Hjælp til første hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle dejlige HG'ere.
Er der nogle som evt gider hjælpe mig med hvilken hesterace som ville være en god førstegangs hest? Altså jeg tænker selv at jeg ville have en Frieser eller en Hafflinger, men jeg ved ikke om der er dyre med hensyn til skader eller andet? Altså om hesten tit får skader, så man ofte skal have dyrelæge på.
Det jeg skal bruge hesten til er at starte lidt stævner hist og her, og så skal den ellers bare bruges til ridning, hygge og ture.
Hvis i ikke mener de to ovennævnte heste er gode når man tænker at den er den første hest jeg skal have, så må i meget gerne komme med nogle andre racer som passer godt til mine ønsker.
Jeg håber der er en eller flere som vil hjælpe lidt til hva jeg skal gå efter når nu jeg skal have hest, og hva jeg skal holde øje med.
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
apr 2012
Følger: 60 Følgere: 38 Emner: 5 Svar: 17
sep 2015
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 32
Men hvis det er meget til noget hygge og ture, ville jeg vælge en af noget roligt sind, som jo sagtens kan svinge fra hest til hest
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
apr 2012
Følger: 60 Følgere: 38 Emner: 5 Svar: 17
feb 2008
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
TS, jeg synes i højgrad det er smart at kigge efter en bestemt race/linje indenfor en race, da du så har lidt større chance for at vide hvordan temperamentet på din kommende hest vil være. Nogen hingste avler meget temperament, andre intet. Så undersøg dette, du kan ligesåvel falde ind i en meget opmærksom haflinger som du kan ramme ind i en doven varmblod - afstamningen har en del at sige
feb 2008
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
I så falde skal du finde en hest inden for den race som besidder de kvalifikationer du søger.
Om ikke andet ville jeg anbefale at kikke markedet igennem og læse lidt om de forskellige heste der er til salg. Evt. Tag ud og kik på nogle forskellige. Og tag endelig en fagmand/underviser osv. Eller hvem du nu lige kender med.
Du kan ikke sætte racer i bås på den måde og sige at de fleste eller alle er gode førstegangsheste. Det afhænger jo også meget af hvilke evner du har inden for ridning, og hvad du kan håndtere
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2015
Følger: 81 Følgere: 36 Heste: 2 Svar: 26
Jeg har redet fellpony, og jeg synes de er skønne. :))
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Nå, men af de 2 ville jeg klart vælge Haflinger.
Mht skader er der ikke den store forskel, det kommer helt an på hesten, hvilket gælder alle racer.
Friesere kan have tildens til muk pga hovskæg. Jeg ved en veninde tilsidst var nød til at klippe hovskæget af hendes, for at få bugt med det, hvilket hun var bund ulykkelige over, da hun skulle til kåring få måneder efter..
Og som det allerede er nævnt, kræver det lidt ekstra at ride en Frieser pga deres bygning og fortid som kørehest, så har man ikke meget kendskab til, at ride Frieser, er det næsten en must at få en underviser der kender til dem.
Men kig på den enkelte hest.
Det er svært at putte en hel race ind i én kasse, der vil altid være nogen der stikker udenfor.
Måske selv en rundkørsel viser sig, at være lige hesten for dig.
Ellers er der også sådan noget som de store Welsh, som efter min mening er en møg lækker hest!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
jan 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 112
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Hvad er din max pris?
Der næst skal du finde ud af hvilken størrelse hesten skal have, og hvilket temperament den skal besidde.
Er stamtavlen vigtig for dig?
Hvilken type hest kunne du godt tænke dig. (En sporty type, en robust hest, frieser mm)
Når du har overvejet alle disse ting, så kan du begynde at lede efter din kommende hest. De fleste salgssider, har en super god søgefunktion, som gør at du kan indtaste de fleste krav til hesten.
Man vigtigst af alt er at du gør op med dig selv hvad hesten skal bruges til. Det nytter ikke at du køber en traver hvis du har intentioner om s-dressur, eller en fjordhest hvis du vil ride travløb
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det skal du gøre op med dig selv, og så skal du begynde at kigge efter HESTE (ikke racer), der lever op til det. Måske skal du ud og se 10 heste, før du finder en der passer. Men jeg tror ikke på, at det er en fordel for dig, at lægge sig fast på en bestemt race, som du vil gå efter.
Jeg kender mange søde, rare haflingere, men jeg red også engang en, der bestemt ikke ville egne sig som førstegangshest, hvis man ikke er så rutineret endnu. Han ville dog egne sig glimrende som førstegangshest, hvis man søger udfordringer.
Hjælp til første hest