Har jeg chancer i jockeyverdenen Har jeg chancer i jockeyverdenen
Hej alle hesteejere eller lignende!
Jeg er vokset op med galopsporten og mine forældre har en hest med super gode chancer derbyet. Min farfar var også amatørrytter.
Jeg kunne også godt tænke mig at ride galopløb på et tidspunkt...
Jeg er lige fyldt 14 år, vejer 52 kg, 173 høj og er rimelig slank i min bygning. Tror i jeg har en chance som jockey, amatørrytter eller bare træningsrytter??
Hader al løgn så bare sig sandheden.
P.T. Jeg går meget op i sporten og ved sagtens hvordan man rider.
mar 2013
Følger: 53 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 69
Held & Lykke
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 920
Uanset hvad så kan du jo først tage licens når du er 15, så brug tiden indtil da til at ride ud for en træner og få fornemmelsen af jobbet den vej.
PS. tillykke med andenpladsen i Moverinaløb
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 9 Svar: 28
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Indenfor galopsporten har man en treårig lærlingeuddannelse, hvorunder lærlingene uddannes til jockeys. Under uddannelsesforløbet er man fuldtidsansat hos en galoptræner.
Uddannelsessteder
Uddannelsen foregår hos professionelle galoptrænere med licens i Klampenborg, Odense, Aalborg og Århus.
Om uddannelsen
Som jockeylærling er du fuldtidsansat hos en professionel galoptræner, hvor du deltager i den daglige træning og pasning af væddeløbsheste. Derudover består uddannelsen af en teoretisk del, hvorunder lærlingene deltager i et grundkursus af en uges varighed, hvor man lærer om hestens anatomi og sygdomme, træningfysiologi, forebyggelse og behandling af skader m.v. Lærlinge skal også gennemgå et kursus på The British Racing School i Newmarket, også af en uges varighed.
Uddannelsen varer 3 år, men kan forlænges med 1 år.
Når læretiden er forbi, er du udlært. Efter uddannelsen får du en jockeylicens. Under uddannelsesforløbet er det også muligt at ride i væddeløb, når træneren vurderer, at man er kvalificeret hertil. Man får så et såkaldt lærlingelicens.
Optagelse
For at blive optaget på uddannelsen skal du have afsluttet 9. klasses afgangseksamen. Derudover må du højst veje 52 kg ved optagelsen.
Du skal henvende dig til en træner om læreplads. Dansk Galop kan være behjælpelig hermed. Der skal oprettes en lærekontrakt, som skal godkendes af Dansk Galop. Der er 3 måneders prøvetid.
Økonomi
Det første år under oplæring får du ca. 4.600 kr. hver anden uge, herefter stiger din løn til ca. 5.100 kr. hver anden uge. Du har desuden mulighed for at tjene ekstra i form af ridepenge, som du får efter hvert løb.
Kilde: http://www.galopsport.dk/
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
Har du licens? For det skal man jo også have for at ride i løb. Desuden ved jeg ikke om der er en aldersgrænse.
maj 2013
aug 2006
Der er ikke noget vægtkrav. Det kommer helt an på, om man kan finde en træner, der vil tage dig ind.
Om du har en chance som prof. ved ingen, før du har redet galoppere i noget tid. Start som træningsrytter og tag den derfra.
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.858
Dvs at for a kunne ride løb skal du godt nok være en tynd lille splejs, og så er spørgsmålet om du vil være stærk nok til at klare hestene, da muskler vejer meget i forhold til fedt.
Mange jockeys er ikke særligt høje og det har sin fordel, da de derved har lettere ved at holde sig på vægten med en fornuftig muskelmasse, uden for meget fedt.
Vil da håbe for dig at det lykkedes alligevel
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
maj 2013
aug 2006
Louise Møller er 180 cm høj, og hun en ridevægt på 52 kg i rigtig mange år.
nov 2011
Stavefejl er gratis, når man skriver på ipad med stavekontrol
Novem:
Vil du venligst bide hovedet lidt mere af mig tak? Jeg siger bare hvad jeg ved? Størstedelen af jockyer er ikke ret store, og drenge har det jo med at skyde i vejret lige pludselig. Desuden vejer en sund og rask pige/kvinde på 180 altså ikke 52 kg, det kan umuligt være sundt
aug 2006
Du skriver "jockeyer skal være ret lave" -> nej, der er intet krav om højde
Du skriver "... og veje noget nær ingenting" -> En amatørjockey kan snildt veje 65 - 70 kg og stadig få mange ridt. Prof. jockeyer kan veje op til 60 kg, og klare sig fint.
nov 2011
Nu er jeg trods alt ikke prof, jeg fortæller altså bare hvad jeg ved Novem, og må jeg spørge hvem der dør af det? Ingen vel? Så hvad med at du finder en anden at diskutere med, for jeg gider egentlig ikke spilde min aften på det. Sov godt
aug 2006
maj 2013
Har jeg chancer i jockeyverdenen