{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Skal jeg holde en Pause Brug for hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har brug for hjælp her, med nogle som måske har erfaring med det. Eller bare hvad jeres mening er : )

Jeg har part på en rigtig skøn Fjordbolle, som jeg også elsker rigtig højt. Hun er super sød og arbejde med fra jorden (Når hun har en god dag)
Men så snart man sætter sig på hendes ryg og rider, er hun simpelthen FORFÆRDELIG.

Hun kan kun trave og skridte, hun er reddet for meget med tøjlen. Og reagere derfor ved at gå frem når jeg prøver at presse hende ind med shcenklerne. Hun kan være svær at stoppe og og er næsten umuelig at holde på en volte. Da hun konstant skyder skulder.
Nogle syndes ikke dette lyder så værst i tænker sikkert "Det kunen være meget være. Den kunne stejle, Bukke og sådan noget"
Men tro mig hvis i red hende vil i bedre forstå, jeg følger ikke at noget er gået bedre her den sidste 2½ måned. Tvært imod følger det hele er blevet MEGET være.
Og ja jeg har ikke længere lyst til at ride hende da det hele bare bliver være og være.

Jeg for undervisning på hende om Onsdagen, og jeg har ikke gået der så længe.
Men jeg er virkelig fortvivlet, for har det ikke særlig rart når jeg rider undervisning på hende.
Jeg følger hun er blevet meget være sidden juleferien, før juleferien gik det rigtig godt syndes jeg. Men så gik det ned af bakke, min mor siger det måske kan være det kolde vejr der gør hun ikke syndes det særlig sjovt.
Og forslår jeg holder en måneds pause for ridningen på hende, og i stedet kun arbejder fra jorden.
Og så når jeg for undervisning så få det på en elevpony i stedet.

Men jeg ved bare ikke…
Kan det være pågrund af det dårlige vejr, det pludselige græsskift til mere grovfoder og alt det der sker her i vinterperioden. Der gør hun ikke syndes det er sjovt at blive reddet ?
Ville det måske være en muglighed at stoppe med ridningen i en måned ?
Og hvad ville i forslå mig at gøre ?

P.s. Vil ikke høre alt det med at jeg bare skal indlære hende stop signalerne bedre og alt det. Da det er meget mere kompliceret. Vil bare gerne have at vide hvad skal jeg gør..

Jeg har virkelig brug for hjælp :´(
Undskyld det blev så langt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg holde en Pause Brug for hjælp
  • #2   17. feb 2009 Jeg har redet en alla den type du beskriver, redet for tøjlen - endda med glidetøjle så hun var bange for at slappe af.

Nu får du så det råd du ikke vil ha'; Lær hende signalerne.

Hun styrtede der ud af i trav da jeg begyndte at ride, kunne ikke slappe af, drejede ikke, kunne ikke stoppe, lytede slet ikke på signaler osv.
    Men hun var dog utroligt hurtigt opfattende og jeg fik hurtigt lært tingene, hvis jeg altså trænede dem og vedlige holdte signalerne.

Grunden til jeg stoppede var fordi at jeg red på en fold og hun kunn spasse ud, gjorde hun en gang og smed mig i hegnet og løb igennem folden ind til de andre heste, heldigvis var der hegnet uden om igen.
    Jeg nægtede simpelthen at ride mere, på en hest der ikke kunne styres ordentligt med en dårlig indhegning - men hvis du har det, så er det bare at klø på.

• #3   17. feb 2009 Camilla Skov
    Jeg prøver at holde hendes hoved så meget lige som mugligt.
    Og hun skyder ikke skulder på den måde, hun vender pludselig om og søger mod udgangen (Når vi rider i det lille ridehus ca lige så stort som en 10 m volte, som jeg har til rådighed. Det bruger jeg når jeg ikke for undervisning)

Men vil helst ikke have rettelse i ridningen, da jeg ved hvad jeg gør galt.

• #4   17. feb 2009 Krikken xD - F.L. L
    Jeg har kun et lille ridehus på en 10 m volte til rådighed..

Og jeg vil helst ikke have komentare omkring det med selve ridningen, men om i syndes en måneds pause er en god ide ; )

• #6   17. feb 2009 Et lille ridehus er bedre end en åben mark eller alm .indhegnet fold ;).
    Kom med et råd som hjalp mig også må du jo om hvad du ellers beslutter.

• #8   17. feb 2009 Hvis ikke det er ridningen man må komme med råd til, hvad pokker er det så du vil have hjælp til?

Der findes ikke en eller anden mirakelkur, til træning af heste smiley

• #10   17. feb 2009 Fjordheste er ikke stærkere end andre heste, de er bare tit misforståede og på underlig vis tit ikke redet ordentlig og virker derfor stærke og har glemt hvad stopsignalet er, eller aldrig lært det ordentligt :).

• #12   18. feb 2009 Sophie, Linco Linco x) . er inde på noget af det rigtige omkring trykket med schenklerne, som får hesten til at gå fremad. I mange bøger står der, at heste af natur avler modtryk, hvis man trykker - det vil sige, hvis man lægger hånden mod den og presser, vil den af natur presse igen mod hånden. Der skal man så lære den at gøre det modsatte - netop at fjerne sig fra trykket. Nogle bruger metoden i forbindelse med arbejde fra jorden, for at få hesten til at bakke. Et tryk mod bringen i en eller anden grad - afhængig af hvor fint heste forstår det - får den til at træde tilbage fra presset - og i samme øjeblik den gør det, slippes trykket, og den belønnes ved at presset forsvinder.
    Det samme med pres fra schenklerne - den har lært at ved at bevæge sig fremad, forsvinder trykket, og det er jo normalt for den.

Jeg kan se hun kun er 8 år...så hun er stadig ung, og unge heste kan have de nykker. Jeg havde selv part på en unghest, og hun gjorde præcis det samme - skød skulderen og gik en anden vej end den man ville have hende i. Hun kunne også finde på at tage bidet mellem tænderne, og så var der bare ikke så meget at gøre. Hun ville ikke stoppe når jeg ville...til gengæld var hun bare en perle at arbejde med fra jorden.
    Det kræver noget afretning, så jeg tror ikke det ville hjælpe dig at holde pause på en måned - men arbejd med hende, og vær lidt "hård" ved hende, når hun gør det ting...så finder hun sikkert på et tidpunkt ud af, at det ikke er det værd...

Synd du har mistet modet med hende...held og lykke

• #13   18. feb 2009 Det jeg bare gerne vil vide, om det vil være en ide at holde en måneds pause.

Det med shcenklerne, jeg er jo nød til at presse hende den vej hun skal. Det kan ikke nytte noget jeg udelukkende styre på tøjlerne. I Shcenkelvignig fx. Du bruger shcenklene til at få hesten til at gå sidde læns. Óg hvis jeg udelukkende styre på tøjlerne opnår jeg jo aldrig det fx. Og jeg vil også helst kunne styre hende med vægte, sæddet og shcenklerne. Men det kan jeg ikke

Og da jeg vær gang jeg tager ud for at ride kommer jeg hjem har det skidt og er ked af det. Da det simpelthen ikke gik godt. Og det lille ridehus jeg har til rådighed (10 m volte) Der kedder hun sig utrolig meget og det gør jeg også. Så der bliver hun endnu være.

Så en måneds pause hvor jeg udelukkende konsentrere mig om arbejde fra jorden`?

• #14   18. feb 2009 Hold IKKE pause, det vil hverken du eller hesten få noget ud af..

du bliver nødt il at være konsekvent i dit arbejde med denne hest, giv iIKKE op.

er der ikke en lidt større indhegnet ridebane du kunne bruge i stedet???

• #15   18. feb 2009 cherie N
    Nej de har en fold, men den har jeg reddet ¨på. Hun blev ved med at stikke af med mig, og jeg prøvede i 3 kvater på at få hende til at gå pænt. Jeg prøvede at være blød i hånden, holde hovedt lige. Og bedte ikke om andet ind hun skulle gå ligeud.
    Ingen gang det kunne jeg få hende til.

Men tænker hvis jeg holder den pause, så vil jeg kunne konsentrere mig omkring arbejde fra jorden. Jeg kunne træne hende i at vige fra tryk på sidden og lindene. Noget som jeg vil kunne bruge i ridningen og derfor måske kunne gøre sådan at hun vil have lettere ved det. Når hun bliver reddet ; ) ?

• #16   18. feb 2009 Jeg ville sige du sklulle arbejde videre båede fra jorden men godtnok også fra ryggen. Du kan ikke bare ignorerer problemet, heste kan sagtens opføre sig fint et sted og skabe sig et andet, så jordarbejdet vil måske ikke have effekt på ridningen, da du ikke er samme sted.

Du skal have trænet vigning for tryk, som en anden også nævner. Måske har denne hest ikke styr på signalet til schenkelvigning, og reagere som den bedst ved, da den jo ikke kan være fræk. Når du så bliver sur eller ked af at den ikke reagere som ønsket gør du hesten forvirret, og dermed sværere at arbejde med. Så ros for det mindste, og tænk på hesten som værende total uerfarren, for den lyder altså ikke til at kunne det du ønsker.

Kommentér på:
Skal jeg holde en Pause Brug for hjælp

Annonce