{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor tror I at folk bliver racister? (Skoleopgave)
  • #3   7. jan 2014 Opdragelse, og hvis det først er senere hen , så oplevelser eller påvirkning fra andre.

  • #4   7. jan 2014 Der er mange ældre mennesker der er racister. Det kunne tænkes at de gerne vil have at Danmark forbliver Danmark og derfor vil de ikke have andre kulture ind i landet. Jeg tror de er lidt bange for at danskheden bliver taget fra os. Vi bygger moskeer rundt omkring men de bygger jo ikke en kirke til os i deres land? De fleste forbinder racisme med at man ikke kan lide sorte mennesker men jeg tror mere man er racist hvis man ikke kan lide indvandrere. Der er jo også folk fra Italien i Danmark men de må gerne være her? Hvorfor må en fra Arabien så ikke? De ældre (Som mener racisme er mod de sorte) tror sikkert at de ødelægger vores samfund som har taget lang tid at bygge op. De er bange for at alt den danskhed de er gået ind for forsvinder når der kommer nye kulture. De glemmer bare at hvis ham fra Italien ikke var kommet til Danmark så kunne vi ikke spise Pazza. Eller omvendt hvis vi danskere ikke måtte komme til Italien fordi de var i mod os så kunne vi heller ikke lave pizza herhjemme. Det samme med tyskere i Danmark og danskere i Tyskland. Så ville vi ikke hvide noget og Albert Einstein eller Elvis? Det går ikke kun ud på mad og musik, men prøv at tænd for radioen. Kig i en kogebog. Kig dig omkring og se at alt det vi er vant til at kalde dansk slet ikke er fra Danmark. Det er det jeg mener racister tror det er.
    Jeg siger ikke at det kun er ældre men jeg kender mange ældre som er racistiske anlagt.
    smiley


  • #5   7. jan 2014 Jeg er ikke racist men jeg syntes bare at der er mange der ikke bør være i Danmark...
    Fx syntes jeg at det er træls at der har været noget med at børn ikke måtte få kød med på madpakke fordi at det syntes de og at nu vil de bygge moske'er her i Danmark. Sådan er Danmark ikke efter min mening. Den der vil være muslimer og vil have alle deres muslimske ting ting kan tage hjem til deres ejet land.
    Danmark skal ikke laves om! Ellers kan de skride efter min mening.
    Selvfølgelig må dem der ikke laver om på Danmark gerne være her!
    Det er bare min mening! smiley


  • #6   7. jan 2014 tja, Hitler blev racist fordi hans far var en led jøde... Opvækst spiller en stærk rolle..

  • #7   7. jan 2014 medierne har klart en stor indflydelse hos os i dag.
    Der findes utrolig mange indvandrer som opfører sig ordentligt og gør noget for at integrere sig i Danmark, men som alle ved skal der 10 gode oplevelser til for at opveje en og det er altid de dårlige man hører om.
    Oftest har indvandre en forskruet måde at tænke på, hvis man spørger danskere, vi lever i et moderne samfund, hvor der er ligestilling, hvis man kigger på indvandres samfund så består den oftest af, at manden er på arbejdsmarkedet og det er kvinderne der er hjemme. Kvinderne har ikke noget, at skulle have sagt og derfor er det også i orden, at banke konen hvis hun gør noget der ikke er efter mandens hoved. Det er sådanne ting man hører om i medierne, det er noget der er så langt fra normale danskeres hverdag og sådan forsætter det med eksempler som madpakker i børnehaven ovs..
    Så er der dem, der ikke retter sig efter i danske regler, jeg tror langt de fleste har det sådan, at kommer man til et andet land, så må man også følge dets regler, dem der ikke gør det er igen dem vi høre om i medierne.


  • #8   7. jan 2014 Alberte: Det er jeg godt nok ked af at høre! smiley Kan godt følge dig i at det kan gøre at man for flere fordomme. smiley

    Rosalina: Ja, det tror jeg du har meget ret i! smiley Også selvom man synes det er forkert med fordomme, så tror jeg alle har nogle! smiley

    Linnea: Enig! smiley


  • #9   7. jan 2014 Jeg er ikke racist, men har dog nogle fordomme og forbehold, når det kommer til nogen typer, da en jeg kender godt blev stukket ned af en og en anden er blevet slået ned tilfældigt på gaden.

    Det er ærgerligt, da jeg ellers kommer fra et forholdsvist fordomsfrit hjem, men når man oplever ting, så sætter det sig fast smiley


  • #11   7. jan 2014 en racist er ikke en der ikke kan lide sorte el. muslimer. En racist kan faktisk ikke lide andre end sit eget folkeslag.

    Gamle msk. kan ikke lide sorte fordi nogen af dem har levet I den tid hvor slaverne blev befriet = de er opfostret med at slaver sorte msk. ikke er noget værd.


  • #12   7. jan 2014 Emma: Ja, det er rigtig! Der er mange der synes at det danske ikke skal laves om! Men de glemmer bare at vi er glade for nogle af de ting vi lære af andre lande! smiley

    Sandra: Ja, det er jeg også enig i! smiley

    Ida: Ja, det tror jeg også! Man kan blive opdraget til at noget er forkert uden at være det!



  • #13   7. jan 2014 Og tit synes jeg, der er en slags misforståelse, der går ud på, at det kun er "hvide" mennesker, der er racister.
    Sorte kan også være meget racistiske i lande, hvor de er i overtal smiley

    Ida J: Jeg er ret uenig med dig der.
    Jeg tror bare, at ordet racisme har ændret "betydning" gennem tiden og nu er hvis hvide ikke kan lide sorte osv smiley


  • #14   7. jan 2014 Nu kan man strengt taget ikke kalde det, der foregår mellem hvide kristne og arabiske (eller lignende) muslimer for racisme, men snarere kultur/religionschauvinisme, da vi er samme race. Kultur/religionschauvinisme er troen på, at ens egen kultur/religion er andres overlegen.

    I gamle dage, hvor man i USA holdt negere som slaver, kunne man kalde det racisme. Jeg synes racisme er et enormt udvandet og fortærsket udtryk, som burde afløses af noget mere korrekt.

    Nå, det var slet ikke det, du spurgte om smiley

    Jeg tror, at folk bliver "racister" af flere grunde. Uvidenhed om hvad "de andre" er for nogen, hvordan de lever, hvad de tænker og føler. Mange mennesker ved ikke ret meget om fx islam, og det giver en usikkerhed, som kan føre til afvisning af muslimer. Man frygter det ukendte og i stedet for at opsøge viden, er det nemmere at hade. Så har man også nogen at skyde skylden på (prøv at Google "syndebuksyndromet". Det benyttede nazisterne sig fx af i 30'erne i Tyskland. Pia Kjærsgård/DF benytter sig af dette princip.

    Racisme bygger på fordomme. Fordomme er ting, som man tror er rigtige, men ikke er det. Fx "alle muslimske kvinder er undertrykte". Ja, der er sikkert nogen muslimske kvinder, der er undertrykte, men næppe alle. "Alle unge, muslimske mænd er kriminelle". Ja, en del af dem er (og desværre også %-mæssigt flere end danske unge mænd), men ikke alle. "Muslimske forældre slår deres børn". Muslimsk børneopdragelse er ikke som den danske, men det er næppe alle, der slår deres børn.

    Vold begået af muslimske unge mænd er meget fremme i medierne og det skaber frygt blandt befolkningen. Frygt er en fremragende katalysator for racisme, og det spiller fx Dansk Folkeparti højt på. Mange racister har aldrig eller kun sjældent selv været i kontakt med muslimer.



  • #15   7. jan 2014 Ida J: slaveriet blev ophævet midt i 1800-tallet. Det er der næppe nogen nulevende mennesker, der har oplevet smiley

  • #17   7. jan 2014 1000 tak for hjælpen alle sammen! smiley Nu har jeg noget at gå ud fra! smiley

  • #18   7. jan 2014 Jeg har ikke læst kommentarerne, men jeg havde noget om det i efteråret 2012 i forbindelse med et forløb i idéhistorie hvor vi havde om fjendebilleder. Som jeg lige husker alt det, så opstår sådan noget typisk ud fra generalisering og stereotyper, af det der er den generelle holdning i samfundet og det man selv oplever. Nogle typer af stereotyper bryder man sig ikke om, og der kan komme fjendebilleder og racisme.

    Eks. så kan vi sige, at de sorte personer jeg har mødt, alle har forsøgt at gennembanke min hund og sætte ild til min skraldespand. Det kan være at jeg har mødt et par flinke, men de dumme overdøver det altid. Den stereotyp jeg danner, er er at sorte mennesker er voldelige og pyromaner. Det bryder jeg mig ikke om og de er mine fjender, efter min mening burde de udryddes og fjernes fra landet. Bum, racisme er opstået.
    Andre stereotyper er at nordmænd og svenskere drikker, alle skandinaviere er blonde, englændere forguder te og deres kongehus.


  • #20   7. jan 2014 jeg slynger lige nogle tanker ud, jeg er ikke nødvendigvis enig i dem men de er hvad jeg tror der sker omkring indvandre og racisme

    ingen er født til at hade et andet menneske, det er noget vi lære. vi lære af erfaringer men har vi ingen på området lære vi af hinanden.
    derfor opstå fordomme også, for selv om jeg ingen erfaringer har kan jeg lære at få fordomme ved at flok tæt på mig fortæller mig det og det er skidt.

    et eller andet sted er det vel en form for overlevelses instinkt, at fordi nogle har oplevet noget grusomt (eller finde på historier om det) lytter andre for at undgå sammen skæbne. og så lægger vi måske bare mest vægt på det dårligt.
    der findes jo både gode og dårlig "indvandre" (jeg skriver indvandre fordi de er "anderledes" og det er jo en af hoved grundene i racisme) OG dansker, men måske er der mere acceptabelt at en dansker laver balde fordi de er født her, hvor indvandre jo "allernådigst" har fået lov at være her, så skal de jo være taknemmelige og ikke lave balade, (en mentalitet som jeg tror mange gå med) for der er jo ikke flere indvandre der laver balde en dansker smiley vi bider bare mere mærke i dem..

    og så er det noget om religion, opdragelse og normer.
    hvordan vi opdrages og hvad vi anser for rigtig og forkert, hvor vi kan komme i klemme med hinanden.
    og så er alle jo(i en vis grad) skeptiske over for nye ting vi forventer gerne det værste fordi det er mennest

    der er 10000 ting der spiller ind, der handler vel om at vi skal acceptere hinanden og hinandens forskeligheder smiley


  • #21   7. jan 2014 Medierne har utvivlsomt en kæmpe indflydelse på det generelle syn på indvandrere. De bliver ofte udstillet, og det bliver altid understreget tydeligt, når det er en indvandrer, der har begået en forbrydelse.
    Jeg synes dog ikke, selvom jeg gerne ville det, at man kommer udenom, at indvandrere end danskere begår de mindre forbrydelse såsom at stjæle. Men mon ikke det bunder i, at de mangler hjælp og vokset op i dårligt miljø?
    Jeg synes derimod langt oftere, at man hører om danskere, som begår mord.


  • #22   7. jan 2014 Og den der med, at "de" (indvandrerne), vil have bygget Moskeer og indføre at svinekød ikke skal serveres på offentlige institutioner, den holder bare slet ikke. Det er POLITIKERNE, der indfører dette. Det har slet ikke noget at gøre med, at muslimer forsøger at overtage landet. Det er simpelthen så misforstået.

  • #23   7. jan 2014 Som en klog mand (Nelson Mandela) så smukt sagde det:
    Ingen er født til at hade et andet menneske baseret på hudfarve, baggrund eller religion. Mennesket lærer at hade, og kan det lære at hade, kan det også lære at elske. For kærlighed er mere naturligt for mennesket end had.
    - og ja, citatet er langt flottere på engelsk smiley


  • #24   7. jan 2014 pga dårlige oplevelser med folk der er anderledes og får fordomme.

    Når man har oplevet nogle stykker der behandler andre dårligt, dårlig opførsel hærværk eller andet smiley

    Jeg er ikke racist! men jeg har nogle jeg ikke kan lide og det er både af udlændinge handicappede og af min "egen" slags. - det er ikke fordi de har anden hudfarge eller fordi de er handicappede men jeg ikke bryder mig om de få. - Man kan ikke elske alle. og alle elsker ikke mig

    Nogle tror også man er racist fordi man er uenig hvilket ikke er til at have med at gøre... Jeg oplever tit hvis man ikke har samme holdning og et eller andet ligegyldigt.. Jamen du er også racist jo! - Det er trættende.. det er jo ikke til at diskutere og have med at gøre...

    Tror der er ufattelig meget forskel på opfattelsen af andre end en selv. Og hvad normalen er.. alt efter om du er vokset op med andre end din egen slags osv.

    På mit arbejde/studie har vi en kanon arbejdsgruppe. Har aldrig før arbejdet så godt sammen før. Jeg er nordmand, og tror ikke på gud fx, nr. 2 en dame som er ateist, nr 3 som er en dame og er muslim og den sidste er en mand og en af jehovas vidner.. Vi fungerer så godt sammen fordi vi accepterer hinanden og accepterer at vi på nogle områder er forskellig.


    Det handler om åbenhed over for nyt. - det tror jeg er fejlen i langt de fleste tilfæde smiley

    Held og lykke med skoleprojektet. - Håber dette svar var brugbart og du får nogle vinkler på det


  • #25   7. jan 2014 Som med så meget andet der går galt så starter det i hjernen, og det startede for adskillige 100-generationer siden.
    Vores hjerne kan ikke DNA-teste, og derfor føler vi naturligt trang til at beskytte og pleje dem der ligner os selv mest, da de realistisk (især i små stammesamfund) deler DNA med os.
    Dermed bliver fremmede der ikke ligner os=ikke nogen vi skal beskytte. De kan tværtimod være farlige for os, for vores stamme.
    Der er en personlighedsmodel der inddeler i 5 faktorer. Een af dem er åbenhed (openness), og nogle er meget lave i openness, og de har en tendens til at være mere konservative, ikke foretrække nye oplevelser, og generelt være mere "fremmedfjendske".
    Vores hjerner forandrer sig så langsomt, at de ikke har nået at omstille sig til det moderne samfund, og derfor er der stadig en primitiv del af os der synes at er noget fremmed, så kan det potentielt være farligt. Hvor meget vi så føler den skræk bunder i hvor høj vores "openness" er, altså hvilken personlighedstype man er.
    Derudover; propaganda og skræmmebilleder kan helt klart påvirke, og påvirke meget, netop ved at spille på frygten for det fremmede, og sammenholdet med ens egen stamme/kultur.


  • #26   7. jan 2014 Camilla T: det var dælme en spændende teori! Har du et forslag til hvor jeg kan læse mere? Kan ikke lige gennemskue, hvad jeg skal Google...

  • #27   7. jan 2014 Google enten 5-faktor modellen (personlighedstyper), eller Jonathan Haidt eller Stephen Pinker (uddannet indenfor psykologi, og med et strejf af filosofi smiley )
    Mht. det med vores fællesskabsfølelse ift. folk der ligner os, så er Richard Dawkins, The Selfish Gene en rigtig god og nem bog at gå til.
    Grundlæggende går det ud på, at vores gener "ønsker" eller er designet til at søge de løsninger der optimerer deres chance for at reproducere. Derfor belønner hjernen os når vi f.eks. finder sukker (giver energi=større chance for overlevelse), modtager ros (større social status=større muligheder for reproduktion) eller lignende.
    Det er temmelig forenklet sat op, men regner med du forstår grundidéen smiley

    5-faktormodellen (de fem faktorer er; openness/åbenhed, conscientiousness/samvittighedsfuldhed, extroversion/udadvendthed, agreeableness/venlighed og neuroticism/bekymring) går ud på at vi grundlæggende har fem personlighedstræk, og så har dem i større eller mindre grad.
    Synes selv det er meget spændende, og der er lavet en del rigtig interessant forskning på området med bl.a. fMRI (Functioning Magnetic Resonans Images), der tager billeder af hjernen og registrerer hvilke områder i hjernen der er aktive under hvilke påvirkninger.
    Hvis der er andet jeg kan svare på, så spørger du bare, jeg synes det er meget fascinerende smiley


  • #28   7. jan 2014 Camilla, tak for svar! Det er da hamrende spændende! Det skal jeg vist nørde lidt i smiley


  • #29   7. jan 2014 Jep, super spændende smiley
    Du skriver bare hvis der er noget der trænger til uddybning smiley


Kommentér på:
Hvorfor tror I at folk bliver racister? (Skoleopgave)

Annonce