Angst for gymnasiestart - gode råd? {{forumTopicSubject}}
Hej kære HG! Nu hvor vi alle allerede snakker om hvem der er kommet ind, osv, tænkte jeg at her ville være det bedste sted at søge råd.
Der er sket det, at jeg er kommet ind på mit gymnasie (surprise surprise), og skal starte den 12. August. Der er så bare den lille hage, at jeg er ret angst for at skulle starte
Det bunder en hel del i, at jeg har gået på efterskole de sidste to år, med samme lærere og sted. Nu skal jeg jo så ind på det her (for mig) kæmpestore gymnasie, hvor vi bliver omkring 800 elever, fordelt i 23 klasser.
Der er nye elever, og nye lærere - men det er egentlig ikke dem jeg frygter så meget. Det er mere de elever jeg kender i forvejen. Der er nemlig rigtig mange fra min folkeskole der skal derind og gå, og faktisk også en god stak der først starter i år. Og jeg har det bare rigtig fysisk dårligt over det, da jeg ikke havde en god folkeskole tid, og var nede og ramme bunden med selvmordstanker og alt muligt der ikke var så godt i 8. klasse - derfor tog jeg på efterskole i 9. Altså kort sagt fungerede jeg ikke, overhovedet, og blev mobbet.
Altså, jeg ved godt at jeg ikke vil skifte gymnasie, og de andre forsvinder jo ikke bare lige, (har bla. fundet ud af at jeg skal gå i klasse med to, det første halve år, før vi kommer i rigtige klasser..), så derfor vil jeg gerne tage tyren ved hornene, og stille op den 12. August og sige Her er jeg, og her bliver jeg de næste 3 år!
For et eller andet sted, ved jeg godt, at de her elever ikke er de samme som de var for 2 år siden - og det er jeg slet ikke selv.
.. Men hvordan gør jeg lige det? Har i nogle gode råd? For ligenu, har jeg en aftale med nullermændende under min seng at jeg tager min studenter eksamen derunder - for jeg har slet ikke lyst til at starte - og det er noget lort!
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
Tag det roligt, du kommer også i en klasse med en masse nye mennesker, som du lærer at kende, og det er nogle helt andre rammer end folkeskolen. Tror ikke du har noget at blive bange for
dec 2010
Følger: 125 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 583
Så bare tag det stille og roligt, nyd det og vær dig selv, så skal det hele nok gå - held og lykke!
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Det vidste sig hurtigt at folk var blevet ældre og mere modne, det samme var jeg. Jeg snakkede aldrig med dem, det havde jeg ikke behovet for, så det var bare som fremmede, der gik samme sted. Jeg blev glad for min gymnasietid, og de gamle uhyrer var ikke til stede i gymnasiet
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 320
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Det her hjælper dig nok ikke, men rolig, du er ikke den eneste!
Alle dine fremtidige klassekammerater sidder lige nu og bider negle, har ondt i maven og sveder, fordi de er alle spændte og nervøse! I er alle nye - I er alle lidt vakkelvorne i starten, men bare rolig! Det kommer, det kommer
Gymnasiet sørger for at ryste jer rigtig godt sammen. Snart har du nye, dejlige venner og er klar til at tage fat i gymnasietiden med et smil på læben. Tag det fra en, der mødte sine 4 nye bedstevenner i gymnasiet!
Hvis du har lyst til at skrive nærmere med en, der har haft socialangst + gymnasiestart tæt inde på livet, så vær ikke bange for at skrive Vil super gerne tage en snak. Måske det kan få en dæmper på dine nerver.
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.307
Tag det rolig, træk vejret helt ned i maven, og sørg for at være dig selv. Du har chancen for at starte på en frisk, og det skal du være glad for:-)
aug 2014
Følger: 25 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 157
Prøv ikke at bekymre dig alt for meget - ved godt det lyder dumt. Jeg skal starte i en klasse, hvor langt størstedelen kender hinanden i forvejen, og jeg kender ikke en sjæl Men der er ikke så meget at gøre andet end at vente og se, hvad der sker Desuden har du nok også udviklet dig - bare et år på efterskole har ændret mig
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 135 Heste: 4 Svar: 486
Men nu skal jeg snart starte i 3.g og det er simpelthen den bedste klasse jeg nogenside har haft :-). Jeg har efterfølgende talt med mine veninder i klassen, og de fleste siger, at de havde det lige som mig i laaang tid
Synes bare du skal gå ind og være dig selv, så skal det hele nok gå
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
det at man har overskud til at smile viser også at man er kommet videre og de har jo ingen grund til at mobbe dig nu
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.929
Jeg blev student i år, men da jeg startede var jeg også hammer nervøs - For hvem skal man gå med? Vil man blive holdt ude??
Men bare rolig! Sådan tænker ALLE sammen Vær åben og på fra dag 1, så skal det hele nok gå
Og som andre nævner, så er der sket meget siden du sidst så dem. At der er meget forskel på folkeskolen(9/10 klasse) også 1g.. Det synes jeg nu ikke
MEN! til slut.. GLÆD DIG!!!! Det bliver de tre fedeste år i dit liv!!! Jeg savner allerede min gymnasie tid
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 535
jeg er selv panisk og angst for at starte og det har taget alt energi. men det gælder bare om at prøve stille sig op og være klar på alt der kommer :3
jeg er selv en af dem hvor det lige hjælper at lukke fra 10 sek inden jeg går ind i klassen bare helt rolig ingen tanker. :3 plus der ingen der siger du behøver snakke med dem fra folkeskolen, der jo massere af andre. tænker du nok skal kunne klare det
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 135 Heste: 4 Svar: 486
Angst for gymnasiestart - gode råd?