4.406 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Tamrotte lugter. Tamrotte lugter.

Hej. Jeg ved jo at nogen af jer holder tamrotter, så tænkte at jeg lige ville prøve at høre her.
Jeg har 2 rotter, og renser deres bur ofte, men har nu bemærket at de begge lugter rigtig grimt. Lidt ala som grise lugter.
Det er selvfølgelig ret ufedt, og jeg ville gerne slippe af med lugten, men kan jeg det?
Vil et bad hjælpe eller er det bare deres naturlige aroma? Jeg har holdt rotter for nogen år siden, men syntes ikke de lugtede så slemt.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tamrotte lugter.
  • #1   27. okt 2015 Jeg troede du havde slanger?

• #2   27. okt 2015 Hvad har de af ting i buret? smiley

• #4   27. okt 2015 Sandra, jeg har også rotter smiley

Lea, spåner, hø, gnaveting, et pringles rør de selv har slæbt ind (nænner ikke at tage det fra dem, de brugte så lang tid på det) en salt/mineralsten foderskåle med mad, og selvfølgelig også drikkedunke. Buret er på 3 etager og de bruger meget tid på at hive ting ned fra toppen til bunden smiley

Og jeg skal måske specificere at det er selve rotterne der lugter smiley

• #6   27. okt 2015 Spåner og hø er no go ved rotter. Rotte urin og spåner danner et giftigt stof der er meget dårligt for deres luftveje, og det samme med hø, da der er støv i, som vi mennesker fx ikke er påvirkede af.
    Jeg anbefaler også hamp eller lign... Og ellers klip avis i strimler og skift hver tredje da cirka. Evt klip hul i en lille papkasse og fyld den med aviser - det utrolig underholdende for dem at flytte rundt med smiley

• #7   27. okt 2015 Narissa jo. Hvis det er støvfrit, og der er en god udluftning.

Og mht spåner, kommer det an på hvad træ spånerne er fra, om de går i forbindelse med urinen og danner ammoniak dampe.

Derudover går spørgsmålet ikke på hvad de skal gå på af bund, men om de kan slippe med griselugten ved at komme i bad.

• #9   27. okt 2015 Jeg ved ikke hvor tamme de er, men mine elskede at sidde i håndvasken og vaske sig. Du kan jo prøve at tilbyde dem en skål med vand i eller lign. Det ikke sikkert sæbe vil være nødvendigt, det har det aldrig været ved mine. smiley

• #10   27. okt 2015 Er du opmærksom på om lugten måske kan komme fordi de er syge eller lignende?

• #11   27. okt 2015 Lea tak det prøver jeg smiley

• #12   27. okt 2015 Men hvis de nu vader rundt i hø mm som de højst sandsynlig har tisset på, så lugter de nok ikke så godt...

• #13   27. okt 2015 Fünke, ja de er tjekket. Den ene er lidt overvægtig men ellers har de det fint. Jeg har også tjekket foder, men dr dyr siger den er god nok.
    De får god hundetørkost som base, æg ca hver 3 dag, kalkun/kylling også ca hver 3 dag (ikke samme dag) og har altid noget frisk gnavegrønt. Derudover får de nødder og kerner som snack. Dog ikke så ofte fordi det feder.

• #14   27. okt 2015 Lea nej det har jeg også tænkt, og er ved at prøve at toilettræne dem smiley

• #16   27. okt 2015 Narissa, et bestemt mærke du vil anbefale?

• #17   27. okt 2015 Havde samme problem med mine mus engang. Jeg vaskede bunden i opvaskemiddel, da meget af urinen sidder fast deri- især hvis det er hanner! - derefter strøede jeg med sådan noget pulver som tager lugten og suger urinen - det hedder vist staldlet, det bruges tit i bunden af hestebokse. Mine mus gik på træpiller og så skiftede jeg over til hemp smiley det lugtede ikke ret meget og så støver det ikke:)

• #23   27. okt 2015 Narissa, tak. Det ser ud til at være et super produkt smiley Og prisen er jo også helt fin

• #24   27. okt 2015 Anette, tak det skal undersøges nærmere

• #25   27. okt 2015 Rotter elsker vand. Så kan ikke skade at give dem en balje de kan svømme i. Når de harngjortndetnet par gange, kan du jo prøve noget mildt dyre champo. Dog ja hvis buret holdes rent, og de toilet trænet, burde de ikke lugte. Men ville klart aktivere med noget bad smiley

• #26   27. okt 2015 Jeg anbefaler også Careefresh super godt produkt!

• #27   27. okt 2015 da jeg havde rotter, havde de et sandbad - det synes jeg rensede deres pels lidt, og de elskede det! smiley

Men ellers også nogen af dem der elsker at bade smiley

• #29   28. okt 2015 Jeg bider mærke i en del af de ting du skriver:)

- deres foder
    - deres størelse
    - deres underholdning i buret

Som nævnt danner rotters urin phenoler i kontakt med visse træsorter - derfor fraråder jeg altid at man bruger spåner, for det er super svært at vide om lidt fyrretræ eller andet har sneget sig med ind i ens spåner. Personligt kan jeg bedst lide at bruge hemp (med eukalyptus) eller Boxo comfort. Det syntes jeg holder lugten rigtigt fint nede, og rotterne virker glade for at gå på det smiley Hø er altså heller ikke særligt godt for rotterne, de har ikke noget ernæringsmæssigt behov for det, og de kan lige så godt bruge avisstrimler eller toiletpapir til at bygge rede i. Derudover kan man opleve at få mider ind med høet.

Det foder du skriver rotterne får, gør at deres afføring og urin kommer til at lugte. Prøv at skifte over til Altromin eller Luxs gnaver piller. I starten vil de fortsætte med at lugte, men det burde gerne kunne minimeres hurtigt, når de får piller laver til at dække deres næringsbehov. Det er især den animalske protein der får deres afføring til at lugte rigtigt skidt smiley

Du skriver de har et pringlesrør - tro mig, de tisser det helt vildt til, så selvom du ikke nænner at tage det ud, er jeg sikker på at det er en del af synderen smiley Har du træting i buret lugter det også ekstremt hurtigt.

Pas på med ikke at overrengøre, så vil rotterne blot duftmarkere endnu mere. Jeg bruger rodalon 2 gange om året, ellers kun varmt vand smiley Herhjemme har jeg 9, snart 13 rotter, og jeg har aldrig fået at vide at de lugter af andet end deres strøelse smiley

Sidst men ikke mindst, anbefaler jeg ALDRIG at man bader sine rotter! De bruger meget af deres kropslugt til hieraki, derudover fjerner du det beskyttende fedtlag i pelsen. Derudover oplever mange at deres rotter blot vil grisse sig endnu mere til - præcis som ved når man overrenser buret smiley

Håber det kunne hjælpe, du kan evt. læse mere på min side:
    http://eifosrotter.weebly.com/

• #31   28. okt 2015 Gud det havde jeg slet ikke noteret at de havde. De skal også ud. Rotterne har ikke svedkirtler over hele kroppen men kun på trædepoterne, så deres saltudskillelse tager meget langt tid og deres saltbehov er ikke særligt stort - derfor er det vigtigt at de har et foder der er tilpasset rotter med de rigtige værdier af f.eks. salt i smiley
    Det samme gælder mineralsten, de burde være dækket ind igennem deres foder, for meget mineral og salt kan give f.eks. nyresten eller andre komplikationer.

Dette kan også få deres urin til at lugte, da de vil udskille mineralerne gennem urinen.

• #32   29. okt 2015 Jeg vil først og fremest foreslå at du lægger stelosan (lyserødt pulver brugt i hestebokse og i grisestald. Det er IKKE skadeligt for dem, og bruges faktisk ofte til behandling af større sår. Det var et mirakelkur til Jasmin der fik fotosensibilitet i den ene kode. Udover det er jeg blevet rådet om chincihillasand,og kun i halvdelen af buret. smiley det skulle lugte meget mindre.

Kommentér på:
Tamrotte lugter.

Annonce