{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Jeg kom til at tænke på en ting... {{forumTopicSubject}}

Jeg rider uden næsebånd, som alle andre western ryttere også gør (med undtagelse af hunterrytterne). I western bliver man disket hvis hesten åbner munden under forskellige klasserne, for når hesten åbner munden betyder det at man har for meget ved i tøjlerne, og at hesten vil have bidet væk pga. det er en smerte/ubehageligt pres.
Jeg gad godt se samtlige dressur og springryttere ride uden næsebånd, og se hvor meget deres heste åbner munden.

Er det ikke lidt uhyggeligt at tænke på? : )

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg kom til at tænke på en ting...
  • #1   12. nov 2009 øhh hesten kan da sagtens købte munden selvom den har næsebånd på.. så det var da latterligt agument.. det er mest ved hanovaraner næsebånd det er en smule svære men abselut muligt

• #2   12. nov 2009 Jeg kommer ikke med argumenter på noget tidspunkt? : )

Og hesten kan ikke åbne munden medmindre man har et meget løst næsebånd. Jeg kender i hvert fald kun få mennesker som har næsebåndet "til pynt" - desværre : )

• #3   12. nov 2009
    Jeps ville jeg også gerne... Især sådan en grandprix klasse.
    Det er virkelig uhyggeligt at se på billeder af en hest der lige har vundet en GP klasse med et næsebånd der tydeligt er bordet ind i huden og giver hudflapper udover næsebåndet, men selvom det åbner hesten munden :S

• #4   12. nov 2009 jo meget..........

men nogle Dressur/springryttere kan altså godt gøre det pænt smiley

vil umid´bart sige at da jeg red uden næsebånd på en ok stædig pony (som er MEGET shenkeldøv men det arbejder vi på!) var det atså meget ubehageligt for den stakkels pony fordi hvær gang jeg bare hev lidt i ham fløj hans bid op på kinden så næsebånd er en god opfindelse smiley

• #5   12. nov 2009 Nu har ejg set mange heste som ahr kunne åbene munden ved næsebånd har selv redet en og nej det var ikk på grund af man havde for meget fat i tøjlen på ham så det var da plat.

• #6   12. nov 2009 Sys nogen gange i skulle udnersæge ting iden man kommer emd så tåbelig en påståelse

• #7   12. nov 2009 Love you Netta Forever!!!!! SØGER UDFORDRINGER! P:
    Ja, helt sikkert. Selvfølgelig er der det : ) Der er jo gode og dårlige ryttere for alle discipliner.

Man kan bare putte en læderrem til begge bidringe : ) Så undgår man at bidringen flytter sig. Jeg ved nemlig godt hvor lidt der skal til før bidringene kan trækkes ind i munden, også selvom man nærmest ikke har fat i hesten.

• #8   12. nov 2009
    Med en vandret kandarstang og et næsebånd der er spændt så meget ind så huden popper udover, så er der ikke så meget aqt undersøge for mig smiley

• #9   12. nov 2009 Hestetosse:
    Jamen det er da godt for dig. Du burde forlade debatten, siden du heller ikke har undersøgt tingene : )
    En hest som åbner sin mund føler ubehag og den eneste måde de kan fjerne de ubehag er ved at åbne munden. Det er almen hesteviden.

• #10   12. nov 2009 kine

ja det ved jeg godt man kan, men det var kun den ene gang vi red uden fordi hans næsebånd var i stykker.... så vi bruger næsebånd nu igen smiley

• #11   12. nov 2009 jamen sjovt den så gjorde det nå han ikk ahvde fat i trøjlen smiley

Siger ikk at det ikk er rigtig det du siger med de åbener munden nå de føler ubehag men sådan er det ikk emd alle og nu er det jo ikk alle dressur rytter som spænder hestens næsebånd sådan så helt ærligt

• #12   12. nov 2009 Jeg rider altid med løst næsebånd på min unghest. Han er under tilridning og jeg vil gerne kunne følge med i om bidet genere ham. Det ser det heldigvis ikke ud til at gøre smiley
    Næsebåndet bliver først spændt ind når han er tilredet og han har lært bidet at kende. Det er jo kun mig der rider ham stort set, så min håndføring vil jo ikke ændre sig når han bliver ældre.

• #13   12. nov 2009
    Hvis hesten åbner munden når der ikke er kontakt burde man seriøst overveje at finde grunden. Det gør den ikke ligefrem for sjov.
    Det kan være tandproblemer, sagtens også at den er låst - hesten åbner i nogle tilfælde også munden pga. fysiske ting. Bidet kan sidde forkert, have forkert størrelse, det kan være tillært adfærd fra at bidet tidligere har gjort ondt mm.

• #14   12. nov 2009 en hest kan da nemt åbne munden selvom den har næsebånd på, det er da noget underligt noget at sige... min hest kan selv gabe med næsebånd på, og det er spændt helt normalt, ikke for løst eller for stramt...

• #15   12. nov 2009 Fred være med det.

Har jeg på noget tidspunkt sagt det? Du burde måske læse hele debatten : ) - helt ærligt.

"Kine
    Skrevet: 12-11-2009 17:59:46
    ....
    Ja, helt sikkert. Selvfølgelig er der det : ) Der er jo gode og dårlige ryttere for alle discipliner.... "

• #16   12. nov 2009 nu er det mange år siden go hesten er nu aflivet så kan være pænt ligemeget..

men pointet er de sagtens kan åbne munden selvom de har næsebånd på så derfor sys jeg det er ngoet pjat og sige

• #17   12. nov 2009 jamen den åbner t nok munden lgie så meget som den gør nu skal du se medminde der er super onde ved deres dyr og mishandler dem emd stramt næsebånd =)

• #18   12. nov 2009 Linda: Jamen det er da bare godt. Jeg gentager igen mig selv ( folk er utrolig gode til at læse hvad de VIL læse, og ikke hvad der står:
    "...Jeg gad godt se samtlige dressur og springryttere ride uden næsebånd, og se hvor meget deres heste åbner munden...."

Jeg har på intet tidspunkt sagt alle dressur eller springryttere.

• #19   12. nov 2009 ja med den sætning mener du jo også at henten ikke kan åbne munden for næsebåndet??

• #20   12. nov 2009 Ja selvfølgelig. Jeg gentager mig selv endnu engang:
    "
    .....
    Og hesten kan ikke åbne munden medmindre man har et meget løst næsebånd. Jeg kender i hvert fald kun få mennesker som har næsebåndet "til pynt" - desværre : )
    "

• #21   12. nov 2009 du må bo laaaang ude på landet siden du ser så få mennesker ride... i dressur skal man have næsebånd på, så derfor bliver vi nødtil at have det på hvis vi vil ride stævner, derfor har jeg aldrig tænkt over at det skulle af, da jeg man som stævne rytter normalt rider med de ting som man skal efter reglerne til dagligt... Synes du ved dine udtalelser generaliserer meget, og rammer uskyldige mennesker...

• #22   12. nov 2009 Linda: det har hun da aldrig skrevet?
    men prøv du at smide dit næsebånd, ride en undervisningstime, filme hele timen og lad os så se at din hest ikke åbner munden.

- pointen i det hun skriver er jo bare: AT MAN INDENFOR WESTERN RIDNING IKKE MÅ RIDE MED NÆSEBÅND, HVIS HESTEN SÅ ÅBNER MUNDEN GIVER DET FEJL.

^ hun har på intet tidspunkt sagt noget generalt, anklaget nogle eller noget. Så forstår ikke helt at du og hestetossen bliver så vrisne i jeres svar, man skulle næsten tro at I føler jer nævnt.

• #23   12. nov 2009 jeg føler mig på igen måde ramt, men sådan som jeg opfatter sætningen så er hun jo sikker på at største delen af dressurhestene vil åbne munden, og det er jeg uenig i...

• #24   12. nov 2009 Jeg har så startet stævner på stort set hele Sjælland i min ponytid ; )
    Og nej, jeg har skrevet samtlige hvilket betyder mange. Men ikke alle : )

Tak Ditte : ) Du har nemlig helt ret.

• #25   12. nov 2009 jeg vil sku også gerne se det... !!!

jeg tror ikke der er ret mange af dem der vil gå med lukket mund må jeg nok indrømme...

og det er min mening...

(det skal lige siges, at jeg ikke har svinet nogen til.. derfor ønsker jeg ikke selv at blive det)

• #26   12. nov 2009 har jeg skrevet alle nogle steder?
    så må det jo være på sjælland der er et problem...

• #27   12. nov 2009 Hvorfor føler du dig stadig ramt, selvom det tydeligt fremgår, at jeg mener at der både er gode, og dårlige ryttere indenfor alle discipliner?

• #28   12. nov 2009 jeg føler mig ikke ramt, som jeg har skrevet en gang..
    jeg siger bare mit synspunkt på sagen og fortæller hvordan verden også ser ud..

• #29   12. nov 2009 Assi:
    Lige præcis : )
    Og igen, selvfølgelig er det langt fra alle dressurryttere som har så meget fat. Jeg gentager mig igen "Der findes jo både gode og dårlige ryttere indenfor alle discipliner" .

• #30   12. nov 2009 Jeg rider med meget løst næsebånd på min ungehest, han åbner aldrig munden, men det betyder ikke at jeg har lyst til at ride uden for hvis man pludselig løber med mig, er det farligt hvis jeg ikke kan styre ham fordi han bare kan åbne munden helt, især hvis det er i trafikken.

• #31   12. nov 2009 Linda:
    Det er nok dit syn på verden. Ikke hvordan verden rent faktisk ser ud.
    Man ser jo hvad man vil se.

• #32   12. nov 2009 Ja, det giver stof til eftertanke, og jeg er helt enig.
    Men jeg har nu en westernredet hest, der simpelthen ikke kan lade være med at åbne munden og gnaske sig blå i hovedet, selvom alt er tjekket på den og der ikke er fat i tøjlerne.

• #33   12. nov 2009 Men ja 'Kine' du har ret, der er mange der spænder deres næsebånd alt, alt, ALT for stramt og hvis det er tilfældet er det selvfølgelig synd for hesten.

• #34   12. nov 2009 haha tja sjovt som folk skal være hellige nå de har opdaget deres nye kald med måde og ride på.. også var det de red før bare et helved. meget få mennesker spænder næsebåndet så stramt at hesten ikk kan åben mudne ejg har aldrig selv set dette pænomen og sys det er latterligt og tro dette.. emn hesteverden er jo en grufuld verden hvor folk har det bedste hvis de kan kritisere andre så de selv kan føle de åbentbart er bedre..

Min kine klap til dig fordi du er så dygtig du rider wekesteren uden næsebånd waouw nu det heller ik fordi at westeren er 2 forskellige spots grene som på ignen mdåe har de samme mål.. western er ikk ebdre end andre sporte jeg har set mange videoer at fordi hesten rytteren midster ballance blvier ehsten flået vildt sygt i munden og vælter på deres vilde stunts og andet.

Ingen sport er bedre end andre de er bare forskellige go der er dårlige fenomener inder for alle sports at nogle ikk behandler deres heste ordneligt men sådan er det jo bare langt fra med alle..

men godt du er så dygtigt og har pusset glorien tsk tsk

• #35   12. nov 2009
    Tsk tsk flot at folk altid går i forsvarsposition og bliver så dejligt mugne når man begynder at komme lidt for tæt på ( og her skulle indsættes en af de meget store smilende smileyer fra msn ) :D.

• #36   12. nov 2009 tja et eller andet sted er det trist at man ikke kan skrive sin mening herinde uden folk bliver sure altså der er jo mange mennesker og alle sadler op forskelligt og spænder hovedetøj og gjord forskelligt...... det er dog ikke alle der er enige om hvor meget hver ting skal strammes og det kan være forskelling fra mærke til mæke hva str svare til der for tror jeg mange bare går efter det de plejer når de har købt et nyt hovedetøj så der for kan man jo godt komme til at stramme for meget........ jeg rider min unghest med løse tøjler løst næsebånd og han åbner ikke munden eller prøver på det

• #37   12. nov 2009 Hahaha : D
    Jeg var en dygtig dressur rytter, med en masse erfaring, og har redet under Peter Kobbernagel, Torben Uldsø og Hasse Hoffmann, så den skal du sgu længere ud på landet med. Jeg har intet imod dressur, jeg har noget imod den retning den har taget. Det er derfor jeg har skiftet til western. Det er MIT valg, det behøver ingen andre at gøre.

Det er dog helt vildt så dårlig du er til at læse. Jeg er virkelig overrasket. Jeg tror jeg har skrevet omkring 3-4 gange nu at der både findes gode og dårlige ryttere indenfor hver disciplin.

Western er sådan ca. 10 forskellige grene, men de starter alle ens og har alle ens grundridning.
    Jeg har på ingen måde helliggjort western, men da det er den eneste gren hvor man bliver disket når hesten åbner munden, kan jeg jo ikke rigtig sammenligne med andet, kan jeg?

Men godt du lige kan nedgøre mig, og kaste lidt lort i hovedet på mig. Det er sgu flot, ingen respekt til dig, du' ; )

• #38   12. nov 2009 Siler jamen kine har heller ikk brug for din respekt.. =)

Men jah er da meget fint at man få fejl for det.. ville itnet have imod man gjord det i dressur problemet er nok bare mange dressur rytter eller spring rytter så måske ville ty til disse motoder ved og stramme næsebåndet rigtig meget fordi nogen kun tænker på resultater istedet for hesten velbefindelse.

Men som sagt har aldrig set ngoen af dem jeg kender eller har kendt have så stramt et næsebånd..

• #39   12. nov 2009 2 ting smiley

Nu rider de også skarpe bid. Nogle af de bid de rider med er mindst lige så skarpe som en kandar, så hvis de

OG jeg ved at at de heller ikke trænere lige pænt når de trænere hjemme, er sikker på mange af dem træner lige så grimt som de alm. ryttere smiley

• #40   12. nov 2009 haha ved ikk hvor der det siler kommer fra skulle ikk være der

• #41   12. nov 2009 Hestetosse :
    Sjovt at du skal kaste lort i hovedet på mig, når vi er enige ; )
    Jeg har set en del som har strammet næsebåndene alt for meget, og DERFOR dette indlæg : ) Jeg er da fuldt ud glad for at du har set det modsatte.

• #42   12. nov 2009 krikken..

haha hvis det er mig du mener kan ejg kun le du kommer skam ikk tæt på mig sys bare nogle folk er så hellige især mange bidløse rytter (ikke noget med kine og gøre) jeg rider selv både med og uden bid min hest har aldrig åbenet munden nå ejg rider og er tilredt uden bid og uden sadel såh føler mig på ingen måde ramt eller andet på nogen måde..

• #43   12. nov 2009
    Nej, men du går i forsvarsposition og begynder at snakke mindre kønt og prøver at glatte tingene ud ;).

• #44   12. nov 2009 Kine.
    Ok dette har ejg heldigvis været fri for.. hvad jeg er glad for. men har set mange heste med åbene munden og kønt er det ikk og man få lidt en dårlig smag i munden men ja

• #45   12. nov 2009 Krikken.

jeg klatter intet ud og går skam ikk i forsvar potion for ejg har intet og skulle forsvare for jeg gør intet af det som kine beskriver jo ride med næsebånd de gang jeg ride dressur.

• #46   12. nov 2009 Shella : Der er stangbid og snafflebid.
    Stangbid siger jo sig selv, der er ingen af bidende som overgår et kandar, de kommer op på siden af et treringsbid, og et snafflebid er et helt almindeligt bid, som mange dressur og springryttere rider med.
    Så undersøg lige sådanne ting inden du udtaler dig ; )

Og skal jeg virkelig gentage mig selv endnu engang? Åbenbart:
    "Der findes gode og dårlige ryttere indenfor hver disciplin."

• #47   12. nov 2009 Kine: Min chef er westeren rytter, og har deltaget ved EM, så tro mig jeg har set mange af de forskellige bid, der er jo meget forskel på de stang bid der findes, hvor mange led der er og ikke er på, hvor lange 'sidderne' er (ved ikke lige hvad man kalder sidderne på et bid), og et stangbid uden led og med 'lange sidder' er mindst lige så hårdt som en kandar stang.

• #48   12. nov 2009 Ja, en kandar stang, men den bliver aldrig så hårdt som stangen + bridon.
    Ja, der er 1000 forskellige bid, da alle heste jo er forskellige.

• #49   12. nov 2009 Nej, måske ikke, men det jo helst ikke stangen man skal bruge, nu ved jeg westeren ryttere tit 'tjekket op' om hesten stadig er hos dem, og der har de ikke andet valg end stangen.

• #50   12. nov 2009 Og jeg snakker her om ikke top trænenet heste smiley

• #51   12. nov 2009 Kine jeg giver dig ret, men der er et men. (det er der jo altid i sådan en debat) Og der skulle vi gerne holde denne her, som en debat...:-)
    Ja der er desværre nogle som strammer alt for meget til, og hesten går og hænger fortil.
    Der er så desværre de heste som har brug for at have næse båndet på. De har en tendens til at åbne munden og gå fra biddet,(dette er desværre tit heste der er reddet for meget på tøjlen) men hvis de bare for friheden fortil inden de lærer det korrekt så åbner de bare munden og løber fra hånden og på den måde lærer de så heller aldrig at ride for blød hånd.. De har som os andre brug for at have en overgang i ridningen, altså fra den ene stilart til den anden.
    Men det der er sjovt at se det er når man andbefaler hackamore, eller for den sags skyld en grime..
    Den rette rytter kan jo få sin hest til at gå i disse, den behøver ikke biddet næsebånd eller noget andet.. Hvis vi da bare kunne få lov til at ride med hackamoore til stævner se så ville vi være kommet langt..

• #52   12. nov 2009 Shella : Så har du set meget dårlige ryttere. Ligesom jeg har set de dårlige ryttere med stramme næsebånd. : )
    Men i hesten tjekker man ikke op ved at tage særlig hårdt. Der skal vægten og benene gerne "tjekke op" og hvis hesten ikke reagerer så tager man i bidet, ganske let.

• #53   12. nov 2009 Kine: Tja, det vil jeg ikke udtale mig om da jeg ikke ved så meget om western at jeg kan se hvad der er godt og dårligt, men kan selvfølgeligt godt så forskel på 'grim og pæn' ridning. ved godt man ikke tjekker op ved at tage hårdt, men man tager stadig i et stang bid der også trykker i nakken hårdt eller ej.

• #56   14. nov 2009 Kine:

Jeg har et par gange redet uden næsebånd på min. Det er sku ikke til at ride dressur med.
    Min hest ignorerer bid HELT hvis jeg ikke har næsebånd på. Og jeg strammer det ikke for hårdt.

• #57   15. nov 2009 ASSI: Siger du min hest er dårligt redet??? Tak for lort. Jeg har selv redet den til.. Jeg fik den som rytter vant. og da min hest er pisse bange for bidet kan man IKKE ride den på bidet. Da jeg red hende til var det udelukkende for løse tøjler, og jeg har tit fået afvide at jeg ikke får en skid ud af det hvis jeg ikek begynder at bruge tøjlerne.

Hvad fanden er der for en gang lort at lukke ud. Du kender sku ikke min hest, og dú har tydeligvis ingen forstand på det.

• #58   15. nov 2009 http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=120649

HAHA og du siger at en hest skal rides udelukkende for ben og tøjle TSK TSK ASSI ..Måske skulle du feje for din egen dør FØRST !!

Kommentér på:
Jeg kom til at tænke på en ting...

Annonce