Pludslige ændringer i opførsel + søvn rytme Pludslige ændringer i opførsel + søvn rytme
Jeg advare lige på forhånd. Det er et meget langt indlæg, men jeg føler alt viden er nødvendigt for at give et klart billede af hvad der kan ha provokeret det.
Der ligger en længere historie bag som nok kan have indflydelse på hele situationen som er beskrevet senere i emnet
Jeg har gennem de sidste 3-4 år ikke haft det godt nogen steder, hjemme var det hårdt med en søster med diagnose, jeg har aldrig haft mange veninder og da jeg startede i 7. holdt jeg kort efter op med at svømme, altså var der ingen da min 'familie' var i svømmehallen. Jeg levede derfor i de 3 sidste af af folkeskolen uden venner, jeg havde en uden for og en i klassen that's it.
Derfor har jeg været enormt ensom og sikkert haft depressioner flere gange fra jeg var ca 13 år det har dog ikke været konstateret. Da jeg så startede i 1.G i sommer kørte det ikke vildt godt. Jeg startede dog lige inden sommerferien til psykolog som fik hjulpet mig lidt igennem. Dog gik jeg totalt ned og fik konstateret depressive tendenser lige efter jul. Derfor ændrede jeg mit liv og er nu kun i skole 4 moduler om ugen til italiensk og mediefag, jeg skifter til HF og kan derfor få merit for min mediefag.
I løbet af foråret blev jeg ansat i legoland og har faktisk været glad for det da de jo må se noget i mig siden de har valgt mig, så jeg skal til at arbejde der fra i næste weekend
I fredags gik det så galt:
Jeg har den sidste måned virkelig sovet dårligt og haft problemer med at falde i søvn, jeg vil enormt gerne sove da jeg der er fri for bekymringer og ubehag. Men det at falde i søvn har jeg ikke villet, de der minutter lige inden man falder i søvn, der har jeg været totalt panisk og fuld af bekymring.
Hele den her uge har jeg været meget nem at provokere og torsdag brød jeg sammen mens jeg var alene hjemme. Jeg hylede og skreg, tudbrølede i en lille time, råbte og skreg af hunden som bare så forviret på mig, jeg kastede rundt med mine småting. Jeg var helt ude af den uden anden grund end at min bedste veninde var til samme skole mucial som mine forældre (min søster går på samme skole som mig. jeg har sagt at jeg på ingen mdåe skal der op igen) bum så skreg jeg som pisket.
Som sagt så gik det for alvor galt fredag. Min søster vrissede lidt af mig sådan hen af aftenen og der brød jeg så sammen. Gik ind på mit værelse, smækkede døren og så grød jeg ellers bare resten af aftenen. Min mor kom ind og vi fik snakket om det. Jeg har dog igennem mine rigtig mange tudeture aldrig oplevet en sådan reaktion fra mig.
Jeg hulkede ukontroleret og var nok i noget panik ligende noget, det slog mig hvor alene jeg er og hvor ensom jeg er. Min hunger efter at være normal kom for første gang nogen sinde til udtryk. Jeg har altid kunne sortere hvad jeg ville dele men ikke denne gang. Jeg hyperventilerede og kunne slet ikke se på min mor, jeg stirrede skrækslagen op i loftet mens jeg bare klamrede mig til min dyne. Det resulterede i at jeg sov inde ved siden af min far (min mor tog min seng) jeg vågnede rigtig mange gange i løbet af natten, sov ikke meget, det var vildt ubehageligt og jeg kunne ikke holde ud at være i min seng.
I nat vågnede jeg også. Denne gang fordi jeg er blevet enormt forkølet og derfor nok ikke helt kunne få luft. Jeg er også her i en form for panik, hyperventilerede og kunne slet ikke falde til ro igen. jeg kastede mig rundt i sengen for at komme væk fra det her som jeg ikke ved hvad er. Jeg var så bange og jeg ved ikke hvorfor.
Jeg har nævnt det for min far som siger det lyder som stress syntomer og at det er helt normalt når man bøvler med så meget som jeg gør. Men jeg har været i bedring og aldrig oplevet noget ligende før.
Jeg har overvejet at tage til lægen i håb om at kunne få noget medicin for at hjælpe mig med at sove igennem om natten for jeg er mere og mere udmattet og derfor heller ikke har overskud til noget som helst. Jeg kan ikke få gjort noget af det jeg bør, bare det at komme ud af min seng er svært.
Har i nogen idé om hvorfor jeg pludslig reagere så voldsomt, det har jeg aldrig gjort før. Har i nogen forslag til hvad der kan gøres?
Det er enormt frusterende det hele og jeg vil bare gerne have lov til t være rolig, normal, og bare som en start sove helt normalt, roligt, gennem hele natten. Og betyder det at jeg skal til at tage lidt medicin fast i en periode er det noget jeg med glæde gør
Det skal lige siges at jeg tager det med min psykolog i morgen.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Men du har det rigtig svært og det er godt du får snakket med psykologen om det. At tage sovepiller virker som en god start/løsning pt. men du må forsøge at få nogle venner
Mvh TT
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.017
Jeg tør ikke det der med andre mennesker da jeg har kæmpet i 3 år i folkeskolen og har oplevet at folk har kigget på mig, konstateret det var mig og så vendt sig om og snakket videre.. Jeg tør ikke, derfor er det også enormt svært at vide det er eneste løsning for mig
mar 2011
Mvh TT
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.795
Det lyder som angst anfald.. har dem selv.. og det tager TID at lære at kontrollere, men lover at det bliver bedre..
Det hjælper for nogen at meditere inden de skal sove, måske det var noget du skulle prøve? andre hjælper det at skrive 10 positive ting ned.. og kun fokusere på det gode i dagen.. andre skal løbe en tur 1 time før de skal sove, så kroppen er godt træt..
personligt sover jeg på sofaen i de dårlige perioder.. ved ikke hvorfor, men den giver mig bare en indre ro..
men det er rigtig godt du snakker om det og får det ud.. jo før jo bedre.. jeg er 26år nu, og har bedt om hjælp i 4-7 år (forklaring følger) og har først rigtig fået hjælp her feb. måned.. så vær stædig og fastholden..!
Fik en depression da jeg var 18år.. som de bare sendte mig til psykolog for.. det hjælp ikke.. så endte med at jeg tog i byen konstant og arbejdede, for at glemme.. fandt så en forkert kæreste, som endte med at give mig PTSD. det blev stadig ikke behandlet.. udover med nogle samtaler.. og det endte så med at jeg fik et blackout (det er en sjælden tilstand, når man ikke er påvirket) hvor hele min krop lukkede ned.. og da jeg kommer til mig selv, sidder jeg med et tomt glas piller i hånden, og jeg går i panik!!! stikker en finger i halsen og får dem op.. går ind i stuen for at hente min mobil.. og ser mit køkken og stue er ENDEVENDT! bliver enormt bange og ringer efter hjælp.. efterfølgende blir jeg henvist til egen læge, og må VENTE 2mdr yderligere på hjælp, da det ikke var akut nok.. -.-
nu er vi så 3½-4 længere fremme og har først fået rigtig hjælp nu.. og har en gæld på over 100.000kr.. fordi jeg ikke kunne klare mig økonomisk..
Det kræver styrke at være syg, og det du allerede har meldt ud.. det viser at du er stærk.. der er lys for enden af din tunnel.. og er der noget du vil tale om eller vil spørge om, kan du bare skrive.. har et par diagnoser med i bagagen og har prøvet lidt af hvert..
men lover at det bliver bedre nu.. bare bed om hjælp.. det er vejen frem.. ingen skal gå alene med sådanne følelser..
jan 2012
Missen: hvad kan ha fremprovokeret det? det er første gang jeg har oplevet noget ligende. Jo jeg er da vær vågnet bange efter en dårlig drøm men aldrig noget vildere end 10 min disney channel kunne klare det. Jeg er som sagt i bedring men blev ramt af det der fredag aften fordi det gik op for mig hvor ensom jeg er. Kan det være det?
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 22
jan 2012
hvad er en psykiatrier enlig? er det en kombi af en læge og en psykolog (på højere niveau) eller hvordan kan det beskrives?
mar 2011
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.293
jan 2012
mar 2011
Mvh TT
Pludslige ændringer i opførsel + søvn rytme