Syg pga stress over skolestart? {{forumTopicSubject}}
Hej HG, håber i kan hjælpe mig lidt med min undring her.
Sagen er den, at jeg lige er startet i skole igen, efter knapt 2 års sygdom, og i mandags startede den egentlige undervisning (vi har så inden haft 1½ uges intro uge).
Jeg sad så igår i de sidste timer og fik det virkelig skidt (mave kramper og smerter, svimmelhed og kvalme), men holdte ud, da vi ikke havde mere end en 1½ times tid tilbage. I den sidste halve time bliver det så meget værre, og jeg får en nærmest "ud af kroppen" oplevelse, som om jeg kiggede på mig selv, alt snurrede rundt, jeg hørte i nærmest ekko, og havde det som om alt gik i slowmotion, men alligevel ikke.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er psykisk syg, og også lider af forskellige former for angst, bla social angst.
Jeg har godt kunne mærke på mig selv, at det har været enormt stressende for mig, at skulle starte i skole igen, være omkring mange og fremmede mennesker, at skulle følge med i timerne (lider af koncentrations besvær), osv, men jeg har forsøgt ikke at lade hverken angst eller noget af det andet tage over, og brugt alle redskaber som jeg har lært, som vejstræknings øvelser.
Jeg synes også det er gået rigtig godt indtil videre og jeg er glad for at gå der, men efter igår og det, at jeg imorges stadig havde mave smerter, kvalme og var svimmel, kom jeg til at tænke på, om det stress over at starte, har været værre end jeg lige troede?
Så mit spørgsmål er, kan stress over skolestart (med de ting jeg nu har), virkelig gøre at kroppen reagere på den måde?
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
Måske snakke med en lære om du kan få lov til at gå et roligt sted hen eller tage hjem hvis du får det sådan igen?
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Jeg er selv lige startet i skole for første gang siden 2012. Det meste af 12/13 var jeg sygemeldt, og sidste år startede jeg så undervisning via fjernundervisning, så jeg ikke skulle i skole og være sammen med andre mennesker.
I år har jeg så kombineret fjernstudie med almindelig skole. Så jeg går i skole 3 timer om dagen. Jeg har været i gang i en uge nu, og det er sindsygt hårdt. Ligesom dig lider jeg af social angst, og igår hvor en lærer kaldte mig op til tavlen fik jeg det så dårligt at jeg da det var overstået, måtte bruge 45 minutter på at falde ned. Jeg bliver dårlig på den måde at jeg enten får det varmt eller koldt, min puls stiger, jeg ryster og ind i mellem kan jeg også opleve at mit hoved nærmest ikke kan følge med i tingene omkring mig. Det virker til at jeg bevæger mig i slowmotion. Hovedpine er også meget normalt.
Så fysiske symptomer er ikke unormale, men tag til lægen alligevel for at udelukke at der skulle være noget. Nu er det ikke længe du har været i gang, og selvom at jeg udmærket ved at det ikke er særlig sjovt, så vil jeg sige; giv det en chance. Når man har været skærmet, som man ofte er når man er sygemeldt, så er det enormt trættene at komme ud blandt mennesker igen. Man skal i gang, ens hoved skal vænne sig til det.
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 365 Svar: 1.528
Jeg gik ned med stres som 10årig og kom i en special skole.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Det kan selvfølgelig også være jeg bare har været super uheldig at få reddet mig et eller andet, og det så tilfældigvis lige er faldet sammen med det her stress.
Men jeg har en tid hos min psykolog her om et par uger, så det bliver selvfølgelig også lige vendt med ham.
Jeg regner med at jeg tager afsted imorgen (meldte mig syg idag, for lige at få lidt ro), og så må jeg se hvordan det går imorgen og på fredag, bliver det ved, også weekenden over, ringer jeg til lægen og får en tid, hvis det aftager i weekenden men kommer igen i næste uge, vil jeg tage en snak med mine lærer, og se om ikke vi kan finde en løsning på det.
De er oplyst om de forskellige lidelser, så det kan ikke komme som det store chok for dem, også fordi jeg går på VUC, så det er jo ikke fremmet for dem.
sep 2009
Og eftersom jeg er 21, er jeg liiidt for gammel til folkeskolen, som jeg har skrevet i opslaget lige over, går jeg på VUC.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Jeg har brug for struktur og forudsigelighed, men eftersom mit skema ændre sig fra uge til uge, så stresser jeg også over det. Jeg har ikke fået konstateret angst, men alligevel sker det, at jeg får anfald, som jeg vil betegne som angstanfald. Så for mig er det ganske almindeligt, og gætter på det er ganske almindeligt, når man har angst osv., men ville alligevel søge læge
aug 2011
sep 2009
Stald Limira: Grindsted.
aug 2011
sep 2009
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
maj 2007
Følger: 84 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.496
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
sep 2009
Rynkedellen: Jeg bliver også mere og mere overbevis om, at det er sådan noget...
Havde et "mindre" sammenbrud igår aftens, trikket af noget så simpelt, som et serie afsnit der ikke lige ville virke...
Og kan mærke at jeg er tydelig påvirket af det stadig, så jeg hiver fat i en af mine lærer idag, og beder om et "møde" med dem alle 3 + evt studievejleder.
Og så håber jeg vi kan finde ud af noget, for ville godt nok være træt af, hvis jeg ryger ned med flaget igen, nu jeg endelig er kommet op...
Louise Bech: Jeg har en far med sukkersyge, så jeg kender alt til det med lavt blodsukker osv.
Jeg kan også snilt mærke på mig selv, når jeg er dårlig pga lavt blodsukker, og dette er ikke lavt blodsukker-syg.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Så mit tip til dig er, at du først og frememst skal sikre dig er der ikke er noget fysisk (som du allerede har fået anbefalet), og dernæst, så husk at tag en sygedag når din krop har brug for det.
Man kan ikke spille fodbold med et brækket ben. Ligegyldigt hvor meget man end gerne vil det.
Du kan ikke lære noget af skolen i så stresset en tilstand (eller hvad problemet er). Ligegyldigt hvor meget du prøver så kommer der ikke noget godt ud af det
sep 2009
Men jeg har lavet den aftale med mine lærer om, at hvis jeg kan mærke at nu er det for meget og jeg lige har brug for luft, så går jeg bare op til dem og siger, at jeg lige skal have 10 minutter og så går jeg bare ud og får styr på hovedet.
Og så har jeg lavet den aftale med vejlederen, at hvis jeg får sådan et anfald igen, skal jeg gå op til hende/sende en sms (afhængigt af om hun er der), og så tager vi en snak.
Syg pga stress over skolestart?