798 visninger
|
Oprettet:
Ridning uden sadel.. Hmm nogensinde.. {{forumTopicSubject}}
Hej igen. Jeg undrer mig over hvor mange af jer der ville ride uden sadel på en hest der ofte bliver bange og ikke er helt trafik vænnet..? Jeg går også og undrer mig om jeg nogensinde kommer til at ride uden sadel på Tindur da han er så bange for diverse ting.. Jeg synes nemlig det er rigtig dejligt og hyggeligt at ride uden sadel en gang i mellem hvor mange af jer rider uden sadel på en hoppende hest?
Mvh TT
nov 2014
Følger: 51 Følgere: 47 Heste: 2 Svar: 13
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Men på banen har jeg ikke rigtigt nogle skrupler - jeg falder jo bare af, hvis den laver noget
Min undervisers unghingst, som var meget stresset og som jeg hjalp med at omride, skridtede jeg stort set altid af uden sadel. Han blev meget mere rolig så snart sadlen kom af og han fik direkte kontakt. En dag prøvede jeg at sætte ham i trav og dét var sørme lidt for meget - så jeg havnede i en mudderklat så vidste jeg jo bare at det var lidt for tidligt (han reagerede voldsomt kraftigt på al bevægelse og det er klart at der var mere bevægelse i min krop uden sadel)
Moonwalk (som du jo ved at jeg er ved og tilride) vil jeg aller helst ride uden sadel. Vi har kun sadel på når jeg har planlagt at vi skal øve traven - og det er fordi jeg synes han fortjener den ekstra hjælp jeg kan tilbyde i form af let sæde og stabilitet, når han skal finde takt og balance (og så fordi han selvfølgelig skal lære at gå med sadel). Jeg hopper også op uden sadel når det er blæsevejr og han er i hopla - fordi jeg stoler så meget på ham. Tror ikke jeg havde været helt så large med enhver anden hest.
Jeg tænker at det handler meget om hvordan man er som menneske og som rytter. Jeg bliver ikke bange fordi jeg falder af - ikke på dagen og ikke fremadrettet. Og jeg kan godt grine når den der unghingst smider mig af - for det var faktisk min egen fejl (og rimelig dumdristigt) men bliver man nervøs når man selv eller hesten mister balancen, har man ikke tillid til at det nok skal gå, bliver man utryg hvis først man falder af - så synes jeg da man skal mærke godt efter indeni sig selv om man vil hoppe op uden sadel eller ej.
Jeg rider meget og ofte uden sadel og min balance er god - men det er bare svært at ride uden sadel, hvis man normalt altid har sadel på. Og det kræver noget træning inden balancen er god - så jeg er da glad for at jeg var vant til at ride uden sadel på min gode, gamle Flicka inden jeg skulle op på sprælske, unge Moonwalk
Hmm. Ved ikke om jeg overhovedet svarer på dit spørgsmål - jeg er sikker på at i nok skal komme til og ride uden sadel en dag. Om det så er tid allerede nu må du jo mærke efter i dig selv. Det faktum at du spørger herinde fortæller mig at du måske er mere klar til udfordringer end du vil indrømme
Knus F&F
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg ved jeg ikke er klar til at ride ham uden sadel endnu da han også hurtigt bliver bange på banen (mere end inde i skoven) men jeg håber da at det kommer.. Jeg kunne jo måske en gang i mellem ride på gården.. Dog vil det gøre nas at falde på grusen..
Mvh TT
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
maj 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 18
jun 2014
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Svar: 3
Det er da bare sjovere, og man får bedere balance!
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
Men på banen smider jeg tit sadlen
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 5 Svar: 96
jul 2010
Følger: 62 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 139 Svar: 983
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Tja, det vænner man sig til ;o). Kan godt komme galoperende også klodser damen bremserne i eller hopper uden om, men det nåede jeg og vænne mig til på det ½ år jeg red uden sadel.
Hun er trafik sikker om end hun da godt kan hoppe ved en trailer der bumper og larmer eller sådan.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
så indtil da er det sadel på.
okt 2013
Følger: 65 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 179
Både i dressur men også på tur, og når vi en sjælden gang springer. Kan også godt finde på at tage en galop tur uden sadel..
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
Ridning uden sadel.. Hmm nogensinde..