{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Skal jeg sælge eller ej? (Splittet) {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne veninde, som er kommet i et dilemma. Hun har denne pony som hun elsker højt, men hun føler hun har denne kamp hver gang hun skal ride og køre tør i at ride hende.
Hun er ikke nem og have med til stævner, da hun har haft et trailer uheld. Ejer elsker at ride stævner og det ville hun gerne, så hun føler sig lidt splittet. Hun er for at sige det lige ud, kørt lidt tørt i det.
Ups ejer er 17 så pony årene er over, hvad vedrører stævner og det syntes hun også er et minus.
Hvad syntes i hun skulle gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg sælge eller ej? (Splittet)
  • #1   10. jul 2015 Sælge og købe noget andet at ride på.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.710
    #2   10. jul 2015 sælge smiley

  • #4   10. jul 2015 Nej hun ved ikke hvad hun ville. Det har trods alt være en pony hun har haft i 5 år ca. Hun har gået igennem meget med den, men som sagt ville hun også gerne videre med sin ridning. Så hun føler sig splittet smiley

  • #6   10. jul 2015 Personligt havde jeg arbejdet med hesten, fået den trænet til det 'jeg' ville, det tager tid men det kræver det jo.
    Lige meget om min hest ikke ku lære mig mere eller omvendt så havde jeg ikke solgt. Det er jo meget forskelligt og jeg rider ikke stævner eller seriøst i det hele taget, så på en måde er det jo ikke det samme.

    Gi det lidt tid at tænke over. Men hvis hun ville videre i stævnerne og ikke gider tage kampen så sælg, det dur ikke at de to bliver trætte af hinanden. smiley


  • #7   11. jul 2015 Hvis man virkelig elsker den hest man ejer så sælger man ikke trods der er nogen minus i sammenholdet.

    Jeg selv ejer en pony som jeg har gjort de sidste 6 år. han er mit et og alt og jeg vil skamme mig for at sælge ham. jeg elsker jo den pony som var det mit barn og jeg skulle virkelig langt ud for at komme til den situation.

    Jeg selv overvejer meget om jeg skulle udlåne ham her til vinter men det tror jeg ikke jeg vil kunne holde ud, trods at pengene er små så beholder jeg ham nok og finder en helpart til ham.

    Og ja, det at have en pony har gjort mange minusser, som fek.s det med stævner, at jeg måske snart ikke kan ride ham længere da han har astma og er godt op i årene snart.

    Men ved du hvad? Dette betyder intet da jeg har en pony jeg har gået igennem tykt og tyndt med. selv i de dage hvor jeg forsømte ham og ikke red og striglede ham i uger/måneder.


    Men hvis hun gerne vil ha noget andet og hendes pony ikke betyder alt for hende så skulle hun nok sælge og finde sin nye bedste ven smiley

    - min mening


  • #9   11. jul 2015 Jeg har det sådan lidt, at man kan sagtens elske og holde af sin pony, men sælger man den så er det fordi stævnerne betyder mere end ponyen. - Hvilket også er helt i orden, misforstå mig ikke, for vi har forskellige interesser og lyster inden for hesteverdenen!

    Så hvis det er stævnerne der trækker mest i hende, så sælg ponyen. Det er helt fint. Hvis ikke, så behold ponyen og forsøg at få det til at fungere. Hvem ved, måske hun kan komme ud og starte nogle hestestævner på den, hvis den er 2'er eller 1'er? Det er hvad jeg gør med min pony nu, hun betød mere for mig end stævnerne, og jeg var ellers en utrolig glad springstævnerytter :).


  • #11   11. jul 2015 Så er det godt man kan have forskellige holdninger ;). Hvis man vælger at sælge sin pony, selvom man holder af den, så er det i mit hoved fordi man vægter stævner og ridning højere. Du valgte at sælge fordi hun ikke kunne følge med længere til dine forventninger = du vil ridningen mere :).

  • #12   11. jul 2015 Hej piger.
    Det er min pony og jeg der er omtalt i dette indlæg.
    Jeg har haft ponyen i snart 5 år, hun betyder virkelig meget for mig! Men her på der sidste er det bare gået ned af bakke. Og orker den kamp der er hver gang vi skal ride.. Jeg vil gerne ride stævner, og det har jeg skam også gjort på hende, og vi har da fået rosetter med hjem. Men da hun er en pony der ikke har ret stor gang, og jeg er blevet lidt langbenet til hende (ikke uharmonisk) og jeg er 18, så hvis det er stævner så er det mod heste, hvor jeg ved vi ikke ville have en chance!

    Har redet hende to gange i denne uge, hvor det gik ok, men kun fordi jeg red med en chambon, og gider ikke være afhængig af hjælpemidler for at få en ok tur på hende. Altså kan ikke engang huske hvornår vi sidst havde en god tur?

    Vi har haft så mange gode oplevelser sammen, og havde jeg mulighed for at beholde hende, og købe en større stævnehest, havde jeg skam gjort det!

    Det her er en virkelig svær beslutning, og jeg bliver skam også ked af det, hver gang jeg skal snakke om det, bare ved at skrive det her for jeg tårer i øjnene, for hun er sku mit lille hjertebarn, og har lært hende alt hvad hun kan.

    Vi har hver vores holdning til det - men synes ikke helt man kan sige at hvis man rigtig elsker sin hest så sælger man ikke! Og at man kæmper igennem den kamp der nu er. Det synes jeg sku lidt er noget fis, hvis jeg vælger at sælge hende, er det for vores begges bedste, hun fortjener sku ikke bare og stå som foldbums, når der er andre der kan få glæde af hende, for hun er simpelthen en fantastisk pony med et godt hoved, og der er virkelig intet ondt i hende, hun er den største kæletrold med en puls og 4 ben!

    Igen - elsker hende overalt på jorden, men nogle gange skal de sku også videre. Ved ikke om vi bare er "vokset fra hinanden"?

    Sorry det blev langt... Men er virkelig i vildrede ang. Det her og ved sku ikke hvad jeg skal gøre. For kan sku ikke nænne og sælge hende, det bette pus.


  • #13   11. jul 2015 Ja så har vi hver vores mening smiley For jeg rækker min pony ligeså højt som et familie-medlem, og et familiemedlem sælger man ikke. Jeg selv har haft mange nedture med Sonny. Jeg fik en depression i september 2013, og kæmper stadig med den idag, dog med hjælp fra psykiatrien.

    Igen er det jo i sidste ende dit valg, men jeg selv havde aldrig solgt min bedste ven, om jeg så skulle leve af pasta og ketchup resten af mine dage. smiley


  • #14   11. jul 2015 Ja, det har vi. At vælge og sælge, er skam ikke ens betydende med at hun ikke betyder alt for mig, for det gør hun skam... Og det er også derfor jeg tænker på, hvad der ville være bedst for os.

  • #15   11. jul 2015 Det er altså ikke for at være tvær og negativ.. Det er bare lidt et ømt og følelsesladet punkt for mig smiley

  • #16   11. jul 2015 Har været igennem det helt samme som dig 'Mason Fall' jeg døjede også med dep fra sep 13 til engang ind i 2014 men min pony hjalp mig gennem det. Nu har jeg 'kun' mén fra den.
    Samt også den holdning at hun er min søster,barn bedste ven og jeg ville ikke sælge hende selvom jeg tit (rigtig tit) gerne vil ha en yngre hest som jeg kan træne op, men det er kun lige i de øjeblikke, så kommer jeg tilbage til at hun er mit hjertebarn og alt det jeg kunne ha 'bedre' vil jeg ikke ha!

    Men det her er din beslutning (Dig dette handler om) og vi burde faktisk ikke blande os i den da jeg godt kan se du ikke virker til at få nogle svar du vil noget med. smiley gør hvad du syntes et bedst for jer begge, og ikke hvad vi ville gøre for i sidste ende lytter du nok ikke til halvdelen alligevel smiley


  • #17   11. jul 2015 Jeg forstår dig fuldstændig godt Anna.
    Jeg stod i samme situation for 2 år siden. Ejede den skønneste fjord/oldenborg blanding, problematikken var bare ligeså snart jeg sad på ryggen af hende så fungerede vi ikke sammen og synes det var synd at lade en 5 årig stå som foldbums og jordtrænings hest resten af sit liv da hun havde super dressur- og spring potentiale. men jeg fortrød så inderligt hun blev solgt. jeg solgte hende desværre til en som allerede solgte hende videre efter 24 dage og jeg hørte aldrig mere fra min elskede hest. jeg har gået i 2 år nu, meget frustreret over det jeg gjorde. jeg elskede den hest overalt på jorden, og nu ved jeg ikke engang om hun lever.

    Sikkert derfor jeg har den holdning med min anden hest. jeg vil aldrig sælge, det kan mit hjerte ikke holde til. selvom der findes gode mennesker derude har jeg været uheldig alt for mange gange til at kunne stole på folk.

    Overvej grundigt dit valg.


  • #18   11. jul 2015 Ååååh Sofie smiley Tænker også mange gange over at jeg gerne vil ha et føl smiley Dog aldrig tanken om at erstatte sonny, først når han jo altså var borte smiley

  • #19   11. jul 2015 Mason Fall:

    Det må du ikke engang sige, det er sådan noget jeg frygter!! smiley At hun ikke bliver behandlet ordentlig eller at hun ender som kastebold, ville aldrig tilgive mig selv, hvis hun ender sådan :iiii for jeg jo den eneste der kan passe på hende (forstå mig ret) :iiiii

    Det så svært sådanne noget. For man knytter jo sig så forfærdeligt til de kære væsner. Ku hun ikke bare lige vokse 30 cm -.-

    Og tro mig - TÆNKER så det knager. Og sælger ikke til nogen jeg ikke har det godt med. Men tak for svar piger, det var egentligt også mest for lige at få det ud, og lige få andres synspunkter på det smiley


  • #20   11. jul 2015 Helt det samme her! Men min største drøm er self at få et føl på min som jeg så havde så havde når hun engang er væk, så jeg stadig havde en del af hende og kunne føre den viden hun har givet med videre til sit føl smiley mit største ønske i livet - må bare indse det ikke er en mulighed når et liv kræver penge. smiley trist som det er.. smiley


  • #22   11. jul 2015 Hun har ikke ondt, hun er tjekket af kiropraktor, kranio sakrat og saddelmager smiley

    Ved ikke om det bare er fordi vi er kørt lidt sur i det.. Må lige se tiden an...


  • #23   11. jul 2015 Vælg en mindre rytter smiley en der kan ha nytte af hende i mange år! Det er også typisk dem som (hvad jeg har erferet ved at fælge med herinde) passer bedst og er mest tillidsfulde. Plus sørg for du får lov at besøge ponyen og evt at de gerne må skrive af og til hvordan det går og du må skrive til dem. Det kan være hårdt at høre men er sikker på det vil gi en hvis tryghed smiley
    HVIS du da vælger salg smiley


  • #25   11. jul 2015 Og hun har egentlig altid været lidt strid og haft sin egen meninger omkring hvordan ridningen skal foregå på, men på et acceptabelt niveau. Men i den sidste periode har det bare været så træls at jeg slet ikke har fået hende redet, så hun har bare gået rundt og blevet græs tyk smiley

  • #26   11. jul 2015 Anna - Igen er det jo bare min mening. har været uheldig (og snotdum) for mange gange. man kan jo få lavet en salgs kontrakt med advokat inde over hvor der skal stå at hesten skal tilbage til gamle ejer hvis der ønskes for de nye ejer at sælge hesten.

    Problematikken med min tidl. hest var vi byttede så min mor fik en ældre hest hun kunne ride på. jeg knyttede mig utrolig meget til den nye hest og desuden var han blevet misrøgtet så ville ikke flytte ham endnu mere rundt og stresse ham endnu mere. derfor valgte jeg at lade nye ejer sælge Ronja (hvis hun ikke allerede var solgt da jeg spurgte hvordan det gik med hende og fik afvide hun skulle sælges) Men jeg fortryder det hver eneste dag og kommer nok aldrig over det før jeg finder ud af hvor hun er henne i verdenen eller om hun overhovedet er her mere.

    Endnu en god ting man skal huske er ikke at sælge hesten for langt væk og spørger nye ejer om at kunne få lov til at holde kontakten samt besøge hesten.

    Jeg selv holder stadig kontakten med sonny gamle ejere! Selvom det er 6 år siden vi fik ham smiley De var ude og sige hej til ham sidste sommer smiley

    Igen findes der jo gode folk.



  • #27   11. jul 2015 Sofie: det har jeg skam også tænkt mig, og sælger ikke til nogle der ikke vil ha det ok med at jeg for en opdatering i ny og næ, bare lige omkring hvordan det går osv. smiley

  • #28   11. jul 2015 Hihi sofie, det ville jeg også! Min meget svært når man er en dreng... og kastreret smiley

  • #29   11. jul 2015 Hej Anna
    Jeg ved ikke om du så mine kommentarer, som jeg havde skrevet tidl. men som jeg nu har slettet.

    Jeg har stået i præcis samme situation som dig. Jeg valgte at sælge, da vi ligesom dig og din pony, ikke havde særlig mange gode ture sammen mere. Kun når vi var useriøse, fungerede det.
    Jeg elsker min gamle pony og kommer stadig til at få tårer i øjnene når jeg tænker på hende. Men hun bor nu hos den mest fantastiske familie, hvor der er to små piger der overøser hende med kærlighed.
    Jeg kan nu med ingen dårlig samvittighed tage mig af min nye hest, uden at jeg føler vi går hinanden på nerver og at jeg presser ham ud i noget han ikke kan.

    Nej, jeg kommer nok aldrig til at føle den samme slags kærlighed til nogen anden hest, som jeg gør til min gamle pony, men sådan er det bare. Men jeg kan allerede mærke efter et kort stykke tid, at han betyder utroligt meget for mig.
    Jeg savner min gamle pony hver dag, men kan mærke at jeg er blevet betydligere gladere for at sælge hende, nu når jeg ved at hun bliver brugt og elsket af 2 små piger.

    Er det ikke også en smule egoistisk at skulle beholde sin pony, hvis man ved den vil kunne få det bedre et andet sted? Det gavner jo heller ikke den nået, hvis den kan mærke en anspændt og tvær ejer...

    Synes du skal sætte tingene op i forskellige perspektiver, for at kunne tage den rigtige beslutning for dig smiley Håber for dig at du bliver tilfreds med valget smiley


  • #30   11. jul 2015 Det gør der helt bestemt. Og hvor er det fedt du holder kontakten med gamle ejere. smiley

  • #31   12. jul 2015 Smilla: tak for din kommentar. Tænker det samme som dig, dejligt at din kom et godt sted hen. Har du stadig kontakt til den? smiley

  • #32   12. jul 2015 Var jeg heller ikke i tvivl om, du elsker jo dyret så smiley

    Købte også pony for maaaange år siden af en vi kendte og solgte den til dem igen nogle år efter og pga personen ikke var glad for mig fordi jeg købte hendes pony (vi var nok 6 år dengang) så ville hun ikke fortælle mig noget omkring ponyen og jeg aner nu ikke hvor hun er eller om hun overhovedet er her. Det er nu mange år siden men stadig, den lille stride pony er den der gjorde jeg kan side så godt fast på heste i dag og jeg ikke er bange for diverse situationer smiley jo tidligere man lære ..

    Men gå efter mavefornemmelser smiley


  • #33   12. jul 2015 Mason Fall: haha kan se problemet der smiley

  • #34   12. jul 2015 Sofie: Haha, det var dog en barnlig opførsel fra hendes side af? Men mon ikke den har det godt alligevel? smiley

    Men ja - elsker hende meget højt. Og hun er min første pony, så hun er jo noget specielt smiley


  • #35   12. jul 2015 Anna ja tidl ejer var også glade for de stadig måtte se ham efter så mange år. det var altså også helt fantastisk at se! Sonny havde ikke set sin tidl ejer i 5 år og kunne stadig genkende dem! Det var så sødt! smiley

  • #36   12. jul 2015 Lad os håbe! Hun har da fået et føl som går i min naboby og går på fold ved siden af en af mine veninder så den gav mig en hvis tryghed om at hun måske var kommet til en børnefamilie eller noget smiley

  • #37   12. jul 2015 Aww, hvor sødt at han kunne genkende dem. Hehe

  • #38   12. jul 2015 Det håber vi da for hende så smiley :)

  • #39   12. jul 2015 Ja jeg har stadig kontakt.
    Den ældste datter har faktisk en instagram side om de to smiley Vildt hyggeligt smiley
    Men hendes mor, sender ofte billeder til min mor af pigerne og Ofelia (ponyen)


  • #40   12. jul 2015 Aww, hvor dejligt. Ville ikke have det nær så skidt med at sælge hende, hvis hun får sådan en sød familie smiley

  • #41   12. jul 2015 Det var nogen fra stalden, der kendte familien som søgte en pony. Det gjorde også at man følte en vis tryghed, for at de skulle købe hende smiley
    Så evt. spørg lidt rundt omkring.

    -Og hvis du ikke har travlt, så kan du jo bare vente indtil den helt rigtige familie dukker op smiley


  • #42   12. jul 2015 Ja, tænker jeg også. Og der er bestemt ingen hast. Har skam ikke travlt, dukker der ikke nogen op der er 'gode nok' for hende, så ryger hun ingen steder smiley

  • #44   12. jul 2015 Fik undervisning i en periode? Men det bar 250,- pr halve time, og det havde jeg ikke råd til, så det stoppede vi med desværre... Men tak for svar smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.710
    #45   12. jul 2015 anna: nogle har en tildens til at gøre det til en synd at sælge sin hest. - og det er det på ingen måde.

    Det er totalt underordnet hvor meget du holder af hesten, hvis den ikke lever op til det du gerne vil bruge den til.

    Vi har hest af egoistiske årsager, også kan vi lige så godt have det 100% ud fra vores behov istedet for 80%.

    selvom nogle mener at man skal blive ved med at kæmpe og træne, så skal man også huske på at det heller ikke er sjovt for hesten i sidste ende, hvis man ikke kan få det til at fungere.

    hesten tager ikke skade af at blive solgt, hvis man bare er omhyggelig omkring hvem man sælger til, så skal det nok gå smiley

    kort sagt, sælg hvis du ønsker en ny hest, lad hver hvis du vil beholde din nuværende smiley


  • #47   12. jul 2015 Ved vi ikke ville have en chance i hesteklasserne (står også længere oppe), og vores trailerproblem er grundet en uheld hun havde for to år siden, hun går op men er slet ikke tryg ved det, og stormer ud ligeså snart rampen går ned, og da den trailer vi brugte er blevet solgt har vi ikke mulighed for at træne smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.710
    #48   12. jul 2015 anna: du skal ihvertfald ikke have dårlig samvittighed over at sælge - Heller ikke selvom nogle tydeligvis hentyder til at det er det værste man kan gøre. smiley

  • #49   12. jul 2015 Jeg håber ikke Anna har taget min kommentar som at jeg hentyder til at hun er et dårligt menneske hvis hun vælger at sælge. For det var slet slet ikke meningen med min kommentar :).

Kommentér på:
Skal jeg sælge eller ej? (Splittet)

Annonce