{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
637 visninger | Oprettet:

At miste en hest, og købe en ny {{forumTopicSubject}}

Jeg søger råd fra folk, som har haft en nært stående hest, som bort gik, hvorefter de købte en ny.
Prøver at gøre historien kort:
Fly fik jeg da jeg var selvmords truet, jeg havde aldrig haft en rigtig ven før hende. Hun var 2,5 år da jeg fik hende. Vores kærlighed til hinanden gjorde, at jeg mistede lysten til at dø.
Der kom igen splid i familien, og jeg blev smidt ud, og Fly blev taget fra mig. En måned senere skriver de, at Fly er meget syg, men jeg troede ikke på dem, så jeg kom ikke. Få dage senere fik jeg at vide, at Fly havde fået tarmslyng og var blevet aflivet. Jeg fik ikke engang sagt farvel.
I kan se videoer af vores bånd på min side.

Jeg var fast besluttet om, at jeg ville droppe heste Foraltid.
4 måneder efter, kontakter min kusine mig, og siger at hun skal kigge på en hest, og om jeg ville med. Det gjorde jeg så. Og så så jeg den her helt forhutlede udsultet pony, med skæve hove som stod helt stille i en helt sort boks. Mit hjerte blev knust, og jeg valgte at rede hende.
Mit mål var, at jeg ville få hende i "god stand" igen, og så sælge hende. Men jeg blev sku forelsket i Diva. Jeg har nu haft hende i 1 år og 4 måneder.
Men efter Divas udredning (efter i år), er jeg begyndt at sammenligne hende med Fly. Og ingen kan nå Fly til sokkeholderne i mit hoved. Jeg har stadig selvmords tanker, som jeg hurtigt fik igen, efter jeg mistede Fly. Jeg er blevet indlagt flere gange inden for de sidste 4 måneder, og jeg føler bare ikke, at Diva vil mig liså meget, som Fly. Jeg føler ikke, at jeg har nogen ven. Jeg føler mig stadig som hendes "vogter". Men jeg tør ikke forlade hende, for jeg elsker hende, og jeg er bange for, at hun også dør, lisom fly, hvis jeg forlader hende.

Kan i give nogen råd til, at blive mere knyttet til Diva? Og hvordan jeg kan stoppe med, at sammenligne hende med fly?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At miste en hest, og købe en ny
  • #2   30. jul 2014 Ved du/i måske bliver rystet over min tanke gang, men grunden til jeg ikke smutter, er fordi jeg er bange for, at diva kommer et sted hen, som ikke er godt. Der findes næsten kun onde mennesker i denne verden. Nogen gange tænker jeg, at det bare er lettere at sige "bang, bang", så vi alle tre kan være sammen. Men hvilken ven ville jeg være, hvis jeg fratog Divas liv? - det den eneste grund til, at jeg bliver. For at være Divas vogter.

• #4   30. jul 2014 Jeg vil ikke af med hende. Det derfor jeg er spillet mellem mine to heste der er i himmel og på jorden. Men forlader ikke divas side nogen sinde. Ikk kun for divas og min skyld, men os for flys. I'll live for her before I die.

• #6   30. jul 2014 Nej. Mit spørgsmål står i beskrivelsen. Har ikke spurgt om andet.

• #8   30. jul 2014 Det eneste som lignede et spørgsmål ville være "men hvilken ven ville jeg være, hvis jeg fratog divas liv?", men jeg forstår din forvirring. Beklager.

• #9   30. jul 2014 Som der allerede er nævnt så nytter det ikke noget at sammenligne dem.
    Sidste år måtte jeg selv sige farvel til en helt igennem fantastisk fyr, efter næsten 2 måneders sygdom stod vi med en ellers livsglad hest som havde tabt næsten alt gnist samt 130 kg. Kræften havde taget ham og vi kunne intet gøre gor ham længere.

Efter ham gik jeg igen tilbage til min gamle part (som jeg eller var meget glad for indenjeg stoppede sidst) Nu syntes jeg hun var verdens største lort, utilregnelig, uopdragen og generelt bare rigtig rigtig træls. Hun kan ikke halvt så meget som topper, fejler flere ting, hidser sig op over alt muligt og er generelt bare alt andet end min gode ven Topper. Først efter 3 måneder ca. fik jeg skruet forventningerne ned til hende, samt fik kigget ordentligt på hende og måtte jo erkende, at det på ingen måde var Topper der stod foran mig og at det ikke nyttede at sammenligne de to heste for de vil aldrig blive den samme hest alligevel.

Jeg savner stadig Topper utrolig meget, men jeg har accepteret at han aldrig kommer tilbage til mig igen, og at det nu er Gucci jeg leger med og at hun simpelthen bare er en anden hest. En anden hest som jeg efterhånden også igen er blevet gode venner med.
    Ting tager tid smiley

• #11   30. jul 2014 Jeg tror at du skal passe på med at lægge så mange følelser og menneskelige træk i de to heste.
    At den første hest har hjulpet dig gennem en svær tid, ved at knytte sig til dig, er jeg ikke i tvivl om.
    Men du skal bare hele tiden huske at det "bare" er en hest. Dette skal forstås sådan at heste (eller dyr generelt) er nogen vi har for en periode, nogen gange har man dem i mange år, og andre gange skal de aflives alt for tidligt pga. fx. sygdom eller skader.
    Jeg har selv for nylig måtte aflive min hoppe som har været min faste partner i 11 år. og det var rigtig hårdt.
    Jeg fik så allerede en ny hest ca. en måned efter. og de to heste kan slet ikke sammenlignes.
    Den gamle var svær og havde et svært temperament at arbejde med. Men det syns jeg bare gjorde det endnu mere spændende at arbejde med hende, og få hende til at fungere som dressur hest til trods for hendes temperament.
    Den nye er meget mere tillidsfuld og har allerede knyttet sig meget til mig, til trods for at jeg kun har haft ham i lidt over en måned.
    Med den gamle var den tillid og det bånd noget der tog mig flere år at opbygge.

Ingen heste er ens, og nogen heste knytter sig ikke så stærkt til deres ejer som andre.
    hvis din nye hest har været udsat for misrøgt, så "stoler" den sikkert ikke på mennesker mere, og derfor skal der mere til at få den til at knytte sig til dig. den skal se dig an og sikre sig at du ikke også behandler den dårligt, før den knytter sig til dig.

Jeg har selv en gammel araber hoppe gående som er en mishandlings hest der kommer for Qatar i mellemøsten, hvor de ikke behandler deres heste særlig godt. Den er blevet mishandlet og tævet, og er derfor en meget sart sjæl. det tog ca. 3 uger før jeg kunne gå ind i boksen uden at hun vendte sig væk fra mig. Hun stresser meget nemt og hvis man skælder hende ud og fx råber af hende, så går der flere dage før jeg kan komme til hende igen.

Det bånd der er med hende er et meget skrøbeligt et, og hun slår fra så snart man presser hende.
    og hvis din nye hest har været mishandlet så tror jeg måske at det er lidt af det samme.

Hvis jeg var dig vil jeg bruge en masse tid på at strigle og nusse samt trække ture, og bare sidde i boksen og hygge mens den fx. spiser hø.

og når din nye hest er klar og stoler på dig, så vil den også give sig hen til dig.
    Og godbidder hjælper jo altid lidt på det smiley

• #12   30. jul 2014 Det er aldrig nemt at miste sin bedste ven. Jeg mistede min elskede hest Ziggy i 2008. Jeg havde haft ham fra fødslen.

Jeg har lært at leve med savnet. Men tænker stadig meget tit på ham. Han var noget helt særligt.

Jeg ved det er svært at samligne din nye hoppe med hende. Men med tiden når du kommer dig bedre over tabet tror jeg også din nye hoppe vil lukke dig mere ind.

• #13   30. jul 2014 Det er helt normalt du vil sammenligne dem, men i stedet for det, så tænkt på hva Diva har, som Fly måske ikke havde.
    Accepter at Fly altid vil være din store kærlighed, men giv Diva en chance for at vise hvad hun er for en.

I oktober blev min ridehest erklæret uanvendelig, hun lever stadig men en drøm blev knust, jeg skulle IKKE have ny ridehest. Men jeg faldt over en annonce og købte hesten. Den er LANGT fra som den gamle og når den ikke til sokkeholderne. MEN den er så meget bedre på mange punkter, den har større kapacitet, og er 100% cool og utrolig nem fra jorden. Hvor den anden var en der så spøgelser og en heks fra jorden.
    Jeg sammenligner stadig den nye med den anden fra ryggen, men som tiden går så bliver sammenligningen mindre fordi de er to vidt forskellige heste, men på hver deres måde giver mig en masse.

I december mistede jeg på tragisk vis min første pony, hun var mit et og alt, INGEN kommer nogensinde i nærheden af hende.. Hun var alt det jeg havde brug for. Jeg fik hende da jeg var 9 år og måtte sige farvel 11 ½ år senere..
    Jeg ser stadig dagen for mig i billeder, hører alle de ord der blev sagt, og ja det her bliver skrevet med tårene trillende ud af øjnene.
    Selvom jeg savner hende hver evig eneste dag, og hun altid vil være nr. 1, så har jeg sat hende ind i mit hjertet, og giver de andre heste plads til at give mig glæder i hverdagen.
    Dinna (den første pony) kan ikke længere give mig glæde, der har jeg kun nogle fantastiske minder, men jeg kan ikke leve i fortiden og jeg vil skabe nye minder med de andre heste.

Og ved du hvad - de andre bliver ALDRIG så fantastiske som Dinna, men de er fantastiske, de har nøjagtig ligeså meget personlighed, blot en anden.

Mit råd til dig, lad Fly forblive i dit hjerte og tænk på hvad Diva egentlig gør, se hende som en anden hest, og se hendes gode sider.
    Hun er sikkert blevet en helt anden hest at se på end da du købte hende?
    Har hun fået mere tillid til dig? Har hun taget på? er hun blevet mere tryg når smeden er der? Ja hvor har hun forbedret sig siden du fik hende?
    For det der er forbedret er DIN fortjeneste, og det er hun dig taknemmelig for!
    Jeg er sikker på at hvis du giver en chance, så vil hun gøre alt hvad hun kan for at få en plads i dit hjerte - om end den er mindre end Flys.

• #14   30. jul 2014 Se de gode ting i Diva, det er pisse svært når man er såret og ked af det. Men hun må gøre nogle andre ting som bare gør dig lidt glad smiley ingen heste er ens, men tror også at du skal give det tid. Så du får mere tid til at se at Diva er en skøn hest smiley

• #15   30. jul 2014 Tak alle.
    Til dec. Har fly været død i to år. Til november, har jeg ikke set hende, i to år.
    Jo diva har udviklet sig meget. Hun sluger stadig sin mad, men ikke hvis jeg står ved siden af hende. Hun står pænt ved smeden, for hun fandt jo hurtigt ud af, at hvad han gør er godt. Før ku jeg ikke engang strigle hende eller gå med hende, uden hun sparkede, stejlede eller løb, og du er hun tilredet, kan alle lc øvelser og kan springe op til 50 cm med rytter. - dette i løbet af 1 år og 4 måneder sammen.

• #16   30. jul 2014 Får du hjælp til dine psykiske problemer?

Jeg kan ikke lade være med at tænke over om den lidt mindre tilknytning til Diva skyldes at du er hunderæd for at elske hende ligeså højt som Fly og så risikere at miste hende også.

Jeg tror derudover at folk her i tråden har ret i at du skal øve dig i ikke at sammenligne de to heste.

• #17   30. jul 2014 Ja det gør jeg. Er på Rigshospitalet 1 gang i måneden (bor i Jylland), og så er jeg Kolding psyk hver 14. dag. Jeg har været ved Rigshospitalet i lidt over et år, og Kolding er jeg lige startet ved.
    Har prøvet at få hjælp siden jeg var 12, men alle har opgivet mig, og tror også det er en del af grunden til min stigning af selvmords tanker.

Og ja jeg er meget bange for at miste Diva. Fly døde jo som 3,5 års, så da Diva var 3,5 år, frygtede jeg meget. Hun fyldte 4 for 3 dage siden, men er stadig nervøs for, at det ville ske. Også fordi som mishandlet hest kan man få nogen tilbage fald, som vi self prøver at mod arbejde. Feks kan vi ikke ride et sted, hvor folk bruger pisk, så vi rider oftest ture, hvis alle 5 baner bliver brugt. Bid har vi også undgået, fordi hun er blevet mishandlet der igennem.
    Diva har tillid til mig, og kommer hen til mig, nå hun bliver bange, kalder nå jeg kommer ind i stalden, og kommer løbende nå hun ser mig.
    Men jeg er også divas 5 ejer, så tror også hun har en frygt, for at have tillid til mig.

• #18   30. jul 2014 Er begyndt at lave nogle øvelser med pisk. Hvor hun er fri, og jeg aer hende med en spring pisk. Det har jeg kunne gøre 2 gange nu.

• #19   30. jul 2014 Jeg synes det lyder som nogle helt fantastiske fremskridt du har fået gjort med den hest, Sebastian.

• #20   30. jul 2014 Tak. Det jeg glad for, at du synes.

• #21   30. jul 2014 Uha Sebastian, det lyder til at du har nok at slås med. Hvis du er i terapi, vil jeg anbefale dig at fortælle din terapeut om dit dilemma og din angst omkring din hest(e). Jeg synes det er dejligt at du har overskud til at spørge til råds herinde... men det kræver nok mere end et på velmenende ord med på vejen.
    Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at du elsker din hest, bådeden nye og den der er gået bort. Og uden at projicere menneskelige følelser over på et fantastisk dyr, vil jeg helt sikkert tro at dine heste har følt sig elsket af dig og har mærket din omsorg og aldrig vil laste dig for nogle valg som du føler du har været tvunget til at tage eller vil skulle tage.
    Pas godt på dig selv.
    Hilsen Malene

Kommentér på:
At miste en hest, og købe en ny

Annonce