aflive eller slag? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har brugt det seneste tid på bare at surfe rundt her på HG og andre hestesider og jeg synes gang på gang at jeg ser personer som gerne vil sælge deres hest eller helt give den væk, fordi den enten fejler noget som PT gør at den ikke kan rides( evt nogensinde?) eller fordi den aldrig vil blive rask.
Hvorfor ikke bare aflive den? i stedet for at sælge den til højt bydende over 10 kr eller blot give den væk?!
Er da meget bedre for hesten at blive aflivet end at den ender som ridehest eller kastebold.
Og ja kan godt være man skriver kontrakt på at hesten ikke må bruges som ridehest pga skade eller noget, men man kan jo i realiteten ikke vide om folk som køber den er ligegalde og bare rider den på trods af den er halt.
Jeg er mere forståeligt overfor at hesten gives væk eller sælges til meget små penge hvis det drejer sig om en ældre hoppe som man evt kan trække et føl på eller en ældre herre som bare skal nyde livet( kan den selvfølgelig ikke hvis den er halt, gælder for både hoppen og vallarken!)
Men hvis det der en unghest på 3-10 år som aldrig kommer til at lave noget andet end foldbums og nok vil være halt resten af dens liv, så forstår jeg det virkelig ikke!
Hvad synes I om det?
mv Natacha
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
På den ene side så syntes jeg vi er blevet så "skade" sarte - hesten må ikke fejle NOGET som helst, den skal være helt ren, helt og aldeles.
Selvom der er mange heste som render rundt med spat, gigt, kissing spine osv. og ikke bare luller rundt i skoven.
Fair nok at aflive hesten hvis den halter konstant og viser tegn på smerte - nej så ser jeg ingen grund til at sælge den videre og sige " den kan gå som selvskabshest ".
Men hvis hesten har en fejl som spat, et eller andet ubetydenligt på røngten osv, kan jeg ikke se hvad grund til den ikke skal videre.
Og hvis hesten pt. ikke kan rides - hvad så? Hvis ejer er kommet i en skilsmisse midt i det hele, derfor ikke kan beholde hesten til den skal genoptrænes?
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
maj 2004
Følger: 55 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 538
Men når hesten halt så er det jo ikke for sjov, den har ondt og derfor burde den få lov til at undgå smerten, ikke bare rende rundt og være halt.
Men i dagens DK er der mange som ikke har råd til at give deres heste det korekte behandling og derfor vælger at sælge den for billige penge med løfte om at en dyr behandling vil få hesten til at blive rask.
Jeg synes det er synd for hesten er gå halt rundt indtil den bliver solgt til nogen som har råd til at betale dr dyr. Så aflives den dog i stedet for! sådan som markedet ser udPT så er det de færeste som får solgt deres heste selvom det er raske!
hvorfor købe en hest som er halt til billige penge når du kan købe en hest om er rask til bilige penge?
Den halte hest kunne sagtens ende som kastebold eller til folk som ikke forstå dens smerter og bare rider på den.
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 139
Så endte den godtnok sine dage ved mig.
Syntes det er så uansvaligt at man sælger skadede heste videre.
Hvilken skæbne får disse heste?
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.535
Krikken:
Nu kan spat jo være utrolig smertefuldt
Jeg aflivede min ene pony Lover Boy pga. spat.
Til trådstarter:
Nogle heste kan jo sagtens gå og være selskabshest eller hygge sig på folden dagen lang - og nyde det. Hvis ens hest har det godt med det, så kan man jo sagtens sælge den til det formål
Jeg har aflivet 4 heste, og de har allesammen haft smerter, der gjorde at de ikke kunne gå som selskabsheste (eller et temperament, der ikke kunne! )
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
Er træt af at folk "tørrer" deres heste af på andre istedet for at tage det ansvar man har som ejer af dyr!
Jeg ville 10 gange hellere give min hest fred, end at risikere at den ryger rundt(som mange selskabsheste gør) eller andet...
Nej tag ansvar siger jeg....
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 139
Nej, min hest mit ansvar.
Jeg vil ikke sælge til en uvis skæbne.
Jeg syntes overhovedet ikke det er sjovt at aflive en hest, men kunne da aldrig få mig til at sælge en skadet hest.
Slet ikke i disse tider.
jan 2007
Hende med drømmehestene:
Det fint du siger, at det er ejers ansvar - men hvis ejeren finder et nyt godt hjem til hesten, hvor den kan gå som selskabshest, og sikrer hesten mod at blive kastebold ved at lave kontrakt om førstekøbsret osv. - ja så kan jeg squ ikke se problemet, hvis hesten ikke har smerter
Der er f.eks. ikke muligt at have en "hyggehest" gående, der hvor jeg står med min. - så hvis Mirell kun kunne gå som selskabshest, så skal hun ikke være her hos os I hvert fald ikke, hvor vi står nu. Så vil jeg hellere sælge..
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
du er alt for naiv..
folk skider højt og helligt på sådan en kontrakt, det har jeg erfaringer med!
det eneste rigtige er at aflive sådan en hest..
Jeg skal aldrig begå den fejl igen, som jeg gjorde med shakespeare.. han endte med at blive svindlet med osv.. han kunne også gå som skovturshest, men kunne heller ikke holde til mere end skridtture..
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Og ja i rigtig og understreger rigtig mange tilfælde, vil jeg give dig ret i, få dog de kære heste aflivet og giv dem fred.
Og sælger man hesten til højest bydende, så står jeg af. fint nok at have med, at man ikke skal forære andre en god hest. Men syntes rigtig mange går mere op i at få et par tusind i hånden frem for at sige det skal være de rigtige mennesker og det rigtige sted.
Naturligvis skal folk der ikke har råd til at have ikke have en forærende, så man kan sortere nogle fra her, men omvendt er der rigtig mange gode hestemennesker (indklusiv mig selv) der ikke kunne sige nej, når man nu fik hesten. For de penge man ellers skulle have brugt på hesten, gik så til uddannelse udstyr og andet.
Men jeg havde ikke købt en ny hest. Selv om de er vildt billige.
Og skal jeg ud senere engang og af med min igen, så vil jeg klart sige de par tusind hesten kan indbringe i engangs beløb er lige meget. Bare den ender det rigtige sted. Og ja fejler den noget så må det blive de evige græsmarker
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Han havde været urent gående i over 6 måneder og dyrlægen sagde, det kunne vil blive være. Min hest er 3 år, så han havde da hele livet foran sig, men hvilket liv ville han få? Jeg tror ikke han ville have fået et ordentligt liv, his jeg havde givet ham væk, som foldbums. Man kan aldrig stole på, at folk vil overholde kontrakter olign.
Nu endte det med at min fantastiske kæreste/ smed lagde nogle bagsko på ham, da alternativet var slagt, så han fik frie tøjler. I dag har jeg en glad, rent gående hest, der bliver redet.
Men ja, beslutningen om slagt var taget.
jan 2007
Hende med drømmehestene:
Ja så ´får jeg hesten tilbage - og hvis det er så kort tid, så kan hesten jo stadig huske mig og de heste den gik sammen med tidligere
jan 2007
Men den risiko er der jo ALTID, når man sælger en hest :-)?
jan 2007
De fleste jeg kender, der har solgt hest/pony har solgt med tilbagekøbsret såå..
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
kunne sagtens vælge og sælge men det vil jeg ikke,man ved aldrig deres skæbne når de i andres hænder
hvis hun skal noget skal hun aflives
som hun snart skal,venter kun på og få passet hjem, og så ryger hun til slagteren,da hun efterhånden har mange smerter,og det vil jeg ikke byde hende
forstår heller ikke hvorfor folk ikke afliver,i stedet for og sende hesten ud i en uvis skæbne,hvor det har et sygdom forløb bag sig
apr 2006
Det er en hård beslutning, men synes det er mere fair overfor hesten end andet...
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
-heelt enig
-og charlotte, stor respekt til dig for din beslutning!
Jeg synes det er så forkert folk "kaster" rundt med deres heste så snart de ikke lige kan bruges til det de nu skal. Så afliv den dog så ved du også hvordan det hele er endt, i stedet for den ender ved 10 forskellige ejer inden dens rejse se forbi....
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.514
Og jeg ville aldrig købe eller tage en til mig.
Jeg aflivede min hoppe sidste år pga en sygdom der kun blev være. Og det var der en del der blev forarget over. fordi folk mente at, den kunne da sagtens gå som hygge hest.
Nej hun havede smerter når det var koldt. så det skulle jeg ikke nyde noget af, hverken at sælge, forære væk eller selv at kigge på.
En af hendes søskende blev solgt for 7000 kr, fordi den kunne gå som hyggehest. den havede samme sygdom. fordi ejern ikke kunne klare at se på hesten.
Jeg kunne aldrig drømme om at tjene penge på at en hest skal lide mere. Der er masser af heste der intet fejler her hjemme. lad dem få et godt hjem. og dem som fejler noget, kommer vidre hvor det ikke gør ondt mere.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg tror ofte at mange ikke kan nænne at få hesten aflivet, og derfor håber at kan sælge den som hyggehest og eller avls hest. Jeg ved ikke hvor mange af disse heste bliver solgt i de tider vi har. Markedet er jo fuldt med heste som ejerne ikke kan komme af med..
apr 2006
Hvad nu hvis du sælger og hun ender med at ryge rundt og bliver brugt som ridehest alligevel??? Du ved jo at det kan ske;-)
Er det så ikke bedre at aflive/slagte?
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
aflive eller slag?