Fair mængde af lektier i sommerferien? Fair mængde af lektier i sommerferien?
Hej med jer. Sorry for et langt indlæg, men jeg vil gerne have så meget information med som muligt
Jeg står i den situation, at min lærer - midt i vores læseferie - dengang pludselig sendte os en mail og skrev, at hov, han havde lige glemt at sige, at vi skulle læse et selvvalgt værk i sommerferien. Det ligger åbenbart sådan at vi skal læse romanen i vores sommerferie, men jeg tænker okay, det er vel bare noget, man skal. Han har skrevet, at "det er nu, det første værk skal læses: Altså til efter sommerferien."
Derefter har han skrevet den præcise opgaveformulering og lidt gode råd.
Nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt jeg både skal læse romanen og lave en hel analyse/fortolkning. Opgaveformuleringen lyder således:
Lav en fremlæggelse af jeres roman. Fremlæggelsen skal indeholde en analyse og fortolkning af, hvordan det for hovedpersonen (eller evt. hovedpersonerne) er at være ung eller ung voksen i den kontekst, han/hun/de er en del af. Fremlæggelsen skal også indeholde en kort introduktion af de væsentligste personer og de allervæsentligste konflikter i romanen. Fremlæggelserne skal vare 5-7 minutter.
Jeg har hele tiden tænkt, at jeg bare skulle læse romanen, for det kan ikke passe, at vi har afleveringer for i sommerferien. For eksempel skulle vores tysklærer aftale med vores hold, at vi lavede en aflevering i sommerferien for at komme på forkant med dem, men det var noget vi alle skulle være enige om, før hun kunne give den for.
Derfor mener jeg at det er dybt forkert, hvis det er forventet af os, at vi skal lave en hel analyse/fortolkning af en roman og også en fremlæggelse i sommerferien - når det egentlig ikke er aftalt med os.
Jeg vil derfor høre jer, om det ikke er noget med, at det skal aftales med eleverne, hvis læreren giver afleveringer for i sommerferien? Det er vel normalt ikke noget, de må.
Det er nok også fordi, at jeg havde det fint med at skulle læse et værk i sommerferien, men at give en decideret aflevering for, når han giver for sen besked og uden at aftale det med os, synes jeg simpelthen er for lavt. Det er jo fuldkommen ligemeget, at det måske kun er en 6-timers aflevering og sommerferien er halvanden måned; det er princippet i, at han giver en halvstor aflevering for (det tager jo alligevel noget tid at lave bare analysen og fortolkningen af en roman), uden at have aftalt det med os.
Så jeg regner da i hvert fald kun med, at det er romanen jeg skal læse i sommerferien. Eller må læreren godt give den aflevering for, der er oveni?
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 705
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.153
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.856
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.629
Afleveringer og lektier i de kortere ferie (efterår-, vinter-, påskeferie osv.) kan jeg dog slet ikke se noget problem i. Lærerne bruger ofte også mange timer i ferierne på at rette opgaver, så det er fair, hvis eleverne også bruger tid på det. Ferier er ikke skolefri, men undervisningsfri. :o)
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1939 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.512
Dog har jeg fået en del for i efterårsferier, vinterferier osv. og det synes jeg egentlig er rimeligt okay. Men i sommerferien.. Det lyder lidt voldsomt.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
Når det så er sagt, synes det er helt fair eftersom vi har omkring to måneders sommer/læseferie
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
jan 2008
I de kortere ferier som efterårsferie eller juleferie har jeg også altid haft afleveringer for. Det er vist bare noget, man skal acceptere. Juleferien er jo nærmest bare en læseferie. Og jeg ved godt, at det lyder barnligt, men jeg er simpelthen så træt af at have afleveringer i min sommerferie. Men jeg kan lige prøve at kontakte min lærer, hvis han tjekker sine beskeder
Nicoline - ja, nemlig, det undrer mig bare at værket skal ligge i vores sommerferie. Hvis vi er bagud, så synes jeg ærlig talt at min lærer måtte have taget sig sammen noget tidligere, i stedet for at det skal gå ud over vores sommerferie. Jeg har oplevet, at min lærer engang sagde at han måske var forsinket med at sende eksamensspørgsmålene ud, fordi han skulle i sommerhus med sin familie. Øh, undskyld, men jeg er da også nødt til at lave 3 forskellige afleveringer i min efterårsferie mens jeg er med familien i Spanien?
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.058
jan 2008
okt 2004
jan 2008
okt 2004
jan 2008
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
okt 2004
Alle vores gymnasielærer rettede opgaver i juleferien og alle de andre ferier. Det ved jeg, fordi vi altid skulle aflevere en opgave lige op til ferien, og så fik vi den tilbage første time efter ferien.
jan 2008
Når det bliver forventet af mig, at hele min juleferie bliver brugt som en læseferie eller min efterårsferie på at lave samtlige afleveringer, så regner jeg også med, at lærerne tjekker deres mail flere gange dagligt og er til rådighed for eleverne. Det har jeg flere gange oplevet, at de ikke er, og det synes jeg på ingen måde er i orden.
jan 2008
okt 2004
Læreren skal ikke arbejde mere, end vedkommende får løn for. Så hvis læreren ikke har lønnet tid til rådighed, til at tjekke mail flere gange dagligt og være til rådighed for eleverne, så skal vedkommende altså heller ikke gøre det. Men jeg ved ikke, hvor mange timer lærere får løn for at arbejde i ferier.
okt 2004
Jeg vil næsten gætte på, at hvis du ikke får din SRP til tiden, med den undskyldning at "der er også andre afleveringer der skal rettes" så vil du blive vred og mene, at SRP'en da er vigtigere end de andre. Og ja, det er den også. ;o)
Prøv nu lige at have lidt forståelse for deres arbejde. De bruger meget mere tid på undervisning, forberedelse og afleveringer, end du gør. :o) De skal på samme tid rette en stor bunke SRP, alle de almindelige afleveringer og også forberede undervisningen - præcis som du skal skrive projekter, samtidig med de almindelige afleveringer og dag-til-dag lektier. Det er præcis de samme, men regn med, at de bruger mere tid på det, end du gør.
dec 2008
Og ja, men er vi enige om at der er opgaver som tilhører 1 og 2.g? 1.g opgaver skal derfor ikke laves i 2.g, og 2.g opgaverne skal ikke laves før man faktisk er i 2.g og har haft "lært" om det større krav.
okt 2004
Måske er der forskel på skolerne, men mine lærere arbejdede ihvertfald ofte på opgaverne i ferierne - også juleferien. Det ved jeg, fordi vi ofte afleverede opgave et par dage før ferien, og fik dem tilbage i første time efter ferien.
Selvfølgelig er niveauet forskelligt i klasserne, men det er jo ikke fordi man automatisk kommer op på et højere niveau, så snart man fx starter i 2.g. Det kommer gradvist, og i de fleste tilfælde, er slutningen af 1.g og starten af 2.g samme niveau. Vores selvvalgte værk havde vi først i midten af 3.g, men jeg ved at min kæreste (hhx) skulle læse et værk i sommerferien og arbejde lidt med en analyse.
dec 2008
Jamen fair - arbejder du ikke i juleferien på min opgave jeg har arbejdet på at få færdig til dig i juleferien - jamen så laver jeg den bare ikke før til efter ferien engang.
okt 2004
Men Jasmin, jeg kan fortælle dig, at det altså ikke er normen, at gøre sådan. :o) Alle mine lærer, har rettet opgaver i ferien, hvis de blev afleveret op til.
jan 2008
Det er altså bestemt ikke for at være barnlig, på tværs og uforstående, for jeg ved godt hvor stort et arbejde de fleste lægger i det - men derfor forventer jeg også stadig en gensidig respekt, for selvom de er højere uddannede og det sikkert bare bliver værre senere, så har vi altså også nogle dage, hvor det simpelthen ikke er muligt at lave dag-til-dag lektierne fordi man sidder i så mange timer med forskellige afleveringer og større projekter. Og fra nogle lærere møder jeg ikke denne gensidige forståelse, og det er derfor, at jeg nok er lidt "fjendsk." Men jeg havde da også en super sød lærer, der forklarede os hvordan han simpelthen havde haft for travlt til at rette vores afleveringer, men at han til gengæld nok skulle lade være med at bombardere os med lektier når han også havde travlt
jan 2008
Men der er måske særlige regler. Vores AT-rapport på 15 timer blev heller ikke registreret som en aflevering i systemet, så det blev bare lagt oven i vores normale afleveringer uden at tage hensyn til, at vi skulle aflevere en 15-timers rapport en af dagene..
okt 2004
Vores lærer var også altid gode til at dele afleveringerne ud, så vi ikke sad med de lange afleveringer, sammen med et stort projekt fx. De fleste var også til at tale med, mht, at rykke afleveringerne. Både en generel rykkelse, men vi kunne også sagtens aftale det individuelt med læreren, hvis det ikke lige kunne fungere.
Jeg mener dog, at vores selvvalgte værk var sat på som en aflevering, men det er jeg faktisk ikke helt sikker på. Hvis det skal sættes som aflevering, er det selvfølgelig ikke ok, at det ikke er det. Men nu hvor I skal lave den i ferien, ved I vel heller ikke, om den bliver registreret i næste års afleveringer? Det kan I vel ikke se endnu? Jeg mener heller ikke at AT bliver registreret som almindelige afleveringer, men det er jeg heller ikke sikker på. Igen: hvis det skal registreres, er det selvfølgelig ikke ok at det ikke bliver det. Jeg kan slet ikke huske, hvordan vi gjorde med AT.
jan 2008
Det med at sidde med lange afleveringer oveni store projekter er faktisk noget, vi både har snakket med lærere og rektor om. Vi er mange, der synes det er enormt stressende, at der i perioder kun i en uge er én enkelt 2-timers aflevering eller slet ingen, og derefter i de næste uger er samtlige store afleveringer mens vi har et større projekt. Det er heldigvis noget, ledelsen lægger mærke til, men selvom de prøver på at forbedre det, er det vist ikke lige noget, de umiddelbart kan gøre noget ved, desværre.
Heldigvis er der også nogle af lærerne, der er super søde til at ville rykke! Jeg har aldrig individuelt fået rykket min aflevering, men flere af mine veninder har været nødt til det, og der har vi heldigvis et par stykker, som er til at snakke med om det.
Hmm, jeg ved, at vores tysk-aflevering som vi laver i ferien er registreret som en aflevering næste år, men det er også fordi vi laver den for at komme på forkant med dem. Jeg håber at grunden til, at han ikke har sat den ind endnu, bare er fordi det er ferie, siden analyse og fortolkning jo er en decideret aflevering. Havde i egentlig kun ét selvvalgt værk? Gik du ikke på STX? Vi har nemlig to
jan 2008
okt 2004
Vi havde ihvertfald en i 3.g. Om vi havde andre, kan jeg simpelthen ikke huske.
Reglerne kan jo være ændret. I har vist også færre eksamener, end vi havde. :o)
jan 2008
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 743
Jeg synes du "undervurdere" det at være lærer, for det er altså et krævende job.
jan 2008
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Og du behøver jo ikke vælge den tykkeste bog at læse? Men kan sige vi også havde et selvalgtværk for hen over sommerferien, fordi mange alligevel benytter tiden til at læse en god bog
jan 2008
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Men som sagt fik vi også et selvvalgt værk for i sommerferien.
jan 2008
jan 2008
okt 2004
Vores havde ihvertfald jævnligt frimoduller, mødte sent eller havder tidligere fri.
Men ellers synes jeg ikke det lyder urealistisk, hvis de først er færdige omkring kl. 21 nogle dage
jan 2008
dec 2011
Hun arbejder på en privatskole, hvor kravene er meget højere.
jan 2008
dec 2011
Fair mængde af lektier i sommerferien?