850 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Når heste mødes første gang.. Når heste mødes første gang..

Hvordan reagere jeres heste når der kommer en ny i flokken?

Da jeg fik min pony for at halvt år side blev han taget godt imod, der var ingen problemer, og han var bedste venner med førehesten 10 minutter efter (:

Men her i forgårs kom der en ny hest i vores lille flok, og Cadeaux (min pony) tog slet ikke godt imod den nye hest overhovedet.. Han jagtede den med åben gab, så den nye hest sprang over hegnet og Cadeaux og førehesten løb også gennem hegnet, bare lidt senere.

Vi fik hestene skilt ad så de nu står på hver deres fold lige ved siden af hinanden, og Cadeaux jagter han stadig lidt..

Det var ikke lige planlagt det skulle gå sådan, men det gjorde det og derfor vil jeg høre hvorfor kan gjorde sådan, og om hvordan jeres heste reagere på nye?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når heste mødes første gang..
  • #1   20. dec 2014 Altså... for en hest hos os, så tog det flere måneder for ham at falde til. Men han var så også skide provokerende, og drillede de andre heste. Først nu hvor han har styr på alles grænser er han faldet til ro. Tror faktisk det tog ham et halvt år smiley

• #2   20. dec 2014 Min hoppe blev taget godt imod.. af vallakerne altså smiley
    Hopperne var ikke søde mod hende hellere, da hun fik alt opmærksomheden, og hun kom ind fra fold med nogle skrammer, men et par dage efter, var der stilhed over flokken. smiley
    Vi fik at vide, at min hoppe var en stolt førerhest, men hun blev sat på plads af de andre, kan være samme situation med din?
    Min veninde havde også en hest, der løb igennem hegnet og jagtet væk fra egendommen. Det gik dog bedre derefter.

• #3   20. dec 2014 vi prøver at sætte dem sammen ugen om en uges tid og håber det går bedre der (:

Det er bare skræmmende, især når de ender på den forkerte side af hegnet..

• #4   20. dec 2014 Min hest er egentlig ret ligeglad med nye i flokken, den er mere interesseret i sin mad smiley . Hun kan generelt med de fleste, så længe de lader hende spise i fred. Hun bliver best friends med førerhesten, og så lader hun ellers den om at holde styr på det hele.

Medmindre det er føl eller plage, dem tager hun til sig og er deres foldmor - også selvom deres egen mor går på folden.

• #5   20. dec 2014 Ja, jeg var også imod at sætte hende på fold med 22 andre heste, præcis samme dag hun kom hjem til os, hvis det nu gik galt, men alle var imod min holdning. Jeg ville ellers have sat hende i boks og derefter på lille fold med 2-3 styks af de andre heste. smiley

• #6   20. dec 2014 Da jeg sidst havde problemer med min hoppe der bare lossede ud efter en ny hest i flokken satte jeg min og den nye på fold alene sammen og to dage senere kunne de ikke undvære Hinanden smiley

• #7   20. dec 2014 Det kommer meget an på hestene synes jeg. I min stald, har vi en islænder der skal stå lige i røven af alle de andre, også selvom det er en ny hest, den gør ikke andet et at følge den som en hundehvalp, hvis den bliver sat godt på plads er der ingen ting. Der står en vallak der vender røven til lige med det samme! så den skal man være lidt mere forsigtig med. En hoppe der ikke kan lide islænderen og de slås nogen gange på folden, ikke bare leg, men alvorligt og så går de hver til sit igen og så kan der gå dage/uger før de rør henanden igen.
    Der har stået en hoppe som skulle stå i egen fold når de andre i hendes nye flok stod på jordfold, på græs kunne hun godt gå med dem, det tog 14 dage før hun kunne gå på jordfold med de andre og 14 dage til før hun rigtig faldt til ro i den nye flok. vi har en haffer hoppe der faktisk kan med alle så vidt jeg har set. også en gammel hoppe på 18-19 år, den kan også med de fleste, de markerer sig selvfølgelig, men aldrig noget alvorligt.
    Så igen, det kommer an på hver enkelt hest.

Men det er altid en god ide at lade den nye hest og dens nye flok, stå på hver sin fold i en periode så de kan snuse men også vælge at gå væk fra henanden.
    vi lukker altid en hest ind til den nye og når de har gået sammen i et par dage, bliver de lukket ind til resten af flokken. Det har fungeret okay i "min" stald.

• #8   20. dec 2014 Min hoppe blev holdt meget udenfor i starten. Hun stod altid helt nede i den anden ende af folden. Men efter er par dage begyndte hun så at komme tættere og tættere på de andre heste. De blev så heldigvis gode venner til sidst. Hun endte faktisk med at blive førerhoppe smiley

Da der så kom en ny hoppe til flokken (hun var den eneste hoppe før) gik hun helt amok. Hun var virkelig strid mod den i starten, men de endte med at blive gode venner smiley

• Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 297
    #10   20. dec 2014 Min blev taget meget godt imod. Blev ikke jaget, men var ikke højt i hierakiet
    I dag et år efter, er den en af dem der bestemmer i flokken

• #11   20. dec 2014 Har endnu ikke oplevet en eneste hest, som min hest ikke har accepteret hurtigt. Vores lille pony er smadder nem, han elsker alle andre, og han løber sin vej hvis de er efter ham. Ham er der ikke så meget ballade med, han indfinder sig bare.

Men min søsters pony er en rigtig kælling med nye.
    Vores shetlænder havde været på ride/HSM-lejr en lille uge i sommers, og da han kom hjem jagtede min søsters pony ham rundt, pressede ham op i hjørnerne osv. Vi endte med at måtte sætte ham alene på folden ved siden af, fordi hun var for voldsom. Det tog et par dage, før hun accepterede ham igen.

Jeg tror det har meget at gøre med, hvor sikker hesten er på sig selv og sin plads i hierarkiet. En hest der er sikker på sig selv, vil højst sandsynligt hurtigere acceptere en ny (i hvert fald hvis den bare retter sig efter de andre med det samme), mens en hest der ligger lidt lavere i hierarkiet har mere tendens til at "forsvare" sin plads.
    Min søsters pony har heller ikke altid været sådan, det er noget hun er blevet efter en lang halthedsperiode. Og det er nok fordi hun har været "svag," og derfor føler at hun nu er nødt til at forsvare sin plads som 2. "kommanderende." (som også ligger næst sidst i vores fold hierarki, da vi har en flok på kun 3 heste)
    Hun er også efter vallakken på folden ved siden af en af vores tre folde, og for at undgå skader og uheld med hegn, har vi sat ekstra hegn op ca 1½ meter inde på folden, så de ikke bare sådan lige står og skaber sig sammen.

smiley

• #12   20. dec 2014 ham ser også ret usikker ud og går førehesten lige i røven, så tror han er lidt utryg ved der er kommet ny hest :s

• #13   20. dec 2014
    Min er passiv, hun er meget underlegen uanset hvem hun går sammen med. Derfor har jeg også hendes liv for kort og min pengepung for kort til, at folk mener heste skal bruge uger og måneder på at " falde til og finde rangordenen " når jeg risikere en hest med skrammer/sår og en regning til fys og dyrlæge, samt en hest der ikke får lov til at spise hø eller komme i læ.

Der skal være ro sammen dag og lov til at spise hø.

Min havde slet ikke skulle ind til sådan en hest igen.

• #14   20. dec 2014 Min Tristan er førerhest her og passer på dem han går sammen med. Dvs. en ny må godt være her bare den holder ca. 10 m. afstand til han godkender den. Han er nu en mild leder og det varer som regel ikke længe før alt er idyl . Han sparker heller ikke, så de skal bare vige for hans tydligt nedlagte ører . Sidst lod jeg dem kigge hinanden an en nat i stalden, det tog toppen af hans "passen" på .

Kommentér på:
Når heste mødes første gang..

Annonce