{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Hjælp til første hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle dejlige HG'ere. smiley

Er der nogle som evt gider hjælpe mig med hvilken hesterace som ville være en god førstegangs hest? Altså jeg tænker selv at jeg ville have en Frieser eller en Hafflinger, men jeg ved ikke om der er dyre med hensyn til skader eller andet? Altså om hesten tit får skader, så man ofte skal have dyrelæge på. smiley

Det jeg skal bruge hesten til er at starte lidt stævner hist og her, og så skal den ellers bare bruges til ridning, hygge og ture. smiley

Hvis i ikke mener de to ovennævnte heste er gode når man tænker at den er den første hest jeg skal have, så må i meget gerne komme med nogle andre racer som passer godt til mine ønsker. smiley

Jeg håber der er en eller flere som vil hjælpe lidt til hva jeg skal gå efter når nu jeg skal have hest, og hva jeg skal holde øje med. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til første hest
  • #1   29. sep 2015 Du skal ikke gå efter racen - men efter temperamentet. smiley

• #2   29. sep 2015 Der er derfor jeg vil have en Frieser eller en Hafflinger, da de skulle være nogle rolige heste da de begge er Koldblods. smiley

• #4   29. sep 2015 Jeg tænker det vel også kommer an på hvad du vil bruge hesten til, og hvor meget erfaring du selv har generelt. Men umiddelbart ville jeg ikke anbefale en Frieser som førstegangshest, hvis man ikke har erfaring med Friesere i forvejen. Jeg har også hørt at mange Friesere får/har rygproblemer, måske noget med den lave ryg og høje holdning at gøre? smiley

Men hvis det er meget til noget hygge og ture, ville jeg vælge en af noget roligt sind, som jo sagtens kan svinge fra hest til hest smiley

• #6   29. sep 2015 En frieser er ikke en koldblodshest, det tror mange fejlagtigt - det er en varmblodshest. Og temperamentsmæssigt er de ligeså forskellige som alle andre racer. Min egen er frisk og vågen, en anden jeg red var helt oppe på dupperne og meget hidsig, en tredje jeg kender er fuldstændig blid som et lam på trods af at han er hingst. Og at racen ikke er bygget til ridning er ikke helt korrekt - de bliver avlet mere og mere med henblik på dressur og det kommer meget an på hvilken type man vælger at købe. Hvor vidt det er en god førstegangshest kommer an på HESTEN, nogle er gode andre er ikke - det er så forskelligt smiley

• #7   29. sep 2015 Så jeg skal forstå det sådan at en Hafflinger nok ville være den race jeg skulle kigge efter? Og så kigge efter om den er rolig og passer til mine behov? smiley

• #8   29. sep 2015 Det kan vi ikke svare dig på. Det kommer an på hesten. Der er ikke én bestemt race, hvor man kan sige, at dét er bare engangshesten. Det kommer an på den enkelte og dens temperament, du kan vælge lige den race du vil næsten.

• #9   29. sep 2015 Hvis ikke haflingeren er en koldblodshest, synes jeg da det er umådelig underligt at Haflinger Avlsforbundet Danmark betegner den som en koldblodshest? ( http://www.haflinger.dk/default.efact?pid=4460)

TS, jeg synes i højgrad det er smart at kigge efter en bestemt race/linje indenfor en race, da du så har lidt større chance for at vide hvordan temperamentet på din kommende hest vil være. Nogen hingste avler meget temperament, andre intet. Så undersøg dette, du kan ligesåvel falde ind i en meget opmærksom haflinger som du kan ramme ind i en doven varmblod - afstamningen har en del at sige smiley

• #10   29. sep 2015 Astrid: hvem skriver at haflingeren ikke er en koldblodshest?

• #11   29. sep 2015 Lad være med at kikke på racen. Med mindre det lige præcist er den slags hest du har forelsket dig i.

I så falde skal du finde en hest inden for den race som besidder de kvalifikationer du søger.

Om ikke andet ville jeg anbefale at kikke markedet igennem og læse lidt om de forskellige heste der er til salg. Evt. Tag ud og kik på nogle forskellige. Og tag endelig en fagmand/underviser osv. Eller hvem du nu lige kender med. smiley

Du kan ikke sætte racer i bås på den måde og sige at de fleste eller alle er gode førstegangsheste. Det afhænger jo også meget af hvilke evner du har inden for ridning, og hvad du kan håndtere smiley

• #12   29. sep 2015 For det første.. Er det dressur du vil ride? smiley jeg ville have kigget på en lidt ældre 10+ Oldenborg. smiley disse er (ofte)nogle heste med et godt temperament og en fin højde. Eller måske en Frederiksborger. Men som nævnt ovenfor så har linjerne noget at sige så undersøg lidt og prøv en masse forskellige heste i stedet for at gå efter en bestemt race smiley

Mvh TT

• #13   29. sep 2015 Måske en fellpony? Det er som en frieser i mindre størrelse.
    Jeg har redet fellpony, og jeg synes de er skønne. :))

• #14   29. sep 2015 Haha, er du herinde søde? lol. xD

Nå, men af de 2 ville jeg klart vælge Haflinger. smiley
    Mht skader er der ikke den store forskel, det kommer helt an på hesten, hvilket gælder alle racer. smiley
    Friesere kan have tildens til muk pga hovskæg. Jeg ved en veninde tilsidst var nød til at klippe hovskæget af hendes, for at få bugt med det, hvilket hun var bund ulykkelige over, da hun skulle til kåring få måneder efter.. smiley

Og som det allerede er nævnt, kræver det lidt ekstra at ride en Frieser pga deres bygning og fortid som kørehest, så har man ikke meget kendskab til, at ride Frieser, er det næsten en must at få en underviser der kender til dem. smiley

Men kig på den enkelte hest. smiley
    Det er svært at putte en hel race ind i én kasse, der vil altid være nogen der stikker udenfor. smiley

Måske selv en rundkørsel viser sig, at være lige hesten for dig. smiley

Ellers er der også sådan noget som de store Welsh, som efter min mening er en møg lækker hest! smiley

• #15   29. sep 2015 Som de andre siger, masser skønne heste derude som ikke lige går ind under en race. Min første var en frederiksborg.koldblod og kold hehe men det gør ikke udfordringerne mindre, når hesten så ikke havde lært alm. Basis ting og så er kold. smiley jeg kikkede selv lidt haffere pga sind og stabile ikke mindst syntes jeg de ret smukke. Men som med fjorheste er det også en stærk hals og ret egenrådige heste. Jeg startede ud hos en heste handler og der pegene han ud hvad der var min ca. Prisklasse og hvad han syntes jeg skulle prøve. Så var bunden ligesom lagt til at komme igang og kikke heste. Så kan jeg godt anbefale man gør. Personligt tror jeg dog klart det bedst at købe en hest fra ejer, hvor du kan få historik med, foder osv. Men se hvad du forelsker dig i. Så mange skønne frække dejlige smukke heste derude. Og om man køber problemer, det er aldrig til at vide. Held og lykke

• #16   29. sep 2015 Godt nok er de ikke 160+ -cm, men connemaraponyen er kendt for sit lækre sind og de er en fantastisk stabil race, som også er dygtige konkurrenceponyer (folk glemmer bare racen idag, og køber sportsponyer i stedet...) Jeg synes at du skulle tage at læse om racen smiley Men ellers er det helt op til den individuelle hest, hvordan den opfører sig - jeg kender en haflinger som er så stærk, og egenrådig, at den har taget magten fra sin rytter (det arbejder de selvfølgelig på) smiley

• #17   29. sep 2015 Denne her kan måske hjælpe dig smiley http://ladyblacksheep.dk/gratis-e-bog.html

• #18   29. sep 2015 For resten, har du kigget på knabstrupperen? Jeg tænker at det umiddelbart også kunne være en mulighed. Der er mange af dem som er nemme og omgængelige og du kan få dem i mange forskellige typer. Min farfar avlede store knabstruppere som blev brugt til at harve marken og børnene red ringridning på dem. En af dem har klaret sig rigtig godt til internationale distance stævner. Min søster og jeg har haft pony knabstruppere hvoraf hendes var rigtig god til at springe og nu går forholdsvis svær dressur med en anden ponyrytter. Min blev brugt til tricks og blev senere solgt til en lille bitte pige som skulle have sin første pony.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #19   29. sep 2015 Du skal først og fremmest gøre op med dig selv, hvad hesten skal bruges til ( skovtur, let dressur, spring, s-klasser, avl mm).

Hvad er din max pris?

Der næst skal du finde ud af hvilken størrelse hesten skal have, og hvilket temperament den skal besidde.

Er stamtavlen vigtig for dig?

Hvilken type hest kunne du godt tænke dig. (En sporty type, en robust hest, frieser mm)

Når du har overvejet alle disse ting, så kan du begynde at lede efter din kommende hest. De fleste salgssider, har en super god søgefunktion, som gør at du kan indtaste de fleste krav til hesten.

Man vigtigst af alt er at du gør op med dig selv hvad hesten skal bruges til. Det nytter ikke at du køber en traver hvis du har intentioner om s-dressur, eller en fjordhest hvis du vil ride travløb smiley

• #20   30. sep 2015 Jeg synes slet ikke, at du skal satse på en bestemt race. Når du skal finde hesten, skal du i stedet kigge efter hvilket temperament den har. Du kan finde rolige, stabile og gode førstegangsheste, i alle racer. Man kan heller ikke bare generalisere hvordan en førstegangshest skal være. Det kommer jo helt an på hvordan du er, hvad du vil med den, hvad du kan, hvad du forventer af en hest osv. Altså der er jo forskel på, en der næsten lige er begyndt at ride, og så søger sin første hest, der skal være rolig, nem og stabil - og så en, der måske har redet i mange år, har haft mange forskellige parter, redet mange forskellige heste og generelt er en dygtig rytter, som bare ikke har haft råd/mulighed/lyst til sin egen hest endnu, og som skal have en førstegangshest, med lidt flere udfordringer i.

Det skal du gøre op med dig selv, og så skal du begynde at kigge efter HESTE (ikke racer), der lever op til det. Måske skal du ud og se 10 heste, før du finder en der passer. Men jeg tror ikke på, at det er en fordel for dig, at lægge sig fast på en bestemt race, som du vil gå efter.

Jeg kender mange søde, rare haflingere, men jeg red også engang en, der bestemt ikke ville egne sig som førstegangshest, hvis man ikke er så rutineret endnu. Han ville dog egne sig glimrende som førstegangshest, hvis man søger udfordringer.

Kommentér på:
Hjælp til første hest

Annonce