{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.276 visninger | Oprettet:

Red dyrene - bliv vegetar! {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig, at have en venlig diskussion om det, jeg oplever, når jeg surfer omkring på diverse dyrevelfærdssider. smiley

Jeg er en sand carnivore - kødet skal helst være så råt, som det er muligt for mig! Engang prøvede jeg at være vegetar, men det endte med, at jeg gentagende besvimede.
Som så mange andre, vil jeg gerne hjælpe dyrene til et bedre liv. Jeg drikker ikke mælk og tager gerne en lang snak med min slagter om, hvor mit kød kommer fra og hvordan tingene er blevet gjort - så 5 point til mig, eller hvad?

Dog ser jeg, at hver gang man træder ind på sider omkring dyrevelfærd, beskrives hvor skidt pelsdyr, slagtedyr og så videre har det. "Bliv vegetar" - det springer en lige i hovedet, og mange sider opfordrer direkte til at droppe kødspisningen. Men hvorfor opfodrer folk til at droppe køddet, i stedet for at kæmpe for at tingene bliver gjort ordentligt?
Åh, hvis jeg kunne skabe en perfekt verden, så gjorde jeg det - men sådan er det desværre ikke.

Et eller andet sted mener vi alle, at vi selv gør det korrekt. Jeg spiser kun det kød, jeg ved hvordan er blevet slagtet, bærer kun den pels, jeg selv har jagtet - jeg har et enkelt hjorteskind herhjemme, som jeg bruger om vinteren. Alle andre dele af dyret er blevet brugt til at brødføde min familie og mine dyr. Vi jagtede hjorte med bue og bil, en sand dream come true, og dyret døde hurtigt og humant.

Desuden - hvorfor spiser man ikke døde dyr? Og her snakker jeg ikke om diverse road kill, men om eksempelvis kvæg, der er nået livets ende. Er det fordi, det tager for længe, eller fordi køddet bare ikke er godt nok?

Del din mening smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Red dyrene - bliv vegetar!
  • #1   10. aug 2014 Vi spiser helst også kun kød, hvor vi ved, dyret har haft det godt. Før vi fik egne høns, købte vi altid øko æg, og hvis der ikke var nogen, så i hvert fald frilands. Nu har vi selv høns, og får æg fra dem - høns der kommer ud hver dag, og flere gange om sommeren kommer ud og får lov at rende rundt i den store indkørsel og forhaven, hvor de kan gå rundt og hakke efter regnorme, biller, græs, og hvad de ellers går og finder - og så får de næsten alle madrester, så deres æg smager bare endnu bedre end købeæg (og så bekæmper vi madspild på den måde, bonus!)
    I dag er der blevet slagtet to haner, fordi vi fornylig fik en masse kyllinger, hvor alle på nær 3 var haner. De har haft det godt, og selvom jeg er lidt ked af den ene er slagtet (den havde pæne halefjer, okay..), så glæder jeg mig til at spise den - netop fordi jeg ved, den har haft det godt.
    Af andet kød spiser vi også så meget økologisk som muligt, fordi vi der ved, at dyrene har fået lov at komme ud og strække benene, og være dyr.

Jeg elsker kød, og kommer 99% sikkert til at spise kød så længe jeg kan tygge det, men dyrene skal have haft det godt. smiley

• #5   10. aug 2014 SOF - spørg du bare løs! smiley

Ida: Men her undrer jeg mig. Hvordan gør man en forskel, hvis man blive vegetar? Det kan jeg nemlig ikke se logikken i, men måske du kunne oplyse mig smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #6   10. aug 2014 Hvis jeg også må stille et spørgsmål:

Hvis alle blev veganer (hvilket vel i bund og grund det man sigter efter), hvad så med gederne, køerne, grisene, hønsene?

• #7   10. aug 2014 Astrid, det var faktisk sådan, jeg ville spørge. Godt der findes folk som dig, der kan formulere sig bedre end jeg smiley

• #13   10. aug 2014 Jeg elsker mit kød og jeg spiser det faktisk uanset hvor det er fra, næsten. Jeg er en af dem, der er opvokset med en mor, som ikke havde meget at gøre med, så kødet der blev serveret, var det billige fra Føtex. Så nej, jeg går ikke efter det dyre kød eller sådan noget.
    Jeg tænker selvfølgelig over hvordan dyrene har haft det og jeg ved godt hvordan kødindustrien behandler dyrene og hvilke l*rte forhold dyrene lever under. Men jeg stopper altså ikke op i føtex når jeg tager en pakke kød og tænker "nej stakkes lille ko, jeg køber økologisk i stedet for"..

Jeg har dog en drøm om, selv at opdrætte kaniner og høns til slagt, samt æg osv. smiley

Jeg så en gang et billede hvor der stod, at hvis man ikke var vegetar/veganer, kunne man ikke elske sine dyr - øh og hvorfor så ikke det??.. Jeg elsker da mine dyr og jeg gør ALT for, at de lever i de bedste forhold, og jeg sætter da stadig stor pris på en rosa steak eller den gode gamle danske hakkebøf, lavet af det billige kød fra føtex! smiley

• #14   10. aug 2014 Hvorfor vegatar
    Hvorfor spiser i så dyrenes mad så dør de bare af sult.

• #15   10. aug 2014 Jeg spiser i forvejen nærmest intet kød, men for mig ville løsningen ikke være at blive vegetar - hvis færre spiste kød, blev der produceret mindre kød, men det ændrer jo stadig ikke på dyrenes miljø. Derfor ville jeg hellere kæmpe for at ændre levevilkårene for slagtedyr end jeg ville blive vegetar, når man snakker om at "redde dyrene" smiley
    Jeg synes at nogle vegetarer går lidt rundt med en utopi-forestilling om, at verden bare ville blive reddet, hvis vi slet ikke spiste noget som helst kød. Men i denne situation ville der jo opstå helt andre problemer, som det lader til at dem, med denne mening ikke rigtig har tænkt over smiley

• #16   10. aug 2014
    Jeg tror folk hopper fra kødet fordi de ikke aner hvordan de ellers skal gøre og fordi frilands er dyrt.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #18   10. aug 2014 Line: men i teorien ville køer, grise mm. Vel bare være et "spild af penge dyr", og derfor uddø hvis folk blev vegetare/veganere

• #20   10. aug 2014 Er jeg den eneste der bed mærke i "bue og bil" og tænkte: det er sgu lidt sjovt? hehe

• #21   10. aug 2014 Jeg mener ikke at man hjælper dyrene ved ikke at spise dem, faktisk syntes jeg man vælger at "ikke vælge" - så hos mig er løsningen ganske enkelt økologi og frilands smiley Dog bestemmer jeg ikke selv så meget i nu, i og vel at jeg stadig bor under mine forældres tag, men når jeg engang står alene og selvfølgelig har fuldstændig råd vil jeg gå i krig med økologien. Pt holder jeg mig til økologiske æg og økologiske mælkeprodukter, men med tiden vil kød også være økologisk, eller i det mindste frilands smiley

• #22   10. aug 2014 Ida s: Økologiske slagtesvin skal have adgang til udendørs arealer i form at løbegård, og tja de lever enlig frit mens de er helt små pattegrise og bor så på stald med løbegård i 1-2 år inden de bliver slagtet. Så de har langt bedre levevilkår end konventionelle slagtesvin.

• #23   10. aug 2014 Nikita: haha, ups! Jah, sådan går det jo, når man har sommerferie, så skyder man med bue og bil smiley !!

• #25   11. aug 2014 Ja her er jeg en synder! smiley Jeg går utrolig meget op i dyre velfærd og mener at dyrene skal have det så godt som muligt og leve så naturligt som muligt. Men når det er sagt så stopper den også desværre der for mig smiley Jeg ville gerne have støttet det økologiske landbrug. Men det kan vores økonomi ikke bære desværre. Så jeg køber desværre det billigste kød.
    Jeg bliver lidt opgivet over vores samfund, fordi vi vil gerne redde vores klode og være mest mulig miljøbevidste. Men for at man skal kunne være dette skal man virkelig have en god løn. Og det har man ikke som arbejdsledig.

Mvh TT der skulle ønske at det ikke skulle være så dyrt at tænke på dyre velfærd og miljøet.

• #26   11. aug 2014 Jeg ser ikke noget problem i at være vegetar, men jeg kan som ikke vegetar bare ikke forstå at man gør det?
    Det værste er nok alle de mennesker der skriger op om diverse dyrevelfærds problemer og de selv er vegetar så de gør noget godt for dyrene, men ak og ve fordi der er nogle få procenter der ikke spiser kød gør største delen af verden det stadig. Og en pelsjakke samt dyrenes mad hjælper jo ikke på sagen bare fordi man ikke spiser oksekød eller drikker mælk?

Nogle gange holder argumenter for at være vegetar bare ikke smiley

• #27   11. aug 2014 Stephanie, men så viser de jo at de ikke vil støtte hvordan vi behandler dyrene. Det er få procent ja, som ikke spiser kød, men nogen af dem er studerende som ikke har råd til at købe frilands/øko

• #28   11. aug 2014 Ida: Jeg siger heller ikke det er perfekt, men det er i mine øjne 100 gange bedre end det liv vi f.eks byder vores SPF grise.

• #29   11. aug 2014 Tror måske du er kommet til at læse min besked forkert Sarah, hihi der står 'ikke vegetar' som betyder at jeg ikke er vegetar smiley

• #30   11. aug 2014 Jeg tror du har misforstået min kommentar, jeg skriver ikke du er vegetar, jeg skriver at vegetarene/veganerne gerne vil vise at de ikke støtter den måde dyrene bliver behandlet på ved ikke at købe kødet smiley

• #31   11. aug 2014 Fik bare læst forkert, godt vi kan forstå hinanden ;D

• #32   11. aug 2014 Hehe smiley

• #33   11. aug 2014 Jeg ville lyve hvis, jeg sagde vi købte økologisk, frilands osv. Vi har ganske simpelt ikke råd til det. Jeg går selv virkelig meget op i dyrevelfærd, og grøn energi. Det piner mig virkelig at vi ikke, har mulighed for at støtte økologien.
    Til gengæld har vi et solcellesystem og en meget energivenlig varmepumpe(eller hvad det nu er) og så sparer vi utrolig meget på vores strøm, og vi har f.eks. ikke en tørretumbler. smiley

Jeg tager virkelig hatten for alle dem, som køber de dyre økologi vare. Jeg håber der en dag kun, vil blive solgt økologiske vare. Så vil prisen også falde en hel del og det, vil både være bedre for dyr og miljø. smiley

• #34   11. aug 2014 Jeg er selv typen der boycutter kød og diverse produkter fra dyr der har lidt, og i min verden lider vores 'normale' slagstesvin, malkekøer osv.

Æg producere vi selv fra egne høns. Mælk for vi fra naboens fritgående malkekøer. Kød i form af høns og and er ligeledes egne vare, eller naboens, kød i form af svin og kvæg for vi fra en bekendt der holder dem frit eller vi køber fra frilands avlere. Har vi ikke råd til at købe kød der ikke har lidt, så købes der intet. Ganske enkelt.
    Pels er no go, da jeg ikke kender et eneste sted hvor pelsdyr holdes godt.
    Det eneste der kan gå an, hvis overhovedet, er skin fra jægere, hvor jeg jo ved dyret har levet frit og godt inden.

Det eneste sted jeg kan sætte finger på ved mig selv er læderprodukter, der tjekker jeg komisk nok ikke hvor det stammer fra.

Og selvfølgelig mener jeg jo dette er måden at gøre det. Bedre forhold for dyr, så er resten ok med mig. Alt andet er no go her smiley

• #37   12. aug 2014 Mimmi/DD: sælskind fra Grønland er ganske harmløst. Sålen lever vildt indtil den bliver skudt og spist, hvilket er årsagen til den bliver skudt, pelsen er bare et biprodukt som grønlænderne kan tjene penge på.

• #38   12. aug 2014 Katrine: Tak skal du have. Ja, det er super spændende at jagte med bue og pil. Min ungarnske rytterbue bliver dog mest brugt på hesteryg, hvor vi skyder papkasser smiley Det er særdeles sjældent, jeg vil med på jagt. Jeg vil ikke med, hvis de bruger gevær.

• #39   12. aug 2014 Grafik

De er jo også jægere smiley

• #40   12. aug 2014 Man reder jo dyr ved at være vegetar - det vel meget logik smiley
    Ikke fordi man kan ændre de slagtedyrs skæbne, der allerede er født. Men fordi man mindsker udbuddet, og derfor vil færre dyr blive avlet. Så reder man jo dyrene ved at sørge for de slet ikke skal opleve livet som slagtedyr smiley På den måde vil der med tiden være færre slagtedyr, og derfor vil de der avles (ideelt set) få mere plads smiley

Er selv vegetar, fordi det giver mere mening for mig end at spise dyr smiley

• #41   13. aug 2014 Melisa: Jeg kan ikke forstå, hvordan det kan redde dyrene, at man er vegetar. Ja, du spiser ikke kød, men udbuddet ændrer sig jo ikke af den grund. Store fødevarekæder og Fast food-kæder som McD, køber jo stadig enormt meget kød og helst det billigste. Man er nødt til at angribe de væsentligste steder - det med, at man er vegetar redder ikke dyrene ... Sådan har jeg forstået det. Så hellere kæmpe for, at slagtedyr får bedre leveforhold smiley

• #43   13. aug 2014 Jeg har ikke lyst til at boykotte kød. Kun dyremishandling smiley at 1000 mennesker er vegetarer hjælper intet, når 10000 stadig køber kød.

• #44   13. aug 2014 Amanda, jo det nytter, fordi producenterne kan se salget falder og derfor vælger ikke at producere så meget

• #45   13. aug 2014 Ida S - Du har ret! smiley Men jeg ønsker ikke at være vegetar. Elsker mit bacon for meget smiley Så kød er og bliver en del af mit liv.
    PS: Husk at kroppen faktisk har brug for kød. Proteinerne i soja og Kikærter gør ikke op for kroppens faktiske kød behov.

Mvh TT

• #48   13. aug 2014 Ida - Hørte et interview med en ernæringsekspert i radioen for nogle uger siden der sagde at kroppen faktisk havde behov for kød. Desværre husker jeg ikke hvem det var... Andet en at forskningen viste at man behøvede lidt kød i kosten.

Mvh TT

• #49   14. aug 2014 Hvorfor vælger man at boycutte kød og/eller mælkeprodukter og æg fuldstændig i stedet for at vælge at støtte produktionen af de dyr, som har haft det godt, fx frilands og økologisk?

For det første fordi at dyr der er produceret under økologiske/frilandsforhold stadig ikke har det godt! At kalven får lov til at blive hos sin mor 12 timer ekstra.. hvor stor en forskel gør det?
    Derfor boycutter man kød og animalske produkter - fordi det dyrevenlige alternativ er stadig ikke dyrevenligt.

• #50   15. aug 2014 Hvordan ved i alle at økologiske dyr har det meget bedre end konventionelle? Det har jeg tit udret mig over smiley Der er altså en hel del økologer der stadig slår dyr osv., og rigtig mange konventionelle der IKKE gør! smiley Har blot længe tænkt, om folk der har fordomme for konventionelt nogensinde har været på forskellige gårde hvor de var det, og økologiske gårde? Som landmand kan man kun blive lidt irriteret over nogle folks holdninger, da vi er mange der gør ligeså meget for vores dyr har det godt, som i gør fx med jeres heste smiley

profilbillede
  • #51   15. aug 2014 Vidste I at kun 1% af alt kød der bliver solgt i Danmark er økologisk?
    Jeg synes det er ret utroligt i forhold til at Danmark et meget fremme i økologi, og er kendt for det..

• #52   16. aug 2014 Spiser kun kød, en sjælden gang imellem, og så er det fra vore egne tre grise som lever livet fuldt ud, så jeg ikke får dårlig samvittighed. Derudover er grønt lige mig. Så kan ikke se nogen grund til at jeg skulle spise mere kød end jeg gør:)
    Men det er vel individuelt:))

Kommentér på:
Red dyrene - bliv vegetar!

Annonce