{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

føl/unghest eller ældre hest? {{forumTopicSubject}}

jeg går lidt med tanken om at inden for de næste par år når jeg forhåbentlig er færdig med at gå ledig og tjener penge igen så jeg kan spare op til en hest vil jeg købe en.

jeg solgte min sidste år pga min økonomi var helt i bund pga netop ledighed men savner helt vildt at have min egen.

Men mit dilemma er at jeg ikke er sikker på hvad jeg skulle gå efter for en drøm jeg altid har haft er at have et føl med en god afstamning som jeg kan vise frem til diverse skuer og kåringer og ride hvad der nu er indenfor den race jeg så vælger. Men det er også en del år uden ridning, for en anden ting jeg længe har ville var netop at gøre noget ud af min ridning så købe en hest med kapaciteten til at nå langt ligger også i mig.
jeg kan ikke blive enig med mig selv - ikke engang hvilken race jeg skulle overveje!
Men tænkte jeg ville høre hvad I ville gøre hvis det var jer der skulle have ny hest smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  føl/unghest eller ældre hest?
  • #1   14. aug 2015 Hvis jeg skulle have ny hest/ en hest til, blir det en følle/plag tror jeg smiley jeg kan godt lide at lære hesten det hele selv og på den måde kan man forme sin egen drømmehest smiley

Jeg har en 5 års nu, elsker at have en unghest man selv kan forme.

• #2   14. aug 2015 helt enig! min forrige hest fik jeg da hun var 1 1/2 år gammel og elskede at jeg vidste alt om hende for havde selv formet hende, hun er 8 i år, men åh det er bare længe man skal 'vente' på at kunne ride dem når de er unge smiley
    det er selvfølgelig skønt når du så har en anden ved siden af smiley

• #3   14. aug 2015 Ja det rigtig, købte min som 4 års, dog kunne han næsten ikke noget og havde gået på en mark hos avler størstedelen af sit liv, så det var lidt som at få en "rå" hest hjem smiley

Jeg gik dog ikke efter en ung en da jeg ledte efter hest, jeg kiggede faktisk både føl, plage, unge osv. Og valgte ham jeg faldt 100% for, var slet ikke i tvivl om han var drømme hesten og derfor kom han med hjem. Jeg kiggede også lidt forskellige racer smiley

• #4   14. aug 2015 må begynde at snuse lidt til markedet og se hvad jeg falder for, så når tiden er inde så ved jeg hvad jeg vil have smiley

• #5   14. aug 2015 God ide smiley

• #6   15. aug 2015 jeg står lidt i samme båd ? tror, der er fordele og ulemper ved begge dele, men skulle jeg vælge ideelt så skulle det være en 2,5 års plag ? men det kommer jo an på, hvad der er på markedet og hvad man falder for.

• #7   15. aug 2015 ja lige præcis Signe, har dog heldigvis så lang tid til at kigge i smiley

• #8   15. aug 2015 Nu betyder det ikke så meget for mig, at jeg ikke kan ride hesten. Jeg nyder at finpudse signalerne fra jorden og forberede hesten til "livet som ridehestes". Er lige nu igang med tilridningen af min 4'års som jeg har haft siden han lå i din mors mave - og det er simpelthen en gave! Jeg får så meget foræret under tilridningen, fordi jeg kender ham, han kender mig og vi stoler på hinanden. Og så ved jeg hvad han har lært. Hvordan han er trænet og det giver bare en kæmpe fordel (og når noget går galt fører der med 110% sikkerhed tilbage til mig - dét kan jeg godt lide). Drømmen er at jeg kan nå og trække et føl mere på hans mor, inden hun er for gammel - jeg må indrømme at det er noget ganske specialt med Moonwalk, som jeg så blive født og som jeg har lært alt selv.

Jeg kan dog godt se at ridningen vil mangle - jeg gik 6 måneder uden at ride og det er altså besværligt at komme tilbage i sadlen, efter en lang pause. Hvis det var mig der stod i din situation ville jeg købe et føl, som jeg kunne følge helt fra starten, hos avleren og så ville jeg nok finde en part, som jeg kunne ride et par gange om ugen - eventuelt hjælpe til med en tilridning i nærheden.

Det er jo ikke til og vide hvad der er bedst for dig - jeg er fuldkommen bidt af og vide at Moonwalk og jeg skal følges ad hele livet og det er virkelig en ære at få lov og lære ham at begås i en menneskeverden smiley

• #9   15. aug 2015 kan følge dig! for elskede netop jeg vidste stortset alt om min tidligere hest, hun var dog 1 1/2 år da jeg fik hende så kan selvfølgelig ikke vide alt hvad der er sket med hende men jeg nød at jeg vidste alt om hende smiley
    Men ja det er virkelig noget jeg hælder til men ridningen er svær så for parter ikke nemme at finde uden jeg skal køre alt for langt for dem, desværre! for savner virkelig at ride smiley

• #10   15. aug 2015 Jeg er i gang med min unghest lige fyldt 4. Jeg har haft ham fra føl af og er helt enig med mig selv om at jeg ikke har energien/overskud til at uddanne heste længere. (Uddanner ham her som den sidste med hjælp fra anden rytter) Har altid købt/fået/part/lånt unge heste, plage og føl jeg kunne præge igennem tilridningen. Så næste hest skal være mellem 6 og 8 år (måske ældre) og 'færdiguddannet' på basis LA.
    Men med det sagt så elsker jeg at præge de unge heste det er helt fantastisk, men grundet skader og nedsat lungefunktion er det svært at finde energien og motionen til alt det jeg gerne vil lave med mine unghest. Men det er jo meget personligt hvad man foretrækker, for jeg synes alle aldre er skønne på deres egen måde smiley

• #11   15. aug 2015 har selv haft en diskusprolaps som 16 årig så har en ryg jeg er meget påpasselig med, så det er nok også meget det der gør jeg vil have en ældre hest netop fordi jeg kan blive nervøs over at skulle tilride selv, men vil heller ikke sende en hest i tilridning ved hvem som helst, der er fordele og ulemper ved det hele smiley

• #12   15. aug 2015 Den bedste kombination er, at have en ridehest OG en plag - men det koster jo selvfølgelig smiley

Jeg har købt mine rideheste som 1 års, de er nu 7 og 8 år - og det har været en fantastisk uddannelsestid for både dem og jeg. Men jeg havde samtidig med de var utilredet min gamle ridehest, så jeg kunne ride og træne det jeg ville.
    Og jeg ville nødig i gang med tilridning og træning af en unghest, hvis jeg ikke havde redet fast i længere tid. Man mister noget rutine, muskler ect når man ikke holder ridningen i gang.

Nu snakker du om ridehest med kapacitet, og så er der jo lige pludselig STOR prisforskel på en plag og en ridehest - og det gælder jo lige meget hvilken race man vælger, kvalitet koster.
    Men hvor du ved hvilken ridekvaliteter en ridehest har, som du kan prøve - så er en plag en "lottoseddel" smiley

Hvis jeg sælger en af mine rideheste, og kun har en tilbage så - så ville jeg købe en plag.
    Hvis jeg solgte begge mine rideheste, så ville jeg købe en 3-4 års. For det er ridningen jeg er glad for og brænder for.

Mvh Charlotte

• #13   15. aug 2015 hvis jeg får råd, ved jo ikke 100 % hvordan fremtiden ser ud kunne jeg også nemt finde på at kigge på begge dele smiley
    Men ja der er helt klart en prisforskel og så igen for et godt kvalitet føl er heller ikke billigt selvfølgelig er det et sats men med gode forældre er prisen også derefter smiley

• #14   15. aug 2015 Jeg har lånt en 4 års som netop er blevet færdig med tilridningen. Jeg har gjort det fordi at min "gamle" ridehest har stået skadet og vi derfor har valgt ifole hende, så får at jeg ikke skulle vente 4 år på at kunne ride igen valgte vi st finde en lånehest jeg kan have ligeså længe jeg vil.

Planen var egentlig en tilredet lidt ældre hest (LA niveau og mindst 5-6 år), men da jeg så var ude og se hende jeg har lånt var jeg forelsket fra første gang jeg så hende. Jeg så hende også kun den ene gang og bestemte mig for at det skulle være hende samme dag.

Det var dog kun fordi jeg har for det første har en utrolig kompetent underviser som har hjulpet/ hjælper mig helt utrolig meget, og for det andet fordi den hest jeg havde forinden (hende der er ifolet) var 5 da jeg startede med at ride hende og havde stået i ca 1/2-1 år, dog har vi selv avlet hende så jeg kender hende som min egen bukselomme smiley og så fordi det var min nuværende underviser som havde hende i tilridning smiley

• #15   15. aug 2015 åh ja man kan selvfølgelig låne indtil føllet er klar! smiley
    se det havde jeg ikke overvejet smiley

• #16   15. aug 2015 Plag/unghest ville jeg klart vælge.. som der også bliver skrevet så kan man forme sin helt egen drømme hest smiley
    Har selv haft ice da hun blev 3 år og har selv lært hende alt.. købte stardust i december sidste år og der var hun 2 1/2 år smiley hende er jeg igang med at tilride nu..
    Jeg kan helt klart bedst lide at forme mine egne heste smiley

• #17   15. aug 2015 det er selvfølgelig også en fin alder for så er det lige op til når de skal tilrides så man skal ikke vente for længe med dem, men kan nok ikke tilride selv så kan jeg ligeså godt købe en der er tilredet smiley

• #18   15. aug 2015 Ja det kan man jo sagtens .. måske en der bare er ryttervant, så kan man stadig nå at forme den selv smiley

• #19   15. aug 2015 ja nemlig smiley

• #20   15. aug 2015 Race, der har jeg 3 hvidt forskellige smiley ice: haflinger, stardust: DV blanding og Arthur: shetlænder smiley

• #21   15. aug 2015 Du kan jo altid prøve dig frem smiley måske finde nogle forskellige parter af forskellige racer ? smiley

• #22   15. aug 2015 jeg har selv tænkt DV, araber eller en langbenet haflinger smiley

• #23   15. aug 2015 Der er masser af lækre langbenede haflingere føl for tiden smiley

• #24   15. aug 2015 Har selv haft araber og har som skrevet haflinger og DV blanding smiley kan klart anbefale racerne smiley men det kommer også an på hvad du vil ride smiley

• #25   15. aug 2015 som skrevet tidligere så bor jeg et dumt sted i forhold til parter så skal som minimum køre 30 min for at komme til den nærmeste, så skulle jeg dælme være heldig ellers smiley

• #26   15. aug 2015 ja man ser godt nok flere og flere det er lækkert smiley

jamen jeg er meget All round men vil gerne gøre mere ud af det så generelt stævner tænker jeg DV og så ride diverse championater og stævner men har heller ikke noget imod at gøre noget indenfor racebestemt stævner som netop araber og haflingere så det er svært det kommer også an på hesten og hvad jeg lige falder for smiley

• #27   15. aug 2015 Ja helt bestemt smiley prøv alle 3 slags smiley

• #28   15. aug 2015 har ejet en DV, en DV/araber og redet en haflinger, så er meget i tvivl smiley
    heldigvis har jeg masser af tid til at kigge i smiley

• #29   15. aug 2015 Ja okay smiley jamen så er der ikke meget andet for at tage ud og prøve lidt forskelligt også holde udkig smiley

• #30   15. aug 2015 ja nemlig smiley

• #31   15. aug 2015 Håber ihvertfald at du finder den rette, når den tid kommer smiley Held og lykke

• #32   15. aug 2015 tak skal du have! smiley
    har hvertfald en bedre ide om hvad jeg skal kigge efter nu smiley

• #33   16. aug 2015 Dejligt smiley

Kommentér på:
føl/unghest eller ældre hest?

Annonce