Studenterhue/-kørsel til alle? Studenterhue/-kørsel til alle?
Hej! Sorry for et kæmpe langt indlæg, det var faktisk slet ikke meningen..
Som alle nok har bemærket, har der jo været en masse debat om, hvorvidt andre uddannelser, som ikke er en gymnasial uddannelse, også måtte køre rundt i en studentervogn som man plejer at gøre, når man har afsluttet sin gymnasiale uddannelse.
Nu bliver jeg nok upopulær ved at dele min holdning, men jeg er en af dem, der faktisk ikke synes, at HG skal have studenterhue og køre studenterkørsel, og ville gerne høre, om andre er enige med mig. For mig handler det på ingen måde om, at jeg synes at den gymnasiale uddannelse er "hævet" over andre, men at det er en tradition, at det er elever fra de gymnasiale uddannelser (STX, HTX, HHX, HF), der får studenterhuer og kører studenterkørsel (jeg er dog godt klar over, at den sorte hue oprindeligt kun var ment den klassisksproglige linje i 1800-tallet).
For at være ærlig synes jeg man er blevet så forhippet på, at alle skal være lige, at man glemmer, at det jo bare er en tradition der hører gymnasierne til. Det er da fuldkommen skørt, at man som uddannet landmand skal have en studenterhue, eller som uddannet frisørelev også skal have en studenterhue - hvorfor ikke lave en tradition, der hører lige netop dén uddannelse til?
Jeg ved, at der er mange der siger, at det er noget snobberi og at man knokler lige så hårdt på alle uddannelser. Og selvfølgelig kæmper man da lige hårdt uanset hvilket uddannelse man tager, men jeg synes bare at man går fuldkommen forbi pointen, hvis man gør det til en diskussion omkring, hvilket værd de forskellige uddannelser har - det handler jo om, at det er en tradition der hører de gymnasiale uddannelser til. Skal man så også have en hue og køre studenterkørsel, når man er blevet færdiguddannet hundetræner?
Jeg vil lige for god ordens skyld nævne, at det absolut på ingen måde er for at nedgøre nogen uddannelse. For mig handler diskussionen ikke om, hvorvidt nogle uddannelser er mere "værd" end andre, men om, at jeg helt ærligt synes det er lidt underligt, at man skal have studenterhue og køre studenterkørsel, når man ikke har en gymnasial uddannelse. Skal vi andre så også til at tage traditionerne fra et svendegilde til os?
Min pointe er, at mange kommer med argumentet "hvorfor skal alle ikke have lov til at fejre at man er blevet uddannet" - og selvfølgelig skal alle have lov at fejre så meget man vil, men hvorfor så ikke have nogle traditioner for den enkelte uddannelse, siden studenterkørsel hører de gymnasiale uddannelser til? Hvad siger i?
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.110
så traditionen er jo allerede i første omgang tyvstjålet, så hvorfor skal man stopper "tyveriet" nu
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Hvis alle for hue og kørsel, så er det jo ikke længere nogen special oplevelse for så gør alle det jo bare.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
aug 2007
får man en jakke på nogle af landbrugslinierne, hvilket jeg udbyttemæssigt synes er bedred end de huer der nærmest ikke er andet end recourser spild og anlæg til tårer fordi lækre jesper for parrallellininen ikke har bidt i kanten af den og hvad jeg ellers har set af dramaer der er på de sociale medier over de huer
aug 2007
slet ikke ment så negativt, som det er skrevet
jan 2008
jan 2008
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.629
Oprindeligt er det jo kun STX der er en studentereksamen, men jeg kan godt gå med til, at HHX, HTX og HF går ind under det også. :o)
Men så stopper vi også!
Det handler ikke om, at de er mere værd. Det handler bare om, at det er en studentereksamen, og så skal man have studenterhue. Det er det eneste, der ligger i det. Ligeså med studenterkørsel. Det er for studenter, og det er man ikke, hvis man har taget alle mulige andre uddannelser. De er ikke mindre værd, det er bare ikke en studentereksamen. :o)
jan 2008
okt 2013
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 118
jan 2008
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Og JA de er forskellige, mest niveau og hvad uddannelsen går ud på, og hvad man kan bagefter.
Sorry men alle andre burde finde deres egen måde at fejre deres uddannelse, for jeg ser det faktisk som en fornærmelse at en som måske ikke har taget en nær så høj uddannelse som jeg, har de samme privilegier som jeg, som at gøre i studentervogn og få en hue. Så kan I svine mig til for det, men sådan har jeg det omkring dette, og sorry hvis er blevet trådt over tæerne.
okt 2013
Ekstra bladet havde skrevet en artikel om præcis det med kørsel og hue, hvor der i bunden var en afstemning om hvem der måtte køre.
Da jeg så svarene havde ca 75% svaret at kun HHX, STX, HTX og HF skal have lov til studenterkørsel, mens de resterende 25% havde svaret at alle skal have lov.
jan 2008
Men det var selvfølgelig bare kommentarerne på Facebook, gik ikke ind på selve artiklen.
okt 2013
Jeg vil dog tro at folk oftere kommenterer med deres utilfredshed, for det er da også yderst sjældent at jeg selv går ind og kommenterer, som her, hvis jeg er enig i hvad der bliver skrevet.
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.451
Personligt afholdte vi dimission(Pædagog) i går, vi var 158 der blev færdig, inden havde hue, og to havde en lilla ble på hovedet. Vi har ikke snakket om at vi ville køre rundt? for hvem skal vi køre rundt til? vores små lejligheder, vores forældre der kan bo i den anden ende af landet? ej det er simpelhen for fjollet, det giver god mening i gymnasiet, da alle som udgangspunkt er fra "nær området".
Mht. til HG huen, så fred være med det, altså de handels gymnasier jeg kender, der er det tekniske gymnasium i samme bygning, og man vil da gerne fejre, at man har fået lov til at stå to år i lære (måske en anelse sarkastisk).
Altså jeg har ikke behov for at få endnu en hue, men hvis folk gerne vil bruge penge på det - så fred være med det.
Tænker at det bliver noget i stilen med "jamen tillykke, du har taget en 10. klasse"
Tænker at de der huefirmaer, prøver at skabe et behov som ikke findes - jeg vil da hellere bruge 500,- på øl, end en hue
jan 2008
Den Uuddannede Hippie - Foruden at HG ikke er en gymnasial uddannelse, så er dét, jeg synes er underligt ved hue på HG, at de jo får huen før de er færdige med uddannelsen. De skal jo være to år i praktik først. Selvom jeg da selvfølgelig godt kan se, at man heller ikke er færdig med hele sin uddannelse når man dimitterer fra gymnasiet, fordi man højst sandsynligt skal på en videreuddannelse, så er man jo stadig færdig med selve gymnasiet.
Jeg kan sagtens forestille mig, at det må være det fedeste for huefirmaerne
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.707
okt 2004
Ved at kokkene får deres egen kokkehat, og det er jo en fed tradition som minder om huen med stadig ikke er det samme.
Men ja det er sikkert huefirmaerne der har fundet en ekstra indkomst, men igen hvis folk ikke havde efterspørgelse for huer på andre uddannelser, så ville firmaerne jo heller ikke tilbyde det.
okt 2004
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
Til dét må jeg sige, at JA, måske er HG lige så hårdt for nogle som STX er for nogle mennesker, men skal vi kigge helt niveau mæssigt på dem, og ligestille alle mennesker intelligentmæssigt, så må vi altså indrømme at STX, HHX, HTX og HF altså er af sværere niveau end en HG, eller hvilken som helst anden erhversskole, og derfor synes jeg altså også kun en hue hører præcis dertil. Det er det som fortæller et hårdt og godt arbejde i skolen (ihvertfald engang lang tid tilbage), og det synes jeg at man skal fortsætte med.
For ikke at træde på andre: Jeg kender en del erhversuddannede eller HG'uddannede, som bestemt også har arbejdet hårdt, og som også skal have ros for deres arbejde, men ligestiller vi alle til at have samme lave intelligens eller høje intelligens, så vil STX enten være alt for hårdt, umuligt og opgivende, eller en HG vil være til at grine af, fordi det for mange vil virke som folkeskole niveau.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
feb 2012
Følger: 57 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 55 Svar: 677
I en desbat på facebook skrev en HG'er (nogenlunde husket) jeg er stolt af min hue, og ved at den er mere værd end alle de normale, da vi HG'er kan gå direkte ud efter skolen og få et job. Det kan en anden student ikke. (altså hun mente de var mere end for samfundet end Stx'er, Htx mm.) PUUUHA, et ramaskrig, og blev skisme også selv en smule stødt. Jeg måtte dertil skrive; "Så du mener ikke at min 2årige STX (som giver mig adgang til en videregående udd.) - er noget værd? Takket være min STX kunne jeg komme ind på en produktionsteknolog udd. som faktisk er en ret god uddannelse?". - En fra universitetet blev også ret stødt for det er da ikke for sjov hun sidder på skolebænken i 5 år.
Anyway, det korte af det lange er at jeg er med på bølgen for at de traditionelle studenter er dem der skal have huer. De andre er kopier
okt 2004
jan 2008
Team Haverkamp, gad vide om vi har set de samme kommentarer, for jeg læste nemlig også en HG'er der skrev, at deres uddannelse kunne bruges til mere, fordi de kunne gå direkte ud og få job, mens os på STX, HHX osv. først skal igang med at videreuddanne os. Det var da lidt af en dobbeltmorale at have - beskylde andre for at være usympatiske, fordi hun tror man mener at de gymnasiale uddannelser er mest værd, og derefter påstå at en HG er mere værd end de gymnasiale uddannelser
feb 2012
Det er ikke fordi jeg ikke under nogen (som ikke burde få huen) at de får et eller andet og nej, jeg er ikke bedre end dem fordi jeg synes at min STX burde have en hue til at samle støv. Synes det er flot at folk tager en uddannelse, kæmper og arbejder for sagen. Men ligefrem at kalde sig student for en HG.... hmm (I'm not a fan!)... Kalder frisører sig egentligt også studenter, nu de får huen? og hvad med landmænd? Er de også studenter?
Frem med deres egne traditioner, og lad studenterne have deres
okt 2004
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
Jeg synes at huerne hører til dem der har tage en gymnasiale uddannelser, det andet er altså bare for latterligt.
jan 2008
Det er egentlig bare småting med ord, men der er jo en grund til, at ordene er som de er
feb 2012
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Jeg fortryder at have fået en for min HG. Gik egentligt lidt kun med på den for at klappe munden i på resten selvom jeg mener at det kun hører sig studenterne til.
Jeg læser pt. til SOSU hjælper og flere fra min klasse vil have en hue - det er jeg ved og kløjs i, det forstår jeg slet slet ikke.
okt 2004
Jeg ved at nogle uddannelse får en broche eller noget i den stil, og det synes jeg er fint. Det handler jo ikke om, at man ikke må få noget/gå med noget, der symboliserer den uddannelse man har taget - det handler bare om, at en studenterhue hører til studenterne, og er man ikke student, skal man heller ikke have en studenterhue. Så må man lige finde på noget andet. :o)
jan 2008
okt 2004
Men jeg synes også oftest det er dem, der ikke selv har taget STX/HHX/HTX/HF, der er uenig. :o) Det er der nok en grund til
jan 2008
okt 2004
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
Jeg er ved at DØ når jeg ser folk vader rundt med de grimme hatte 2-3 uger efter de fik den på..
Og skal jeg have den skide hue om 2 år, så bliver den kun brugt til studenterkørsel og ikke til at tulle rundt med på åben gade.
Men er helt enig i at den tradition hører studentereksamen til og ikke alt muligt andet. Hvis man så gerne vil have den skide hue så må man jo tage en af de 4 uddannelser/eksamener der følger med
okt 2004
jan 2008
sep 2010
okt 2004
sep 2010
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692