520 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Førstegangs rotteejer og rottebur Førstegangs rotteejer og rottebur

Halløj folkens.

Dette er oprettet på gnavergalleri, men eftersom at der er mere gang herinde, og jeg ved at der er mange af jer som har rotter, så lægger jeg det også ud her. Gerne så jeg har nogle svar inden fredag, så jeg kan få mine rotter i næste uge

Min mor og jeg har igennem længere tid snakket om at få nogle rotter og vi er nu nået frem til at vi får bestilt nogen til næste uge. Vi har læst, og snakket og skrevet med folk, men der er stadig nogle spørgsmål.

1. Vi er stadig i tænkeboks om hvad der er bedst, hanner eller hunner. Vi snakkede med en rotteavler, som sagde at drengene havde tendens til at være mere dominerende når man skulle lukke en ny rotte ind. Til gengæld var hunnerne ofte i løbetid og kunne godt jagte hinanden lidt, men at det ikke var noget man skulle blande sig i medmindre det blev helt voldsomt, og gik ud over en. Ét eller andet sted hænger jeg mest til hannerne, også på grund af størrelsen, og det faktum at de kommer til at gå ude indtil videre 4 timer i mit store værelse og badeværelse, og hvis de kan være renlige nok, stortset det meste af dagen, så jeg kan sidde hos dem og lave lektier uden at computeren bliver tisset på. Jeg ønsker at de gerne skal kunne sidde og blive nusset og rende rundt på skulderen - men helt døde må de absolut hellere ikke være. Hvad fik i som første gangs rotter, og var det den rette beslutning?

2. Hvordan ser jeres burindretning ud? Vi skal bare have to til at starte med, og jeg tænkte at de får nogle tykke grene de kan kravle rundt på og komme op i højde, og et par hængekøjer og et mindre hus. Vi regner med at bruge chinchilla sand - men vi tager det som er billigst af produkt hvis de ikke er for renlige, hvilket jeg håber på at jeg kan træne dem i at være. Men er der noget andet helt vigtigt at tage med? Hvilke legetøj kan de godt finde på at bruge, bare så de har noget til når vi ikke er hjemme, og de er i bur? Hvad bruger i som toilet?

3. Jeg ved der er nogle ting de ikke kan tåle, såsom fyrretræ. Er der andet særligt træ de ikke kan tåle, eller andet mad udover syrede mad (appelsiner), og at de ikke må få for meget nødder pga fedme? Vi vil nemlig gerne selv lave vores eget bur, med noget kraftig jerntråd, udenom træet, så hvis de skulle gnave sig igennem træ, så er der stadig lukket.

Iiih jeg glæder mig. Min mor havde en rotte da hun var teenager, men vidste ikke om det var en han eller hun. Hun var dog glad for den og gik ude på hendes værelse hele dagen, og lå i sengen når hun kom hjem. Jeg har sikret mit værelse, med ingen ledninger er til stede - og akavet er lukket og bestående af jern. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at have dem ude om natten. Jeg er bosat i Spanien og mutter siger at vi har sten/beton i væggen og under et halvt centimeter lag med gips, så er det muligt uden at de kan gnave sig helt igennem? Og hvordan når man sover inde på værelset med dem frit. Er det for farligt? Min krop er rimelig god til at tilpasse sig dyrene og give plads og ikke rykke mig igennem natten uden at jeg vågner først.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Førstegangs rotteejer og rottebur
  • #1   9. sep 2015 Jeg er bestemt ikke rotte ekspert. Men jeg ville nok få en af hvert køn og så kastrerer hannen. smiley
    Resten ved jeg (slet) ikke noget om. Men held og lykke. Rotter er herlige.

• #2   9. sep 2015 Ingen bliver kastreret - og det bliver kun to af samme køn - den beslutning er ihvertfald taget smiley Men tak for svar anyways.

Og ja de er - glæder mig til at lære rotter bedre at kende.

• Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 73
    #3   9. sep 2015 Om du er til hanner eller hunner er en smagssag. Hannerne er noget større og generelt mere rolige. Til gengæld har de tendens til at grise og lugte lidt mere. At de er mere dominerende overfor nye kan være sandt nok, men så længe det er unger der kommer ind i gruppen er det meet sjældent et problem. Hunnerne er mere aktive og sidder generelt ikke så meget stille. De er typisk mere destruktive end hannerne. Det er alt sammen generelle ting og der er store forskelle på individerne smiley Jeg ville ikke have dem ude uden opsyn eller når du sover og kun i hele værelset når du har lært dem at komme når du kalder - de fatter det ret hurtigt hvis du forbinder en lyd med en godbid oh du kan bare bruge samme lyd til alle dyr. De kan komme de mærkeligste steder og få mange gode ideer om hvad der er godt at gnave i smiley hvis du søger på dansk tamrotte forum er der rigtig meget god information at finde ligesom der er flere aktive grupper på Facebook fx Tamrotter i DK og Tamrotter - opdræt/ salg og hygge snak smiley

• #4   9. sep 2015 Tak for svar. Jeg smutter derind og spørger videre. Jeg har ikke noget imod nogle af kønnene og ønsker egentlig bare nogen som er forholdsvis nemme, netop fordi at jeg selv aldrig har haft rotter og står derfor i vilrede.. smiley

• Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 73
    #5   10. sep 2015 Det ene er ikke som sådan nemmere end det andet - det er mest en smagssag. Det er skønne kæledyr - du kan godt glæde dig smiley Sørg for at købe dine unger fra en seriøs avler - særligt hvis du vil have hunner. På den måde får du sunde raske dyr der er klar til at springe op i armene på dig og snuse dig i øret fra første dag. Hos dyrehandlere og nogle foderavlere ricikere du at få drægtige hunner hjem - de bliver hurtigt kønsmodne de små smiley

Kommentér på:
Førstegangs rotteejer og rottebur

Annonce