459 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Kvinder/kropsidealer Kvinder/kropsidealer

Nu har jeg lige hørt et indslag i radioen omkring et nyt modelbureau, der kun ansætter kvinder i tøjstørrelsen 40-48, og så var der i den forbindelse en debat omkring kvindeidealer osv.
Samtidig har der også på det seneste været nogle kampagner med fokus på "en realistisk kvindekrop", hvor modellerne så har været nogle rigtig smukke, kurvede kvinder, og rigtig mange råber op om, at de vil have "de sygeligt magre skeletter" udskiftet med "rigtige kvinder".
Det slog mig så lige, at det er de helt forkerte baner, vi tænker i. Hvad får vi ud af, at skifte et ideal ud med et andet? Så har vi bare en ny gruppe piger/kvinder, der bliver ramt, og som føler sig forkerte.
Jeg synes i hele taget, at det med idealer er noget fis.. Vi har selvfølgelig alle sammen en "type"/en favoritkropsform, men hvorfor skal vi have en, der officielt er den bedste? Hvad med om vi brugte alle typer kvinder? Både de høje, de lave, de smalle, de brede, de pæreformede, de æbledeformede, de timeglasformede osv. osv.. Så længe modellen er ser sund ud!

Hvad mener I? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kvinder/kropsidealer
  • #1   22. jul 2014 Jeg er fuldstændig enig med dig.

Vi kan altså ikke alle sammen gøre for hvordan vi ser ud.
    Hverken tyk eller tynd har mest ret til at kalde sig for "mest kvindelig" eller "perfekt"
    Man er først perfekt den dag man selv synes man er det, og er ligeglad med hvordan man selv og andre ser ud.

• #2   22. jul 2014 Jeg tror aldrig vi for skiftet sådan en ideal ud. Desværre.

• #4   22. jul 2014 ..

Kan ikke slette flere indlæg - lad som om jeg er usynlig (:

• #5   22. jul 2014 Tænkte faktisk det samme, der er jo bare en anden gruppe der bliver stødt. Tænker bare at alle kan bruges. Alle er jo forskellige.

• #6   22. jul 2014 Synes egentligt at det er fint der er et ideal at stræbe efter, det er lidt konceptet med "ideal". Ligesom sportsidealer osv.
    I hvert fald så længe idealerne er sundt udseende mennesker. smiley

Der hvor jeg synes det er et problem er når det bliver en fuldkommen forskruet tankegang i hovedet på unger piger (og drenge) at de skal se ud på en bestemt måde for at blive accepterede og ha' en chance for succes her i livet.
    Det er synd at piger tror, drenge kun vil have slanke piger med smalle hofter og store bryster - for rigtig mange drenge er faktisk rigtig ligeglade. Eller foretrækker måske brede hofter og små bryster.

• #7   22. jul 2014 Helt enig med dig! Jeg er en af de piger som er meget slank og ikke ligefrem de største former. Jeg har intet gjort for at se ud som jeg gør.
    Når de nye kropsidealer er ved at bryde ud, bliver piger som jeg også påvirket psykisk af det... Når man fx. ser "Rigtige kvinder har former" påvirker det os negativt (nogen af os) da det så får piger med ingen eller næsten ingen former føle sig grim og uelskelig...
    Jeg er en af det typer som kan æde i vilde baner uden at tage et gram på. Synes at det er rigtig træls at vi ikke bare kan acceptere at vi ser forskellige ud og alle er smukke på deres egen måde!
    Så langt op i røven med at nogen er virkelig tynde og andre er til den meget store side!

• #8   22. jul 2014 Rynkedellen: Og det er netop konceptet "ideal", jeg ikke bryder mig om - i hvert fald ikke i denne sammenhæng. For så snart der er et ideal, så ER det noget folk vil stræbe efter, og nogen vil gå rigtig langt (og alt for langt) for at kunne nå op til dette ideal for at føle sig god nok. Vi ER bare forskellige, og vi kan ikke 100% selv bestemme hvordan vores kroppe skal se ud. Vi kan tilpasse vores mængde af mad og motion, men i sidste ende er vi bygget på forskellige måder. smiley

• #9   22. jul 2014 Faktum er jo bare, at vi som mennesker helt grundlæggende gerne vil have noget at stræbe efter.
    Nogle retter jo så deres stræben mod en bestemt person, istedet for mod selve målet.
    Deraf kommer idealiseringen

Og jeg kan personligt ikke se forskellen på om man tilbeder Bieber eller ønsker at være lige så fin som en model. Alle tre ting kan i bund og grund gå hen og blive sygeligt hvis ikke man kan styre det.

• #10   22. jul 2014 Rynkedellen: Helt enig i, at vi gerne vil at vi gerne vil have noget at stræbe efter - motivation er godt! smiley Det jeg ikke forstår er, hvorfor der skal være et "officielt" ideal. Som skrevet, så har vi alle en eller flerekropsform(e), vi synes, er den/de pæneste smiley

• #12   22. jul 2014 Jeg hader kropsidealer! Både for mænd og kvinder...

Så længe man er glad for sig selv, så skal der sgu nok være nogle andre der synes man er dejlig, om man så er tyk, tynd, lav eller høj og alle har forskellige meninger om hvad der er smukt.

• #13   22. jul 2014 Jeg er helt enig Ullahestene, og jeg håber sandelig også på at der kommer et pres ind for at anerkende alle kropsformer der ligger indenfor et rimmeligt sundt område, som idealer hvad udseende angår. smiley
    For mig at se ville det være lige så galt at gå i den anden grøft og sige at skønhed altså kun opstår når man vejer 150 kg for meget. smiley

• #14   22. jul 2014 Jeg synes der burde være meget mere fokus på at lærer at elske sig selv, og hvile i sig selv - uanset størrelse. Derfor er det nødvendigt at vi ser gode eksempler på både det ene og det andet. En tynd pige er ikke nødvendigvis gladere end en stor/overvægtig pige - og omvendt. Det handler om at hvile i sig selv, og det vil vi have svært ved så længe vi sammenligner os selv med andre.

• #15   22. jul 2014 Jeg syntes bare vi skal stoppe med alt det her, det er jo forfanden bare en krop - hvorfor skal andre bestemme hvordan MIN krop skal se ud, for at være smuk? Hvorfor skal jeg føle, at jeg er nødt til at lave om på mine fedt depoter, bare for at se godt ud?
    Jeg syntes vi skal stoppe alt det her thigh gaps, 'fat is beautiful!' fat shamin, skinny shaming, og alt det andet, og bare lade folk se ud som de vil.
    Jeg kunne ikke være mere ligeglad med andre folks kroppe, men når folk bliver så overvægtige, at de koster mere for mig som skatteborger at behandle på sygehuset. Så er det jeg bliver lidt muggen - for at sige det mildt.
    På samme måde kan man jo sige at anoreksi patienter koster samfundet penge, men de er jo syge, og skal have hjælp. Så det kan man ikke bebrejde dem.

Jeg syntes også vi skal passe på med at skyde skylden for spiseforstyrrelser, over på medierne, de kendte, modellerne og modeverdenen. For spise forstyrrelser og lyn kure, har altid eksisteret. Fordi det netop er en psykisk lidelse.

Min krop - mit valg. Din krop - dit valg.

• #16   22. jul 2014 Emilia: Jeg synes faktisk, at folk overdriver, hvor tynde de gennemsnitlige modeller er. De er smalle, fordi det er det, der er idealet nu, men det er få af dem, hvor man kan se knogler stikke ud her og der. smiley

Præcis Smut og Melanie!

• #17   22. jul 2014 Linnea - Man kan nu også blive fed af at overspise, hvilket også kan være en sygdom.. De skal have hjælp på samme måde en person med anoreksi skal..

Jeg er i gang med vægttab for min egen skyld og det er fordi jeg får meget medicin der gør at jeg tager på, og jeg har fået medicin der simpelthen øgede min appetit gevaldigt.. Men jeg bliver nødt til at tage min medicin, ellers bliver jeg dårlig..

Noget af mit fedt er pga. dårlig mad, men meget af det er medicin og bivirkninger deraf. Jeg har indtil videre smidt 7 kg, men det er svært at komme af med.

• #18   23. jul 2014 Linnea
    Så overvægtige mennesker er jo ofte lige så syge som folk med anoreksi
    Det er i hvert fald ofte de samme ting der tricker overspisning, som tricker den anden vej.

Derudover er mad med højt indhold af salt, sukker og fedt lige så slemt for hjernen som stoffer. Afhængigheden er den samme, for det er i virkeligheden meget samme ting, der påvirkes.

• #20   23. jul 2014 Rynke og Melanie - Jeg taler ikke om folk f.eks med stofskifte sygdomme eller B.E.D . Jeg taler om folk der bare spiser uden at tænke. Dem der er ligeglade og bare lader stå til. Og specielt dem der jagter fedme! (Jeg kunne sagtens smide et link ind der forklare præcis hvem jeg mener, men det tror jeg ikke jeg må) smiley

• #21   23. jul 2014 Har IKKE læst de andre indlæg men her er MINE tanker. Jeg synes det er forfærdelig man skal stræbe efter at være så tynd som de fleste top modeller er. Og jeg synes også det er synd hvis man pludselig skal stræbe efter at veje 20 kg for meget da det er sundhedsskadeligt! Hvad er galt med den gyldne middelvej??? smiley smiley smiley Det samfundet bør arbejde på er at styrke hinandens selvværd og selvtillid uanset hvordan man ser ud sådan at man har det godt med sig selv. smiley Det er hverken sundt at være for tyk eller tynd. Og der er MANGE smukke tykke kvinder, og mange smukke tynde. Det er bare ikke sundt at være for tyk/tynd! Så hvad med at stræbe efter den gyldne middelvej?? smiley

Mvh den normale TT (tror jeg) smiley

• #22   23. jul 2014 Emilie: Men synes du ikke, det er forkert, at vi udråber én kropstype til at være den rigtige? På den måder kommer piger/kvinder, der egentlig hviler i sin krop, men som ikke ligner idealet, måske til at føle sig forkerte?
    Som skrevet længere oppe, er det fint, at man selv kender sin drømmekrop, som man vil stræbe efter at få. Det jeg ikke kan forstå er, at vi skal udråbe den krop, der officielt er "den bedste" smiley

• #23   23. jul 2014 Fik måske også udtrykt mig lidt forkert i indlægget. Mener ikke, at personlige idealer er noget fis, men at samfundet bestemmer én idealkrop er det smiley

• #25   23. jul 2014 Emilia: Tror vi er enige smiley "Sund" har jo mange former. Man kan godt have lidt mindre fedt på kroppen end de fleste, og stadig være sund - og omvendt. Men er vi ude i decideret over -eller undervægt, er det selvfølgelig en anden sag smiley

Kommentér på:
Kvinder/kropsidealer

Annonce