Hjælp.. ny smed..Så ked af det :-( Hjælp.. ny smed..Så ked af det :-(
Hej HG.
I dag havde vi en forfærdelig oplevelse med vores smed så nu søger jeg en smed med tålmodighed og forståelse for ungheste. I dag var det anden gang Tindur skulle få sko på. Til Jer der ikke ved det så er Tindur snart 4 år og har fået beskåret hovene fra han var 8 mdr. Gammel. Han får renset hove 3 x ugentlig så han er vandt og trænet i at man tager hans ben og hove. Vi har så brugt samme smed i de 3 år. En gang har smeden losset ham en da han ikke ville stå på plads pga. at han var bange for noget. Det var ikke okay men jeg gav ham en chance da han gør et godt smede arbejde og er billig og det har aldrig været noget før. I dag gik det dog galt
Da smeden kom ville Tindur gerne hilse på ham. Smeden overså ham totalt og gik bare i gang med arbejdet. Tindur ville dog ikke være særlig samarbejdsvillig og var nok lidt utryg ved ham. Jeg tilbudte mig så at stå nede bagved og holde hoven så Tindur var tryggere. Dette gik så nogenlunde helt til tredje sko. Tindur hiver benet til sig så jeg ikke kan holde det, skærer mig op på sømmen og smeden losser ham en i benet med hammeren
Dette er bare IKKE okay og jeg er helt ude af den.. Havde det ikke været for at han ikke kan gå med kun tre sko og sømmen stikkende ud så havde jeg sendt smeden på døren med det samme. Men jeg fik besindet mig så arbejdet blev gjort færdig. Men hold da op hvor har jeg det skidt nu
Så nu leder jeg efter en ny billig smed der har tålmodighed og forståelse for ungheste som IKKE slår ham og giver ham endnu en dårlig oplevelse. For den i dag var ikke rar og han ville ikke være sammen med mig som normalt da jeg slap ham på folden
Så kender I en smed PÅ FYN der er dygtig, tålmodig og billig så vær venlig at hjælp mig.
Mvh den grædefærdige TT
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Held og lykke med at finde en, du synes om!
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 27
mar 2007
Følger: 163 Følgere: 152 Heste: 5 Svar: 428
Nu ved jeg ikke hvad billig smed er for dig, men mener Berger's tager lige omkring 1000,- for 4 sko.
De er pengene værd og super flinke og gode ved hestene.
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.710
Jeg kender desværre ingen på fyn, ellers havde vores gamle smed været super! Så rolig omkring hestene, og fløjter bare lidt hvis de skaber sig eller er usikre.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
mar 2007
Følger: 163 Følgere: 152 Heste: 5 Svar: 428
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 883
Det er en rigtig træls oplevelse, men er sikker på den nok skal falde ned igen. Hvis det ellers er en fornuftigt og velhåndteret hest (og det lyder det jo til
Min erfaring er, at ordet "billig" og "god smed" ikke høre sammen, desværre.
jul 2009
Bare sørg for at du får hygget igennem med ham!
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
ku han evt få noget beroligende et par gange?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
sep 2009
Følger: 42 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.791
Brugte Tobias til at starte med og senere Henrik selv, begge gjorde et fantastisk arbejde på min gamle hoppe!
Henrik har én gang stukket min nye hest en, hvilket han dog også havde fået lov til, hesten stod og bed og sparkede til højre og venstere og havde nær mast lærlingen flere gange.. -.-'
Jeg har ALDRIG oplevet at de har klappet hesten en hvis ikke jeg havde sagt go for det inden.
Synes også de er gode til at snakke med hesten og berolige den hvis der er brug for det.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
jul 2009
sep 2010
Følger: 23 Følgere: 20 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 83
Ved ikke lige hvad det koster men ved at han er dygtig & sød mod hestene af hvad jeg har oplevet & jeg står der som regel når prinsessen skal skoes
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Nu er jeg fra Sjælland, så det med at foreslå smed, bliver nok ikke mig. Men ville bare komme med mit input om, at selv os (hvis jeg kan tillade mig at tale for andre) der vægter smedens sikkerhed over hestens humør den næste time, heller ikke ville være glade hvis han slog vores over benet, og da slet ikke med en hammer!
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 509
Vores shetter er selv blevet tæsket af en smed som føl, men har det faktisk ok med Mads, hvilket har været et problem med andre smede
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
Bruger dem selv på min pige. Hun er sød med tre af benene, men vil simpelthen ikke lad ham komme til det sidste ben - hun trækker benet til sig og nægter at stå stille på trods af müsli og gulerødder som hun får undervejs. Med de her dråber kan han komme til det og få det ordnet.
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 111
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.066
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Men øv en oplevelse...
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men kan godt se at den med hammeren ikke er god, men det kan jo også have været en uheldig refleks fra smeden. Måske han før er kommet galt afsted med en hest der gjorde lignende. Kan godt forstå du vil have ny smed, men du kan jo ikke være sikker på den næste smed ikke også reagerer sådan. Og der er bare efterhånden langt imellem de gode smede, så ville måske prøve ham igen, og hvis han laver samme stunt igen, så sig til ham det ikke er iorden. Måske endda før han laver det.
Det kunne jo tænkes din hest heller ikke lavede flere stunts næste gang
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Skiftede også smed af samme årsag. Jeg var ellers super glad for hans arbejde og være måde generelt. men en dag kiksede det bare og min fik en albue i lysken og flere gange blev bagbenet holdt så hun var ved og sætte sig på røven.
Jeg er ikke ligeglad med smedens sikkerhed, men føler de at det er for muligt, hesten er for urolig eller besværligt - så sig fra istedet for at slå hesten! Min var hestegal og lagde derfor al vægten i med bagparten, jeg er klar over det er hårdt - og jeg ville have været helt ok med hvis han sagde " ved du hvad, jeg kommer igen og ligger bagsko på om en uges tid, når hun er "normal" igen ".
Jeg er skiftet til Adam McShane som Jeanette også bruger. Vidste ikke hvem jeg skulle ty til - da jeg var lidt bange for at stå i det samme med andre smede.
Adam er smed og må derfor gerne sko - men han stiler imod en barfod hest. Dvs. min havde før sko på og er nu undervejs med at få dem af igen. Dette er gjort med først at gå med nogle såkaldte wraps i en tre ugers tid og pt. går hun med plastic sko.
Han er pænt billig, selvom han er fra Jylland - han kommer på Fyn hver fredag og tit også lørdag.
Meget tålmodig mand der finder sig i at min hoppe kan være lidt urolig og bruger gerne en masse tid på at forklare og følge med. Han var ved mig 1½ time første gang hvor vi bare snakkede om hvad han tænkte om min hoppes hove, hvad han ville, hvad jeg ville osv. - ganske gratis.
Han har en løsning på de fleste problemstillinger man kunne opleve, som folk ellers ville putte sko på. En anden opstalder i stalden er pt. ved og få skoene af sin - en hest der ellers har gået med sko på i 10 år og roller sko en del af tiden.
Så hvis man giver det en chance i det mindste bare for at høre hvad han har og sige, så er jeg sikker på han har nogle tanker :o)
sep 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Ah ja - det skal man kunne tage hvis man har ham ude, at han kommentere på ens foder eller i hvert fald spørger ind til det ;o).
Og han sender gerne 117 youtube links omkring træning eller fx de wraps min fik på og sko, bruger tid på at komme med forslag til træning o.l
Vældig engageret :o)
sep 2007
Jeg syntes han er genial, men jeg er også enig med hans holdning til 99% af tingene
Hjælp.. ny smed..Så ked af det :-(