{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Når hestenes bedste venner siger farvel... {{forumTopicSubject}}

Nu er vi jo mange her inde der ved at vores heste sørger når de mister sin bedste ven... Men tænker I at vores heste kan forbinde os med den ansvarlige for deres vens død, når de ser vi står ved siden af den hest der bliver aflivet? Det burde jo være logisk at den forbandt os med den hest sit dødsfald og forbandt os med døden når de ser i det ene øjeblik deres bedste ven i live på feks. folden og så kommer vi, står ved siden af den og så dør den... Og tror I hestene får et anderledes syn på os? Mister lidt tillid til os?

Er fuldt ud klar over at heste ikke kan forbinde os med døden hvis de ikke ser dødsfaldet men tror I den kan hvis den ser vi står der? Og tror i det gør noget ved tilliden?

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hestenes bedste venner siger farvel...
  • #2   1. feb 2014 risikoen er der, vi er jo alle dyr i sidste ende. har følelser etc. så hvorfor tro de sku være anderledes end vores art?

• #3   1. feb 2014 Dyr tænker ikke på samme måde som os, og har ikke de samme følelser som os. De kan føle smerte, varme, kulde osv, men heste f.eks. har ikke ret store hjerner og glemmer hurtigt, så det tror jeg ikke de gør smiley

• #4   1. feb 2014 Josephine - lige i det her tilfælde kan hesten jo godt "tænke". Hvis de ser ham/hende der fodre i stalden, så kan man jo tydeligt mærke på dem at den person = mad. Bare for et eksempel.
    Så at hesten ser os med død hest kunne vel på en måde godt være at de forbinder os med død - jeg ved dog bare ikke om aflivning sker så sjældent at de ikke 'vænner' sig til at forbinde os med død hest.

• #5   1. feb 2014 Christina - Det tænker jeg også... At når det ikke sker oftere så går det nok..Men heste er jo feks. bange for dyrlægen, smeden osv. smiley

• #6   1. feb 2014 Josephine: Der er jeg lidt uenig med dig. Heste glemmer altså ikke altid så hurtigt. En dårlig oplevelse i boksen, kan den huske i flere år efter.

TS: Godt spørgsmål... Men har ingen anelse. Men som Christina siger, en hest kan jo godt forbinde en person med mad osv., så hvorfor ikke også døden?

• #7   1. feb 2014 Heste har kognitive skemaer for folk, som f.eks. kan forbinde folk med mad, træning, glæde eller smerte etc. men kan ikke stå at tænke over liv og død, og have følelser på den måde. Når en hest aflives ved den ikke hvad der sker. den kan mærke at den bliver træt og før de rammer jorden er de væk og kan ikke mærke noget. De har mere instinktive følelser, og ja de kan se at der mangler en fra flokken, men hestens instinkter fortæller dem at de må videre for overlevelse i naturen f.eks. Hesten har en ret svag korttids hukommelse, så den vil hurtigt glemme hvis den ser en død hest eller et menneske ved siden af en død hest. Men at se en døende hest for en hest er en barsk oplevelse for dem. og for os. De kan godt mærke tingene ikke er som de skal være, og dyrene har jo også følelser for hinanden indbyrdes. Men heste glemmer på et tidspunkt tabet af en kamerat, alt efter hvor lang tid de har været sammen. Men heste står ikke og filosofere over livet eller mistænker personer for noget. En hest kan først tage et standpunkt om en person når den kan forbinde personen med noget, og derfor kan en god tillid nok ikke mindskes fordi at alt det gode ved en person overskygger den ene dårlige oplevelse. Heste glemmer hurtigt sådanne ting, og husker de positive oplevelser. Og derfor er det så vigtigt med positiv træning osv. da hesten så vil lade det positive overskygge det negative. smiley håber det var et okay svar smiley

• #9   1. feb 2014 Hesten kan godt forbinde mennesker med død.

• #10   1. feb 2014 Jeg tænker lidt, at der jo går lidt tid inden, hesten lugter af "død" og man står jo ikke ved den flere timer efter, eller jeg gjorde da ikke.
    Så jeg tror ikke, den står og forbinder det.
    Ligesom hvis du rider rundt og sparker hårdt til din hest, så tror jeg ikke, de andre heste forbinder dig med noget dårligt smiley

• #11   1. feb 2014 Heste lærer ikke af andre heste. F.eks. kan en hest stå og se en anden hest blive trænet med 3 foderspande, hvor to er tomme og een er fuld, og det er altid den i midten der er foder i. Hesten der bliver trænet med lærer det hurtigt og ignorerer de andre spande, men hesten der ser på lærer det ikke, så når det bliver dens tur, så skal den starte helt fra bunden med indlæringen af den korrekte spand.
    På samme måde tror jeg ikke at hesten forbinder det der sker med en anden hest eller hvem der er til stede, bliver opfattet som vi ville gøre det.
    Den kan selvfølgelig blive nervøs ved situationen, og "undre" sig, men forbinde den person der er der når en anden hest bliver aflivet.....det tror jeg er meget usandsynligt, heldigvis for os.

Kommentér på:
Når hestenes bedste venner siger farvel...

Annonce