Når heste mødes første gang.. Når heste mødes første gang..
Hvordan reagere jeres heste når der kommer en ny i flokken?
Da jeg fik min pony for at halvt år side blev han taget godt imod, der var ingen problemer, og han var bedste venner med førehesten 10 minutter efter (:
Men her i forgårs kom der en ny hest i vores lille flok, og Cadeaux (min pony) tog slet ikke godt imod den nye hest overhovedet.. Han jagtede den med åben gab, så den nye hest sprang over hegnet og Cadeaux og førehesten løb også gennem hegnet, bare lidt senere.
Vi fik hestene skilt ad så de nu står på hver deres fold lige ved siden af hinanden, og Cadeaux jagter han stadig lidt..
Det var ikke lige planlagt det skulle gå sådan, men det gjorde det og derfor vil jeg høre hvorfor kan gjorde sådan, og om hvordan jeres heste reagere på nye?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
sep 2014
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 29
Hopperne var ikke søde mod hende hellere, da hun fik alt opmærksomheden, og hun kom ind fra fold med nogle skrammer, men et par dage efter, var der stilhed over flokken.
Vi fik at vide, at min hoppe var en stolt førerhest, men hun blev sat på plads af de andre, kan være samme situation med din?
Min veninde havde også en hest, der løb igennem hegnet og jagtet væk fra egendommen. Det gik dog bedre derefter.
apr 2010
Følger: 60 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 625
Det er bare skræmmende, især når de ender på den forkerte side af hegnet..
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.214
Medmindre det er føl eller plage, dem tager hun til sig og er deres foldmor - også selvom deres egen mor går på folden.
sep 2014
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 29
jun 2011
Følger: 54 Følgere: 56 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 103
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 428
Der har stået en hoppe som skulle stå i egen fold når de andre i hendes nye flok stod på jordfold, på græs kunne hun godt gå med dem, det tog 14 dage før hun kunne gå på jordfold med de andre og 14 dage til før hun rigtig faldt til ro i den nye flok. vi har en haffer hoppe der faktisk kan med alle så vidt jeg har set. også en gammel hoppe på 18-19 år, den kan også med de fleste, de markerer sig selvfølgelig, men aldrig noget alvorligt.
Så igen, det kommer an på hver enkelt hest.
Men det er altid en god ide at lade den nye hest og dens nye flok, stå på hver sin fold i en periode så de kan snuse men også vælge at gå væk fra henanden.
vi lukker altid en hest ind til den nye og når de har gået sammen i et par dage, bliver de lukket ind til resten af flokken. Det har fungeret okay i "min" stald.
maj 2013
Følger: 78 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 498
Da der så kom en ny hoppe til flokken (hun var den eneste hoppe før) gik hun helt amok. Hun var virkelig strid mod den i starten, men de endte med at blive gode venner
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 297
I dag et år efter, er den en af dem der bestemmer i flokken
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Men min søsters pony er en rigtig kælling med nye.
Vores shetlænder havde været på ride/HSM-lejr en lille uge i sommers, og da han kom hjem jagtede min søsters pony ham rundt, pressede ham op i hjørnerne osv. Vi endte med at måtte sætte ham alene på folden ved siden af, fordi hun var for voldsom. Det tog et par dage, før hun accepterede ham igen.
Jeg tror det har meget at gøre med, hvor sikker hesten er på sig selv og sin plads i hierarkiet. En hest der er sikker på sig selv, vil højst sandsynligt hurtigere acceptere en ny (i hvert fald hvis den bare retter sig efter de andre med det samme), mens en hest der ligger lidt lavere i hierarkiet har mere tendens til at "forsvare" sin plads.
Min søsters pony har heller ikke altid været sådan, det er noget hun er blevet efter en lang halthedsperiode. Og det er nok fordi hun har været "svag," og derfor føler at hun nu er nødt til at forsvare sin plads som 2. "kommanderende." (som også ligger næst sidst i vores fold hierarki, da vi har en flok på kun 3 heste)
Hun er også efter vallakken på folden ved siden af en af vores tre folde, og for at undgå skader og uheld med hegn, har vi sat ekstra hegn op ca 1½ meter inde på folden, så de ikke bare sådan lige står og skaber sig sammen.
apr 2010
Følger: 60 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 625
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Min er passiv, hun er meget underlegen uanset hvem hun går sammen med. Derfor har jeg også hendes liv for kort og min pengepung for kort til, at folk mener heste skal bruge uger og måneder på at " falde til og finde rangordenen " når jeg risikere en hest med skrammer/sår og en regning til fys og dyrlæge, samt en hest der ikke får lov til at spise hø eller komme i læ.
Der skal være ro sammen dag og lov til at spise hø.
Min havde slet ikke skulle ind til sådan en hest igen.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Når heste mødes første gang..