{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

Flytte hjemmefra, skal, skal ikke? {{forumTopicSubject}}

Hej!:)

Jeg står lidt i et dilemma, med om jeg skal flytte hjemmefra eller ikke efter sommerferien. Jeg vil prøve at gøre en lang historie kort. Jeg er skilsmissebarn og bor lige nu hver anden uge hos min mor og hver anden uge hos min far hvor min hest også står. Dette har jeg gjort siden jeg var helt lille. Min mor hun drikker. Det har jeg det rigtig svært med og jeg er kommet der til hvor jeg ikke kan holde ud til at se på det meget længere. Både min far og jeg har konfronteret det med hende, men det har ikke hjulpet. Derudover er jeg bare rigtig træt af at bo i en taske.. Jeg føler ikke rigtig at jeg hører til noget sted og at jeg bare konstant rejser frem og tilbage..

Derfor har jeg overvejet at flytte hjemmefra, Jeg har snakket med min far og min papmor om det, men de synes at jeg skulle flytte ud til dem på fuldtid. Det vil jeg på en måde også, da min hest står der jo, men jeg kan ikke lide tanken om at jeg skal vælge min mor fra på den måde. Det kan jeg bare slet ikke. Tanken om det er i hvert fald utrolig svær. Jeg ved godt at det ikke bliver sådan at jeg ikke kommer til at se hende, men jeg ved at hun alligevel vil blive utrolig skuffet og ked af det.

En anden mulighed er at jeg kunne flytte for mig selv. Det tiltaler mig egentligt meget. Jeg har kigget lidt på det og jeg har fundet et kolligie inde i Aalborg, men hvis jeg skal bo der får jeg kun den hjemmeboende SU. Og det er på ingen måde nok. Jeg har et arbejde, men jeg er i tvivl om hvor meget min uddannelse som jeg (forhåbentligt) starter på efter sommerferien kræver og om hvorvidt jeg har tid til at have et arbejde. Så det betyder at jeg må have økonomisk hjælp fra mine forældre og det tror jeg på de gerne vil, men stadig... Jeg kan også flytte længere væk så jeg kommer over de 20km væk og derfor kan få udeboende SU, men så vil lejlighederne blive dyre. I hvert fald efter hvad jeg har undersøgt. Min hest kan stå gratis hjemme ved min far.

En tredje mulighed er at jeg flytter til Fyn hvor min bedste veninde og min kæreste bor. På den måde kan jeg få udeboende SU og jeg kan komme til at se både min veninde og min kæreste meget oftere end jeg gør nu eller vil komme til hvis jeg bliver i Aalborg, hvilket jeg vil blive utrolig glad for. Denne idé har jeg ikke luften for nogen endnu. Jeg har hele tiden sagt at jeg ikke vil til Fyn så længe jeg har min hest. Og hun bliver jo også lidt af et problem i denne sammenhæng.. Hun kan måske forblive hjemme ved far, stadig gratis, men så vil jeg jo til gengæld ikke se hende ret ofte. Så kan jeg tage hende med til Fyn, men jeg er noget i tvivl om budgettet kan klare det. Jeg kræver kun en løsdrift hun kan gå i og at hun bliver fodret.
Eller vil det være bedst hun bliver solgt i sådan et tilfælde? Jeg vil helst undgå sælg, da hun virkelig betyder meget for mig. Men jeg kan selvfølgelig også se at det måske ikke på nogen måde kan lade sig gøre at beholde hende.

Hvad vil I gøre hvis I var mig? Jeg er simpelthen så i tvivl...

- Grøndahl smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte hjemmefra, skal, skal ikke?
  • #1   14. jan 2015
    Husk lige at det er dine forældre der skal have over 20 km til uddannelsen, ikke dig - det er det møg irriterende desværre.

    Boede ½ år ude hvor jeg boede 50 km fra min uddannelse, men fik kun 1200 kr i SU da mine forældre kun boede 18 km væk fra uddannelsen.


  • #2   14. jan 2015 Umiddelbart synes jeg den bedste løsning er at flytte hjem til din far på fuldtid. Det kan godt være din mor bliver skuffet, men man er også nogengange nød til at lytte sig selv og ens egne behov.
    Det kan hurtigt blive surt hvis du bliver nød til at arbejde x antal dage om ugen for at få det hele til at løbe rundt som udeboende. Og især når du ikke ved hvor meget studiet kræver..
    Ift fyn synes jeg det lyder fint med din kæreste og veninde... Men kan du undvære din hest hvis du ikke kan få den med?


  • #3   14. jan 2015 Troede det var fra forældre til mig der skulle være 20km smiley Men jeg har sikkert også misforstået halvdelen af det SU, synes i hvert fald noget af det er lidt kringlet smiley Men ja så tror jeg det er lige meget hvor jeg selv flytter hen i Aalborg så vil jeg stadig få den hjemmeboende..

  • #4   14. jan 2015 Camilla - Ja, det er jo nemlig det, med om jeg kan undvære hende overhovedet.. Det er jeg (også) i tvivl om. Jeg er vant til ikke at se hende hver da, da min mor ikke er ret glad for at jeg er de ved far de dage jeg er hos hende. Men i en længere periode tror jeg at det vil blive rigtig svært.
    Min kæreste og jeg kunne også flytte sammen, hvis jeg flytter til Fyn. Han har sagt før at hvis det nogensinde kom til at knibe med at beholde min hest, ville han gerne give lidt. Hvilket er utroligt sødt af ham! Men om han så stadig vil når det kommer til stykket ved jeg ikke smiley


  • #5   14. jan 2015
    Præcis :o) Det er pænt svært og få udeboende SU hvis du er under 20 år - og dermed nærmest umuligt og flytte hjemme fra.

    Vdr. hesten - så skader det den jo ikke og bare gå hjemme, hvis den ikke har noget imod og lave ingenting. Det er ofte vores dårlige samvittighed der siger noget andet ;o)

    Hvis du her på Fyn ønsker en løsdrift, så er det muligt til en helt ok pris - men tit hænger det så også sammen med manglende off. transport og manglende faciliteter.


  • #6   14. jan 2015 Tror hun vil elske bare at gå og hygge sig herhjemme haha smiley
    For mig behøver jeg ikke de vilde faciliteter smiley Offentlig transport er nærmest nødvendigt, hvis det ikke er i cykel afstand i hvert fald.


  • #8   14. jan 2015 Hej.
    jeg vil til at starte med sige at jeg udmærket godt ved at det er en utrolig svær beslutning, jeg er selv skilsmisse barn, så kender godt til følelsen at man "svigter" den ene.

    Jeg kan ikke helt forstå det med SU'en i forhold til at flytte hjemmefra ? er ikke så meget inde i de (selvom jeg selv er på SU) men jeg troede at man fik udeboende SU så snart man flyttede hjemmefra?

    jeg selv flyttede hjemme fra som ret ung (16 år) hvilket på ingen måde har været nemt rent økonomisk. SU'en ræker bare ikke langt når der er husleje, vand, varme, strøm, mm som faste udgifter og så mad oven i.
    derfor hvis du kun kan få hjemmeboende su vil jeg klart anbefale dig at blive hjemme og leve et fornuftigt studie liv, for de fleste studier skal du også ud og købe bøger løbene, hvilket ikke er billigt,

    i forhold til hvor, hos hvem og hvorfor. der vil jeg anbefale dig meget stærkt at blive der hvor du har det bedste, ikke i forhold til hvordan andre vil reagere men der hvor du kan have trykke, og "forudislige" i dit tilfælde vil jeg sige hos din far. for at gøre det "lettere" at forstå for din mor syntes jeg at du skal tage en god snak med hende, hvor du "endnu en gang" fortæller hvordan du har det med hendes misbrug og at du ikke føler dig hjemme nogle stede, syntes også du skal fortælle at du har brug for noget "fast" altså ET sted du bor og ikke to. og grundet hendes misbrug som du har det svært ved, vælger du for en stund at bo hos din far.
    ^^ved udmærket godt at det ikke er en nem opgave smiley

    men til sidst vil jeg sige mærk efter hvad du selv har brug for og ikke hvad din familie har brug for smiley
    i forhold til det med at flytte til fyn føler jeg ikke jeg har noget "klogt" at sige noget om, ud over at det er langt fra forældrene/familie smiley og igen dyrt.


  • #9   14. jan 2015
    Sofie N- Det gør man desværre ikke. Når man er under 20 år, så afgør ens forældres afstand til uddannelsen det. Er der også 20 km kan man få udeboende, er der ikke, så er det bare ærgerligt.

    " - Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
    - Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter.

    - Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.

    - Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom). "


  • #10   14. jan 2015 ^^ ok det forklare jo at jeg aldrig har haft problem med at få udeboende SU..

    men syntes det er TOTAL fjollet regler !!


  • #11   14. jan 2015 Bettemus - Tror også hvis jeg flytter til Fyn, at jeg vil lade hende blive hjemme det første stykke tid også se hvordan det går smiley Lyder rigtig spændende det med Sverige!

    Sofie - Ja det er nemlig rigtig svært. Min mor forstår ikke selv at hun drikker for meget. I hvert fald ikke af hvad hun fortalte mig dengang jeg snakkede med hende, derfor gør det, det blot endnu svære..
    Med hensyn til SU'en er det også indviklet, men hvis jeg flytter hjemmefra, men 'kun' til Aalborg vil jeg kun få den hjemmeboende. Hvis jeg flytter til Fyn vil jeg få den udeboende smiley


  • #13   14. jan 2015 Det er skide svært at sige til en forældre at du hellere vil bo hos den anden.. Prøv stille og roligt at forklar hvorfor, og at det er nemmere mht hest osv. Hun vil først blive skuffet, men hun skal nok komme videre.
    Mht at hun drikker kan du ikke gøre noget. Det er hendes valg. Alt du kan gøre er at forklare hende hvorfor det er et problem. Arbejder i en alkoholbehandling, og har selv været/er skilsmissebarn og måtte vælge. Dog aldrig pga druk, da mor er behandler


  • #14   14. jan 2015 Du har intet skrevet om hvilken uddannelse det er. Hvis det er en videregående uddannelse, så er det ikke aldersbestemt smiley

    Mine forældre er også skilt, men her har vi kørt med hver anden weekend + løse aftener. Mine forældre bor 2-300 meter fra hinanden. Mens jeg var på efterskole fulgte jeg min søster i weekender, og det gør jeg sådanset stadigvæk. Men der er lige den detalje, at jeg har valgt at bo ved min far. Min søster bor ved min mor. Det har jeg valgt, fordi jeg synes at min hverdag fungerede langt bedre når jeg boede ved min far. Min mor har ingen problemer som din. Jeg synes egentlig at det har fungeret ret fint, og jeg føler ikke at jeg som sådan har fravalgt hende, for jeg tilvælger bestemt hende i andre tilfælde.

    Og hvad angår at leve i en taske - tell me about it smiley
    Jeg bor på skolehjem lige nu, på grund af uddannelse. I weekenderne sker her ikke en dyt og jeg tager derfor hjem (jeg fælges stadig med min søster). Det vil sige at jeg tager hjem skiftevis til to forskellige forældre. Nåja, og så er der lige den detalje at min far har en kæreste som også har eget hus. Derfor har jeg også været ved hende i nogle weekender. Og nu troede du at det var slemt? Jeg har også haft kæreste her indtil jul, så ham har jeg også været hjemme ved.
    Det var så kun 5 hjem jeg har haft det sidste halve år. Jeg GLÆDER mig til jeg får et hjem. ÉT hjem.

    Meget tekst, som sikkert ikke hjælper dig. Jeg ville bare lige nævne, at du bestemt ikke er alene smiley


  • #15   15. jan 2015 Det er på en eller anden måde rart ikke at være alene, men jeg har også ondt af dig (og andre) som må bo på den måde..
    Og ja det er en videregående uddannelse smiley


  • #16   15. jan 2015 Heldigvis kan mine forældre ret godt sammen, de glemmer bare lige at informere mig om hvad der sker i weekenden. Nok er jeg voksen, men det betyder stadig noget for mig, fordi at jeg egentlig bor hjemme smiley

    Hvis du skal på en videregående uddannelse, så er det ret ligegyldigt hvor du flytter hen, for så betyder forældrenes afstand til uddannelsesinstitutionen ingen ting. Det ville også være lidt trist hvis det betød noget. Så hvis du gerne vil hjemmefra, burde det ikke være et problem at flytte til Aalborg smiley


  • #17   15. jan 2015 Hønen - jeg havde ellers forstået det sådan at man stadig vil få hjemmeboende su, hvis man ikke opfylder nogen af de kræv, selvom man er på videregående :b men ja okay, så er der bare endnu en ting jeg har misforstået xD

  • #18   15. jan 2015 Det handler om at kigge under det rigtige punkt smiley

    http://www.su.dk/SU/klippekortet/Sider/default.aspx


  • #19   15. jan 2015 Arh tak! smiley

  • #20   16. jan 2015 Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne. Men har du fortalt din mor, hvor alvorligt hendes drikkeri er? Og at du overvejer at flytte fordi det bliver for meget for dig? Måske det kunne være lidt en øjenåbner for hende. smiley
    Og hvad gør du med din udannelse, hvis du flytter til Fyn? smiley


  • #21   16. jan 2015 Jeg tror du skal tænke på hvad DU gerne vil, du er ikke et lille barn mere. Hvis du har det bedst med at flytte ud til din far både p.ga. hesten og at det så er mere praktisk, men at du føler du vil såre din mor, so what, bare ærgerligt for din mor. Hvad du skriver har diskutionen omkring hendes misbrug været oppe og vende en del gange, så hun har vist fået alle de chancer hun skulle have, nu må du så tænke på dig selv og dine behov. Og ja bliver hun sur, bliver hun sikkert god igen. smiley
    Så mit råd, flyt ud til din far, nyd din hest, start dit studie op, og har du behov for at tjene lidt flere lommepenge, så find et arbejde nogen timer om ugen. smiley


  • #22   16. jan 2015 Sofie: De regler er lavet fordi det ikke skal være en fordel at flytte adresse huen til f.eks bedsteforældrene og derved få udeboende SU mens man stadig bor hjemme. Så jeg forstår godt reglerne er som de er når man er under 20 smiley

    Ts: Vil du kunne leve på en SU, for kan du det så er der intet problem i at flytte til Fyn. Kan du ikke så ville det smarteste jo være ar flytte hjem til din far. For det er jo ikke skide nemt at finde studiejob nu om dage og SU'en er altså ikke vildt høj.
    Mit forslag vil være at bo hos din far også besøge din mor i weekenderne?


Kommentér på:
Flytte hjemmefra, skal, skal ikke?

Annonce