{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.324 visninger | Oprettet:

Hest FALDER i søvn. {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg har gennem den tid jeg har haft min hest bemærket nogle meget karakteristiske sår på forbenene. Jeg troede bare han var lidt klodset, når han skulle rejse sig op efter at have ligget ned. Men det viser sig, efter at have brugt mange timer på at sidde og observere ham på marken, at han decideret falder i søvn mens han står op. Han begynder at hænge meget med hovedet, og knækker så pludselig sammen i forbenene, så han falder forover og lander på forsiden af koden, og knæene.
Har I hørt om det før? Synes det ser meget mærkeligt ud. Han kan også finde på at gøre det når man sadler ham op. Som regel når jeg at vække ham inden han falder helt, men han er kommet til at vælte så meget frem mod grimen, at han sprang både grime og torv.
Det er ikke bare en sjælden gang imellem det sker, men mange gange om dagen. Jeg er faktisk lidt bekymret.

Skriv endelig hvis I har hørt om noget lignende.
Hilsen Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest FALDER i søvn.
  • #1   1. sep 2015 Aldrig hørt om det, men det lyder meget skræmmende og potentielt temmelig farligt smiley
    Prøv at ringe til dyrlægen og høre hvad de siger, og opdater endelig smiley

• #2   1. sep 2015 Så vidt jeg ved er der en sygdom der kan forekomme hos heste, hvor de falder i søvn.. Men hvad den hedder er jeg ikke klar over, kan ikke huske det .

• #3   1. sep 2015 Hedder den det samme som hos mennesker er det narkolepsi men heste burde ikke falder når de sover, da de låser i knæene....

• #4   1. sep 2015 Har bare hørt gennem en hvis hest gjorde det samme - altså faldt i søvn og snublede ned ...

• #5   1. sep 2015 lyder som besøg af dyrlægen

• #6   1. sep 2015 Det der undrer mig er bare, at han for eksempel aldrig falder i søvn mens man rider eller lignende. Har han narkolepsi, burde det kunne forekomme på et hvilket som helst tidspunkt. Tænker, om han måske "bare" har problemer med at låse i knæene? Dyrlæge kommer på fredag til generelt tjek. Skal nok opdatere. smiley

• #7   1. sep 2015 Jeg har en veninde, hvis hest gennem mange år "er faldet i søvn". Det er noget voldsomt at se, for den gør det både i boks og på fold. Dog ikke hver dag, men nok til at folk der ikke kender den jo får et chok første gang den kollapser i boksen.

Jeg ved ikke om hendes hest er undersøgt for det - men det har gjordt det alle de år jeg har kendt den = 12 år. Hesten er 22 år nu, og har aldrig knækket sammen under rytter.

Mvh Charlotte

• #8   1. sep 2015 Det lyder fuldstændig vanvittigt? Men det, der kan undre mig, hvis det ikke er narkolepsi, er, at han gør det på staldgangen. Måske, at han ikke gør det under ridningen, har noget at gøre med den øgede mængde adrenalin i kroppen?
    Jeg ved det ikke, men jeg synes da du skal have fat i en dyrlæge, der ved noget om det. Det kan gå hen at blive rigtig farligt, og han kan jo også nemt forvolde skader på sig selv!

• #9   1. sep 2015 Det kan man opleve med heste hvis de står meget stejlt på deres forhove for så virker deres låse sytem ikke så godt, havde en for mange år siden der gjorde det samme, det løste vi ved at beskære den så den var lav i dragterne og tåen lidt længere end man ellers ville gøre det

• #10   1. sep 2015 Opdater gerne når du har snakket med doktor dyr smiley

• #11   1. sep 2015 Claus C: han er beskåret meget fladt. Sådan er hans hovform bare. Men ellers kunne det have været noget at prøve. smiley

Tak for jeres interesse og ideer!

• #12   1. sep 2015 Lyder helt sikkert som narkolepsi...

• christina j
    christina j Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Svar: 8
    #13   12. okt 2015 Hej er du blevet klogere på hva det er? Jeg har en vallak på 18, der gør det samme, har heldigvis aldrig gjort det på staldgang. Vi vil meget gerne opdateres, min dyrlæge ved ikke hva det er.

• #14   12. okt 2015 Følger lig har aldrig hørt om noget ligne men alle advarselslamper blinker her. Kan ikk lade vær a tænke hjernesvulst eller ligne smiley

• #15   12. okt 2015 Min veninde fra efterskolen har faktisk en engelsk fuldblod der gør AKKURART det samme! Den falder i søvn når der bliver lagt sadel på, men også på andre tidspunkter. Den er igang med at blive undersøgt på Faxe, men intet har hjulpet indtil videre. Snak med dem fra Faxe, og prøv måske også at få noget video af hesten når den vælter.

• #16   14. okt 2015 Hej smiley
    Min hest gør præcis det samme, jeg er Sofies veninde ???? og vi har været til undersøgelser på faxedyrehospital de sidste 3-4 måneder for at finde ud af hvad der er galt, men intet har endnu hjulpet skal til samtale her kl 9 for at finde ud af om der overhovede er et håb for at få ham rask igen. Men jer der har samme problem med jeres heste må meget gerne kontakte mig, og Mette jeg vil mere endnu gerne lige ringe sammen med dig på et tidspunkt, så hvis du er interesseret i det så skriv en besked så skal du nok få mit nummer ??

Det man skal huske på som ejer at det er om det er okay over for hesten at holde den i live hvis den ikke bliver rask, man skal jo tænke på at hesten bliver dobbelt så forskrækket som en selv, det sker jo lige under den.

• #17   20. okt 2015 Hej igen alle!

Dyrlæge og kiropraktor har tjekket hesten. Der er umiddelbart ingen bedring, men synes dog at have bemærket en stor variation i, hvor hævede hans knæ er på forskellige tidspunkter. Endnu er der ikke noget svar herfra på, hvad der gør at han falder sammen når han falder i søvn. Der er mistænkt alt fra nerveproblemer til smerter i forskellige kropsregioner. Han er stadig under behandling af kiropraktor.

Uanset lyder meldingen på, at det ikke lader til at gøre ham nogen videre skade. Han bliver lidt forskrækket når han rives ud af søvnen, og har til tider lidt smertefri hævelse ved forknæene. Ellers ikke. Jeg er ved at overveje at gå lidt i den anden grøft og spørge efter urter, akupunktur og andet, da han samtidig døjer med staldkrampe.
    Skriv stadig gerne hvis I hører mere. smiley

• #18   21. okt 2015 Fangede lige tilfældigt et meget mildt tilfælde i dag. Så kan I få en lille ide om hvordan det ser ud.

profilbillede
  • #20   21. okt 2015 Kan ikke se videoen, desværre smiley

• #21   21. okt 2015 Hmm. Prøver at løse problemet.

• christina j
    christina j Tilmeldt:
    maj 2008

#22   22. okt 2015 Det er nøjagtig det samme med min vallak, jeg er også ved at undersøge homøopatik, jeg ringer til Vetcur imorgen. Jeg opdaterer når jeg har snakket med dem. Øv med videoen, ville gerne have set det. Min har lige fået sårene igen, 2 runde sår lige over hoven på forben. Er det også der din får sår? Min får heldigvis ikke hævet knæ. Jeg har også filmet min her den anden dag, men det er video kamera, så kan ikke ligge det på. Kunne ellers være spændende at se om de reagerer ens. Prøv igen med din video. Mvh Christina

• #24   22. okt 2015 Christina: Jo, det er præcis de samme sår! Så træls. Min er i perioder nødt til at gå med staldgamacher på fold, for at have noget der dækker det område. Ellers kan sårenen simpelthen ikke hele. smiley

Narissa: Vil se om jeg kan finde ud af det. ;

• #25   22. okt 2015 Har lagt videoen ind på min profil her. Hvis I går ind under mig og finder videoen der hedder "Buni, mildt tilfælde". Så er det den. smiley

• #26   22. okt 2015 Sover den der og så vågner den op, inden den falder? Det er godt nok mærkeligt.

• #27   22. okt 2015 Det er som om han falder vildt hurtigt i søvn, vågner op for så at falde hurtigt i søvn igen. Nogen gange vågner han så bare ikke før han ligger på knæ med hovedet i jorden.

• #28   22. okt 2015 Narcolepsi.
    Havde engang et føl der var født med det, blev nødt til at aflive hende som 1.5 års da det ikke længere var forsvarligt at hun gik og faldt i søvn.
    Det lyder dog mærkeligt at hesten har fået det med tiden?
    Min var født med det og det var meget tydeligt fra starten.

• #29   22. okt 2015 Jeg ved ikke om han har haft det hele tiden. Ved bare han har haft det de to år jeg har kendt ham. Men det underlige er bare, at han ikke gør det når vi rider, eller generelt når han har opmærksomheden på noget andet. Hvis det er narcolepsi, burde han så ikke falde i søvn uanset?

• #30   22. okt 2015 Nej, jeg mener at når hjernen er aktiveret, så kan det vist holde sig i ro...
    Et menneske med sygdommen sover vist 16 timer i døgnet men kan godt lave nogle få ting uden at falde i søvn smiley

• #31   22. okt 2015 Hmm, okay. Underlig sygdom.

• christina j
    christina j Tilmeldt:
    maj 2008

#32   23. okt 2015 ja, det er som at se min Leon. Men kan gør det kun når hele flokken står og sover på folden. Han falder i søvn og er ved at vælte og vågner med et chok og sover dybt igen 1 sek efter og sådan gentager det sig. Men Leon har nogen gange luret det tror jeg, han stiller det ene forben langt frem og sover og så knækker han ikke sammen.
    Ligger din ned og sover? Det gør Leon aldrig.
    Jeg har haft ham i 11 år og det er først nu han "falder i søvn", han er 18 år og vi rider stadigvæk dressur 5--6 gange om ugen.
    Det er meget mærkeligt, men meget rart at han ikke er den eneste.
    Jeg snakkede med Vetcur igår, produkter baseret på urter og vi prøver de 2 der hedder ReVet og NeVet også må vi se om det hjælper noget.

Går din hest på døgnfold?

• #33   23. okt 2015 Altid rart man ikke er den eneste, så der er nogen at dele erfaringer med. smiley

Han går på døgnfold, og ligger ned når han sover. Han ligger ikke lige så meget ned som de andre, men alligevel.
    Er spændt på at høre, om de produkter du har fået til din virker. Så må jeg prøve det på min!

• christina j
    christina j Tilmeldt:
    maj 2008

#34   30. okt 2015 Hej igen så har jeg fået nevet og revet fra Vetcur til min Leon, men han kan ikke lide det og vil ikke spise det. Så der røg det forsøg. Men jeg havde en god snak med min dyrlæge og hun mener det måske kan være en forkalkning i hjernen, der gør at han ikke låser mere, når han skal sove. Han er 18 år. Men ellers frisk og som han plejer, jeg har haft ham i 11 år.
    Og det er der ikke noget at gøre noget ved.
    Hvor gammel er din buni?

• #35   30. okt 2015 Okay. Men bare man da i det mindste ved hvorfor det sker.

Buni er 9. Så han er jo forholdsvist ung endnu.

Jeg har i dag talt med et utal af dyrlæger, og venter på endnu flere samtaler først i næste uge. Krydser fingre for at de finder ud af noget!! smiley

• christina j
    christina j Tilmeldt:
    maj 2008

#36   31. okt 2015 Du skriver lige tilbage, når du ved lidt mere.
    Ja, så det er ikke alder med din pru.
    Min dyrlæge sagde også at man ved så lidt om narkolepsi. Men det mente hun ikke var tilfældet med min hest, da det jo kun sker når han sover.
    Jeg krydser også fingre for jer.

• christina j
    christina j Tilmeldt:
    maj 2008

#37   5. nov 2015 Noget nyt med buni?

• #38   1. apr 2018 Gammelt indlæg, ja...står med en hest der gør nøjagtig det samme, falder i dyb søvn og så ekser benene under ham 3-4 gange. Har overvåget ham og han gør det hver gang han stiller sig for at hvile...fandt nogen af jer en løsning? For jeg tænker aflivning, synes det er så forfærdeligt at se på....

• #39   2. apr 2018 Min fik det bedre med tiden. Det tog et par år, men han holdt næsten op med det.

Kommentér på:
Hest FALDER i søvn.

Annonce