Det der med jagt og jægere Det der med jagt og jægere
Hejsa HG.
Jeg ved at mange herinde går højt op i dyrevelfærd og gerne diskuterer det, nøjagtig ligesom jeg selv gør. Derfor kommer emnet jagt til tider også op, og det vil jeg gerne skrive lidt om.
Jeg har altid fundet jagt unødvendigt, og specielt personerne bag har jeg fundet lidt..... tja.... kunne ikke forstå behovet for at skulle skyde dyr.
For knap 4 måneder siden blev jeg så kærester med en jæger (vidste godt han var det), og så måtte jeg selvfølgelig ændre mit syn lidt for at undgå konflikt.
Nu har jeg så lige fået lov at læse i hans jagtjournal, og NØJ hvor var det befriende læsning, hvor jeg lærte lidt om hvad jagt egentlig går ud på, og hvilke retningslinjer der ligger bag.
Jeg ved at mange herinde kunne have gavn af at læse dem, måske ikke for at få ændret synspunkt, for mange er fornuftige nok til selv at vide at det bl.a. er for at holde bestande nede, men også for at få ro i sjælen over at vide at dyrene ikke bør gå til spilde.
Og ja, nogle er nogle røvhuller og skaber et dårligt ry for jægerne, men os hestemennesker af alle burde da vide at én person kan ødelægge det for os andre.
Og god læsning til dem der, ligesom jeg selv gjorde, mener at jægere er nogle følelsesløse narhoveder der nyder at skyde små, søde dyr med dådyrøjne, for bagefter at prale med det overfor vennerne eller i jagtklubben
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.818
Det er trods alt et debatforum
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
okt 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Emner: 82 Svar: 965
det der med man jager for at rent faktisk få mad er helt ok
men de der "hobby-jægere" der jager som en hobby såvel som fodbold osv..kan jeg slet ikke klare, men hvis man ikke skyder løs altså bare for at skyde og rent faktisk KAN RAMME så dyret ikke ligger og lider er det okay på nogle punkter, men det ikke sådan så hele skoven skal slagtes... Men har det ikke ok med man bare skyder og skyder, mener mest man skal nedlægge 1 hjort eller hvad det nu kan være...naturen er skabt til at holde sig selv nede. Vores "hjælp" er slet ikke nødigt. Så det noget pladder folk siger med "uha vi skal holde bestanden nede" fordi det klarede naturen selv, HVIS VI ALTSÅ IKKE BLEV VED MED AT DRÆBE DE ROVDYR DER NU VAR TILBAGE...
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3048 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
MEN jeg kommer ALDRIG nogensinde til at forstå (eller have respekt for) disse mennesker der finder jagt sjovt. Og så til slut tager et 'sejers' billede af de lig man har slået ihjel, for stolt at vise dem frem.
Det at slå et dyr ihjel burde ikke være sjovt eller til fornøjelse. At det skal gøres for vores føde og dyrenes bedste i naturen er jeg helt med på.
Men at finde det sjovt, og se det som 'trofæer' er for mig barbarisk.
Og så taler jeg selvfølgelig kun den slags jagt der går til mad, ikke disse mennesker der er så forskruede at de går på jagt efter tigere og hvad ved jeg.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.647
Men har som sådan ikke noget i mod, at folk får til jagt, hvis dyret bliver brugt. Dyret har jo haft det godt, må man gå ud fra
dec 2008
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 24 Svar: 243
DA jeg var barn var bestanden af ræve for stor, der hvor jeg kommer fra, der gik skab i bestanden og det er i hvert fald ikke nogen herlig død, selvom det er moder naturs egen reaktion.
Se billede
Jeg kender mange jægere, og de bruger alle kødet fra dyrene de skyder (selvfølgelig ikke fra rovdyr, men her bruges pelsen). Der er meget ofte kvoter på hvor mange og hvilke dyr der må nedlægges i bestemte områder, så den der med jægerne der smutter i skoven og plaffer dyr ned i en større mordmassakre, den holder altså ikke. Jægere har oftest meget stor respekt for dyrene og naturen de bevæger sig i.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Den norske jagt har jeg intet imod. Men den danske brækker jeg mig af!
Mvh TT
dec 2008
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
Når det er sagt, så ser jeg stadigvæk ikke logikken eller "det sjove" ved jagt.
dec 2008
Det er lidt hårdt at stille det op som om at alle danske jægere bare stiller sig i en ring om et fanget dyr og plaffer løs, det er lidt det samme som at sige at ALLE ryttere rider Roll Kur i et bestemt land, og at INGEN gør det i et andet land
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.324
Bidløse Madsen - dyret skal (når man skyder med haglgevær) være i bevægelse, fordi haglene så har større "impact" på dyret, således er der mindre risiko for at dyret rammes, men overlever.
Om naturen kan regulere sig selv? Nah, sådan er det jo ikke længere. Den danske natur er stærkt påvirket af mennesket, og således er de store rovdyr med tiden blevet fordrevet, så de ikke længere er der, til at holde vildtbestanden nede. Som allerede pointeret, vil det resultere i grimme sygdomsudbrud og store problemer for landmændene, hvis ikke bestandene reguleres.
Jeg går på jagt, fordi jeg synes, at det er fantastisk meget bedre, at spise et dyr, som har haft en godt og naturligt liv, fremfor et svin, som er opfedet på ingen plads i en stald. Jeg kan ikke nøjes med vildt, men forsøgerellers at købe kød, hvor levestandarten har været så høj som muligt - altså økologisk eller frilands.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
Nåååå!
okt 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Emner: 82 Svar: 965
Hvor køber du så dine "bedårene" pelse fra :)...Pdrk..
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg ved ikke om det er den samme jagtgruppe, da jeg har set det i flere forskellige områder. Men måske det er....
Mvh TT
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.818
DD
Det med at man tager "sejeresbillede" af det man har skudt, er faktisk for at skulle ære dyret. Hvor meget ære der så er i det må man jo gøre op med sig selv, men det er ikke noget man gør for egen skyld.
Hvis muligt så blæser man signaler til ære for dyret på jagthorn. Fx:
http://www.allanvester.dk/sygnaly/apel_dk.html
TT
Metoden du beskriver, kan min kæreste overhovedet ikke forestille sig. At stille sig i en ring om et bytte er svært, og man ville få problemer med at sikre sig at man ikke ramte hinanden.
Normalen er at man har nogle drivere som går fra en ende og over mod jægerne, og vildtet kommer så i den retning og så kan jægerne så skyde efter det
Det der med jagt og jægere