4.563 visninger
|
Oprettet:
Gud ske tak og lov (afgangsprøve) {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg skal snart til afgangsprøve.
Jeg har trukket fordybelse området romantikken, hvor jeg så skulle vælge et digt, jeg valgte Gud sketak og lov.
Jeg har lidt svært ved at komme i gang, fordi teksten er meget svær, synes jeg. Derfor vil jeg hører om der er nogle af jer, der måske har lavet en analyse, eller har nogle gode oplysninger til det digt.
Gider ikke negative kommentar, tak!
Lad hver med at kommentere, hvis du ikke har noget positivt at sige.
Tak!
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 112
Først derefter ville jeg begynde at åbne digtet, da jeg så ved hvilke træk jeg skal kigge efter i forhold til perioden og forfatteren. Find altid eksempler på den litterære periodes aftryk i teksten: NED I TEKSTEN, OP I KARAKTER! =)
Fandt hurtigt dette på nettet:
Resume: Sangen er fra gammel tid. Hvordan det var, hvordan man takkede og håbede på det skulle blive bedre. Sangen hedder Gud ske tak og lov, og meningen med sangen er nok også at man siger tak til gud.
Handlingen og stemningen: Stemningen er lidt trykt.
Strofer og vers: Der er 6 vers.
Rytme: Ja der er en god rytme
Sproget: Sproget er meget gammeldags. Der er mange gentagelser, men fortalt forskelligt.
Tid og sted: Handlingen foregår i Romantikken. Miljøet er på landet, der er fugle der synger og sidder i træerne. Det er sommer og solen skinner.
Motiv og tema: Motivet i sangen er et ønske, og at alt skal blive godt, man beder til Gud, og siger tak for det man har.
Temaet drejer sig om kærlighed, altså kærlighed til verden og det man har.
Fortolkning og perspektivering: Vi tror meningen med digtet er at gøre folk opmærksomme på hvad de har og ikke hvad de ikke har (og at de skal være glade for, hvad de har). Lev i nuet og nyd hver eneste dag.
Håber dette kunne hjælpe lidt..
dec 2010
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 232
Den ene er den "gammeldags" med at man får 40 min også er det bare i gang, den anden så får man en hel måned
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 443
Umiddelbart synes jeg det er et lidt atypisk romantik digt, så det ville jeg nok også komme ind på.
Held og lykke med eksamen
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
Skal du bare bruge en analyse model til digte?
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 410
Jeg har noter (godt nok fra gym) om romantikken. Skriv evt til mig, hvis det er noget du har interesse i at få
jul 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 300 Svar: 323
Linnea: det vil jeg rigtig gerne
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
http://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/digtanalyse-analysemodel-digte
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Jeg har brugt denne her, som jeg synes er rigtig god. Der tager du bare alle punkterne en af gangen og kigger på teksten. Hvis der ikke er noget til et af punkterne så spring det for guds skyld over.
(link fjernet)
Gud ske tak og lov (afgangsprøve)