Kun to heste {{forumTopicSubject}}
Hej med jer! :o)
For at gøre en lang historie kort, så har vi i den løsdrift, min hest står i, inden for de seneste uger mistet et par opstaldere. Dette har resulteret i, at vi nu kun er mig og staldejer, hvor staldejer har en quarterhoppe og en quarterhingst. I hver sin løsdrift selvfølgelig.
Min hoppe går med den anden hoppe, men quarterhoppen har altid været lidt en enspænder - hun reagerer dog, når jeg tager min hoppe ud. Nå, men min hoppe har meget brug for sin flok, men har nu kun denne hoppe tilbage - hvor min hoppe stadigvæk er underst i hierarkiet.
Jeg har for lidt under et års tid tilbage haft flyttet hende på sommergræs (vi flyttede dog tilbage igen), hvor hun i de tre måneder var SÅ afhængig af mig, fordi hun aldrig blev accepteret af flokken.
Det er en længere historie, men det var meget voldsomt for hende, og hun var flere gange ved at ødelægge hegn, når jeg satte hende på fold, fordi hun blev så afhængig af mig, da hun ikke længere var en del af en anden flok.
I dag, da jeg bare lige var ude at cykle en tur med min hund, cyklede vi forbi folden. De stod ude ved vejen, så jeg kom lige til at råbe: "Hej Mini!" til hende. Hun har ellers aldrig været hesten, der snakker eller kalder - faktisk ikke engang rigtig på sin mad. Men i dag reagerede hun prompte på mit kald, og hun kaldte tilbage hvorefter hun fulgte mig på cyklen op til leddet. Hun plejer godt nok at komme, men ikke altid med det samme, og hun svarer aldrig.
Først syntes jeg, at det da var meget sødt.... Men jeg er nu kommet til at tænke på, om det måske er et skidt tegn. Tror I der er grund til bekymring? De har stået alene sammen i omtrent en uge nu.
Staldejer snakker om at kastrere sin hingst, så de kan gå tre sammen, det ville være mere optimalt - så der er nok chance for, at hvis jeg skal være bekymret, så bliver de måske tre...
feb 2010
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 82 Svar: 647
Jeg tænker at du evt kunne rykke hende på sommergræs igen, og hvis hun så bliver sådan igen, sætte hende tilbage, og håbe på at hun får en ven i den kommende vallak?
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Sommergræs er ikke rigtig en mulighed. Jeg vil gerne lade hende blive stående (800 meter fra mit hjem), hun er dårlig til at klare en flytning, og hun splitter en trailer fuldstændig ad. Da hun blev kørt 5 km på sommergræs sidste år, havde hun rykket skillevæggen og flået bommen foran og bagved væk. Tror ikke jeg finder nogen, der tør køre med dyret!
Samtidig er hun hjemme her i løsdriften, så hellere lade hende være på hjemmebane men kun med hoppen som flok, end at flytte hende ud for nogle måneder, og så er hun et helt nyt sted - hvor hun måske/måske ikke kommer ind i flokken Desuden er terrænet i løsdriften vigtigt, da hun har noget i knæene, som skal trænes i terræn!
Ellers ville det jo være en mulighed, men hun er faktisk en lidt træls pony på det punkt her!
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Det virker helt sikkert for nogle, men jeg har prøvet og fejlet to gange, og nu gør jeg det ikke mere.
Kan i evt få en hoppe ejer mere ind?
maj 2009
Man opdager bare ikke, at det er der, hvis man ikke kigger efter det.
De har dog gået med vallakker før. Der er de seneste uger rejst 3 heste derfra. En ung hoppe og to lidt ældre vallakker, som jeg endnu ikke har oplevet problemer med. Ved dog ikke, om det vil være et problem med hingsten, når han er så gammel. Han er vist en 6 år eller sådan noget
Men je er ret sikker på, at hvis han så meget som overvejer at bedække en af dem som vallak, så reagerer staldejer, idet hun selv har en rigtig fin quarterhoppe, men hun er generelt også rigtig opmærksom på dem!
Jeg er allermest bekymret for den ændrede adfærd hos min hoppe - for selvom man måske kan mene, at det er sødt, at hun knytter sig til mig, så er det jo helt forkert, hvis det er ved at ske igen. Hun havde det helt forfærdeligt sidste år!
nov 2008
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 240
Måske hun (der ejer stalden) bare ikke helt "orker" det med at skulle svare på en masse spørgsmål hvis hun opretter en "ledige pladser"-annonce?
maj 2009
Det har jeg faktisk ikke tænkt over! Jeg har bare tænkt, at når det ikke er nogen, jeg kender, så ved jeg jo ikke, om ponyen rent faktisk er sød... Og hvis man spørger en, der søger pladsen: "Er din hest sød og nem at håndtere?" Så vil de fleste jo mene, at "ja ja, min hest er rigtig sød og nem!" :b
nov 2008
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 240
Måske spørge: kan din hest trækkes på fold af en 10-12-årig? Rides alene i trafik?
Ved self heller ikke om din opstalder synes det er en god ide, men kan godt forstå hvis du er lidt bekymret hvis din hest normalt har brug for en flok og ikke lige kan helt 100 med den hoppe der er tilbage
maj 2009
Hun kan ok med hoppen, men hoppen er lidt en enspænder og samtidig flokkens øverste.. Min derimod er meget underdanig (kun 4 år), og flytter sig lige så snart hoppen overvejer at kigge på hende.... Så der er måske ikke meget venskab at hente for min hoppe der...
Kun to heste