487 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Det der med jagt og jægere Det der med jagt og jægere

Hejsa HG.

Jeg ved at mange herinde går højt op i dyrevelfærd og gerne diskuterer det, nøjagtig ligesom jeg selv gør. Derfor kommer emnet jagt til tider også op, og det vil jeg gerne skrive lidt om.

Jeg har altid fundet jagt unødvendigt, og specielt personerne bag har jeg fundet lidt..... tja.... kunne ikke forstå behovet for at skulle skyde dyr.

For knap 4 måneder siden blev jeg så kærester med en jæger (vidste godt han var det), og så måtte jeg selvfølgelig ændre mit syn lidt for at undgå konflikt.

Nu har jeg så lige fået lov at læse i hans jagtjournal, og NØJ hvor var det befriende læsning, hvor jeg lærte lidt om hvad jagt egentlig går ud på, og hvilke retningslinjer der ligger bag.

Jeg ved at mange herinde kunne have gavn af at læse dem, måske ikke for at få ændret synspunkt, for mange er fornuftige nok til selv at vide at det bl.a. er for at holde bestande nede, men også for at få ro i sjælen over at vide at dyrene ikke bør gå til spilde.

Og ja, nogle er nogle røvhuller og skaber et dårligt ry for jægerne, men os hestemennesker af alle burde da vide at én person kan ødelægge det for os andre.

Og god læsning til dem der, ligesom jeg selv gjorde, mener at jægere er nogle følelsesløse narhoveder der nyder at skyde små, søde dyr med dådyrøjne, for bagefter at prale med det overfor vennerne eller i jagtklubben smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det der med jagt og jægere
  • #1   3. jan 2015 Hvis i føler for det må i selvfølgelig gerne debattere i emnet, og komme med jeres holdninger og synspunkt omkring jægere, jagt og det her smiley
    Det er trods alt et debatforum smiley

profilbillede
  • #2   3. jan 2015 Jeg orker ikke helt at læse det hele. Det er lidt for anstrengende på denne tid af døgnet! Dog hægter jeg mig fast i noget.... Hvorfor skal de så vidt muligt skyde på vildt i bevægelse? smiley

• #3   3. jan 2015 Har det sådan lidt op og ned med det
    det der med man jager for at rent faktisk få mad er helt ok
    men de der "hobby-jægere" der jager som en hobby såvel som fodbold osv..kan jeg slet ikke klare, men hvis man ikke skyder løs altså bare for at skyde og rent faktisk KAN RAMME så dyret ikke ligger og lider er det okay på nogle punkter, men det ikke sådan så hele skoven skal slagtes... Men har det ikke ok med man bare skyder og skyder, mener mest man skal nedlægge 1 hjort eller hvad det nu kan være...naturen er skabt til at holde sig selv nede. Vores "hjælp" er slet ikke nødigt. Så det noget pladder folk siger med "uha vi skal holde bestanden nede" fordi det klarede naturen selv, HVIS VI ALTSÅ IKKE BLEV VED MED AT DRÆBE DE ROVDYR DER NU VAR TILBAGE...

• #4   3. jan 2015 Jeg mener jagt er bedre end dyr der holdes i fangeskab for at lide samme skæbne. Så har dyrene i det mindste haft det godt INDEN.

MEN jeg kommer ALDRIG nogensinde til at forstå (eller have respekt for) disse mennesker der finder jagt sjovt. Og så til slut tager et 'sejers' billede af de lig man har slået ihjel, for stolt at vise dem frem.
    Det at slå et dyr ihjel burde ikke være sjovt eller til fornøjelse. At det skal gøres for vores føde og dyrenes bedste i naturen er jeg helt med på.
    Men at finde det sjovt, og se det som 'trofæer' er for mig barbarisk.

Og så taler jeg selvfølgelig kun den slags jagt der går til mad, ikke disse mennesker der er så forskruede at de går på jagt efter tigere og hvad ved jeg.

• #5   3. jan 2015 Jeg kan altså ikke helt tage den der med 'at holde bestanden nede' alvorligt. Naturen er effektiv nok til at klare det selv, hvis det bliver et problem, så det har jeg aldrig taget for gode varer, når folk gav den forklaring.
    Men har som sådan ikke noget i mod, at folk får til jagt, hvis dyret bliver brugt. Dyret har jo haft det godt, må man gå ud fra smiley

• #6   3. jan 2015 JA, naturen er rigtig effektiv til at regulere. Bliver en bestand af et enkelt dyr for ståor går der nemlig som regel sygdom i skidtet, men det er da selvfølgelig meget bedre at dyrene lider en langsom smertefuld død frem for at falde for en jægers kugle ( Ironi kan forekomme.
    DA jeg var barn var bestanden af ræve for stor, der hvor jeg kommer fra, der gik skab i bestanden og det er i hvert fald ikke nogen herlig død, selvom det er moder naturs egen reaktion.
    Se billede
    Jeg kender mange jægere, og de bruger alle kødet fra dyrene de skyder (selvfølgelig ikke fra rovdyr, men her bruges pelsen). Der er meget ofte kvoter på hvor mange og hvilke dyr der må nedlægges i bestemte områder, så den der med jægerne der smutter i skoven og plaffer dyr ned i en større mordmassakre, den holder altså ikke. Jægere har oftest meget stor respekt for dyrene og naturen de bevæger sig i.

profilbillede
  • #7   3. jan 2015 Ja jeg er opvokset i en jæger familie, hvor jagt er en del af min opvækst. Dog finder jeg den måde man jagter på her i DK fuldstendig grotesk. Jægerne finder vildtet, stiller sig i ring omkring det buskads e.l. det befinder sig i og står og bare venter på at det skal skydes. Det har INTET med Jagt at gøre i mine øjne men rovdrift på uskyldige dyr! I Norge går jægerne ud på forskellige poster (Elg) langt fra hinanden sætter sig og venter og håber på at der kommer en forbi. Her bliver ikke dyrene fanget i en fælle de ikke kan slippe ud af, de er ikke unødvendigt bange e.l.! Når der jagtes Hare så slipper man hunden løs og får hunden til finde haren, her skal hunden forsøge at jage haren hen til Jægeren. Ja dette er stressende for haren og den er vildt bange.. Men det lykkedes ikke altid så haren kan slippe væk! Ikke det jeg bryder mig mest om. Jagter man fugle går man i skoven med hunden først, den jager fuglene frem og så skyder man. Intet svagpisseri om at stille sig i ring rundt om et buskads og bare vente på at en eller anden får plaffet det stakkels dyr ned! KUJONER!
    Den norske jagt har jeg intet imod. Men den danske brækker jeg mig af!

Mvh TT

• #8   3. jan 2015 Desuden så er der ikke nogle, der er mere kede af det, end jægeren der rammer skævt og derfor blot anskyder et dyr, og der bliver gjort en meget stor indsats ofte med sporhunde involveret for at finde et anskudt dyr og få det aflivet hurtigst muligt.

• #9   3. jan 2015 Altså... jeg har mere repsekt for, at man skyder dyr og derefter spiser dem. Det der med at rende rundt og skyde tigere og hænge dem op som trofæer, det kan jeg ikke tag...

Når det er sagt, så ser jeg stadigvæk ikke logikken eller "det sjove" ved jagt.

• #10   3. jan 2015 Det er muligt den jagtmetode som Team Tindur beskriver bliver praktiseret af nogle, men jeg har ikke set det praktiseret, ej heller hørt om det. De jægere jeg kender jager åbenbart på den "norske" måde.
    Det er lidt hårdt at stille det op som om at alle danske jægere bare stiller sig i en ring om et fanget dyr og plaffer løs, det er lidt det samme som at sige at ALLE ryttere rider Roll Kur i et bestemt land, og at INGEN gør det i et andet land smiley

• #11   3. jan 2015 Team Tindur - jeg er jæger, og har ikke oplevet eller hørt om den metode du beskriver. Jeg kunne forestille mig det blive brugt, hvis et dyr er blevet ramt, uden at være blevet dræbt.

Bidløse Madsen - dyret skal (når man skyder med haglgevær) være i bevægelse, fordi haglene så har større "impact" på dyret, således er der mindre risiko for at dyret rammes, men overlever.

Om naturen kan regulere sig selv? Nah, sådan er det jo ikke længere. Den danske natur er stærkt påvirket af mennesket, og således er de store rovdyr med tiden blevet fordrevet, så de ikke længere er der, til at holde vildtbestanden nede. Som allerede pointeret, vil det resultere i grimme sygdomsudbrud og store problemer for landmændene, hvis ikke bestandene reguleres.

Jeg går på jagt, fordi jeg synes, at det er fantastisk meget bedre, at spise et dyr, som har haft en godt og naturligt liv, fremfor et svin, som er opfedet på ingen plads i en stald. Jeg kan ikke nøjes med vildt, men forsøgerellers at købe kød, hvor levestandarten har været så høj som muligt - altså økologisk eller frilands.

• #12   3. jan 2015 Mette
    Nåååå! smiley Jeg tænkte bare - og jeg ved intet om jagt - at det måtte være nemmere at ramme rigtigt på et dyr, som står stille :b

• #13   3. jan 2015 Mette- vil bare lige høre, er dit navn for at provokere eller hvad?
    Hvor køber du så dine "bedårene" pelse fra :)...Pdrk..

• #14   3. jan 2015 Ja jeg har endnu ikke sæt nogle jægere her omkring der ikke står omkring et buskads med haglen/riflen i hænderne hvor de har omringet det...Dette ser jeg hver søndag for tiden smiley Jeg har intet i mod jagt. Men når det foregår på den måde er jeg ved at brække mig over det da de er nogle kujoner der burde lære sig at jagte på den rigtige måde. Godt at høre at det ikke er standard. Jeg har dog til gode at se den humane jagtmåde hvor dyret har en lille chance for at slippe væk. Det burde jo også gøre det mere spænende. De jeg desværre ser hver søndag (og nogle andre dage) burde bare have stillet sig i skytter klubben.
    Jeg ved ikke om det er den samme jagtgruppe, da jeg har set det i flere forskellige områder. Men måske det er....

Mvh TT

• #15   3. jan 2015 En jæger med respekt for sig selv går ikke ud og jager for sjovs skyld.

DD
    Det med at man tager "sejeresbillede" af det man har skudt, er faktisk for at skulle ære dyret. Hvor meget ære der så er i det må man jo gøre op med sig selv, men det er ikke noget man gør for egen skyld. smiley
    Hvis muligt så blæser man signaler til ære for dyret på jagthorn. Fx:
    http://www.allanvester.dk/sygnaly/apel_dk.html

TT
    Metoden du beskriver, kan min kæreste overhovedet ikke forestille sig. At stille sig i en ring om et bytte er svært, og man ville få problemer med at sikre sig at man ikke ramte hinanden. smiley
    Normalen er at man har nogle drivere som går fra en ende og over mod jægerne, og vildtet kommer så i den retning og så kan jægerne så skyde efter det smiley

Kommentér på:
Det der med jagt og jægere

Annonce