2.532 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Studenterhue/-kørsel til alle? Studenterhue/-kørsel til alle?

Hej! Sorry for et kæmpe langt indlæg, det var faktisk slet ikke meningen..
Som alle nok har bemærket, har der jo været en masse debat om, hvorvidt andre uddannelser, som ikke er en gymnasial uddannelse, også måtte køre rundt i en studentervogn som man plejer at gøre, når man har afsluttet sin gymnasiale uddannelse.

Nu bliver jeg nok upopulær ved at dele min holdning, men jeg er en af dem, der faktisk ikke synes, at HG skal have studenterhue og køre studenterkørsel, og ville gerne høre, om andre er enige med mig. For mig handler det på ingen måde om, at jeg synes at den gymnasiale uddannelse er "hævet" over andre, men at det er en tradition, at det er elever fra de gymnasiale uddannelser (STX, HTX, HHX, HF), der får studenterhuer og kører studenterkørsel (jeg er dog godt klar over, at den sorte hue oprindeligt kun var ment den klassisksproglige linje i 1800-tallet).
For at være ærlig synes jeg man er blevet så forhippet på, at alle skal være lige, at man glemmer, at det jo bare er en tradition der hører gymnasierne til. Det er da fuldkommen skørt, at man som uddannet landmand skal have en studenterhue, eller som uddannet frisørelev også skal have en studenterhue - hvorfor ikke lave en tradition, der hører lige netop dén uddannelse til? smiley
Jeg ved, at der er mange der siger, at det er noget snobberi og at man knokler lige så hårdt på alle uddannelser. Og selvfølgelig kæmper man da lige hårdt uanset hvilket uddannelse man tager, men jeg synes bare at man går fuldkommen forbi pointen, hvis man gør det til en diskussion omkring, hvilket værd de forskellige uddannelser har - det handler jo om, at det er en tradition der hører de gymnasiale uddannelser til. Skal man så også have en hue og køre studenterkørsel, når man er blevet færdiguddannet hundetræner? smiley

Jeg vil lige for god ordens skyld nævne, at det absolut på ingen måde er for at nedgøre nogen uddannelse. For mig handler diskussionen ikke om, hvorvidt nogle uddannelser er mere "værd" end andre, men om, at jeg helt ærligt synes det er lidt underligt, at man skal have studenterhue og køre studenterkørsel, når man ikke har en gymnasial uddannelse. Skal vi andre så også til at tage traditionerne fra et svendegilde til os?

Min pointe er, at mange kommer med argumentet "hvorfor skal alle ikke have lov til at fejre at man er blevet uddannet" - og selvfølgelig skal alle have lov at fejre så meget man vil, men hvorfor så ikke have nogle traditioner for den enkelte uddannelse, siden studenterkørsel hører de gymnasiale uddannelser til? Hvad siger i? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Studenterhue/-kørsel til alle?
  • #1   27. jun 2014 Hørt. ^^ Og meget enig. smiley Slagter for jo også deres engen specielle hat. ^^ Så burde frissøer måske få en paryk og sosu få en baby? smiley

• #2   27. jun 2014 well før gymnasierne brugte den tradition, var det en tradiotion for de mandlige sømænd at have disse huer og kører sådan rundt i deres område byer i nærheden af den havn de lagde til efter deres første sejlads.
    så traditionen er jo allerede i første omgang tyvstjålet, så hvorfor skal man stopper "tyveriet" nu

• #4   27. jun 2014 Jeg syntes hue og studenterkørsel høre til studenteruddannelserne og ikke andet, og med studenteruddannelse tænker jeg alle de uddannelser som giver adgang til de vidergående uddannelser og derved er HG ikke med i min tanke om hvad der skal have hue og kørsel.
    Hvis alle for hue og kørsel, så er det jo ikke længere nogen special oplevelse for så gør alle det jo bare.

• #5   27. jun 2014 Men Jeanette, det med sømændene er jo ikke nogen tradition længere smiley jeg forstår godt hvad du mener med, at tradition allerede er "stjålet," men jeg synes alligevel der er forskel på, at traditionen ikke længere eksisterer som den oprindeligt var, og så at ville brede en allerede eksisterende tradition ud til ting, som egentlig ikke hører under traditionen. Det var lidt knudret at forklare, håber du forstår mig smiley

• #6   27. jun 2014 jeg ved at man på nogle landbrugsskoler får en grøn hue. hvor man den gang jeg gik på en for 10 år siden fik man en grøn kasket eller sixpence, som jeg allerede dengang synes var meget flottere og brugbar end de huer der ellers bliver delt ud.
    får man en jakke på nogle af landbrugslinierne, hvilket jeg udbyttemæssigt synes er bedred end de huer der nærmest ikke er andet end recourser spild og anlæg til tårer fordi lækre jesper for parrallellininen ikke har bidt i kanten af den og hvad jeg ellers har set af dramaer der er på de sociale medier over de huer

• #7   27. jun 2014 jeg forstår dig fint, man kan lige så godt genbruge en tradition, når den nu er "aflagt" andre.
    slet ikke ment så negativt, som det er skrevet

• #8   27. jun 2014 Grafik - ja, lige præcis, hvis alle får hue og kørsel, så er det jo til sidst ikke engang kendetegnet ved at blive student, fordi alle gør det smiley Det handler i hvert fald for mig om, at det da selvfølgelig er fedt at have en tradition, der hører den enkelte uddannelse til - ligesom at det er en tradition at klæde sig ud og kaste vandballoner når man afslutter folkeskolen.

• #9   27. jun 2014 Jeanette - Jamen jeg synes også det er helt i orden at få jakke, kasket eller hvad der nu passer, det er blot studenterhuen, jeg ikke synes passer ind smiley Det allerfedeste er da, at man har hver sin tradition på de forskellige slags uddannelser. Når de skiller sig lidt ud fra hinanden bliver det da også federe at fejre lige præcis sin uddannelse smiley

• #10   27. jun 2014 Det hedder en studenterhue, ergo hører det også til studenteruddannelserne.
    Oprindeligt er det jo kun STX der er en studentereksamen, men jeg kan godt gå med til, at HHX, HTX og HF går ind under det også. :o)

Men så stopper vi også!

Det handler ikke om, at de er mere værd. Det handler bare om, at det er en studentereksamen, og så skal man have studenterhue. Det er det eneste, der ligger i det. Ligeså med studenterkørsel. Det er for studenter, og det er man ikke, hvis man har taget alle mulige andre uddannelser. De er ikke mindre værd, det er bare ikke en studentereksamen. :o)

• #11   27. jun 2014 Du sagde det så godt, CTS smiley Det eneste der ligger i det er, at man får studenterhuen når man er færdig med den uddannelse, der giver adgang til universitetet.

• #12   27. jun 2014 Lige mine ord Fünke, jeg vil bestemt også mene at traditionen hører studenterne til! smiley

• #13   27. jun 2014 Jeg troede næsten at jeg var alene med den her holdning - dejligt, at jeg i hvert fald ikke er den eneste smiley

• #15   27. jun 2014 Vil give dig ret Fünke. Jeg synes bl.a. det er latterligt at 10 kl. også får hue, (hvilket jeg selv siger som en der har gået i tiende, dog ingen hue fik selv). En hue er for studenterne der har taget studentereksamen, og ikke andre.
    Og JA de er forskellige, mest niveau og hvad uddannelsen går ud på, og hvad man kan bagefter.
    Sorry men alle andre burde finde deres egen måde at fejre deres uddannelse, for jeg ser det faktisk som en fornærmelse at en som måske ikke har taget en nær så høj uddannelse som jeg, har de samme privilegier som jeg, som at gøre i studentervogn og få en hue. Så kan I svine mig til for det, men sådan har jeg det omkring dette, og sorry hvis er blevet trådt over tæerne.

• #16   27. jun 2014 Jeg tror du langt fra er alene smiley
    Ekstra bladet havde skrevet en artikel om præcis det med kørsel og hue, hvor der i bunden var en afstemning om hvem der måtte køre.
    Da jeg så svarene havde ca 75% svaret at kun HHX, STX, HTX og HF skal have lov til studenterkørsel, mens de resterende 25% havde svaret at alle skal have lov.

• #17   27. jun 2014 Jamen jeg så nemlig også lige præcis den artikel Ekstra Bladet havde skrevet, fordi det dukkede op på min startside på Facebook. Men da jeg tjekkede kommentarerne var størstedelen faktisk fra folk, der mente at det var noget værre snobberi og at man bare kun havde tanke for "eliteklassen," hvis man mente at huer og kørsel hørte til STX, HHX, HTX og HF smiley
    Men det var selvfølgelig bare kommentarerne på Facebook, gik ikke ind på selve artiklen.

• #18   27. jun 2014 Men var der også et spørgsmål med svarmuligheder? Det kunne jo være sjovt at se hvordan "stillingen" er nu smiley

Jeg vil dog tro at folk oftere kommenterer med deres utilfredshed, for det er da også yderst sjældent at jeg selv går ind og kommenterer, som her, hvis jeg er enig i hvad der bliver skrevet.

• #19   27. jun 2014 Et eller andet sted synes jeg at det er fint nok - jeg tvivler dog på at det er noget folk vil gøre, når man er ny uddannet sosuhjælper/assistent, pædagog/Pau, frisør, landmand, eller har gennemført STU/10 klasse.
    Personligt afholdte vi dimission(Pædagog) i går, vi var 158 der blev færdig, inden havde hue, og to havde en lilla ble på hovedet. Vi har ikke snakket om at vi ville køre rundt? for hvem skal vi køre rundt til? vores små lejligheder, vores forældre der kan bo i den anden ende af landet? ej det er simpelhen for fjollet, det giver god mening i gymnasiet, da alle som udgangspunkt er fra "nær området".
    Mht. til HG huen, så fred være med det, altså de handels gymnasier jeg kender, der er det tekniske gymnasium i samme bygning, og man vil da gerne fejre, at man har fået lov til at stå to år i lære (måske en anelse sarkastisk).
    Altså jeg har ikke behov for at få endnu en hue, men hvis folk gerne vil bruge penge på det - så fred være med det.
    Tænker at det bliver noget i stilen med "jamen tillykke, du har taget en 10. klasse"
    Tænker at de der huefirmaer, prøver at skabe et behov som ikke findes - jeg vil da hellere bruge 500,- på øl, end en hue smiley

• #20   27. jun 2014 Emilie - På facebook var der ikke noget spørgsmål med svarmuligheder. Men det lyder da spændende, kan være jeg lige skulle læse selve artiklen fra Ekstra Bladet, da jeg jo bare læste diskussionen på facebook om artiklen smiley Men ja, du har ret, jeg synes også tit det kan være svært at skrive andet end bare "jeg er enig," hvis man er enig.

Den Uuddannede Hippie - Foruden at HG ikke er en gymnasial uddannelse, så er dét, jeg synes er underligt ved hue på HG, at de jo får huen før de er færdige med uddannelsen. De skal jo være to år i praktik først. Selvom jeg da selvfølgelig godt kan se, at man heller ikke er færdig med hele sin uddannelse når man dimitterer fra gymnasiet, fordi man højst sandsynligt skal på en videreuddannelse, så er man jo stadig færdig med selve gymnasiet.
    Jeg kan sagtens forestille mig, at det må være det fedeste for huefirmaerne smiley

• #21   27. jun 2014 Helt enig med dig, TS smiley

• #22   27. jun 2014 Jeg kan huske at dyrepasserne fik en pink hue! Den var så grim og syntes det var dybt latterligt da jeg så det på grundforløbet.
    Ved at kokkene får deres egen kokkehat, og det er jo en fed tradition som minder om huen med stadig ikke er det samme.

Men ja det er sikkert huefirmaerne der har fundet en ekstra indkomst, men igen hvis folk ikke havde efterspørgelse for huer på andre uddannelser, så ville firmaerne jo heller ikke tilbyde det.

• #24   27. jun 2014 Og det sjove er at mange uddannelser jo har haft deres egen tradition, forstår ikke hvorfor huen pludselig er blevet den eneste måde at mærke en færdig uddannelse med smiley Min kæreste som lige er blevet anlægsgartner fik en super lækker rygtaske! Er så misundelig på den taske, tror jeg kommer til at låne den i tide og utide xD Men ja det er så hans gave som jo er pratisk i hans arbejde. Nu får man vist ikke huer på anlægsgartner, men har da spurgt ham om han ville have haft en hvis det havde være muligt. Dertil rystede han blot på hovedet og sagde det var da en fjollet ting.

• #25   27. jun 2014 Jeg er fuldstændig enig i at studenterhuerne altså kun hører til studenteruddannelserne. En anden ting er - fint for mig at de får deres hue, men jeg synes det er helt fint af politiet at sige, at det kun er STX, HTX, HHX og HF som må køre studenterkørsel. Det er trodsalt vist nok kørslen der gør det hele lidt mere speciel smiley

Til dét må jeg sige, at JA, måske er HG lige så hårdt for nogle som STX er for nogle mennesker, men skal vi kigge helt niveau mæssigt på dem, og ligestille alle mennesker intelligentmæssigt, så må vi altså indrømme at STX, HHX, HTX og HF altså er af sværere niveau end en HG, eller hvilken som helst anden erhversskole, og derfor synes jeg altså også kun en hue hører præcis dertil. Det er det som fortæller et hårdt og godt arbejde i skolen (ihvertfald engang lang tid tilbage), og det synes jeg at man skal fortsætte med.

For ikke at træde på andre: Jeg kender en del erhversuddannede eller HG'uddannede, som bestemt også har arbejdet hårdt, og som også skal have ros for deres arbejde, men ligestiller vi alle til at have samme lave intelligens eller høje intelligens, så vil STX enten være alt for hårdt, umuligt og opgivende, eller en HG vil være til at grine af, fordi det for mange vil virke som folkeskole niveau.

• #26   27. jun 2014 Og ja jeg siger det ligeud og hårdt - så må folk gå amok hvis det er det de vil smiley

• #27   27. jun 2014 Det er en lang debat der har været igang, og må indrømme at jeg er helt og holdent enig med TS.
    I en desbat på facebook skrev en HG'er (nogenlunde husket) jeg er stolt af min hue, og ved at den er mere værd end alle de normale, da vi HG'er kan gå direkte ud efter skolen og få et job. Det kan en anden student ikke. (altså hun mente de var mere end for samfundet end Stx'er, Htx mm.) PUUUHA, et ramaskrig, og blev skisme også selv en smule stødt. Jeg måtte dertil skrive; "Så du mener ikke at min 2årige STX (som giver mig adgang til en videregående udd.) - er noget værd? Takket være min STX kunne jeg komme ind på en produktionsteknolog udd. som faktisk er en ret god uddannelse?". - En fra universitetet blev også ret stødt for det er da ikke for sjov hun sidder på skolebænken i 5 år.
    Anyway, det korte af det lange er at jeg er med på bølgen for at de traditionelle studenter er dem der skal have huer. De andre er kopier smiley

• #28   27. jun 2014 Enig Munk smiley F.eks ved min kæreste da godt han ikke er ligeså "klog" som mig og ville aldrig kunne fuldføre en studentereksamen, men han er en dygtig anlægsgartner og det er jo trods alt det vigtigste for ham smiley Og jeg er da så stolt af ham selvom han "kun" er anlægsgartner og jeg nok ender med en universitetuddannelse, men det at han fuldføre hans uddannelse var jo en kæmpe sejr for ham smiley Men det er stadig ikke krævende på samme måde som f.eks en HF som jeg lige har afsluttet.

• #29   27. jun 2014 Grafik, du skrev noget om dét med, at kokkene får deres egen kokkehat, og det er jo netop det, der er fedt - at man får noget, der kendetegner ens uddannelse! Studenterhue og -kørsel kendetegner de gymnasiale uddannelser, en kokkehat uddannelsen til kok, eller som du nævner en rygtaske, som din kæreste fik som anlægsgartner. Jeg synes da det er klart fedest at få noget, der kendetegner ens uddannelse smiley

Team Haverkamp, gad vide om vi har set de samme kommentarer, for jeg læste nemlig også en HG'er der skrev, at deres uddannelse kunne bruges til mere, fordi de kunne gå direkte ud og få job, mens os på STX, HHX osv. først skal igang med at videreuddanne os. Det var da lidt af en dobbeltmorale at have - beskylde andre for at være usympatiske, fordi hun tror man mener at de gymnasiale uddannelser er mest værd, og derefter påstå at en HG er mere værd end de gymnasiale uddannelser smiley

• #30   27. jun 2014 Jamen det var nok hende ja! - Det var vist nok via TV2's link på facebook, omkring deres debat om emnet smiley Synes sku det er helt okay at man er stolt af sin uddannelse og fejre det, men synes godt nok at lige det med huer er noget der hører studenternes tradition til. De andre må da være kreative nok til at finde på noget andet? - jeg mener bare at når håndværkerne har svendebrev og studenterne har huer så må de andre jo finde noget til deres uddannelse og starte deres egen tradition? - Det ville jeg da synes var federe!

Det er ikke fordi jeg ikke under nogen (som ikke burde få huen) at de får et eller andet og nej, jeg er ikke bedre end dem fordi jeg synes at min STX burde have en hue til at samle støv. Synes det er flot at folk tager en uddannelse, kæmper og arbejder for sagen. Men ligefrem at kalde sig student for en HG.... hmm (I'm not a fan!)... Kalder frisører sig egentligt også studenter, nu de får huen? og hvad med landmænd? Er de også studenter?

Frem med deres egne traditioner, og lad studenterne have deres smiley

• #31   27. jun 2014 Funke: Nemlig, for det gør netop gaven unik, når først alle får huer så er der ingen der vil have dem mere. Fordi nu er de ikke noget særligt længere smiley Så erhversuddannelserne må være kreative og finde deres egen tradition/ afslutningsgave smiley

• #32   27. jun 2014 Jeg synes det er dybt latterligt at alle pludselig skal have studenterhuer. Jeg er ikke selv student, ikke fordi jeg ikke er "klog" nok, men fordi jeg ikke skal bruge det, for at komme ind på min drømme uddannelse, og derfor ikke gider "spilde" min tid på det.

Jeg synes at huerne hører til dem der har tage en gymnasiale uddannelser, det andet er altså bare for latterligt.

• #33   27. jun 2014 Hmm, der var én i kommentarerne, der hele tiden rettede på andre, når de sagde at man fx. fra HG ikke var student, for fra hans synspunkt er en, der er færdig med at studere = student. Men fra HG studerer man jo ikke til kontorassistent etc., man er elev. Ligesom man ikke studerer til frisør, man bliver jo frisørelev. Jeg vil mene, at man ikke studerer på en erhvervsuddannelse, man er elev, fordi man netop veksler mellem undervisning og praktik. Man studerer jo ikke til murer, man er murerlærling smiley
    Det er egentlig bare småting med ord, men der er jo en grund til, at ordene er som de er smiley

• #34   27. jun 2014 I like it Fünke! - You said it, I thought it ;D

• #35   27. jun 2014
    Jeg fortryder at have fået en for min HG. Gik egentligt lidt kun med på den for at klappe munden i på resten selvom jeg mener at det kun hører sig studenterne til.

Jeg læser pt. til SOSU hjælper og flere fra min klasse vil have en hue - det er jeg ved og kløjs i, det forstår jeg slet slet ikke.

• #36   27. jun 2014 Studenterhuen hører bare til studenterne (og HHX, HTX, HF). Så må de andre jo finde på deres egen tradition.

Jeg ved at nogle uddannelse får en broche eller noget i den stil, og det synes jeg er fint. Det handler jo ikke om, at man ikke må få noget/gå med noget, der symboliserer den uddannelse man har taget - det handler bare om, at en studenterhue hører til studenterne, og er man ikke student, skal man heller ikke have en studenterhue. Så må man lige finde på noget andet. :o)

• #37   28. jun 2014 Nej netop, det handler jo ikke om at man føler sig for fin til at "dele," men at man gerne vil bevare det specielle, der kendetegner at man er blevet student smiley

• #38   28. jun 2014 Præcis. :o)

Men jeg synes også oftest det er dem, der ikke selv har taget STX/HHX/HTX/HF, der er uenig. :o) Det er der nok en grund til smiley

• #39   28. jun 2014 Ja, det er ofte dem der ikke har taget en gymnasial uddannelse, der er uenige, har i hvert fald ikke oplevet nogle fra STX, HHX, HTX eller HF være uenige, men mindes at jeg læste nogle fra HG og lignende uddannelser, som er enige smiley

• #40   28. jun 2014 Nemlig, det er ofte HG'erne der råber op. :o)

• #41   29. jun 2014 Jeg starter HF efter ferien og jeg HADER de latterlige huer.. jeg ved ikke engang om jeg gider at spilde mine penge på sådan noget l*rt..
    Jeg er ved at DØ når jeg ser folk vader rundt med de grimme hatte 2-3 uger efter de fik den på..

Og skal jeg have den skide hue om 2 år, så bliver den kun brugt til studenterkørsel og ikke til at tulle rundt med på åben gade.

Men er helt enig i at den tradition hører studentereksamen til og ikke alt muligt andet. Hvis man så gerne vil have den skide hue så må man jo tage en af de 4 uddannelser/eksamener der følger med smiley

• #42   29. jun 2014 Jeg havde sgu kun min hue på i en uge. Jeg ville gerne have haft den på længere, men syntes det var pinligt at være den eneste smiley

• #43   30. jun 2014 Ah, det kan jeg godt forstå smiley

• #44   30. jun 2014 CTS > må man vel et eller andet sted også selv om, men jeg er bare træt af de huer alle vegne smiley Og ville aldrig selv rende rundt og se tosset ud i en uge eller flere smiley

• #45   30. jun 2014 Camilla: Jeg havde min på den dag jeg fik den, og kort dagen efter. Syntes også det er latterligt at rende rundt med den på i en uge eller mere. Det havde jeg slet ikke behov for, men huen vil jeg ikke undværer smiley

• #46   30. jun 2014 Team Grafik > ENDELIG en med samme syn på den dumme hat som mig smiley

• #47   30. jun 2014 Jeg har en hue fra HG. Og nej efter min optik. Burde det kun være studenterne der får deres hue, det er vel fortjent.. Jeg ville dengang også gerne have en hue. Også selvom det "bare" var en HG. Og har også en betydning for os. MEN det overrasker mug, at man bruger Huer i flere og flere uddannelser. Jeg er udlært Social og sundhedshjælper, og her kunne vi også få hue. Det ville jeg simpelthen ikke have, da jeg ikke mener den hører hjemme der. Inde for sundhedsområderne, for man en nål, som jo er en tradition.. Og det burde være ved det..

• #48   1. jul 2014 Har slet ikke læst alle kommentarer, men var bare nødt til at sige: Well spoken! Og jeg kunne ikke være mere enig smiley

Kommentér på:
Studenterhue/-kørsel til alle?

Annonce