{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Aflive nu - eller håbe på det bedste? {{forumTopicSubject}}

Min shetlænder, Tango, er meget halt på sit venstre forben. Han har haltet slemt i 2 måneder nu, vi har selvfølgelig haft dyrlæge flere gange, senest i torsdags. Tango er halt i skulderen, dyrlægen mente det kan være et slag, seneskade, seneskedehindebetændelse eller en forvridning. Han kan ikke sige det mere præcist.. Vi har spurgt, om han ville anbefale dyrhospital, men dyrlægen siger, at uanset hvad det er, kan kun tiden hele det, så han mener kun det vil stresse Tango unødvendigt. Så vi ved ikke helt hvad det er, men dyrlægen siger vi skal lade ham gå til nytår.
I går sad jeg på folden og nussede ham stille og roligt, men pudselig drejer han 45 grader, og der kommer et voldsomt knæk og derefter knasen fra hans skulder. jeg blev rigtig forskrækket, men da jeg følte på hans ben, virkede han ikke mere øm, end han var før.. Men frygtede lidt at dyrlægen havde overset et benbrud, så jeg ringede til dyrlægen. Han forklarede at det var helt umuligt at det var brækket, da han så ville slæbe benet, og ikke "bare" halte.. Det beroligede mig lidt, men så sagde han, at det nok skyldes forandringer i ledet.. Jeg har jo fået at vide han skal gå til nytår, og derefter se, om der er bedring. Han mener dog, at der er meget lille sandsynlighed for, at det heler helt.. Desuden er der chance for, at der vil gå gigt i det..

Jeg er bare helt ulykkelig! Mit hjertebarn kommer sig nok aldrig helt.. Dét jeg frygter mest er, at jeg ikke ved, om jeg er i stand til at tage den svære beslutning, hvis det ikke heler.. Men dyrlægen mener ikke han lider nu, men at han selvfølgelig har ondt, ellers ville han ikke halte.. Men hvor meget skal han have ondt, til jeg burde lade ham aflive?

Hvad ville I gøre? Aflive nu, eller satse på, han får det bedre?

Det skal lige siges han kun er 7 år, og selvom han halter, virker han glad og frisk. Han kan også tage en galoptur, men så halter han lidt mere bagefter..

Vores fremtidige plan var kørsel, men det bliver jo nok ikke til noget.. Ellers går han som hyggepony og kommer på tur, hvilket han elsker!

Jeg vil gerne have jeres mening, men beslutningen bliver udelukkende blive taget i samråd med dyrlæge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflive nu - eller håbe på det bedste?
  • #1   24. okt 2011 Sådan så halten ud for 2 måneder siden:
    http://www.youtube.com/watch?v=TVqjX5C6Xnc

    Han virker ikke længere så øm, som på videoen, men halter næsten lige så meget..


  • #2   24. okt 2011 Jeg havde set tiden an, hvis det bliver værre eller han får meget ondt, ville jeg nok sige farvel (:
    -Håber på det bedste


  • #3   24. okt 2011 jeg ville se tiden an, måske prøve andet hjælp end dyrlægen, når nu han har været inde over

  • #4   24. okt 2011 Vi har været i kontakt med 2 forskellige dyrlæger, begge mener det samme.. Desuden står han på nordlangeland, så der er ikke de store muligheder (:

    Nej halten ser måske ikke så slem ud, men der har næsten ingen ændringer været over 2 måneder..


  • #5   24. okt 2011 kiropraktor, fysioterapeut, eller anden form for behandling

  • #6   24. okt 2011 Jeg har tidligere søgt efter kiropraktor eller massør, men det er rigtig svært at finde en, der kører helt til nordlangeland. Tango stresser meget under transport, så det skal helst være én, der kan komme ud..

    Men hvis I kender en, som måske kører til langeland, må i meget gerne skrive! (:


  • #10   24. okt 2011 Kirsten W. Larsen

    Vester Bregningemark 3 - 5970 Ærøskøbing

    Tlf.: 21 42 90 95

    www.aeroehestefysioterapi.dk

    hun kommer sikkert på langeland


  • #11   24. okt 2011 Syntes det er utroligt længe den skal gå og være halt. Fornuftigt i har hørt to dyrlæger, men får den ikke smertestillende? jeg syntes det er for længe den skal gå og halte i min verden.
    Ja det er synd at sende hesten afsted. men hvis det ikke hjælper med smertestillinde og pause 14dage en måned, så var hesten for længst død i naturen. Altså er det ikke noget som bare heler af sig selv, og lader man stå til og vente for længe vil man bare have endnu mere dårlig samvittighed over den har lidt.
    Og jo længere du enter jo mere sne og kulde ender i ud i.
    Så fin en trailor og få kørt den ind og blive scannet så i kan få vished.
    Hvis i mener det vil tage livet af den at fragte den, så ville jeg aflive.
    Kiropraktor er en god ting, men de kan også gøre ondt værre, hvis der er noget brud inde ved knoglerne et sted. eneste logiske mulighed er ind og bliv gennem scannet smiley selv om det er en øv regning. Men så finder i ud hvad de reelle muligheder er.

    igen har aldrig før hørt en dyrlæge sige at en pony/hest skal gå flere måneder halte og bare håbe den heler uden de ved hvad´den fejler.


  • #12   24. okt 2011 Lyt til dyrlægens råd, og vent (: det ville jeg i hvert fald.

    MIn egen pony har gigt i baghaserne og har haltet slemt i 2 måneder, men efter dyrlægetjek og behandling, er han MEGET i bedring og er nu i genoptræning(: hvis alt går som det skal, skulle han være klar til at blive redet normalt om 6 uger:)


  • #13   24. okt 2011 Dyrlægen mener jeg skal vente til nytår med at tage en beslutning. Jeg synes også de foregående 2 måneder + over 2 måneder endnu er meget længe.. Men han har det som sådan godt. Han bukkede af glæde, da jeg lukkede ham på fold en af dagene, han vrinsker glad og kommer mig i møde og han følger gerne med de andre heste i både trav og galop.

    Han har været på smertestillende i starten, men dyrlægen vurderede at det ikke var nødvendigt, han ville gå så meget han nu kunne. I den første måned skridtede han kun, så på det punkt er det blevet noget bedre.

    Angående trailer og scanning så siger dyrlægen, at uanset hvad det er af overstående ting, så er der ingen behandling, andet end tid. Så det vil stresse ham unødvendigt, og måske gøre skaden værre..

    rikke blume N
    Mange tak, hende vil jeg kontakte! (:


  • #14   24. okt 2011 Jeg har kigget på Back on Treck dækkener, men de kan desværre ikke fås i hans str.. /:

  • #15   24. okt 2011 Jeg ville give den en ca´hance. Dog synes jeg, at det er lang tid han skal gå, hvis ikke det bliver bedre.

    Så i en anden trpd, et link til en, der lavede laser behandling på heste, som skulle hjælpe, det ville jeg klart prøve hvis jeg var dig smiley
    (link fjernet)


  • #16   24. okt 2011 det kan være han har lavet et vrid ved en tondse tur på folden det har min ene dressurhest. og den var meget mere halt end din var og hun fik smerte stillende i 10 dage og også skulle jeg gå eller skritte hende og det har nu hjulpet og går nu bedre end hun gjorde før. jeg har også givet hende noget E-Amino som er mod mælkesyre

  • #17   24. okt 2011 jeg ville vente de kan blive raske igen hvis man giver dem tid og toldmidig hed jeg ville lytte til dyrelægen

  • #18   24. okt 2011 Ved ikke om man helt kan samligne mennesker og dyr, men jeg har haft et knæ som gør som hans skulder, siger knæk og knaser, og på mig gør lige det ikke specielt ondt. Lige som din Tango har jeg mere ondt hvis jeg gør noget dumt, som ville svare til at han tager sig en drøner og er halt bagefter. Jeg ville prøve med glucosamin til ham det hjalp mig. Jeg har også hørt at ingefær skulle være godt. Så nej du skal ikke aflive ham så lang tid han ikke virker smerteplaget, og kan holde sin status mellem de andre på marken. PØJ PØJ

  • #19   24. okt 2011 Tak for jeres svar alle sammen!

    Angående status i flokken, ligger han nederst i hierarkiet.. Desuden har min fjordhoppe (Lotte) taget ham under sine vinger, så der er ingen problemer (:

    Jeg vil få fat på noget glucosamin og ringer til kiropraktor i morgen (:


  • #20   25. okt 2011 Prøv og vent og se efter nytår, bliver det værrere syntes jeg ikke du skal tøve ret meget længere med at få ham aflivet smiley
    Men.. jeg tror nok jeg ville satse på at han måske kan komme til at leve uden smerter, vent og se og så tag beslutningen derefter smiley
    Det bedste råd jeg kan give smiley


Kommentér på:
Aflive nu - eller håbe på det bedste?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce