{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ret til at gå fra bad
  • #1   26. maj 2015 Vi bader ikke i skolen. Vi gad ikke så da der ikke var nogen som gik i bad gav lærerne sig og nu har de fattet at vi ikke går i bad lige meget hvad de siger :))

• #2   26. maj 2015 Det mens snyd for over halvdelen tør ikke sige fra så man får en straf hvis man ik bader

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   26. maj 2015 Man skal ikke, men man bør.

Det er en vigtig del af ens liv at kunne acceptere ens krop, og kunne gå i bad blandt andre..

• #5   26. maj 2015 Da jeg gik i folkeskole skulle alle også gå i bad, men man kunne godt nok mærke det i klasseværelset bagefter, hvis der var mange der ikke gik i bad! Men jo, jeg synes det er nogle ok grunde til ikke at gå i bad.

• #6   26. maj 2015 Hvis det er mens du mener med ****? Har i så ikke et seperat bad, som man kan bruge til fx det? smiley

• #7   26. maj 2015 Enig med AMT. Se dog at kom jer i bad! I stinker! En krop er en krop.. De er tynde og tykke, nogle har hår og andre ikke.. Nogle har store bryster eller peniser og andre ikke.. Accepter jer for hvad I har fået eller brok jer til jeres forældre smiley
    Mvh TT

• #8   26. maj 2015 Kan kun sige, at du kommer til at fortryde det senere i livet, ligesom jeg gør nu... Men har du ikke håndklæde med, så har du jo ikke noget at tørre dig med. Så må de skaffe dig et rent (!) håndklæde, som du kan bruge til formålet.

• #9   26. maj 2015 Det er da uhygiejnisk at ikke gå i bad! I sveder altså til idræt og sådan noget sved stinker altså, helt ærligt et bad tager 10 minutter - der er ingen undskyldninger for at ikke gå i bad.
    Og angående at gå i bad med sin mens, så havde vi lov til at gå lidt tidligere i bad. Men altså det er jo naturligt og piger ved jo godt at den periode er der.

• #10   26. maj 2015 Jeg går ikke i bad derovre, mest fordi at det er sidste time, og jeg skal direkte hjem. Men også fordi at jeg ikke er med til idræt, skal dog alligevel være derovre smiley

• #11   26. maj 2015 Vi fik lov at gå ud 5 min før hvis vi havde mens så havde vi badet før de andre kom ud i bad smiley de sidste år havde vi dog idræt i sidste time så de fleste kørte hjem og tog bad hjemme smiley

• #12   26. maj 2015 Årh vi blev fritaget fra idræt hvis vi havde vores mens.

• #13   26. maj 2015 Nej man har ikke RET til -i så fald vil jeg tro mange pludseligt ville "glemme" håndklæder mm.

Det sagt, jeg var heller ikke fan af fællesbad i skolen, og mon ikke det er ved at være på tide at der indføres lidt "privatliv" i idrætstimerne. Det kunne jo nemt klares med badeforhæng, "båse" e.l. som man ser i mange svømmehaller efterhånden.

• #14   26. maj 2015 Jeg kan sagtens forstå at i ikke vil gå i bad. Det er vigtigt at gå i bad, når man har svedt, og det er da helt klart også det mest optimale, men måske man har et andet syn på det, hvis man selv er blevet mobbet med sin krop smiley
    Hvis du har glemt håndklæde er der ikke så meget at gøre. Er ikke helt sikker på hvad du mener med ****. Menstruation?

• #15   26. maj 2015 Jeg synes det er lidt svært..

Først og fremmest lugter man efter idræt, og det ville virkelig være nitten at skulle sidde ved siden af den, der ikke gik i bad efter idræt. Ikke alle teenagere lugter lige rart (-;

Modsat synes jeg også at folk skal have lov til privatliv, og selv bestemme, hvor og hvornår man har lyst til at vise sin krop frem. Selv blev jeg mobbet i folkeskolen - ikke pga min krop, men fordi jeg ikke passede ind i normalen med fodbold, fnidder og makeup. Af den grund var jeg ikke ligefrem bekvem ved at gå i bad med trunterne fra klassen. Vi havde heldigvis idræt i de sidste timer, så jeg tog direkte hjem/ i stalden.

• #16   26. maj 2015 Hm... jeg bryder mig så absolut heller ikke om offentlig badning, det gør jeg bare ikke og jeg synes faktisk ikke det kan være rigtigt at man skal tvinges til det mod sin vilje. Der kan være flere årsager til man ikke bryder sig om det - ja feks. mobning.

Da jeg startede i folkeskolen, så hed det også fællesbad - for begge køn. Sjovt nok galt det ikke de voksne, men kun de små børn... Hvorfor mon?

Jeg er personligt glad for min krop, men jeg er bare også ret blufærdig og det har jeg altid været - det er ikke blevet bedre af fællesbadning.

• #17   26. maj 2015 Måske er det bare mig, som ikke kan sætte mig ind i situationen, men tænker de andre piger vel også har det? Det jo ikke fordi det er sært på nogen måde? Hvis man har glemt et håndklæde kan man vel bare låne?
    Jeg ville nok foretrække at gå i bad frem for at stinke resten af dagen.

• #18   26. maj 2015 Hvorfor er det vigtig at man kan bade med 11 Andre piger? Man kan da sagtens acceptere sin krop og være glad for den uden at man gider at vise den frem til 11 andre piger splitternøgen.....

• #19   26. maj 2015 Jeg forstår faktisk godt folkeskoleeleverne tildels. De badeforhold der er på folkeskolerne er jo fuldstændig ude i hampen, de er mange steder decideret uhumske og oldnordiske. Tror mange af problemerne ville løse sig, hvis man fik gjort badefaciliteterne i stand, så man ikke skulle bade i pisse koldt vand med en bruser, der er ved at falde ned i hovedet på en smiley

• #20   26. maj 2015 Dernæst var idræt i min folkeskole tid overhovedet ikke fysik hårdt, forskellen på frikvarter hvor man spillede fodbold og have idræt var nærmest lig nul. Om det har ændret sig siden, eller jeg bare har haft "dårlige" idrætslærer i alt min folkeskole tid, det skal jeg ikke kunne sige smiley

• #21   26. maj 2015 Aldrig nogensinde om jeg ville tage fællesbad hvis jeg blev bedt om det. Om jeg så skulle klappe personen en i hovedet - min krop er min krop, og jeg skal nok afgøre hvem og hvornår jeg skal vise min krop. Hvis jeg vil i svømmehal ved jeg at man skal bade først - og foretrukket uden badetøj, men så afgører jeg jo også selv om jeg gider i avømmehal lige den dag.

Så længe man kan vaske sig under armen, og i nakken og hovedet, så synes jeg det er fint at man er påtvunget det.

• #22   26. maj 2015 Og det er de færreste som vil låne håndklæde ud - eller mere låne det. Jeg gad da ikke låne et brugt håndklæde som er brugt mellem røvballer og i tissekone for at tørre sig og så bagefter bruge rundt på min krop. Føj.

• #23   26. maj 2015 Dengang jeg gik i folkeskole, havde jeg det helt vildt dårligt med at skulle i bad efter idræt. Specielt fordi det på min skole altid lå i sidste modul. Jeg er virkelig blufærdig, men på den skole der, fik jeg ikke sagt fra, fordi jeg også var rigtig genert og ikke turde stå og "blotte" min personlighed på den måde overfor en lærer.

Det var først efter et skoleskift at jeg i slutningen af 8. Klasse og hele 9. Med blev fritaget fra at bade efter idræt, fordi min mor lavede en aftale med skolen om, at det var i orden, at jeg simpelthen ikke kunne håndtere det. Det kan anbefales at du og dine venner, TS, prøver at snakke med jeres forældre om det, så de kan lave en aftale om det. Ellers fortæl din mor, at hun skal skrive en seddel, som du kan have med, hvor hun skriver under på, at du ikke behøver gå i bad.

• #24   26. maj 2015 Nu har det jo sig sådan at da badene blev bygget i sin tid så blev det gjort på billigst mulig måde og så var ikke samfundet så kropsfikseret så der var ikke et problem med at gå i bad sammen som det nu tydeligvis har blevet.. Og jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor I skal gøre et så stort nummer ud af det at stå nøgen under en bruser i samme rum med nogle i kender.. Tror I at jeres kroppe er så specielle at ingen har set magen til eller hvad? Eller tror I at jeres kroppe er så grimme at folk bliver blinde? smiley det er bare en krop! Og det er kun piger som I ser hver dag som ser den, og I ser også deres kroppe.. Så jeg forstår faktisk ikke problemet..
    Mvh TT

• #25   26. maj 2015 Fordi jeg ganske enkelt gerne selv vil bestemme hvem jeg viser min krop til og hvornår. Nogle mennesker har tendens til at stirre og det er Ubehagligt. Omvendt kan jeg spørge - hvorfor kan folk ikke bare acceptere at man selv har lov til at vælge? Hvorfor bliver MIN krop pludselig ikke min, fordi nogen skal bestemme hvornår den skal være nøgen?

• #27   26. maj 2015 Seriøst? Andre piger har jo altså set en nøgen pigekrop før. Det er bare et bad? Og jo man lugter altså efter idræt, ganske fælt i nogen tilfælde. Er man så psykisk dårlig, må man jo lave en aftale en med lærerne om at gå tidligere eller senere i bad end alle de andre.
    Og lyder ikke til TS har et problem med blufærdighed, lyder udelukkende til at et bad i hendes øjne ikke er nødvendigt.

• #28   26. maj 2015 TT, meget muligt at du ikke forstår problemet, men du har jo heller ikke haft de samme oplevelser som andre måske har smiley
    Uden at lyde alt for melodramatisk vil jeg sige, at jeg ikke tror du ville synes det var at "gøre et stort nummer ud af det", hvis du havde stået i mine sko og følt det, jeg gør smiley

• #29   26. maj 2015 Jeg vil mene at det kommer an på om du går hjem bagefter eller om der er undervisning bagefter.

Er der undervisning bagefter, så er det bare i bad.

• #30   26. maj 2015 Jeg tror simpelthen bare ikke på, at vejen frem er at tvinge unge piger med lav selvtillid til at gå i bad. Jeg er overbevidst om at det kan være yderst krænkende for en nervøs stille pige, der ikke tør sige noget, at blive tvunget til at gå i bad med folk, hun ikke ønsker. Tiderne ændrer sig, og jeg tror at vejen frem er at kigge på, hvorfor folk ikke går i bad og lytte på eleverne, at tvinge folk til noget de ikke har lyst til - det kommer der aldrig noget godt ud af smiley Og jeg vil gerne lige påpege, at jeg ikke selv er en af de typer, der har problemer med at gå i bad med andre.. Jeg er mildest talt pænt ligeglad..

• #31   26. maj 2015 Utroligt at det er SÅ utrolig mange der har et kropsproblem... Der var kun en (hun var muslim) i klassen der havde det lidt svært somme tider ved at gå i bad. Og der var ej heller problemer i de andre klasser.. Ja så kan man jo undre sig hvor henne det har gået galt når unge flotte mennesker har fået et så forskruet billede af det at gå i bad.. Mon ikke der er forældre der har projiceret sine egne følelser over i sine børn og andre forældre der har fuldstændig fejlet i at give børnene selvværd og et normalt forhold til sin krop smiley utrolig sørgeligt.. smiley jeg har oprigtigt ondt af jer der har det sådan.. smiley

Mvh TT

• #32   26. maj 2015 Jeg forstår godt det stigende problem, nøgenbilleder mm. har aldrig været et større problem end i dag. Desværre er det ikke alle, der føler sig trykke i deres klasser, hvilket er rigtig ærgerligt smiley

• #33   26. maj 2015 Jeg kunne heller ikke lide at gå i bad med andre den gang, og kan stadig ikke lide det, er faktisk så slemt nu at jeg ikke engang kan være nøgen sammen med en kæreste uden at føle det meget mærkeligt..

ved ikke hvad det er med det, men det der med at stå en masse sammen nøgen nej det er ikke skide sjovt.. og skal siges at dengang var jeg ganske glad for min krop, havde intet dårligt at sige om den overhovedet..

Kan faktisk ikke huske hvad jeg gjorde når jeg havde min mens :S kan bar huske jeg hadede når vi skulle i bad

• #34   26. maj 2015 Men omvendt, siger vi så ikke også bare det er "okay" at "gemme sig", de ikke skal gå i bad.

Synes jo man burde gå i dialog og snakke om at det er okay at ha små/store bryster, hår på tissemissen, det er okay at være buttet, og måske endda snakke om at det ikke er okay/sundt at være 173 cm og veje 18 kg som hende der florerer på nettet pt, det er en BMI på 6-7.

Man bør måske indrette idrættimerne således at drengene måske kommer ud og klatre i træer, kører mountainbike, skate, paintball eller andet drengerøvs vildt og pigerne får "pigefag" hvor man snakker om armsved, udflåd, menses, uønsket hårvækst.

Det kan godt være det dybeste set ikke er en skoleopgave, men mange forældre er sgu lidt berøringsangste og tør ikke sige tissemand eller tissekone, menses eller sex indenfor en radius af 57 km af et barn.

• #35   26. maj 2015 Mon ikke der er forældre der har projiceret sine egne følelser over i sine børn og andre forældre der har fuldstændig fejlet i at give børnene selvværd og et normalt forhold til sin krop

Eller også er man bare blevet bildt ind, at man er for tynd og ligner et lille barn og hvad mobning ellers fører til. Hvordan blev forældre lige blandet ind i det?
    Det bliver snakket SÅ meget om at man ikke skal nedskyde fx. psykisk syge og sige, at "depression er bare folk der ikke kan tage sig sammen".
    Hvorfor er det så svært for dig at forstå de psykiske følger af mobning og at det rent faktisk er noget, der sker? smiley

• #37   26. maj 2015 TT: Mine forældrer har nu altid opfordret mig til at gå i bad efter gymnastik, men efter 6 års mobning, så fristede det virkelig ikke. Jeg havde virkelig ikke behov for at føle mig forkert på en helt sjette måde.

• #38   26. maj 2015 Tsk for alle jeres meninger smiley

• #39   26. maj 2015 Vores lærere har givet os valget omkring om vi vil. Og så har vi nogle dage fået lov til at bade sammen kun 3-4 stykker.. Men vi må selv bestemme smiley

• #40   26. maj 2015 Jeg kunne heller ikke lide at gå i fællesbad efter idræt.. Det havde nu absolut ingenting med min krop at gøre, den havde jeg ikke noget problem med. Der var andre ting der holdte mig fra det. Og til sidst smuttede jeg altid inden idræt.

Jeg synes det er okay at være blufærdig, det betyder ikke man er ked af sig selv. Teenage sved har dog ikke en ret fantastisk lugt, så hvis idræt ikke er det sidste fag, ville det nok være den bedste ide at tage det fællesbad. Især hvis man har mens også, det lugter alt sammen.. Og det lugter ikke særlig fedt.

• #41   26. maj 2015 Man bliver da endnu mere mobbet hvis man går og stinker af sved? Og er det så stort et problem, så må skolen kalde til et møde med både elever og forældre så man kan få en dialogo om at kroppen altså godt kan forandre sig og det er helt naturligt. Det kan måske gå hvis idræt er det sidste fag, men har man flere fag bagefter, så er det altså i bad.
    Har prøvet at sidde ved siden af en som stank af sved - jeg var ved at brække mig til sidst. Det var simpelthen for ækelt.

• #42   26. maj 2015 Grafik: Mærkeligt nok ikke. Men jeg sørgede også for at bevæge mig så lidt som muligt til idræt, så jeg ikke svedte.

• #43   26. maj 2015 Hippie: Så har det ikke været særlig gode idrætslære du havde. På min folkeskole der svedte vi, for der var fast program for hvad der skulle laves og alle skulle være med. Så man kunne ikke undgå at komme til at svede.

• #44   26. maj 2015 Vi har også haft fællesbade - hvilket ingen synes var fedt vidst smiley
    Så vi gik til elevråddet, og de fik indført separate båse med badeforhæng. Ikke en specielt dyr ting smiley

Det kunne måske være en ide?

• #45   26. maj 2015 Jeg gjorde som Hippie skriver - jeg lod ofte være med at lave noget, hvis jeg kunne, og jeg kan faktisk kun mindes en enkelt idrætstime, hvor jeg rent faktisk har svedt - for vi blev tvunget til at løbe en tur.

Der er mange herinde, som skriver om at man skal snakke om det at man forandre sig i teenageårene.. Tror nogle herinde tager fejl af, hvad problemer egentlig er ved fællesbadene. For mig var det i hvert fald ikke det, at jeg havde små bryster, begyndte at få hår, hvor jeg ellers ikke havde haft det eller fik menstruation nogle gange. Jeg har aldrig på den måde (dengang) skammet mig over min krop og af den grund ikke turdet fællesbade. Det har handlet om, at jeg simpelthen ikke bryder mig om at vise mig nøgen for en masse mennesker, fordi jeg er blufærdig. Jeg har f.eks. været sammen med min kæreste i halvandet år, og i al den tid vi har besøgt hinanden (også inden vi blev kærester) har jeg kun været i to bade uden ham.. Jeg kan sagtens vise min krop nøgen for andre - hvis jeg vel at mærke har lyst! smiley

• #46   26. maj 2015 Må sige det samme som Madsen, for en gangs skyld. Jeg var 100% med på, at kroppen forandrede sig, jeg brød (og bryder ) mig bare ikke om at vise mig nøgen foran andre mennesker. Det har jeg virkelig ikke behov for.

• #47   26. maj 2015 Utroligt at du TT ikke forstår at jeg og mange andre IKKE har et kropsproblem!

• #48   26. maj 2015 INGEN skal tvinges til at vise sig nøgen i andres selskab, hvis de ikke bryder sig om det!!

• #49   26. maj 2015 Jeg tror det er forskelligt om blufærdigheden er grunden selve kroppen eller ej. Min var - og er. Det kan være svært at forstå for folk, der aldrig har stået med sådanne følelser. Men det har intet at gøre med mine forældre smiley

• #50   26. maj 2015 Synes bare "jeg har glemt håndklæde" mere eller mindre er blevet til en dårlig undskyldning for ikke at gå i bad.
    Det jo ikke fordi pigerne tjekker jer ud, når i er i bad. Og i har højst sandsynligt ikke noget, piger aldrig har set før smiley

• #51   26. maj 2015 Min nøgne krop er til for mig selv, og en eventuel kæreste. Der er ikke alle og enhver, der skal se mig uden tøj på. Jeg nægtede at tage bad efter idræt i folkeskolen - jeg kunne nemt vaske mig i en håndvask på et badeværelse, ellers var jeg heldig, at idræt lå i de sidste timer. Kan slet ikke forstå, at skolerne vil tvinge børn til at være nøgne foran andre, at være nøgen er altså en intim ting. Forstår udmærket at man ikke har lyst til at tage tøjet af, foran 20 andre piger.
    Du skal ikke gå i bad, hvis det er grænseoverskridende for dig. Hvis skolen vil tvinge dig, så må dine forældre tage en snak med dem.

• #52   26. maj 2015 Jeg synes det er fair, at man ikke går i bad pga en religion. Men det andet synes jeg er noget pjat smiley

• #53   26. maj 2015 Så det er fair ikke at gå i bad, fordi en eller anden gammel bog siger, at man ikke må vise hud, men det er ikke fair, hvis man vitterlig har det skidt med at vise sin hud, hmmm.......

• #54   26. maj 2015 Haha gud, er vi enige om noget, Hippie?! smiley
    .... det skal næsten skrives i kalenderen...

• #55   26. maj 2015 Funke - fordi i # 26 bliver det sagt at forældre og bedsteforældre også havde det sådan... Derfor blev forældrene inddraget og forældrene er de personer der præger børnene og har en stor del af at de bliver som de bliver smiley
    Munk - jeg forstår at der er nogle der har et kropsproblem.. Forståeligt.. Men at problemet er SÅ stort som det lader til er MEGET bekymrende smiley og det er ikke normalt.. Har en søster der har/havde anoreksi.. Så ved godt at der er et problem.. Og jeg selv har ej heller haft ret meget selvværd (det er mine forældres skyld). Men kroppen har stadig været en naturlig del af mennesket for mig..

Mvh TT

• #56   26. maj 2015 Hvorfor er grunden kun valid når det er en religionssag? Når du siger at det er noget pjat er det jo fordi at du ikke selv har stået i sådan en situation. For at forklare det kort kan jeg fortælle dig at det - for mig, i hvert fald - er super ubehagelig og jeg får det skidt og rigtig dårligt over mig selv. Hvorfor er min grund ikke valid?

• #57   26. maj 2015 TT - det ER bekymrende og det er da helt klart ikke ønskeligt at så mange unge mennesker (og voksne også, for den sags skyld) går rundt med sådanne følelser. Men det er en realitet og så må man jo prøve at finde løsninger på det, der forårsager problemet smiley

• #58   26. maj 2015 Men hvad forårsager problemet.. Det er jo den enkeltes syn og følelser på sig selv og sin krop..

Mvh TT

• #59   26. maj 2015 TT
    Mine forældre er på ingen måde blufærdige overhovedet, og har aldrig fået mig til på nogen måde at være ked af min krop..
    og i folkeskolen var jeg på ingen måde ked af min krop overhovedet var faktisk rigtig glad for den, men det der med at skulle stå i bad sammen med en masse andre, det synes jeg bar ikke var skide spændene, har heller aldrig kunne lide det i svømmehaller eller noget andet..

den dag i dag kan jeg slet ikke klare at have mine trusser af, heller ikke når jeg er alene kun i badet, ingen andre steder, når jeg skal i bad skynder jeg mig at smide dem og ind under bruseren og så snart jeg er færdig skynder jeg at få et håndklæde over mig, og hey det er altså når jeg er helt alene..

det der med at være nøgen er bar ikke noget jeg kan lide..

• #60   26. maj 2015 Nogen går ret højt op i sin religion, og det er da fair nok?
    Hvis man har det så dårligt med sig selv, at man ikke kan gå i bad sammen med samme-køn, bør man kontakte en psykolog. Ellers er man da bare sippet smiley

• #61   26. maj 2015 At være utilfreds/usikker på sin krop er mindst lige så fair som religion. Religion er sgu snart en undskyldning for ALT smiley Ingen skal tvinges til at vise sig nøgne, hvis de ikke vil. DOG er det kun rimligt, at man SKAL bade inden svømmehal pga hygiejnen. Ellers er det sgu for klamt. Men man kan jo heldigvis også bare lade være med at gå i svømmehal smiley

Bortset fra det synes jeg personligt, at det er klamt at se på fremmede, nøgne mennesker. Heldigvis kan man slippe for det ved at holde sig væk fra de steder smiley

• #62   26. maj 2015 Sebastian
    Der er da også nogle, som går ret højt op i sit privatliv og sin krop - det er da fair nok?
    Kan man ikke vende den om og sige, at hvis man virkelig har tænkt sig at følge alle de regler, der står i en gammel bog skrevet for mange århundreder siden, så bør man kontakte en psykolog, og ellers er man bare sippet? smiley

• #63   26. maj 2015 Synes bare man skal tage hensyn til en hvis grad.
    Hvis man er bleg for at gå i bad, fordi man har nogen fordomme om de andre, eller føler sin krop er hellig, så ja, så er man sippet. Det noget andet hvis man feks er muslim, eller hvis man får det psykisk dårligt af, at gå i bad med andre. Det andet er noget pjat synes jeg, men det jo bare min mening. Ingen grund til at hidse sig op over det. Det spild af krudt smiley

• #64   26. maj 2015 Men ingen herinde skriver, at man føler sin krop er hellig, og derfor ikke vil gå i bad med andre... :b

• #65   26. maj 2015 Nogle mennesker er bare blufærdige..

Jeg er ikke selv ret blufærdig, men jeg bryder mig ikke om at rende rundt med konen bar, medmindre jeg sover, så er det ret fedt. På trods af det, er jeg heller ikke fan af fællesbade. Jeg KAN sagtens, men jeg er ikke crazy about it. Jeg er heller ikke en af de piger der elsker at gå i bad med min kæreste.. Nogle gange er det hyggeligt, men 98% af tiden er min badetid = alenetid. Vi er ikke allesammen ens.

• #66   26. maj 2015 Sebastian: ja, det er fair at nogen går højt op i sin religion. Men er det ikke også fair, at der er nogen, der finder det ekstremt ubehageligt?
    Psykolog ville da for mange være optimalt. Det er bare ikke lige noget man giver gratis ud til alle smiley
    Jeg tror da ikke der er nogen, der ikke vil gå i bad bare fordi de har fordomme over for andre - har faktisk aldrig stødt på sådan et argument.
    Men ret nysgerrig: hvad er forskellen på at man mener, at ens krop er hellig = man er sippet, og så at man ikke vil vise hud pga. at man er muslim = det er i orden? smiley

• #67   26. maj 2015 Maria - det handler ikke bare om hvad dine forældre har gjort.. Men mere om hvad de ikke har formået at give dig..og det er selvværd.

Mvh TT

• #68   26. maj 2015 TT
    du kender mig ikke, selvværd er ikke noget jeg nogensinde har manglet selvom jeg er blevet mobbet hele mit liv..
    jeg synes bar ikke at det at være nøgen er fedt, lige som nogen ikke synes det er fedt at ride, eller gå i kjole eller what ever nogen ikke synes er fedt..
    jeg kan godt men jeg synes bestemt ikke det er fedt..

så vær sød ikke at dømme andre folk du ikke kender, for selvværd har jeg nu aldrig manglet overhovedet..

• #69   26. maj 2015 TT: Du burde da vide at forældre kan give barnet NOK så meget selvtillid og selvværd (som mine forældre har gjort), men at det nogle gange bare ikke er det, der er roden?

• #70   26. maj 2015 Selvfølgelig er det normalt ikke at ville vise sin krop til dem man ikke vil eller nogen skal bestemme hvornår. Min mor og jeg render nøgne rundt herhjemme, hun bader topløs og har altid gjort det, min far render i underbukser og jeg har intet problem med at skifte bh foran ham eller min bror, enda ikke underbukser, og jeg sover med min kæreste nøgen - jeg har ikke et problem og det er ganske normalt at der er altså nogen man bare ikke gider at vise sin krop til. Min veninde er typen som kigger meget og kommenterer på eksem eller hvis jeg har taget nogle kg på, fordi hun er sådan en kost og huddame, og det er ikke fordi jeg har et problem med at få det af vide - spørger da selv til det, men der er altså bare gange hvor jeg ikke magter at hun stirrer og eventuelt kommenterer, så derfor er der gange jeg simpelhen bare går i bad of har tøj med derinde istedet for at gå ud.

• #71   26. maj 2015 Hvis man har givet sine børn nok selvværd (snakker ikke om selvtillid) så har børnene roen og troen på at de er nok i sig selv og lader ikke andre ødelægge det der er opbygget..
    Medmindre man bliver langvarig udsat for psykisk mimishandling.

Og det handler ikke om at vise sin krop til gud og hver mand men at have et normalt forhold til at kunne gå i bad efter gymnastik eller i svømmehal uden at få det skidt/forsøge at undgå det.

Mvh TT

• #72   26. maj 2015 Sikke noget sludder du kommer ud med.

• #73   26. maj 2015 Godt så Munk smiley

Mvh TT

• #74   26. maj 2015 Wow, TT, jeg troede du snakkede om at du havde studeret noget med psykologi?
    Selvfølgelig forholder det sig ikke bare sådan, at har man bekræftet barnet i at det er godt nok, så kan INTET i verden ødelægge det og ellers har forældrene bare svigtet.

Nu tager jeg lige emnet med mobning op igen. Du mener altså at ALLE dem, der er blevet udsat for mobning og som følge heraf har fået dårlig selvværd, det er bare KUN på grund af, at forældrene har svigtet?
    Ja, forældrene lægger bunden for godt selvværd. Men at tage det derud, hvor du gør, det er simpelthen for overdrevet og stemmer altså på INGEN mulig måde overens med virkeligheden, TT smiley

• #75   26. maj 2015 Funke - hvis du læser hvad jeg skriver og ikke selv hvad du tænker så skriver jeg længerevarende psykisk mishandling.. smiley
    Men har ens forældre opbygget et godt selvværd så går man ikke nedenom og hjem fordi man bliver lettere drillet en gang i mellem..

Mvh TT

• #77   26. maj 2015 Ah, jeg synes det er komplekst. Du fremlægger det bare som om at forældrene er den eneste faktor. Andres opførsel og medfølgerne kan ikke undskyldes med at det er forældrenes ansvar at sørge for at barnet ikke bliver såret smiley

• #78   26. maj 2015
    Hvis man er i en klasse, hvor man bliver mobbet eller bare ikke føler sig tryg, så er det ugentlige bad efter idræt en ren pinsel.

Af den grund, er jeg imod fællesbad - teenagetøser er simpelthen så slemme ved hinanden, at jeg finder det helt forkert, at byde dem at skulle i bad sammen når der højest sandsynligt opstår fnidder fnadder ud fra det og folk der i forvejen ikke har det godt i klassen eller generelt, som får det endnu værre.

• #79   26. maj 2015 Jeg blev massivt mobbet i skolen.. Det havde ikke noget at gøre med min krop. Eller mit generelle udseende i de fleste tilfælde. Det var andre ting og det var ikke kun eleverne, næh, min klasselærer var med på den og fik i flere tilfælde opildnet mine klassekammerater til at kaste sig over mig.

Ligemeget hvor meget min mor fortalte mig hvor smuk, dejlig jeg var og at jeg var verdens smukkeste datter, druknede det i alt andet der foregik. Jeg skippede ikke idræt og fællesbad fordi jeg er en sippet lille mus der tror jeg er så skide meget bedre end alle andre, så jeg ikke behøver at nedværdige mig selv til at gå i bad med en flok teenage tøser, jeg skippede hele lortet fordi de andre børn var modbydelige bæster og hvis jeg kunne undgå dem, skal jeg lige love for at jeg gjorde det og en gang stafet, boldspil og spæde pubeshår kunne rende mig noget så grusomt i los røvos.

• #80   26. maj 2015 Melanie - så blev du også udsat for længerevarende psykisk mishandling smiley og ja så hjælper det ikke ret meget hvad din mor har sagt.. Men det er så nemmere siden henne at komme ovenpå hvis man igen finder sig selv da din mor har lagt et solid grundlag. smiley

Mvh TT

• #81   26. maj 2015 Funke - jeg forstår ikke helt hvad du mener.. Kan du måske omformulere dig smiley

Mvh TT

• #82   26. maj 2015 Jeg mener bare at det virker som om du lægger AL ansvaret over på forældrene - at andres grimme opførsel ikke kan stå for sig selv, fordi du mener at det er lig med, at det er dårlige forældre der har svigtet, hvis barnet bliver ked af det smiley

• #83   26. maj 2015 Det har ikke noget med et solidt grundlag at gøre. Jeg ved min mor elsker mig og synes jeg er det smukkeste i verden. Det har jeg altid vidst. Men der er STOR forskel på hvordan jeg var og hvordan jeg er nu og det har intet at gøre med at jeg er blevet voksen. Det har noget at gøre med hvor grimme børn er overfor hinanden.

• #84   26. maj 2015 Funke - barnets første leveår er hvor det vigtigste grundlag for barnets selvopfattelse og udvikling dannes. Og her er det de primære omsorgspersoner der lægger grundlaget for hvor godt og stærkt denne "masse " bliver. Så forældrenes betydning er større end mange tror.

Mvh TT

• #85   26. maj 2015
    Man kan have haft den skønneste opvækst og dejligste år i børnehaven, men det ændre intet på at mobning kan pille alle ned, alle - uanset hvordan de er pakket godt ind fra hjemmet af.

Det er ikke noget, man kan forebygge og få til at forsvinde og sørge for ens barn aldrig kommer til at lide under, ved bare at fortælle dem, at man elsker dem og at de er skønne.

Jeg har været mobbet noget så godt og grundigt i seks år - jeg har nu fået en ordentlig portion selvtillid nogle år efter, men selvom jeg har godt med selvtillid og er vældig selvsikker, så kan jeg stadig komme i situationer hvor jeg bare føler mig utryg, ikke velkommen og knækket - det er en fantastisk evner mennesker har, at de kan få et andet menneske til at gå fuldstændig neden om og hjem, selvom de før det, var en person der troede på sig selv, var glad og havde et skønt og lykkeligt liv.

• #86   26. maj 2015 TT - ja, men det er ikke ensbetydende med at barnet ikke godt kan blive såret OGSÅ selvom ens forældre har givet én al det selvværd og selvtillid de kan smiley

• #87   26. maj 2015 Krikken - og igen så snakker vi om længerevarende psykisk mishandling... Og resultatet af at nogle mennesker vender det døve øre til når nogen bliver mobbet.. smiley
    Men du taler også om selvtillid og ikke selvværd.. Ingen andre end dine primære omsorgspersoner kan give dig selvværd men alle kan give dig selvtillid.. smiley

Mvh TT

• #88   26. maj 2015
    Jeg havde og har så men både selvværd og selvtillid ;o).
    Men konstant mobberi, er der ingen der kan holde til - uanset selvværd og selvtillid.

Derfor, er bade på ingen måde ok - for det er bare endnu et tidspunkt at pille folk ned på. Jeg HAR fået kommentarer fra de andre tøser imens jeg var i bad, de hjalp på ingen måde. Hvis jeg havde været fri for badene, i min folkeskole tid, vil jeg næsten vædde med, at jeg havde kommet igennem den noget bedre.

• #89   26. maj 2015 Nu er mobning jo også psykisk mishandling, og som offer for så grov mobning at man heller ikke kan gå i bad efter idræt. Så burde man måske overveje at flytte skole, eller få et møde mellem idrætslære, forældre og elev så eleven kan få lov til at gå tidligere i bad f.eks.
    Men i bad skal man altså, med mindre idræt ligger i sidste modul.

• #90   26. maj 2015
    Hvis bare det var så simpelt, at et møde med lærer og elev kunne løsning mobning - så fandtes mobning slet ikke.

• #91   26. maj 2015 Funke - selvfølgelig kan man blive såret.. Men som jeg skrev så vil et barn der har et godt selvværd ikke indtage mindre drillerier.. Det vil prelle af. Men ingen kan modstå længerevarende psykisk mishandling uden at tage skade.. Men igen så har grundlaget noget at sige ift hvordan man kommer sig igen smiley

Mvh TT

• #92   26. maj 2015 Vi er bare så forskellige og individuelle som mennesker at det ikke vil give mening at drage en konklusion om, at har forældrene bekræftet barnet i et godt selvværd, så preller drillende bemærkninger af. Vi er jo også personer i os selv og ikke kun et produkt af forældrene smiley

- Dvs. jeg tror ikke på, at et barn med lige "bekræftende" forældre vil reagere helt ens på drillerier. Der er SÅ mange andrer faktorer end blot "her er et godt grundlag og så vil du reagere sådan og sådan på bemærkninger"

• #93   26. maj 2015 Krikken: Skrev intet om at det kunne løse mobning, men det kan løse badnings problemet.

• #94   26. maj 2015 I nogle tilfælde hjælper det heller ikke at flytte skole..

• #95   26. maj 2015 Det er bare ikke altid man møder forståelse.. jeg flyttede skole (for sent) men det ændrer jo ikke på, at det stadig hænger ved. I svømmeforløbet på gymnasiet snakkede jeg med rektor og kom med til svømmetimerne - bare uden at hoppe i vandet. Min lærer kunne ikke forstå at jeg ikke "udfordrede mig selv" og har så det efterfølgende år givet mig 4 ved hver karaktergivning.. Det er ufatteligt, at der sidder nogen mennesker derude, der slet ikke har forståelse for det, fordi det virker som "pjat" smiley

• #96   26. maj 2015
    En snak imellem elev og lærer hjælper ikke bad problemet - man er bare endnu mere sær og endnu større årsag til at mobbe, hvis man har sladret til læreren ;o).

• #97   26. maj 2015 For at løse "badeproblemet" skal mobningen "løses".

• #98   26. maj 2015
    De sætter sig også bare i en. Der tog mange år efter skoleflyt og mobningstop, før jeg havde lyst til at stå i svømmehallen og være ligeglad med andre.

Det er lidt ligesom heste, der lære at forbinde fx. vandspiltovet eller traileren med noget dårligt. Så lære man det også som menneske, et fællesbad sætter bare en række dårlige minder igang.

Det trods man ellers er kommet sig over mobningen og har fået selvværd og har det godt.

• #99   26. maj 2015 Jeg har det lidt ambivalent i forhold til emnet.

Da jeg var barn hadede jeg fællesbadningen (og faktisk også idrætstimerne). Jeg var tyk og følte, at de andre kiggede. Der var aldrig nogen, der sagde noget grimt til mig, men jeg kunne se nogle gloede og viste afsky for det de så. Jeg havde også selv afsky for min krop. Så kunne man have sluppet dengang, ville jeg helt sikkert have gjort det.

På den anden side tror jeg ikke, at det har skadet mig på nogen måder at deltage i fællesbadningen. Jeg tror på, at der bare er nogle ting man må acceptere i livet og gå igennem, selvom det ikke er så fedt og man føler sig udstillet. Man dør ikke af det. Jeg var klog og dygtig i de boglige fag, og der var jeg ikke bange for at vise mig frem. Til gengæld tror jeg der sad en del i klassen, som fik ondt i maven, når der skulle læses højt eller fremlægges. På den måde har vi alle nogle hurdler, vi skal over, og vi kan ikke bare slippe fordi, vi ikke synes det er fedt.

• #100   26. maj 2015 Sebastian Weber: denne her diskussion handler ikke om "relegion" men om hvor vidt man vil gå i bad foran andre.
    (Og jer andres kommentar jeg forstår jeres meninger om fx at man ikke skal men burde bade, det er bare det med at jeg og mine andre veninder helst vil bade i forhæng hver for sig .. Men det er jo ikke alle som får ret.)
    smiley

• #101   27. maj 2015 Grrr, jeg går helt i baglås når jeg tænker på badene efter idræt.
    Man skal gå i bad og i har maks 10 minutter til at køre alle 30-40 piger igennem et bad, hvor der kun er 5 brusere - og så skal man selvfølgelig vente de anspændte 10 minutter på, at der er en sølle bruser ledig, som er isnende kold og halvsløv, for ikke at nævne de 30-40 nøgne, svedige menneskekroppe, man skal bakse sig igennem for at kunne få tøj på. Man skal praktisk talt have en fremmeds kønsdel helt oppe i ansigtet, fordi der knapt nok er plads til at trække vejret. Og når de 30-40 piger endelig er kommet igennem, så er frikvarteret ovre, man er sulten, træt og udmattet, men der er ikke tid til mad, for nu er lektionen påbegyndt på ny. Rummet er naturligvis blevet godt og grundigt hedt nu, og når man endelig kommer ud, så er klasseværelserne grusomt kolde - og når man eksempelvis får imunsvækkende medicin som jeg, så ender man lynhurtigt med endnu en forkølelse. Hurra, hurra.

Jeg har i mit liv aldrig været ked af min krop - men jeg har været arrig og frustreret over fællesbadning i skolen, hvor man lynhurtigt føler sig klaustrofobisk, mast op ad andre, nøgne menneskers kroppe, for slet ikke at nævne det kolde vand - jeg haaaaader koldt vand smiley Kald mig luksusdyr, men mit liv er for kort til koldt vand midt i skoletiden, det kan jeg på ingen måde magte!

Ugh, jeg hader fællesbadning. I diverse svømmehaller (når jeg endelig kommer der) og lignende har jeg det absolut fint - såfremt der er plads og varmt vand.

• #102   27. maj 2015 ^ Et ekstra pip: Hvis man havde sin menstruation efter en idrætstime, tog ingen af os det særlig tungt. Gode veninder holdt øje med, om man dryppede lidt på gulvet, og det var ligesom det. smiley

• #103   27. maj 2015 Skriver måske nok et længere svar imorgen.

Men selvom man i andres øjne har den perfekte krop kan man stadig skamme sig over den.
    Jeg var i skoletiden slank, og måske smuk i andres øjne, men jeg kunne absolut ikke lide at vise mig nøgen for de andre. Absolut nul selvtillid
    (jeg blev så også mobbet i det hele taget)

Man kan se på en person og tænke, orv hvor er hun smuk, men personen selv kan nemt skamme sig over sin krop, eller blot hendes hår.

• #104   27. maj 2015 Ang koldt badevand. Jeg er sensitiv pga psykisk sygdom. Og koldt vand er bare no go, svedig eller ej. Jeg kan ikke bade i koldt vand. Det gør nærmest fysisk ondt på mig.

Er berøringsfølsom og dito angst. Spænder blandt andet helt op i ryggen og holder nærmest vejret hvis der tromnes på ryglænet af den stol jeg sidder på. Eller hvis jeg klappes på ryggen. Det er bare totalt no go.
    Det er dog ikke bekræftet ved diagnose, men det gør det ikke mindre absolut fy fy for mit vedkommende! smiley

• #105   27. maj 2015 Funke - selvfølgelig er ikke mennesker ens og reagerer på de samme ting. Men faktum er at hvis man har fået et godt grundlag hjemmefra så vil mindre drillerier ikke ødelægge en psykisk ligesom længere psykisk mishandling vil. Ja nogle ting glemmer man aldrig, men de vil ikke have indflydelse på hele ens syn på en lignende kontekst.

Mvh TT

• #107   27. maj 2015 Godt så Karmen.. smiley

• #108   27. maj 2015 Hollaender: det sker ALDRIG, for mit vedkommende og det vil heller ingen andre af dem jeg klæder Om være med til, vores lære gav den samme ide, men hver sin smag ik.. smiley

• #109   27. maj 2015 Nora, er ikke helt med på, hvad du svarer på .... ? smiley

Sikke et indholdsrigt input, Karmen.

• #110   27. maj 2015 Haha hold da op.. Havde 7 hændelser på HG.. Trykkede på den ene af dem og kom så herind - og vupti, så forsvandt de sidste 6 også! smiley Der er godt nok gang i den her tråd!

• #111   27. maj 2015 Holleander: hvad var det du ikke forstod? smiley
    Bidløse Madsen: ja det er der da godt nok, men det jo rart at se hvad folk byder ind med smiley

• #112   27. maj 2015 Altså, kommenterede du på det med menstruationen eller hvordan? smiley

• #113   27. maj 2015 Ja det gjorde jeg det med at pigerne tjekkede om hvornår det dryppede. smiley

• #114   27. maj 2015 Nåå! Såå forstår jeg - beklager, er lidt sløv idag smiley
    Men okay, så er det ikke en mulighed. Så må man selv lige tjekke efter sig ... smiley

• #115   28. maj 2015 Holleaner: det er helt okay jeg kender godt det med ikke at være vågen smiley

• #116   28. maj 2015 Der er jo ikke nogen der kan tvinge dig til at smide dit tøj og stå splitter ravende nøgen overfor dine klassekamerater

• #117   28. maj 2015 Personligt HADER jeg det, altså jeg er stortset så bluffærdig at jeg ikke engang har lyst til at klæde om med de andre, undtagen mine bedste venner.
    Og nej jeg går IKKE i bad efter idræt jeg går in på toilettet og hvis jeg har svedt så lidt vand hist og her også er der altså også noget der hedder deo, hvis man ikke vil lugte smiley
    er forarget over at nogen mener MAN skal i bad ellers er man nærmest phykisk syg.

Desuden har jeg ingen problemer med min krop ... smiley

• #119   30. maj 2015 Jeg går ikke i bad, og har ikke gået i bad på skolen siden 3 klasse. Vi har altid haft det i de sidste timer og kan ikke se formålet ved at gå i bad for at tage ud til hestene.
    Skolen kan kun opfordre dig til at gå i bad, ikke tvinge dig.
    Bare giv mig skolens nummer så skal jeg nok ringe og sige du ikke skal i bad xD!

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #122   9. jun 2015 Vi brugte bare lærerens bad (et separat rum) smiley

Kommentér på:
Ret til at gå fra bad

Annonce