{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

western ryttere kom hid ;) {{forumTopicSubject}}

jeg har ledt og ledt efter western grupper på facebook, men der var kun en masse grupper om western udstyr der var tilsalg (så startede faktisk en gruppe op, selv om jeg "intet" ved om western, genialt ik'? xD)
når men jeg vil egentlig spørge om der var nogen der red western på de lidt tungere racer, som tinker, haflingere osv.?
jeg er selv igang med at købe en tinker, og overvejer at veksle lidt i ridningen med at ride western ind i mellem (igen aner intet om western, så vil selvfølgelig få lidt undervisning)
men vil gerne høre om der var nogen der red det, på de tungere racer, i behøver ikke at ride store shows og konkurrencer (i mår selvfølgelig gerne) og i evt. har nogle billeder af det? og hvordan er den i forhold til quarter hesten?
og om i har nogle gode ting man måske kan starte op på inden man begynder at få undervisning?
rigtig mange spørgsmål i know, men er blevet ret interesseret inde for western, og især horsemanship western smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  western ryttere kom hid ;)
  • #1   26. nov 2014 Rider ikke på tunge racer, men appaloosa og paint smiley
    Du skal ihverfald vide at hvis du har redet engelsk før er det helt anderledes,meget løsere tøjler,anderledes sidde stilling, andre bevægelser fx. når du traver i western rejser du dig aldrig i sadlen men bare rider med i sadlen. Hvad hedder din gruppe på FB smiley

• #2   26. nov 2014 Nu har jeg ikke en af de nævnte racer, men jeg har set flere haflingere og tinkere blive redet i western, også til stævner. Hvis man vil rigtig langt indenfor western ridning, bør man nok vælge en quarter eller paint, men på hyggeplan og til små stævner kan alle heste bruges! smiley det er bare med at springe ud i det

Der er en gruppe på facebook der hedder De danske western ryttere med ca 900 medlemmer, men der sker desværre ikke så meget i den.

• #4   26. nov 2014 Min Irish Cob vallak har jeg redet en del western stævner på. Bl.a. Pleasure, horsemanship samt trail. I begynder og ungdoms klasser slog vi ofte paint og quarter hestene ?? Jeg har vundet en del 1.- pladser på ham.

• #5   26. nov 2014 matia&GH:
    jeps kommer nemlig lige fra engelsk dressur, men gud hvor kan jeg blive træt af alle de stramme tøjler alle vegne, så er gået lidt over til horsemaship, med cordeo, bidløst og intet udstyr, men det kunne være sjovt at udvide ens ridning lidt smiley
    gruppen er liiige startet men den hedder westernrytterne smiley

Tanja & Galiana: det er også kun på hygge plan, men det er meget rart at vide, at det kan lade sig gøre smiley

• #6   26. nov 2014 Jeg har selv arbejdet for en quarter avler og hvis din hensigt er at opnå højere klasser burde du nok investere i en quarter eller paint. En tung race vil ikke kunne følge med i de højere klasser ??
    Men jeg kender en western rytter fra Gottland som har en IC og han kom forholdsvist langt med den. Det var dog mest klasser med kvæg.

• #7   26. nov 2014 Altså jeg har reddet barrel,trail,kvæg og reining med appaloosa og paint men ikke tunge heste smiley (nu vil jeg ikke udtale mig men pga. de er så kraftige så tror jeg de har lidt mere svært med reining)

• #8   26. nov 2014 Det kan sagtens lade sig gøre smiley
    Jeg har redet engelsk fra jeg var 5 år, og skiftede så til western for 2-3 år siden. Har aldrig fortrudt det, jeg elsker det! smiley og jeg syntes slet ikke det var så svært at lære, nu skiftede jeg før min hest var tilredet, så hun kender kun til western. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det er at omskole en hest der er vant til engelsk.

Men nu skriver du "overvejer at veksle lidt i ridningen med at ride western ind i mellem" - dét tror jeg dog vil blive lidt forvirrende for hesten smiley

• #9   26. nov 2014 Ja for det er to meget forskellige ride måder, dog vil jeg sige western ridning er meget bedre for din hest end dressur, da man bare rider hvis man kan sige det, og dressur spænder man hesten op med alt muligt og anstrenger den meget smiley (min personlige mening)

• #10   26. nov 2014 det er fedt at høre så mange holdninger til det, det giver mig så meget blod på tanden smiley

tanja &Galina: hesten jeg er igang med at købe er 13 år, blev tilredet i dressur, for 3 år siden og er først startet op igen i sommerferien med hygge ridning og ture i skoven, så håber ikke det bliver så svært at omskole hende smiley
    ja tænkte også det der med at skifte rundt i det er en dårlig ide, men at det nok ville blive hovedsageligt western, og så lidt spring (50 cm) ind imellem, og så selvfølgelig ture og ridning i cordeo (som jeg har ladet mig fortælle også går under western?)
    men absolut ikke dressur ridning med at spænde hesten helt ind smiley

• #11   26. nov 2014 Men man rider heller ikke "bare" western hvis du forstår, altså det kræver jo osse lidt øvelse, men er glad for nogen spørger ind til western da jeg er rimelig uviden om engelsk hehe smiley Men det bare op på hesten, se videoer, læse mm det lære du meget af, evt find en træner

• #12   26. nov 2014 maria&GH: nej absolut ikke, jeg ved heller ikke helt hvor jeg skal starte og slutte, så det er på ingen måde "bare" for mig smiley har så mange spørgsmål, at jeg slet ikke kan finde hoved og hale i det hele, men det er nok også fordi at man går fra det trygge engelske, til det helt uvise smiley
    men ja, må nok en tur på biblioteket, og forbi youtube og så er der jo en masse julegave ønsker smiley

• #13   26. nov 2014 Man kan sagtens springe på en westernhest, så længe signalerne er de samme smiley

En rytter jeg har haft meget glæde af at følge på youtube er Stacy Westfall, hun er super dygtig og har en hel videoserie hvor hun starter en ung quarter op fra bunden af. Der er dog, som med alt andet, nogle ting som man muligvis ikke er helt enig i og må sortere fra.

Men vil bestemt anbefale dig at få en underviser ud, desværre findes der dog, så vidt jeg ved, ikke særlig mange. Jeg regner selv med at kunne uddanne mig til at undervise i western ridning engang, men der går jo en del år endnu smiley
    Når du skal til at finde en sadel, vil jeg også anbefale dig at få en ud at hjælpe dig med det.
    Du skal være velkommen til at skrive PB til mig hvis du har flere spørgsmål omkring det hele smiley

• #14   26. nov 2014 Har tit set fjordheste og haflingere (halv-tunge racer?) være pænt skarpe til western smiley Men tror skam også de tunge heste kan føgle med, måske bare ikke til de helt 'hurtige' klasser som barrel race og pole bending smiley

Træner selv en smule western (trail og showmanship) med min egen part som er en welsh/shetlænder. Det er hun super til og tror da alle heste kan lære det :)!

• #15   26. nov 2014 Jeg har selv en quater, og aldrig om jeg skal ride western på andet end sådan en igen, alt fungerer simpelthen bare så godt, man kan altså mærke de er skabt til det:)

Når det så er sagt, så har vi i vores stald alt fra araber til haflinger, og de bliver alle redet western. Hvis det er hyggeplan (kan også sagtens være mindre stævner), er en haflinger perfekt. Den er ofte også cool i hovedet, hvilket er super i fx trail. Nu ved jeg ikke om det er alle haflingere der kan dette, men vores Ashton har ligeledes en helt suveræn jog. Alle heste kan lære at gå western smiley

• #16   26. nov 2014 Jeg er os lige startet på at lærer western dog er jeg ikke så langt endnu smiley Aner bananer om hvad forskellen på plesaure, trail, osv.. er smiley Men der hvor min part står har det paint western heste smiley Så rider engang imellem 2 af dem med lidt undervisning i bare grundridningen indtil videre smiley Er også lige begyndt at ride med lange tøjler og mere western agtigt på min part smiley Før red jeg dressur. Men springer også og hygge rider og træner horsemanship smiley Men kan ikke lige svarer dig på dit spørgsmål da jeg os kun lige er begyndt at lærer det smiley

(Pingo paint hoppe)

profilbillede
  • #17   26. nov 2014 Du kan osse bare skrive hvis det er smiley er rimelig erfaren da jeg har redet og studeret western de sidste 5-6 år smiley

• #18   26. nov 2014 Jeg har en Tobiano frieser som skal blive westernhest, de store heste er da alt for skønne til western også smiley

• #19   26. nov 2014 Kan ikke finde gruppen smiley

• #20   27. nov 2014 Følger

• #21   27. nov 2014 Jeg har selv"omskolet" min hest fra dressur til western - uden at vide noget som helst om western! Men jeg har set en masse video og luret hvordan man gør de forskellige ting, og det er faktisk blevet virkelig godt! Selvfølgelig er der en masse der kan arbejdes på, men han kan basics med at dreje modsat af tøjletryk osv.. "Typiske" westernting.
    Jeg skiftede egentlig fra engelsk til western, dels fordi jeg ikke ville sidde og skulle have så meget tøjlekontakt, dels fordi jeg virkelig beundrer den ridestil og synes den er så fantastisk, og dels fordi min araber simpelthen ikke fungerer med tøjlekontakt. Han kommer til at se trist ud i øjnene, åbner munden og spænder op. Lige så snart jeg slipper tøjlerne og rider for sædet, går han så fint afslappet til biddet - godt nok åbner han også munden, men slet ikke så meget og blot for at tygge på biddet.
    Jeg har redet på en rigtig westernhest én gang, hvilket virkelig var fedt og skal klart prøves igen! Jeg regner også med at få lidt undervisning smiley

Men min pointe med denne besked, er egentlig bare at hvis du undersøger ridestilen og træningsmetoder først, kan du godt selv omskole den i en hvis grad smiley

• #22   27. nov 2014 mange tak alle sammen, jeg vil helt sikkert prøve at kaste mig ud i det og få en masse inspiration på nettet smiley
    dette er gruppen jeg har lavet smiley
    https://www.facebook.com/groups/563975120370800/

• #23   28. nov 2014 Jeg rider western på min connemara som er blevet redet engelsk i 18 år - vi er på en rejse sammen, men han er helt fantastisk til den nye stilart smiley han har (og jeg med) det bedre med westernridningens principper og metoder. Det er bare meget mere afslappet og rigtigt synes jeg smiley En god veninde som jeg træner med hos min westerntræner, hun rider på en haflinger og det går bare rigtig godt for dem - så tunge racer fungerer også!

Jeg har ansøgt din gruppe smiley

Kommentér på:
western ryttere kom hid ;)

Annonce