogle kan det sagtens lade sig gøre. Men man er også bare nødt til at acceptere, at indimellem ER der altså nogle ting der gør, at man ikke bare kan alt hvad man vil, uanset hvor gerne man vil det. Det kommer man til at indse på et tidspunkt i sit liv, uanset hvad. :o)

Jeg er også klart fortaler for at se muligheder fremfor begrænsninger. Men det er bare ikke altid muligt. Man KAN ikke altid planlægge sig ud af alt, det KAN man bare ikke. Uanset hvor meget man ser muligheder fremfor begrænsninger. :o) Det er ikke noget, man har en mening om - det er bare sådan livet er. :o)

• #24   15. nov 2015 Jeg ville aldrig kunne holde mig fra hestene! Jeg ved når jeg er med Schou Absolute horses med til stævner, savner jeg pony ekstremt meget, og da jeg var med dem i 14 dage, savnede jeg ham utroligt meget! smiley
    Så ville ALDRIG kunne holde pause smiley

Kommentér på:
At holde pause fra ridning

Annonce